Jump to content

Hvilke speedbåter er er best i 14-16 fot klassen

sanjen

Recommended Posts

Hei, jeg er 16 og skal kjøpe meg en liten speedbåt. (Blir nok til neste år da)Jeg ser etter små og kjappe speedbåter som kan gå oppimot 40 knop eller mer med omtrent 60hk. Hadde vert greit også å vite litt om hvordan de går i bølger og den slags. 

Takk.

Nevne Dalla Pieta er nok det beste av båter på 16 fot mht.fart. Var egentlig en italiensk rundbane racerbåt laget på 60 tallet. Brukes enda men nå i den minste klassen i offshore sporten, J klassen. Motoren som brukes er Mercury's firetakter 60 hester. 449444990_10161022134901084_5513241779093077118_n.jpg.df01adede9233af1d3430eb3296ac479.jpg

Har sett en del på de dallaene. Ser ut som en kjempekjekk båt men litt ubruklig da, da bakdelen ligger under vann. Er det likt på alle at de ligger under vann, eller kommer det ann på motorstørrelse og modell siden jeg har sett noen der de ikke ligger under vann. Og vil jo ha litt flere seter, men har hørt at den blir rar å kjøre viss du har to seter på siden, tror det hadde noe med at det er en racing båt og alt skal vere midtstilt eller noe. Har forsatt lyst på en sånn med to på siden da men må vel ha en slags bred "cockpit" da

Går det ann å få beefraften i breere "cockpit" for å to seter på siden av hverandre? Ser ut til at de er litt tyngre enn dalla pieta. De ser også litt mer bruklige ut til å legge til kai uti øyer og den slags. Hvordan går desse to i bølger i forhold? Har hørt at argo 16 kommer litt inni samme klasse, noen som vet noe mer om denne og?

Honduras skrev for 11 timer siden:

Hurrycane 470. Over 40 år siden en kamerat hadde en sånn med en 60hk Chrysler. Mange fine turer med den. 

De så litt tunge ut hva motor må du ha på de for å få litt fart. Har hørt en del dårli som hvordan de går i bølger 

junior 1 skrev 15 minutter siden:

Du kan jo også se på Shakespare 14 Clubman, ble også solgt under navnet Mustang, Labrador 14 og 15 fot, Gromling 15, Nordkapp 14 og 16 er jo også greie ungdomsbåter etter min

Er ikke så glad i Shakespeare. Gromlingen må du har så stor motor på og er vel bare en slags ombygd musling eller vesling tror jeg. Nordkappene er vel gode båter men litt tunge de og? 

Eika skrev for 2 timer siden:

Beecraft'n er så smal at den må forbli tandem båt, den kjører fra det meste i god sjø, hvis du blir god til å kjøre, så kjører du lett fra de fleste 20fotere med 150hk i god sjø, selv om du bare har en liten 16foter med 50-60hk

Ja ser ut som en gøy båt men det er ingen som er bredere, tenker litt på den som ligger på finn er det jo ganske mye plass på siden av der du sitter ingen som har lagd det litt større der?

Du kan ødelegge båten, det kan du. Med flere seter blir det mer vekt, da går båten dårligere og går tyngre i vannet enn det den er bygd for og da er det ofte båtene sprekker opp. 

Skal du ha flere seter, kjøp deg en hurrycane 470 eller noe sånt, skal du ha skikkelig speedbåt som faktisk går fort, så kjøper du deg en lett racerbåt og godtar at det bare er 2 seter :) 

Eika skrev 3 minutter siden:

Skal du ha flere seter, kjøp deg en hurrycane 470 eller noe sånt, skal du ha skikkelig speedbåt som faktisk går fort, så kjøper du deg en lett racerbåt og godtar at det bare er 2 seter

Høres bra ut det, siste som skal skje er at båten blir øydelagt. 

