Jump to content

– Jeg blir litt skremt; Én av tre har vært beruset i båt, viser ny undersøkelse


quantumduck

Recommended Posts

Hvaslags nyhet er dette? Jeg har vært, er, og kommer til å være beruset i båt. Og edru. Alt til sin tid. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vgea0V/undersoekelse-en-av-tre-har-vaert-beruset-i-baat?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row20_pos1&utm_medium=dre-66900ebae3bad5949b38feae

 

Og; en av fire mener vi må akseptere at liv går tapt i drukningsulykker. Hva mener de tre andre? At vi ikke skal bade og aldri gå nærmere vannet enn tre meter? 

 

La meg si det sånn, jeg blir også skremt ... 

Link to post
Share on other sites

Den artikkelen sier jo ikke noe om hvor beruset og ved hva slags anledning. Svært mange har vel tatt seg en ankerdram i båten uten å være beruset båtfører. Sånn sett synes jeg en av fire er et gankske lavt tall, og relativt betryggende. Dessuten er det faktisk lovlig å føre båt som lettere beruset, selv om jeg ikke akurat vil anbefale det. Men en ankerdram i ny og ne . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Å føre båt, med 0,2 eller 0,8- grense kan man diskutere oppad stolper og nedad staur, men dette handler jo mer om å oppholde seg nær vann, egentlig. Med eller uten promille. Personen som blir intervjuet har sikkert (?) et mer nyansert syn på det, men det kommer jo ikke frem i det heletatt.

 

Nullvisjon i veitrafikken har vi hatt lenge, og nå er det kommet en tilsvarende visjon når det gjelder drukningsulykker. Vel og bra. Men alle vet at det vil gå liv i trafikken uansett. Vi vil gjerne ha tallet så lavt som mulig, men null ... det er en visjon, og som sådan praktisk uoppnåelig. 

 

I post-covid-samfunnet er det blitt mer hjemmekontor og mindre pendling, men når jeg kjører MC til jobb gjør jeg det oftest på en såkalt nullvisjonsvei, altså Gamle Mossevei i Oppegård. Fartsgrensa er redusert fra 80 til 60, alle autovern har underskjørt som redder meg om jeg likevel skulle tryne i en sving,på tross av lav hastighet. Det er helt supert, det er dessuten så mange som bruker den veien på sykkel uansett , så 80 km grense er feil også uten nullvisjonen.

 

Men det er fortsatt en visjon. Det kommer til å gå liv på Gamle Mossevei i fremtiden også. Og det er bare en veistump på et begrenset antall km. Vi må akseptere at liv går tapt I trafikken, eller på sjøen. Hvis man vil gjøre visjonene til realiteter krever det helt ekstreme grep som neppe noen ville akseptere. 

 

Link to post
Share on other sites

Bor i båt, så både jeg og vennene mine har vært beruset om bord flere ganger!

 

På råneplassen i nabobygda er det også mange som stadig vekk er beruset i bil!

... I baksetet, vel å merke.

 

Føler denne avissaken er helt meningsløs uten nærmere spesifisering av hva det egentlig snakkes om.

 

Gå langs Vågen i Bergen en lørdagskveld, så er sikkert berusingsraten 90% blant de som er fortøyd. For ikke å snakke om på danskebåten!

 

Det eneste relevante spørsmålet er hvor mange som har ført båt med mer enn 0,8 promille.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en helt dustete tittel på en sak. Jeg og mange jeg kjenner har vært beruset i bil, på toget, i taxi og på fly for å nevne noen andre alternativer, men jeg har aldri vært fører av de nevnte framkomstmidlene når jeg har vært ruspåvirket.

 

De aller fleste voksne som har vært ombord i båten vår har på ett eller annet tidspunkt ombord vært beruset (har drukket alkohol). Åtte gjester ombord mens båten er godt fortøyd på Aker Brygge og flere av de har vært godt påseilet uten at jeg så den helt store utfordingen med det.

 

Og for orden skyld. Jeg har ført vår egen båt og drukket alkohol. En boksøl i løpet av en time nedover Oslofjorden ser jeg ikke på som et stort problem og er i hvert fall langt innenfor tillatte 0,8.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Den artikkelen sier jo ikke noe om hvor beruset og ved hva slags anledning. Svært mange har vel tatt seg en ankerdram i båten uten å være beruset båtfører. Sånn sett synes jeg en av fire er et gankske lavt tall, og relativt betryggende. Dessuten er det faktisk lovlig å føre båt som lettere beruset, selv om jeg ikke akurat vil anbefale det. Men en ankerdram i ny og ne . . . . .

 

Jo, men det handler ikke om å føre båt, med eller uten promille, det handler om drukningsulykker generelt. Tre av fire ser ut til å mene at vi må innføre regime for å oppnå nullvisjonen i praksis. Det er jo helt virkelighetsfjernt. Skulle gjerne sett hvilke spørsmålsformuleringer man har brukt i en slik undersøkelse. 

