b0rls Startet 10.Juli Del på Facebook Startet 10.Juli Hei, Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg prøver. Jeg har i dag en kartplotter Raymarine C120 samt en Raymarine RS150 GPS. Dette fungerer i dag veldig bra med at GPSen er koblet til NMEA inngangen på plotteren. Nå har det seg slik at jeg har skaffet meg en brukt Simrad RS12 VHF som krever GPS for å fungere optimalt. Er det slik at jeg kan splitte GPS signalet fra eksisterende GPS på en enkel måte, eller vil ikke dette fungere? Jeg har ingen NMEA2000 backbone eller noe fra før som jeg kan koble meg til, men mulig det er det som må til? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli b0rls skrev 1 minutt siden: Jeg har ingen NMEA2000 backbone eller noe fra før som jeg kan koble meg til, men mulig det er det som må til? Er nok enkleste vei, VHFen din har NMEA2k. Da vil du også få opp DSC meldinger på potter, som for eksempel nødmeldinger. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bjørkski Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli Du kan splitte gps signalet med en multiplexer ala denne https://seatronic.no/yacht-devices-ydnm-02-nmea0183-multiplexer Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 10.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli Den var dyr :o Jeg lurer på om det er mulig å flytte GPSen til seatalk inngangen og bruke NMEA Out til VHFen. Kan det fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli Men har ikke C120 NMEA0183 utgang (det hadde min C140W)? Og vhf'en kan ta mot 0183? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
b0rls Svart 10.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli Jo jeg har en kombinert inngang/utgang, problemet er at GPSen benytter seg av denne nå. Jeg trur at GPSen kan flyttes over til seatalk inngang på plotter med en overgang og at jeg da kan koble VHFen til plotteren direkte. Det er plan A nå :) Takk for svar alle! Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli GPS antenna splitter: https://emcom.no/panorama-antennas/109876/panorama-gps-splitter-2-ports-fme-han-koble-én-antenne-til-to-gps-mottakere Finnes sikkert også andre antenne-splittere som kan fungere. Det beste er om kontaktene passer til eksisterende kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli Eurus skrev 16 minutter siden: GPS antenna splitter: https://emcom.no/panorama-antennas/109876/panorama-gps-splitter-2-ports-fme-han-koble-én-antenne-til-to-gps-mottakere Finnes sikkert også andre antenne-splittere som kan fungere. Det beste er om kontaktene passer til eksisterende kabler. Det ser ut til å være en mye bedre løsning enn den multiplexer jeg linket til :-) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli Jeg deler GPS-signalene fra min gamle, enkle Garmin direkte mellom min Standard Horizon GX2100 (med AIS-mottaker) og min PC med OpenCPN-kartplotter. Det er ikke noen som helst elektronikk mellom enhetene (bortsett fra USB-overgang til PC'en). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Juli Del på Facebook Svart 10.Juli Hvis gps signalet er nmea 0183 og det er det vhf vil ha skal du kunne koble kablene merket gps inn på vhf sammen med kablene merket inn på plotteren. Dette er samme ledningene som er merket gps ut på selve gps-en. Hvis det ikke funker bytter du om de to kablene på inntaket på vhf. Funksjonen er i praksis slik at gps roper ut posisjonen og alle andre står rundtomkring og lytter Sitér dette innlegget Mons Link to post
J-Å Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Det er riktig at NMEA0183 utganger vanligvis kan kobles til minst 3 forskjellige innganger. I alle tilfeller skal NMEA0183 out+ benyttes. I noen tilfeller er det også en out-. Den kobles til in- hvis den finnes. Hvis ikke kobles den vanligvis ikke til (men unntaksvis til batteri-). Hvis der er en in-, men ingen ut-, så kobles in- til batteri- ("jord"). Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 11.Juli Del på Facebook Svart 11.Juli Om det er en NMEA 0183 out fra C120'n videresender sikkert den også GPS-info, som kan kobles til VHF'en... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
b0rls Svart 12.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli Jeg har fått flyttet gpsen over til seatalk med bytte kabel, det fungerte fint. Nå skal jeg prøve å få Simrad VHFen koblet inn på 0183 som du sier Arne. Ser dog at det er litt forskjellige fargekoder og antall ledere her. Noen som vet hvordan denne skal kobles? Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Om noen rett og slett vet det blir jeg veldig overrasket utfra det jeg kan se om NMEA pinout og fargekoder. Her bør du kartlegge kontakta og fargene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli Simrad har brukt blå+ og grønn- for NMEA0183 inn på VHF. Denne VHFen har også NMEA 2000 ? Ut fra antenne er jeg usikker på om du har NMEA0183, eller om du skal bruke NMEA2000, Om det der er en NMEA0183 kabel, så kan det være hvit+ og brun- for NMEA0183 out. ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Juli Del på Facebook Svart 12.Juli du er sikkert like flink til å gjette som vi andre, :-) men om du derimot leser i dokumentasjonen står det garantert forklart hvilke farger som er hva her... Det er ingen standard, så mye er klart. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
b0rls Svart 15.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli Hei og takk for svar :) Ut fra plotteren ser det ut til at NMEA output er Brun - og Rød +. Jeg prøver det mot blå+ og grønn- på simraden! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Rød+ brun- kan stemme. Eller Gul+ Brun- ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Du kan også trenge å sjekke baudraten…….normalt tror jeg din vhf vill ha 4800…..sjekk manualen og att MFDn er innstillt på samme! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
b0rls Svart 15.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli Gul + Brun minus stemte bra :) takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Vakkert! :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.