Jump to content

Fiberstropper som moringsline?

snekkerbod

Recommended Posts

Hva tenker dere om å bruke fiberstropper / løftestropper som moringsline? Jeg tenker det kan være lurt, men er det noe jeg ikke har tenkt på som tilsier at det ikke er lurt? Har noen sånne liggende. 

Tenkte å montere inn en kause i hver ende med to wireklemmer. 

Det er seks meter dypt og det henger en 1t båt (inkl motor) i akterfeste. Medium værutsatt til å være på sør/østlandet. 

IMG_7492.jpeg.04edcad8d978fc8b630b099dae88a109.jpegIMG_7493.jpeg.f05c50e6d909c38aa5dc311813a56dcd.jpeg

Hei

Stropper eg sterke, men dei er knapt elastiske. Eg trur ikkje det betyr noko.

Pass på at stroppene er lange nok til at blåsa er i overflata sjølv om det er springflo og bølger, Om ikkje flyttar ilen seg, eller baugen på båten kan gå under.

(Ile er eit fint ord, synest eg.)

Det med kauser og wireklemmer ville eg droppa. dei rustar, og gneg mot stropper og tauverk.

Løftestropper fungerer utmerket på moring, har brukt det mange ganger :thumbsup: Den typen du har på det første bildet med forsterkning i løkka er fine, da har du litt mer å gnage på. Løftestropper har syv ganger sikkerhet mot brudd, så en 1000kg stropp skal tåle syv tonn før den ryker. Så det er ikke bruddlasten som er temaet, det er slitasje og gnaging. Hvis det skal ligge en litt stor båt i moringen, eller det er til en brygge, hadde jeg valgt gul stropp. 

snekkerbod skrev 1 time siden:

Tenkte å montere inn en kause i hver ende med to wireklemmer. 

Nå har jo allerede Ask svart på dette, men tenker du da å sjakle stroppen i bøya? Et godt alternativ er å smi stroppen i bøylen. da slipper du både sjakkel og kause. Hvordan du løser akkurat dette i praksis har litt å gjøre med om moringen er på land eller allerede ligger ute, og hvordan bøylen i moringen er utformet og hva slags metall det er i den. 

Ask skrev for 2 timer siden:

Stropper eg sterke, men dei er knapt elastiske. Eg trur ikkje det betyr noko.

hm, kan man sjakle i en kjettingbit for å få litt daumann effekt - eller risikerer man bare en masse slitasje med det tro?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 22 minutter siden:

hm, kan man sjakle i en kjettingbit for å få litt daumann effekt - eller risikerer man bare en masse slitasje med det tro?

Det er vanskeleg å sjakkla på stroppen3, anna enn i  auga i endane. Metall i ilar bør unngåast. 

Å stikka eit hol i stoppa, og tre ei lina gjennom, og festa ein daumann på den måten bør gå fint.

var noe ala det jeg så for meg , daumannen må jo plasseres sånn at den gir best effekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

snekkerbod skrev 18 minutter siden:

Takk for gode tips alle sammen. Tenkte å ha en kause i hver ende og en sjakkel i denne. Ser for meg at en sånn fiberstropp både er kraftigere og billigere enn moringstau på båtbutikkene.

Kan du utdype hva du mener med å smi stroppen @Komodo?

Du gjer sjølvsagt som du vil, men eg gjentek til det keisame. 

Sjakklar er svake punkt, og bør unngåast så sant det er mogeleg. Det same gjeld kauser, wireklemmer, kjetting og det meste anna av metall. 

snekkerbod skrev 28 minutter siden:

Kan du utdype hva du mener med å smi stroppen @Komodo?

Litt vanskelig å forklare, tror nesten jeg må ta et bilde og legge ut. 