 

Det neste skrittet vil være at "handlekraftige" politikere bestemmer seg for å "gjøre noe". Tre av fire er et stort flertall og bra motivasjon for å innføre nye regler som har mest symboleffekt. Kanskje påbud om redningsvest i havn, under dekk? Hva vet jeg ... 

Link to post
Share on other sites

Kobbskolten skrev 5 minutter siden:

Jeg leser det slik : to av tre har aldri vært på helgetur med danskebåten.

Hehe, jeg tenker vel at danskebåten er litt utenfor kontekst av artikkelen her. Men bevares, den kan også komme i trøbbel og må evakueres. Husker den mista styringa i Drøbaksundet for noen år siden. Vi hadde et cruiseskip på Vestlandet som mista fremdriften, det var bare "minutter" unna forlis. Brann kan oppstå. Hvor mye raskere går det ikke å evakuere edru passasjerer en berusete? Har aldri hørt noen politiker problematisere dette ...

Link to post
Share on other sites

Muligens litt off topic. Er jo enig i at ethvert tapt liv er ett for mye, men når jeg tenker på at nesten syv hundre mennesker tok sitt eget liv i fjor (det egentlige tallet er nok mye høyere) og hvor lite som gjøres for å hjelpe dem som sliter psykisk, synes jeg drukningsulykker får for mye oppmerksomhet og lovpålagte tiltak. 

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 48 minutter siden:

Muligens litt off topic. Er jo enig i at ethvert tapt liv er ett for mye, men når jeg tenker på at nesten syv hundre mennesker tok sitt eget liv i fjor (det egentlige tallet er nok mye høyere) og hvor lite som gjøres for å hjelpe dem som sliter psykisk, synes jeg drukningsulykker får for mye oppmerksomhet og lovpålagte tiltak. 

Ja, psykisk helsevern nedprioriteres hele tiden. Absolutt relevant å se ting i en større sammenheng, selv om ikke alt er direkte sammenlignbart. Jeg tenker vel at det ikke er så mange billige poenger å sanke i den sektoren, som man kan gjøre ved å innføre diverse symbolske regler for båtbruk.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 minutt siden:

Jeg tenker vel at det ikke er så mange billige poenger å sanke i den sektoren, som man kan gjøre ved å innføre diverse symbolske regler for båtbruk.

Det er nok et viktig poeng. Sikkert også mye lettere å vise "handlekraft" ved å innføre nye påbud/forbud eller lage andre restriksjoner på alt som har med båtbruk å gjøre. 

 

Link to post
Share on other sites

Alle liv som går tapt, enten ved drukning, i trafikken, eller i sykratrien, er et for mye, ingen tvil om det. Og at det har vert et dårlig år for drukning-statistikken er det ingen tvil om. 
 

Jeg er en som ofte tar ei øl på sjøen. For et par uker siden dro meg og min frue en båttur til en bryggefest. På turen, som tok ca en time så tok jeg to 0.33 pils. Jeg ser nå på en promillekalkulator at jeg var oppe i en promille på ca 0.08. Basert på det, under definisjonen for påvirket enten en er til lands eller til vans. Hadde også redningsvest under hele turen. 
 

Det ble en særdeles hyggelig kveld, med øl og dram. 
 

Meg og fruen har ved flere anledninger snakket om at det farligste vi gjør er nok og å gå fra brygga og tilbake i båten på natta. Tror nok statistikken også kan bekrefte det. Eller ennå være kjøre båten hjem på natta. 
 

Jeg håper, at jeg også i fremtiden kan ta en øl på tur i båten. Jeg tror det er feil løsning å få en nulltoleranse underveis, men ber alle om å ta det forsiktig og ta vare på de som er med. 
 

Håper alle får en trygg og fin sommer. 

Link to post
Share on other sites

Skål! Har nettopp krøpet opp fra avkjøling i "kjelleren" og har åpnet en "folköl" som jeg synes er akkurat passe sterk. Her i Smögen ble det plutselig veldig, veldig varmt :-) Vanlig 2,8 lettøl er også fint, syns ofte Munkholm&co smaker for tamt. Norsk pils og oppover blir jeg for dorsk av når sola står på.

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev for 8 timer siden:

Muligens litt off topic. Er jo enig i at ethvert tapt liv er ett for mye, men når jeg tenker på at nesten syv hundre mennesker tok sitt eget liv i fjor (det egentlige tallet er nok mye høyere) og hvor lite som gjøres for å hjelpe dem som sliter psykisk, synes jeg drukningsulykker får for mye oppmerksomhet og lovpålagte tiltak. 

 

Og der er vel årsaken ganske klar:

Det er enklere for politikere å pålegge andre lover og regler enn å fremme effektive tiltak selv . . . .

