Jump to content

Splitte GPS signal til VHF og Kartplotter

b0rls

Recommended Posts

Hei,

Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg prøver.
Jeg har i dag en kartplotter Raymarine C120 samt en Raymarine RS150 GPS. Dette fungerer i dag veldig bra med at GPSen er koblet til NMEA inngangen på plotteren.

Nå har det seg slik at jeg har skaffet meg en brukt Simrad RS12 VHF som krever GPS for å fungere optimalt. Er det slik at jeg kan splitte GPS signalet fra eksisterende GPS på en enkel måte, eller vil ikke dette fungere?
Jeg har ingen NMEA2000 backbone eller noe fra før som jeg kan koble meg til, men mulig det er det som må til?

Takk for svar :)

b0rls skrev 1 minutt siden:

Jeg har ingen NMEA2000 backbone eller noe fra før som jeg kan koble meg til, men mulig det er det som må til?

Er nok enkleste vei,  VHFen din har NMEA2k. Da vil du også få opp DSC meldinger på potter, som for eksempel nødmeldinger.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jo jeg har en kombinert inngang/utgang, problemet er at GPSen benytter seg av denne nå. Jeg trur at GPSen kan flyttes over til seatalk inngang på plotter med en overgang og at jeg da kan koble VHFen til plotteren direkte. Det er plan A nå :)

Takk for svar alle!

Hvis gps signalet er nmea 0183 og det er det vhf vil ha skal du kunne koble kablene merket gps inn på vhf sammen med kablene merket inn på plotteren. Dette er samme ledningene som er merket gps ut på selve gps-en.

Hvis det ikke funker bytter du om de to kablene på inntaket på vhf.

Funksjonen er i praksis slik at gps roper ut posisjonen og alle andre står rundtomkring og lytter 

Mons

Det er riktig at NMEA0183 utganger vanligvis kan kobles til minst 3 forskjellige innganger. I alle tilfeller skal NMEA0183 out+ benyttes. I noen tilfeller er det også en out-. Den kobles til in- hvis den finnes. Hvis ikke kobles den vanligvis ikke til (men unntaksvis til batteri-). Hvis der er en in-, men ingen ut-, så kobles in- til batteri- ("jord").

Jeg har fått flyttet gpsen over til seatalk med bytte kabel, det fungerte fint. Nå skal jeg prøve å få Simrad VHFen koblet inn på 0183 som du sier Arne. Ser dog at det er litt forskjellige fargekoder og antall ledere her. Noen som vet hvordan denne skal kobles?

IMG_4803.jpeg

Simrad har brukt blå+ og grønn- for NMEA0183 inn på VHF. Denne VHFen har også NMEA 2000 ?

Ut fra antenne er jeg usikker på om du har NMEA0183, eller om du skal bruke NMEA2000,

Om det der er en NMEA0183 kabel, så kan det være hvit+ og brun- for NMEA0183 out.  ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...