Men hva med moringen, ligger den på land, og hvordan ser den ut? Og hva skal du ha i andre enden? Tusen måter å gjøre dette på. 

er det å tre stroppen gennom sitt eget øye slik at man slipper å bruke andre festemidler mellom stropp og moring?

lerkehode - knute - Store norske leksikon

var ikke så lett å google - lokalt så kalles det bare "riløkke" eller "ristropp" , men "lerkehode" er visst detegnelsen på nett :giggle:

Å få til «lerkehode» i den ene enden er jo enkelt. I den andre enden derimot…, må jo enten fortøyningsbøya eller moringen være på størrelse med en håndball :-)

Derfor tenkte jeg å ha kause, wireklemmer og sjakkel. Men da forstår jeg at jeg får finne en annen løsning på innfestingen. Forstår altså at "lerkehode" gir mindre slitasje enn metallinnkobling. Litt overraskende for meg at "lerkehode direkte i bøyeøye ikke slites av etter en stund.

Jeg bruker trosser da de er gratis, finn et passelig skip med rett dim og spør,  OBS.(kan fort bli 110m)

Tar den ned til moringen  og opp og  slår et  flaggstikk endene sikrer jeg med U-Bolt 8 - 10mm  A 4

som har holdt siden 87.

PS. trossa er byttet flere ganger. hadde ikke hvert nødvendig viste det seg.

Så hvorfor ikke slå en knute på vanlige stropper/rundslingser og sikre med en eller to  U bolt A4 er

du usikker slå en  8 tallknop i enden det blir trippel 

i andre enden har du fått løsningen.

image.png.f8345434f9580fa049fe87718a975c3f.png

moring_27.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

snekkerbod skrev On 8.7.2024 at 21.15:

Litt overraskende for meg at "lerkehode direkte i bøyeøye ikke slites av etter en stund.

Når en "smir" et øye i en bøyle eller sjakkelen vil øyet, om det er tau eller stropp, stramme seg i den posisjonen hvor belastningen er høyest. Deretter vil den "smidde" forbindelsen forbli bortimot statisk. Stor anleddsflate. Minimalt med gniss og slitasje. 

Stål mot stål oppfører seg nesten motsatt.. Liten anleggsflate og stor punktbelastning, mye gniss og dynamikk gir slitasje. 

Veldig enig med @Ask og @Komodo men jeg vil i tillegg anbefale mer fokus på anleggsdiameter.

Det å feks tre en slangebit over pinnen i en sjakkelen, bøyle ++ øker levetiden dramatisk og koster nada og er enkelt å få til ??

Det vil normalt også redusere galvanisk kontakt. 

Hvis du har tung nok moring kan du kutte ut daumannen og heller bruke en stor bøye med nokså stramt tau. Da vil bøyen trekkes under ved store bevegelser og dempe rykket.

Da oppnår du også at stroppen er stram hele tiden og derved mindre slitasje. Festes som beskrevet nede og med dobbelt halvstikk under bøyen.

Hvis stroppen er lang nok kan du bruke bøye med ring oppe og tape løkken på stroppen rundt ringen oppe slik at du fortøyer i stroppen/har den som sikring når du fortøyer i toppen av bøya.

Vanlig bruddpunkt er at gjengene i mutter under bøye ruster bort.

Mons

Det finnes også bøyer med hull, uten metall, så stroppen kan trekkes gjennom og sikres på oversiden, slik at en fortøyer rett i løkken. Eller i en ekstra rundstropp.

På ilen foretrekker jeg også metallfritt. Enten en innstøpt tauløkke, eller en innstøpt slange U.

J-Å skrev for 6 timer siden:

Det finnes også bøyer med hull, uten metall, så stroppen kan trekkes gjennom og sikres på oversiden, slik at en fortøyer rett i løkken. Eller i en ekstra rundstropp.

Det der er jo et veldig godt forslag. Da kan man jo bare sikre stroppen med en syrefast wireklemme på hver side av bøya så den ikke sklir gjennom. Da har man alltid ei løkke på oversiden man kan fortøye direkte i :thumbsup: I tillegg ville jeg hektet på et lodd (helst av bly) på undersiden av blåsa slik at den alltid står rett opp. 

De gule på størrelse med en bøtte med hull i midten selges brukt av firmaer som selger resirkulert fiskeutstyr - feks Ok Marine i Kristiansand. Koster da under 50 kroner og de kan sikres over bøya med en knute på stroppen. Sett gjerne en slik etpar m under overflaten også så holdes stroppen klar av bunnen og kanter på morningen.

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...