Jump to content

Hvor kjøpe venstregående propell til Evinrude 55hk 2-takt 1977 modell

Jobåt00

Recommended Posts

Hei, jeg er på utkikk etter en båtpropell. Jeg har en 55hk Evinrude motor som jeg må ha en propell som er venstregående, Størrelsen på propellen som har sittet der før er 11 3/4 x 17. Det er også et 3 blads propell med 13 tenner. Jeg har lett på nettet, men finner ikke det noen stand. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne det? 

Jobåt00 skrev for 1 time siden:

Hei, jeg er på utkikk etter en båtpropell. Jeg har en 55hk Evinrude motor som jeg må ha en propell som er venstregående, Størrelsen på propellen er 11 3/4 x 17. Jeg har lett på nettet, men finner ikke det noen stand. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne det? 

Første tips er en overskrift som inneholder mer enn Båtpropell.

Ellers burde du oppgi om det er 2-takt eller 4-takt da det ofte er propeller dom er oppgitt å passe for en av disse. Hva forskjellen skulle være vet jeg ikke.

Årsmodell på motoren kan være relevant. Det kan jo hende det er ting som har forandret seg iløpet av mer enn 50 år.

Antall splines er også relevant. Jeg har nettopp ringt til noen firmaer for å sjekke pris på propell til Yamaha, og ingen visste hvor mange splines det er på min motor : Yamaha Pro-V 100, som er 100 hk 2-takt fra ca 1997.

Må vel ta av propellen og telle splines. Og passe på å ikke miste smådeler til bunns.

Min propell er merket:

13 - 1/4 x 17 - K

Den er 3 bladers alupropell.

Noen som har peiling på hva K betyr?

Lurte litt på om det kunne være kontraroterende, altså en som går motsatt vei av normalen. Men jeg ser den går samme veien som en annen Yamaha jeg har hatt siden ny og en Suzuki jeg har.

K = yamaha's betegnelse på serien propeller som passer 60-130hk (2T) , med 15 splines og 4.25" diameter på tønne. En smule slapt av forhandlere å ikke gidde slå opp i katalogene for å finne passende propeller..
Ikke sikker men mener yamaha merker sine venstregående med en L til slutt

Jobåt00 skrev for 10 timer siden:

Jeg har en 55hk Evinrude motor som jeg må ha en propell som er venstregående

sikker på den er venstregående?  har ikke hørt om motorer i denne størrelsen med annen rotasjon enn standard.. :confused:
Evt legg ut bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...