tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 24 minutes ago, Chiefengineer said: Dette her er et forslag som ikke vil ha noen som helst effekt. De stygge ulykkene / dødsulykkene skyldes ikke promille i området 0,2-0,8. Nå er det ikke helt utenkelig at en del av de som bruker båt med mer enn 0.08%, ikke ville ha gjort det dersom grensen var på 0.02%. "Én øl gjør jo ingenting, det skal jo adskillig mer til for å nå grensa på 0.08%" "To øl er OK, fortsatt et stykke opp til 0.08%" "Det var godt med øl gitt. Vet ikke hvor mye promillen min er nå, men hvis dette er siste ølen min for i kveld er jeg sikkert trygt under 0.08% før hjemturen" "Jøssenam, det er jo mer øl i sekken jo ..." Versus ... "Jeg skal kjøre båt i kveld, så ingen øl på meg". Jeg bør kanskje ikke argumentere for en lovendring jeg i utangspunktet er motstander av, men jeg ser det ikke som utenkelig at det kan ha en viss effekt. Så er det sikkert noen som vil komme med påstanden at "dersom bare ett menneskeliv er spart, så er tiltaket verd prisen". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 tobixen skrev 13 minutter siden: Nå er det ikke helt utenkelig at en del av de som bruker båt med mer enn 0.08%, ikke ville ha gjort det dersom grensen var på 0.02%. "Én øl gjør jo ingenting, det skal jo adskillig mer til for å nå grensa på 0.08%" "To øl er OK, fortsatt et stykke opp til 0.08%" "Det var godt med øl gitt. Vet ikke hvor mye promillen min er nå, men hvis dette er siste ølen min for i kveld er jeg sikkert trygt under 0.08% før hjemturen" "Jøssenam, det er jo mer øl i sekken jo ..." Versus ... "Jeg skal kjøre båt i kveld, så ingen øl på meg". Jeg bør kanskje ikke argumentere for en lovendring jeg i utangspunktet er motstander av, men jeg ser det ikke som utenkelig at det kan ha en viss effekt. Så er det sikkert noen som vil komme med påstanden at "dersom bare ett menneskeliv er spart, så er tiltaket verd prisen". Hvorfor ikke 0,0 grense om man først skal dra det helt ut? Eller gjøre noe i motsatt retning, la grensene være som det er men innføre ubetinget fengsel og svært høye bøtesatser for promille over 0,8 for eksempel? Det burde vel være like avskrekkende? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Chiefengineer skrev 36 minutter siden: I de områdene jeg ferdes har det forekommet båtkjøring der enklelte kjører til fest på naboøyer med mindre, hurtiggående båter uten overnattingsmulighet. Sjåfør inntar alkohol og man kjører hjem igjen med promille etter fest. Slikt er en uting og bør slås ned på men dette er i en helt annen kategori enn det denne saken dreier seg om. Denne typen promillekjøring leser vi om i avisene flere ganger hvert eneste år. Det skjer alvorlige ulykker. Høy fart og feilnavigering i mørke er en gjenganger. Felles for disse ulykkene er at turene planlegges i edru tilstand. Dette er tydeligvis sosialt akseptert i motsetning til å kjøre med promille hjem fra fest med bil. Når båten fungerer som en promille taxi, kan enkeltfaktorer som redusert fart endre konsekvensen ved ulykker. Det kan også redusere sannsynligheten for ulykker da man ved lavere fart får bedre oversikt. Forslag til forbedring: Senk promillegrensen til 0,5 ved fart over 10 knop, og la straff gå ut over førerkort for bil. Feks. 6 mnd uten bil og 12 mnd uten båt førerkort dersom man går 10 knop eller mer ved 0,5-0,79 i promille. Det vil garantert føre til at flere planlegger annerledes når de i edru tilstand planlegger kvelden. Chiefengineer skrev 36 minutter siden: Og så fins det voksne folk med overnattingsbåter som ankommer de samme tilstelningene, ligger over og kjører videre neste dag. For enkelte av disse kan det kanskje forekomme i enkelttilfeller at promillen er 0,25 dagen etter når man tøffer avgårde med båten uten at dette setter liv og helse i fare for noen. Her skjer ikke ulykkene ombord i båten, men risikoen for promille ulykker er likevel tilstede ettersom man skal ombord for å hente mer drikke, etc. under tilstelningene. Man passer rett og slett ikke godt nok på hverandre, og ett effektivt tiltak mot ulykker kan være å feks. aldri la noen gå ombord uten at de blir observert eller fulgt. Ett