 

Som også når det gjelder det økologiske sammenbruddet i Oslofjorden. Selv om årsakene er helt klare, går de på fritidsfiskere og fritidsbåtene først.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

bjorngb skrev for 18 timer siden:

Jeg foreslår at vi innføre noen kraftfulle tiltak og restriksjoner for dårlig psykisk helse. I samme sleng en god gammel holdningskampanje mot drukning. 

Selvfølgelig. Vi må ha en holdningskampanje mot drukning. Genialt :thumbsup:

Mens jeg tar meg et glass til godt fortøyd ved Flatskjæra

 

IMG_6465.jpeg.5d6767c1a6e6c25a757a6b04e1231943.jpeg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 23 timer siden:

 

Som også når det gjelder det økologiske sammenbruddet i Oslofjorden. Selv om årsakene er helt klare, går de på fritidsfiskere og fritidsbåtene først.

 

Ja det er tragisk!

Link to post
Share on other sites

On 7/12/2024 at 6:25 PM, quantumduck said:

Har nettopp krøpet opp fra avkjøling i "kjelleren" og har åpnet en "folköl" som jeg synes er akkurat passe sterk

Ja, jeg slår et slag for "folköl"! Denne kan man drikke litersvis av og fortsatt holde seg under 0.8-grensa (dog må man være oppmerksom på at grensa er 0.2 i Sverige).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Som vel flere har på forumet (i alle fall de som er innom Bergtatt-tråden) har fått med seg, så går det stort sett i Pepsi-Max når jeg er ute på tur. :giggle:

 

Det er egentlig veldig enkelt, jeg drikker svært lite alkohol når jeg er alene, stort sett kun i sosiale sammenhenger. Jeg liker øl, spesielt Guinness, men jeg drikker svært lite av det når jeg er på tur alene. Det hender jeg tar en øl til maten hvis jeg ligger i en gjestehavn og spiser på land i en restaurant, men sjelden om bord i båten.

 

Unntaket er den årlige gutte/gubbeturen med noen gode jobbkollegaer hvor vi legger til på et favorittsted på Håøya, spiser, drikekr og babler til langt på natt, sover delvis på land og delvis i båten, og drar hjemover dagen etter.

 

Jeg rører ikke en dråpe før båten er fortøyd, men jeg tror nok at jeg kan ha hatt en liten promille når vi drar hjemover dagen etter... Dog neppe over 0,8! Tradisjonen er at vi tar en frokost på Oscarsborg først, og da er formen mye bedre på veien innover fjorden.

 

I år blir det ingen tur, siden jeg hadde en langvarig sykmelding og deretter operasjon. Men den skal gjentas til neste år! Muligheten er stor for at vi må finne oss et annet sted å innta frokosten ettersom kroa på Borgen ikke lenger serverer cowboyfrokost med potetbåter, egg, bacon og tomatbønner. Heller ikke rekesmørbrød! Går bare i pizza og pasta der. I tillegg ser det ut til at gjestehavnas eget serveringsted til min overraskelse kjører samme greie, pizza og pasta? ikke en gang et rekesmørbrød?

 

Vel, siste avsnitt var vel en digresjon, men jeg har altså sannsynligvis hatt en dagen derpå-promille et par ganger, men altså kun én gang i året... Og har alltid følt meg i fin form, mener å huske at vi utsatte avgangen et år, og tok en kaffe alle sammen før vi pakket sammen og dro, nettopp fordi jeg følte jeg trengte det før vi dro. Men jeg drikker uansett litt mindre enn de øvrige. Og vi står jo ikke opp så tidlig at det gjør noe...

 

 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Pequod said:

Som vel flere har på forumet (i alle fall de som er innom Bergtatt-tråden) har fått med seg, så går det stort sett i Pepsi-Max når jeg er ute på tur. :giggle:

 

 

Den kan du ha for deg selv, da foretrekker jeg vann :-)  Nå i varmen går det ned på høykant.  Tre halvlitersflasker i kjøleskapet som etterfylles kontinuerlig, men de rekker tidvis ikke å bli kald ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så stor tro på nullvisjoner.  Det er gjerne artikler med mange ord, en forening eller ett politisk parti, og det eneste ordet man husker etter å ha lest artikkelen, er det tomme ordet nullvisjon. 

 

Hva kan JEG gjøre for å forbedre statistikken? Det synest jeg er mye mer interessant. 

 

-Nå nærmer vi oss august, kveldene blir mørkere, og det er hyggelig å samles rundt bålet eller på brygga. Bygg en kultur der man passer på hverandre av ren omsorg så ingen havner usett mellom brygge og båt.  

 

-Har du ansvar for ei kai eller ett bryggeanlegg.  Sørg for at det er redningsstiger i anlegget. Har du ikke ansvar, etterspør redningsstiger.  

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...