Mjøsfarer Startet 5.Juli Del på Facebook Startet 5.Juli Båten er konstruert med mye tung innredning på babord side, noe som resulterer i at den ligger noen grader på siden og en irriterende vanndam foran inngangen ved regnvær. Båten er utstyrt med Cummins 6BTA motorer og har dieseltank på hver side, så da lurer jeg på om det er gjennomførbart å balansere ved å flytte diesel fra babord til styrbord tank. Hvis jeg starter én eller begge motorene og henter diesel fra babord tank og kjører retur til styrbord tank, vil det balanseres innen rimelig tid? Jeg ser for meg at 150-200 liter trengs for å legge båten i vater, evt bikke litt til styrbord for å få vannet på badeplattform motsatt vei. Hvor mye diesel pumpes gjennom systemet, og hvor mye sendes i retur? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Jeg har samme problemet, men unngår det slik: Det bunkres først full tank på den "lette" siden av båten. Deretter bunkres det på andre siden til båten er rett. At jeg da går ut med 1050 liter i stedet for 1200, har som regel ingen betydning. Å bruke dieselretur til motsatt tank oppfatter jeg som en risikosport som bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli På POSEIDON II har jeg 6 dieseltanker, til sammen 23.000 liter. De er plassert rimelig 3 tanker i hver side. Med to motorer blir det vanligvis til at jeg føder stb motor fra en av stb-tankene og bb motor fra en av bb-tankene. Men pga ekstra forbruk til hjelpemotor og fyrkjel som tas fra bb blir jeg liggende litt på skakke etter noen timers drift. Da er det ganske enkelt å returnere til en tank på den "lette siden" for å jevne ut. Mengden diesel som går i retur er vanligvis betydelig større enn den som forbrennes. Selv med en båt som veier over 100 tonn er det helt kurrant å rette opp med returen. ---- På POSEIDON IV, som veier kun 13 tonn og har kun en motor, men en dieseltank a ca 600 liter i hver side, der benytter jeg omtrent den metoden som Dreamer beskriver - og det går også greit. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.