ko-stens Startet 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2024 Var ute en tur med splitter ny båt og motor i dag, en HR480 BR med Suzuki 70 på hekken. Vi har gjort alt riktig så langt, drøye fire timer. Alt fra tomgang til litt belastning og noen få forsøk på maks noen sekunder. Men vi fikk ikke mer enn maks 4500 o/min og ca 22 knop. Maks turtall er ifølge spesifikasjonene 5000 - 6000 o/min, og toppfarten bør være opp mot 30 knop. Båten er også vanskelig å få i plan og vil ikke holde seg i plan med mindre man holder over 3500 o/min. Vi var to i båten, og det var minimalt med utstyr ellers. Vet at en båtmotor vil gå bedre etter innkjøring og litt til, men synes forskjellen var vel stor. Eller er den ikke det? Hva kan evt være galt? Propell som ikke passer? Litt rart i så fall, egentlig, for denne propellen ble jo levert med båten/motoren. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 For stor stigning på propell. Erling Sande er kjent for å levere båtpakker med feil stigning på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 6.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Ok. Mistenker jo det ja. Det er 13,75x17 på den nå. Bør kanskje ned mot 15? Har bedt kompisen å ta med båten og få dem til å ordne opp. Noe må det nesten være. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 ko-stens skrev 16 minutter siden: Ok. Mistenker jo det ja. Det er 13,75x17 på den nå. Bør kanskje ned mot 15? Har bedt kompisen å ta med båten og få dem til å ordne opp. Noe må det nesten være. Høres jo ut som det er påsatt en helt feil propell på båten.. Forhandler skal jo naturligvis ordne opp i dette på en ny båt. Skulle bare mangle. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Enig med abbor her, virker som at det ofte leveres propell av typen 'one size fits none' Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Takker for svar😊 Eieren tar en telefon til forhandler i morgen! Propellen som sitter på nå er 3x13,75x17. Regner med at 13,75 er diameter og 17 er stigning. Hva bør han prøve? 13,75x15, feks? Mindre? Motoren bør vel kunne gi ca 5500 o/min, siden det står 5000 - 6000 o/min som maks, eller bør det være en propell som ikke gir stort mer enn 5000? Hva med diameter? Har den stor betydning? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Ja, 17 er stigningen. Jeg ville prøvd 3x13,75x13, men dette får forhandleren avgjøre. Suzuki er giret for store propeller så jeg ville ikke gått ned på størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 jeg foretrekker å legge meg opp mot maks anbefalt turtall - da har man mer å gå på mtp mer last i båten, groe osv Ang diameter, i disse størrelsene så er det som regel ikke mer enn en diameter å velge i for en gitt stigning (tenker da typisk originale alu propeller). Tenker som abbor at man kanskje må ned på 13" men det beste her hadde nok vært å fått testkjørt med både 13 og 15" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Har et spørsmål angående bensintilførsel til motoren, er det fast eller løs(e) tank på denne båten? Hvilke dimensjoner er det på fuel slangene/nipplene? Er det rette innvendig dia på dem ? hvis ikke så får du problemer med å oppnå fullt turtall ( motoren får ikke nok fuel). Jeg har sett mange eksempler på dette.. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Det er løs tank. Regner med at denne, med slange og koblinger, er den riktige som ble levert i pakka. Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 7.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Sendt deg pm. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Hvordan er det med disse nye påhengerne, er det programert en turtallssperre som låses opp ved førstegangs service på samme måte som for enkelte motorsykler? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
abbor Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 Brigg skrev for 4 timer siden: Hvordan er det med disse nye påhengerne, er det programert en turtallssperre som låses opp ved førstegangs service på samme måte som for enkelte motorsykler? Nei Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 5 hours ago, Brigg said: Hvordan er det med disse nye påhengerne, er det programert en turtallssperre som låses opp ved førstegangs service på samme måte som for enkelte motorsykler? Er det sånn på MC? Glad jeg har gammel MC uten for mye elektronikk! rødmerking på 17000 omdr. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2024 ko-stens skrev for 21 timer siden: Det er løs tank. Regner med at denne, med slange og koblinger, er den riktige som ble levert i pakka Du skal ikke ta det for god fisk, få det sjekket ut. Vet om ett tilfelle med en Merc 115 EFI som hadde blitt levert med feil slange/nippler ny og dei fikk den knapt over 4000 rpm på fullt, forhandleren fikk nærmest grått hår på hodet før feilen ble oppdaget... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 DF70A har ganske høy girutveksling med 2,59:1, så den skal ha relativt stor stigning på propellen. 17P høres derfor ganske korrekt ut for ca 5500 rpm og 30 knop. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Nå er det mange år siden jeg leste manualen på min Etec G1, men jeg mener bestemt den er programmert til et noe lavere turtall de første timene, såkalt Break in mode. Sjekk manualen, det står garantert der. Var ikke noe som man måte tilbake til leverandør for mener jeg, er bare ECU som slipper opp etter 10-15 timer eller noe sånt. Er for å slippe de gjøken som dytter spaken i bunn 10 meter ut fra brygga til forhandler når de henter båten ny. Gir motor en viss mulighet til å overleve de uten motorfeeling. Flere og flere av dem…. De som synes det er gøy når turtallsperra slår inn, uten å tenke over at den finnes nettopp pga slike som dem 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 En moderne 4-takter trenger knapt nok noen spesiell innkjøring. Og iallefall ikke bra å kjøre for lave turtall og belastning. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Jeg kjøpte ny DF140BG for tre år siden, ingen turtallsperre i ECU. Var en 10 timers innkjøringsprosedyre som måtte følges. Data fra innkjøringen lagres i ECU så hvis noen gir full gass rett fra brygga med ny motor så er det ingen ulempe for Suzuki og Erling Sande, de slipper da garantiforpliktelsene for den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
To sail or not to sail Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 -morten- skrev On 8.7.2024 at 13.06: Er det sånn på MC? Glad jeg har gammel MC uten for mye elektronikk! rødmerking på 17000 omdr. Min nyere mc (2022 Husqvarna) hadde bare en girskiftlampe som var justert til et relativt lavt turtall i innkjøringsperioden men jeg kunne ignorere den og dra den helt til turtallssperren. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Lite nytt på innkjøringsfronten, men kompisen fikk høre fra et verksted at det kan være en transportsikring som kan være årsaken. En slange som skal være åpen, på venstre siden av motoren. Han fant en tynn slange som var blanket av. Et annet verksted sa også at den må fjernes. Får håpe det er denne som er årsaken da. Han har i hvert fall fjernet denne pluggen på slangen, så skal han prøve båten i helga og se om det er noen forandring. Bilde av slangen som er blanket av (det er den tynne nederst i motorrommet). Vet ikke om det er den, men det er jo ingen andre slanger som er blanket av der. Noen som har vært borti noe slik da?: Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Liten oppdatering. Jeg nevnte på kort vandring på gasspaken. Han tok av motordekselet og satte spaken på full gass. Da han dyttet på koblingen i motoren, var det mulig å dytte den lengre. Med andre ord, han fikk ikk gitt full gass. Han tok den til verksted. Og det ser rett og slett ut som om det faktisk var gasshåndtaket som ikke gikk hele veien. Verkstedmannen brukte litt makt, så løsnet den. Båten er ikke prøvd etterpå, men nå får han dyttet spaken mye lengre frem. Satser på at alt er i orden nå! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.