Jump to content

Brennmanet drepte...


olpi

Recommended Posts

Får håpe vi slipper det i fremtiden...

 

Når du nå kom med denne artikkelen, kom jeg til å tenke på fjesingfisken.

 

Denne ble omtalt i bøtter og spann i media for noen år siden, man fikk nesten mania slik at ungene fikk redusert badelyst (ihvertfall her i sør).

 

Hvordan er det egentlig med den fisken siden jeg aldri lengre hører om den?? Utdødd rase eller hur??

Link to post
Share on other sites

Fjesing hvordan er den? Jeg var i Italia for ett par år siden og da ble brodern bitt av en fisk som gjemte seg i sanden, det så ut som ormebitt og var mindre dødelig, men det som kurrerte det var å pisse på det og så sett foten i glodheit sand, skremmende, badet ikke mer på den ferien

Link to post
Share on other sites

Går det an å gradere dødelig? jeg trodde det var enten eller jeg :rolleyes:

Neida, er dyret mindre dødlig risikerer ved et angrep å bare bli halvdød. :lol: (blir du angrepet av 2 eksemplarer tror jeg saken stiller seg anderledes :crazy: )

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Er det denne maneten som kalles "portugisisk krigsskip" eller er det enda en variant?

Portugisisk krigsskip er vel ikke SÅ giftig, men de er da giftige nok de og. En kamerat opplevde i en kuling i Atlanteren at sjøene som slo over dekk fraktet med seg noen skapninger av arten. Ikke spesielt artig. Heldigvis hadde de (mannskapet) på seg godt med klær.

 

Hørt på VHF: "This is a Portugese warship, I'm on fire!" :lol:

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Portugisisk krigsskip ER så giftige.

Sikker?

Fra Wikipedia:

...these stings have been responsible for several deaths, but usually only cause intense pain (...) Cooling the pain infected area is again the best treatment and after 30 to 60 minutes the pain will decrease and vanish. In extreme cases medical attention is necessary.

Uansett er det nok verre enn vår hjemlige brennmanet!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tja, bør vel kanskje ikke være SÅ skråsikker...men

 

these stings have been responsible for several deaths

(port. kr.skip)

 

kontra

 

Til sammen har 70 mennesker dødd etter sjøvepsangrep i Australia siden 1884.

(sjøveps)

 

Vi kan vel konstatere at de er rimelig giftige begge to, uten at JEG skal påstå om den ene er giftigere enn den andre :wink: Har bare hørt i alle år at portugisiske krigsskip er noe av det giftigste på denne planeten.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Den vanlige norske brennmaneten er ikke helt ufarlig heller. Jeg er ganske allergisk mot alle neslegifter. Som barn (8-9år) stupte jeg rett inn i en stor brennmanet, og den hang på meg helt opp på land! Etter en halv time sto hele kroppen i en bue og jeg hadde kramper og pustebesvær. Nå var det 2- 3 timer til nærmeste sykehus og jeg ble i all hast fraktet dit, men krampene ga seg heldigvis underveis.

Link to post
Share on other sites

Denne "lille" brennmaneten tråden refererer til kan ha et 'hode' på størrelse med en basket ball og inntil 60 brenntråder med en lengde på 15 fot.

 

Det sies også ( http://www.extremescience.com/DeadliestCreature.htm ) at du må være i kontakt med minst 10 fot (tilsammen) av tentakler for å få så mye gift at du kan dø. Australske badevakter beskytter seg ved å bruke damestrømper på ben og armer, noe som hindrer utløsing av giften hvis man kommer i kontakt med tentaklene.

Men det høres (selger) jo bedre hvis det er en bitteliten rakker som dreper omtrent momentant. (sorry ' bitteliten', ikke vondt ment )

:wink:

 

I det sørlige middelhav og i rødehavet (f.eks. Sharm El Sheik) finnes en illsint liten sak med svært korte tentakler (ser ut som en barnslig teging av sola) som gir kraftig smerte og normalt krever legemiddler for ikke å ødlegge ferien totalt.

 

Er glad vi har et relativt fredlig og ufarlig farvann her oppe i nord, og nå ser jeg virkelig frem mot tidlig sjøsetting og en laaaang sommer med topp vær (ja, jeg er en ukuelig optimist).

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...