Speedbåt blir ødelagt uansett, det er hopp og sprett, de er ikke laga for å leve evigt med "idiot kjøring", jeg har ødelagt mange speedbåter opp igjennom årene, det kan være så enkelt som at man lander litt feil, har litt for mye vekt i båten, noen som ligger løst nedi båten og blir kasta rundt, tideligere reparasjoner som ikke holder belastningene 

sanjen skrev for 4 timer siden:

Gromlingen må du har så stor motor på og er vel bare en slags ombygd musling eller vesling tror jeg.

Gromlingen min bikka akkurat 40 på gps med 60hk og 21" alu prop.    Stemmer at den er basert på Wesling.  

Høres mer ut som at du er ute etter noe med plass til mer enn 1 passasjer? - da blir det gjerne mer bredde og vekt (og mindre fart) enn kjøremaskinene som Eika m.fl tipser om.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Eika skrev 10 minutter siden:

Speedbåt blir ødelagt uansett, det er hopp og sprett, de er ikke laga for å leve evigt med "idiot kjøring", jeg har ødelagt mange speedbåter opp igjennom årene, det kan være så enkelt som at man lander litt feil, har litt for mye vekt i båten, noen som ligger løst nedi båten og blir kasta rundt, tideligere reparasjoner som ikke holder belastningene 

Jeg er nå da ikke den som kjører mest idiotisk men litt hopp og den slags er kjekt en gang i blant. Har hatt to båter til nå ikkje øydelagt noen av de

ivar skrev 3 minutter siden:

Gromlingen min bikka akkurat 40 på gps med 60hk og 21" alu prop.    Stemmer at den er basert på Wesling

Oja de går så bra ja. Det er en video av en på youtube med mariner 200hk men du trenger viss ikke å vere helt der for å få fart på den

ivar skrev for 1 time siden:

hva slags båter er det du har hatt? 

ser for meg det er noe ala dette du ønsker deg? 
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=359529824

Jeg begynte jo med gummibåter men jeg kjøpte en with drommedille 10-12 fot husker ikke helt med en gammel tohatsu motor på da jeg var 10. Gøy båt men måtte øse den hele tiden og motoren var helt forferdelig. Grede jeg ikke å starte den måtte jeg vente minst en halvtime før jeg kunne prøve på nytt, så den ble veldig lite brukt i starten men etter litt skjønte jeg meg på motoren og grede å bruke den så lenge jeg holdt den varm. Så kjøpte fattern en uttren s46 med relativt ny mercury 40hk for 2 sesonger siden tror jeg, el tilt, el start, raskere båt var bare en betre båt så jeg solgte drommedillen etter sesongen. Hadde komf tidligere i vår men bestemte meg aldri for hva båt jeg vil ha. Syns at uttren er litt treng og kjedelig får den opp i 28knop aleine. Fattern er litt krensen på motorer så jeg må kjøpe litt nytt får ikke de 1900 talls motorene da blir det et strengt nei. Ble aldri enig med han og fart og motor og pris og alt der så jeg gidde opp håper å finne et prosjekt som jeg kan holde på med i vinter meg prøver å finne hva båt som passer og jeg kommer til å like. Ja det er noe sånn eller i dalla, argo, beecraft må bare kikke og prøve å finne ut om fart eller brukbar båt er det jeg vil ha. Den du la link til så ikke så verst ut, tøffe de datelineene. Godt farts potensial også har jeg lest.

Jeg hadde en Dateline i en sesong med 50hk for en del år siden. Gikk vel ca 36 knop med 50hk. Tung båt så skulle gjerne hatt litt mer motor, 60-90hk tror jeg egner seg bedre og litt prøving med høyde og propeller. Synes den tok sjø ganske bra, var litt vekt i den og grei V-bunn. Har ikke prøvd hurrycane 470, men tror det er et godt alternativ.

Sturee skrev for 1 time siden:

Jeg hadde en Dateline i en sesong med 50hk for en del år siden. Gikk vel ca 36 knop med 50hk. Tung båt så skulle gjerne hatt litt mer motor, 60-90hk tror jeg egner seg bedre og litt prøving med høyde og propeller. Synes den tok sjø ganske bra, var litt vekt i den og grei V-bunn. Har ikke prøvd hurrycane 470, men tror det er et godt alternativ.

Høres bra du det ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...