Bidda Startet 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2024 Hei Har en SE30 på en liten 20 foter og skulle ønsket at den starter mjukt, da en er litt for kraftig for den båten. Noen forslag til mjukstart-løsning? Vet om at de har turtallstyring jeg kan kjøpe, men den koster 26' kr, og trenger ikke hold funksjon osv.... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Kanskje starte den med et 6V batteri (hvis det er 12V), og koble inn 12V med en liten forsinkelse, ved hjelp av en kontaktor og en combiner ? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Hvis du aldri trenger full kraft, hva med å pusse litt på propellbladene? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 J-Å skrev 21 minutter siden: med et 6V batteri Tror det fører til stans i el motor, eventuelt smelting av div ledninger. Husk halv volt fører til dobbel amper. Sitér dette innlegget Link to post
Bidda Svart 6.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Tore B skrev 40 minutter siden: Hvis du aldri trenger full kraft, hva med å pusse litt på propellbladene? Har 5 blad, kanskje bytte til eldre type propell som har 3 blad? Kan høre med Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Thomas_h skrev 1 time siden: Husk halv volt fører til dobbel amper. Ikke nødvendigvis, for effekten går ned når turtallet går ned (I=P/U). Og vi snakker bare om noen få sekunder. Disse motorene er også designet for temmelig kraftige dropp i batterispenning. https://www.emotorsdirect.ca/knowledge-center/article/dc-motor-rpm-vs-voltage Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Bidda skrev for 2 timer siden: Hei Har en SE30 på en liten 20 foter og skulle ønsket at den starter mjukt, da en er litt for kraftig for den båten. Noen forslag til mjukstart-løsning? Vet om at de har turtallstyring jeg kan kjøpe, men den koster 26' kr, og trenger ikke hold funksjon osv.... En kraftig DC PWM Controller og proporsjonal joystick vil jeg tro kan brukes men blir jo ingen plug and play-løsning da. Men liker du å fikle til sånt selv så velkommen i klubben 😁 Noe sånt og en joystick burde fønke: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK640.92 | 200A High Power Speed Regulator DC Motor Reducer PWM Controller High Power Industrial Forward And Reverse 12-48V Linear https://a.aliexpress.com/_EuZoXIT Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2024 Bidda skrev 1 time siden: Har 5 blad, kanskje bytte til eldre type propell som har 3 blad? Kan høre med Sleipner. Den største forskjellen vil være at du får mer støy. Vet ikke hva som er enkleste diy løsning, men den mest effektive veien til målet er nok å senke spenningen i starten. Det vil gi en kraftig reduksjon i skyvekraften. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bidda Svart 7.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2024 Komodo skrev for 15 timer siden: Den største forskjellen vil være at du får mer støy. Vet ikke hva som er enkleste diy løsning, men den mest effektive veien til målet er nok å senke spenningen i starten. Det vil gi en kraftig reduksjon i skyvekraften. Fantino skrev for 16 timer siden: En kraftig DC PWM Controller og proporsjonal joystick vil jeg tro kan brukes men blir jo ingen plug and play-løsning da. Men liker du å fikle til sånt selv så velkommen i klubben 😁 Noe sånt og en joystick burde fønke: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK640.92 | 200A High Power Speed Regulator DC Motor Reducer PWM Controller High Power Industrial Forward And Reverse 12-48V Linear https://a.aliexpress.com/_EuZoXIT Via et elektronikkforum USA har jeg nå fått kontakt med et engelsk firma som driver med slikt utstyr. Jeg lager nå skisser og samler dataunderlag slik at jeg kan ta kontakt med de over helga. Takker for forslag så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.