annet tiltak kan være å alltid la badestige ligge ute når man ligger fortøyd. Faller noen på vann da, så vet de hvor de kan komme opp, edru eller full. Generelt så er jeg imot å endre 0,8 grensen selv om jeg aldri har ført en båt med nevneverdig promille. Årsaken er at sjøen er en røff plass, og om man kriminaliserer 0,79 i promille, så kan man risikere at folk tar dårlige valg når de begynner å føle smerter i brystet, eller værmeldingen bommer kraftig. I slike tilfeller er det fint med ett regelverk som er mer i tråd med at man kan om man føler seg i form, men kun i rolige hastigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Seilars skrev 5 minutter siden: Her skjer ikke ulykkene ombord i båten, men risikoen for promille ulykker er likevel tilstede ettersom man skal ombord for å hente mer drikke, etc. under tilstelningene. Man passer rett og slett ikke godt nok på hverandre, og ett effektivt tiltak mot ulykker kan være å feks. aldri la noen gå ombord uten at de blir observert eller fulgt. Ett annet tiltak kan være å alltid la badestige ligge ute når man ligger fortøyd. Faller noen på vann da, så vet de hvor de kan komme opp, edru eller full. Dette er jo bra ting som man kan praktisere selv uten at man må innskrenke friheten til den enkelte person ved å innføre tiltak med lovhjemler. Erfaringsmessig så har man tradisjon i Norge for å innføre et velde av forskrifter og regler som er så omfattende at kontrollerende myndigheter ikke har mulighet til å følge disse opp. Eller at viktigere kriminelle handlinger ikke blir etterforsket på grunn av prioriteringer, og det er det siste vi vil ha. Vi har allerede i dag et regelverk vi ikke klarer å følge opp eller praktisere. Man skal huske at det fins lovhjemler bl.a. i sjøloven for å arrestere / aksjonere / påtale hvert eneste uhell som skjer til sjøs da man ved aktsom navigering ikke skal kunne havne opp i en skadesituasjon. Bruk disse istedet, de fins allerede. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 27 minutes ago, Chiefengineer said: Hvorfor ikke 0,0 grense om man først skal dra det helt ut? Dette har vært diskutert allerede. 0.02%-grensen er ment å være "nulltoleranse med margin" (er ikke det selvmotsigende?), meningen er ikke å oppfordre folk til å drikke to lettøl før de kjører bil, men for å unngå straff pga egenproduksjon, kefirkonsum, innånding av spylevæske, drikking dagen i forveien og whatnot. 27 minutes ago, Chiefengineer said: Eller gjøre noe i motsatt retning, la grensene være som det er men innføre ubetinget fengsel og svært høye bøtesatser for promille over 0,8 for eksempel? Det burde vel være like avskrekkende? Det er ganske unorsk dersom 0.079% medfører straffefrihet mens livet er ruinert dersom man blir tatt med 0.081%, slik vil vi kanskje ikke ha det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 tobixen skrev 22 minutter siden: Det er ganske unorsk dersom 0.079% medfører straffefrihet mens livet er ruinert dersom man blir tatt med 0.081%, slik vil vi kanskje ikke ha det. Nei slik vil vi ikke ha det og vi vil heller ikke ha en grense på 0,02. La den være i samsvar med internasjonalt maritimt regelverk (IMO) som er på 0,08. Tror ikke særnorske regler her er veien å gå selv om andre land også har særregler. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 18 minutes ago, Chiefengineer said: La den være i samsvar med internasjonalt maritimt regelverk (IMO) som er på 0,08. Tror ikke særnorske regler her er veien å gå selv om andre land også har særregler. Dét er et godt argument. Som båteier er det et lappeteppe av ulike nasjonale og regionale regler man må forholde seg til, det er sjeldent enkelt å finne ut av hva som er lov, hva som ikke er lov, samt hvilke plikter og byråkratiske arbeidsoppgaver man må forholde seg til når man kommer til et fremmed land. Vi trenger mer standardisering, ikke flere særnasjonale regler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 1.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2024 Amen til de siste innleggene her. Men nå er sesongen snart over, hva synes dere om promille i skiløypa da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.