MrOtto Startet 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2024 Motoren stod tiltet opp i to uker og ville kun gå med startgass, så ikke et tenningsproblem. Jeg tømte bensinslangen og forgasser og innholdet hadde blåfarge og oljete. (Jeg trodde først noen hadde helt to-taktsolje rett i tanken, men da jeg tømte også denne på kanner, virket bensinen normal) Så to-totaktsolje renner tilbake fra oljetanken og fyller forgasseren og bensinslangen fra tanken med to-taktsolje som ikke vil forbrenne. Kan E10-bensin ha laget problemer her? Det er kun fylt 98-oktan (ikke E5) i år, men i fjor og året før muligens? Jeg har ikke hatt dette problemet tidligere og motoren har stått ubrukt i tiltet stilling lenger. Å fjerne oljeinnblandingen er ikke et alternativ, da det blir for mye å kreve at 10+ brukere av båten skal begynne å huske på blande inn olje i bensinen etter nærmere 30 år med automatisk oljeinnblanding og da anser jeg risikoen for at motoren skal gå uten olje for stor. To-tre dager med tiltet opp motor virker ikke være et problem, noe røyk under oppstart, men kan ikke si annet enn normalt mengde. Å koble fra bensinslangen til motoren, slik at tilbakeslagsventilen (hurtigkoblingen) stenges i motortilkoblingen er vel et alternativ for å unngå dette problemet. Har noen sett vedlikeholdsmanualen til denne motoren? Jeg kan ikke finne den her på forumet. Serienummer 689 S 251061 Jeg har kun den originale brukermanualen. Er det et problem med pumpa til oljeblandingen eller regulatoren, er dette to enheter? Bilder: Dette virker å være de riktige delene på bakgrunn av serienummeret: https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/30a/689250101-and-up-e/oil-pump Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 hmm, ikke vært borti at olja finner veien fra oljetanken og over i bensintilførselen. Yamaha motorene jeg har vært borti tilsetter olje i innsug etter forgasser, men ser ikke hvor slangen fra pumpa tar veien på denne.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2024 Tror for en gangs skyld at vi ikke kan legge skylda på E10. Kan det være at du har lagret 2T oljen kaldt, og når du har fylt på tanken så fyller du helt full? Kan "noen" ha modifisert oljetankkorken slik at den ikke har lufting? Det er i så fall ikke bra... Uten lufting så får motoren mindre 2T olje... Jeg vet det er irriterende at det ofte lekker litt 2T olje når disse motorene er tiltet helt opp med full oljetank, men lufting MÅ de ha.. Med tett kork så vil oljen utvide seg på en varm deg og presse olje gjennom pumpa mot bensinsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Oljepumpen virker å tilsette oljen avhengig av throttleposisjon, inn på bensintilførselen til bensinpumpen rett etter bensinfilteret via en t-connector. Ramme oppe til høyre for de av motorene som har denne type oil injection: https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/30a/689250101-and-up-e/fuel-pump-fuel-lines-and-filter Jeg ser også at på samme serienummer finner jeg et system som heter "Autoblend", men det er ikke disse komponentene motoren har: https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/30a/689250101-and-up-e/auto-blend Jeg skal sjekke ut luftingen i oljetanklokket, det kan være nedsmusset luftehull, mulig kjøpe nytt lokk. Fikk også tips om enveisventil #50 på sprengskissen, men denne sitter kun på oljeledningen mellom oljepumpe og bensinfilter og skal nok forhindre at bensin renner tilbake i oljesystemet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Motoren stod tiltet opp i to uker og ville kun gå med startgass, så ikke et tenningsproblem. Jeg tømte bensinslangen og forgasser og innholdet hadde blåfarge og oljete Dette syns jeg tyder på at ventilene i blæra ikke stenger som de skal. Da vil vil bensinen i slangen fungere som en hevert og tømme motor for bensin. Og når som her, olja tilsettes i en bensinslange, kunne dra med seg litt olje også. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MrOtto Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Ganske spesifikk del denne tilbakeslagsventilen: 21-811046M - Check Valve Jeg har søkt på delenummeret hos noen norske forhandlere, men dette virker være en del kun Mercury/Mariner produserer. Noen tips til forhandler i Norge, fordi jeg finner den hverken på ebay eller amazon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.