Jump to content

Manglende bensintilførsel Volvo Penta AQ 211

Hogner

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en gammel Volvo Penta AQ211, som sliter med bensintilførselen.

Jeg har satt på nytt originalt bensinfilter (det som er monter på selve motoren) og det er også et ekstra filter/vannutskiller av denne typen montert: CAV Vannutskillerfilter 296 Komplett Maritim Båtutstyr. Jeg tømte vannutskilleren for gammel bensin og monterte som sagt nytt bensinfilter, motoren startet, gikk litt på tomgang, for så å dø ut.

Jeg åpnet lokket til motorrommet, og ser da at "vannutskilleren" fortsatt er tom for bensin og det nye bensinfilteret like så. Jeg har kinna startmotoren i det som kjennes ut som en evighet, men det er ikke snakk om at det kommer noe bensin til fillterene eller videre til forgasser/motor, og jeg skjønner ikke hvorfor. Og det er her jeg håper noen kloke hoder her inne har noen innspill til hva som kan vøre galt.

Jeg stappa messingrøret som går fra selve bensintanken til vannutskilleren i kjeften, sugde iitt vakuum med kjeften full av bensin som resultat, og bensinslangen fra vannutskilleren til hovedfilter er det heller ikke noen blokkeringer i. Kan det være selve drivstoffpumpen som er gåen og må byttes? ligner mistenkelig på denen: Bensinpumpe AQ200-311 - Eurofritid.no 

Motoren gikk helt fint når den var i gang, men den fungerer heller dårlig når ikke den får tilførsel av mer bensin...

Selve pumpa sitter montert på motorblokka ja, og er en mekanisk variant. Hvis membranen er gåen, er det da mulig å skifte kun det, eller må hele pumpa byttes ut?

I forhold til gummiringer, tenker du da på "vannutskilleren"? Det er av typen som har en monteringsbrakett på toppen hvor bensinslanger inn og ut er koblet til, med et filter med gummipakning mot braketten og glass-skålen hvor man kan se om det skille ut vann fra bensinen. Godt mulig det er noen utettheter her som gjør at det ikke skapes nok sug mot bensintanken, og kanskje greit å bytte hele forbanna greia, for det er et makkverk å få satt det skikkelig/tett sammen igjen når filteret byttes.

IMG_0959.webp.dd27c4bf47c0f908b04823e90bb53316.webpDet er vel vannutskiller ja. Derav glass for å kunne se vann i bunnen. Får du tredd på en slange på den ene siden av filteret og holder fingeren for andre enden skal du kunne få opp et vacuum. Er det mange skruer rundt pumpehuset skal den være mulig å splitte .

Hogner skrev 3 minutter siden:

I forhold til gummiringer, tenker du da på "vannutskilleren"? Det er av typen som har en monteringsbrakett på toppen hvor bensinslanger inn og ut er koblet til, med et filter med gummipakning mot braketten og glass-skålen hvor man kan se om det skille ut vann fra bensinen. Godt mulig det er noen utettheter her som gjør at det ikke skapes nok sug mot bensintanken, og kanskje greit å bytte hele forbanna greia, for det er et makkverk å få satt det skikkelig/tett sammen igjen når filteret byttes.

Er mange som ikke er helt venner med denne og jeg sier det igjen. De er lettere å få de tette med filtret Delfhi HDF296 som er orginal filtret.
Som bonus er de ofte billigere også.
Nedturen er att alle har erstatnings filter men svært få har real deal.
Ett sikkert kort er å få en Bilxtra butikk til å bestille noen så man har

Jeg så på selve bensinpumpen, og det ser ut til at den er todelt med en rekke skruer, og sånn sett skal være mulig å dele, men jeg må se litt nærmere på det når jeg kommer ned i båten igjen etterpå. Men dersom del er delbar, får man byttet kun membranen? Aner ikke hvordan det ser ut inni en sånn pumpe..

Jeg har plundret med det Delphi filteret før, og jeg mener at det filteret som er der i dag er av den typet du nevner, men jeg skal se på det etterpå, eventuelt om det kan være noen skader i glassbollen eller noe slik som gjør at ikke det er tett. Er det nok til at en eventuell liten utetthet her gjør at det kommer null bensin videre i systemet?

Tok en tur til båten nå, koblet fra slangen mellom vsnnutskiller og motoren, og når jeg prøvde å suge vakuum der, så var det helt åpenbart at det ikke var helt tett.. Tok en test og la et par runder med teip, og da ble det vakuum, og når jeg blåste isteden, så hørte jeg det boble i bensintanken, så da er vi ett steg nærmere.

men nå virker fader ikke instrumentene (spenningsmåler, tenning etc) så jeg får ikke testet noe mer i dag.

lensepumpe, vindusviskere, lanterner etc funker som normalt, men «dashboardet» er stein dødt, og jeg gir opp for dagen..

Et tips er. Skru av sugeslangen på bensinpumpa. Sett fingeren på hullet, og kjør motoren på starteren. Du skal kjenne at pumpen lager vakuum. Og hvis din finger slutter ordentlig tett, skal du kjenne at pumpen holder vakuumet en stund.

Dette er som regel en Carter mekanisk pumpe. Hvis ikke jeg husker feil, har Sarpsborg motor overhalingskitt på lager. Hvis du har kjørt 95 okt de siste månedene, kan du godt regne med at pumpen må overhales.

Eldre pumper liker veldig dårlig de 10% etanol som er blandet i bensinen.

Satt på havnen her i Risør i går og pratet med en ung mann som i våres kjøpte seg båt med AQ145B. Han flushed tanken og byttet filtre, fylte fersk bensin. Kjørte et par turer, og båten fikk stå et par måneder. Så var det ferie, og han skulle kose seg.

Kjørte båten i 15 minutter før den døde. Måtte taues til land.

Rent tilfelle at jeg var der, da de la til. Jeg tilbød meg å hjelpe, og kunne etter 5 minutter konstatere at hans bensinpumpe hadde en lekkasje i membranen, og hadde fylt bunnpanna med bensin. Heldigvis virker det til at motoren stoppet før han fikk skader på lagrene. Den membranen som har sittet i båten ihvertfall de siste 10 årene, tålte ikke 2 måneder med E10 og gikk i oppløsning.

Han var fly forbanna. Nå pissregner det, men regner med at jeg stikker inn og gir en hånd med, med å bytte pumpe, og drikke båtkaffe. Hyggelig ung mann, som dessverre ikke hadde fått med seg at den nye bensinen faktisk er livsfarlig.

Takk for tips, begynner ærlig talt å bli lei hele greia, og spesielt lite motiverende å jobbe med en båt som skal selges, men det må jo selvfølgelig være i orden før den kan legges ut for salg, så får bare krabbe seg ned igjen for å finne ut av hva det kan være.

Selve pumpen ligner veldig på denne: MEKANISK BENSINPUMPE SBC 120GPH - CARTER M4891 - Minges Universal Service AS men jeg skal se litt nærmere på det når jeg kommer med ned i båten i ettermiddag etter jobb. Hovedutfordringen med å teste vakuum nå er at det er null liv i "dashboardet" og jeg klarer ikke skjønne hva det kan være. Fungerte helt fint når jeg prøvde å starte båten, starteren kinnet, spenningsmåler viste spenningen, og alt virket som normalt bortsett fra at den ikke starte. Fikk taua den til båtplassen, tok ut batteriet for å ta det med hjem for å lade det, tok det med ned igjen, koblet til, og ikke antydning til liv i instrumentene. Brytere til lensepumpe, lanterner etc. virker som normalt, men selve instrumentene er det null liv i. Så før jeg får testet vakuum med å kinne starteren, så må jeg få liv i instrumentene. Har sett på det jeg har funnet av sikringer, og finner ikke noen feil der, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte engang.

I forhold til den hersens E10 bensinen, er det noe man kan tilsette for å løse dette? Usikker på om noen av marinaene her i Kragerø har noe annet en vanlig 95 på pumpene sine.

Starteren sitter på høyre side av motoren, samme side som bensinpumpen.

Når du skrur på hovedbryteren så er det også strøm til starteren.

Du kan kortslutte polene på starteren, så går den rundt.

Sjekk om du har fått koblet alle ledningene på, etter batteriet har vært ute av båten.

Jeg glemte en liten rød ledning sist, og brukte alt for lang tid til å lete opp feilen.

Jeg fyller kun 98, men jeg har en flyttbar tank på hjul. Så jeg fyller fra bensinstasjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...