Jump to content

– Jeg blir litt skremt; Én av tre har vært beruset i båt, viser ny undersøkelse


quantumduck

Recommended Posts

Jannmar skrev 48 minutter siden:

 

 

Og hvor mange av de 22 personene som druknet fra fritidsbåt, og som ikke var påvirket av alkohol, druknet som følge av at en båtfører var påvirket av alkohol??

Venter spent på svaret ...

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 7 minutter siden:

 

Det får du finne selv. Om det er mulig å finne.

 

Hvorfor skal jeg løpe rundt på nett bare fordi du poster et fullstendig innholdsløst innlegg?

 

Det står fint på egne knær uten min hjelp...

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ett mannfolk 40+ problem, de fleste andre klarer seg helt utmerket uten alkohol på sjøen:crazy:. Dere kan jo ta notisen om at de fleste mannfolk 40+ som omkommer på sjøen gjør det med smekken åpen. :lipseal: Så øl anbefales ikke da blæra blir fort full sammen med mannen som drikker ølen. :giggle:

Det er vel det samme her som ellers i samfunnet, alt med måte:thumbsup:.

Rave rundt pærefull i båt/langs svabeg/flytebrygger/kaier er vel det som vi kan kalle risikosport. :eek:

Noen liker spenningen det gir, andre må plukke opp kalde kropper når festen er over.:diving:

Så bruk forstanden før den blir for bedugget så går dette fint.

Skal du kjøre båten er det fint for alle rundt deg at du er edru og på vakt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

KGB70 skrev 1 time siden:

Dette er vel ett mannfolk 40+ problem, de fleste andre klarer seg helt utmerket uten alkohol på sjøen:crazy:. Dere kan jo ta notisen om at de fleste mannfolk 40+ som omkommer på sjøen gjør det med smekken åpen. :lipseal: Så øl anbefales ikke da blæra blir fort full sammen med mannen som drikker ølen. :giggle:

Det er vel det samme her som ellers i samfunnet, alt med måte:thumbsup:.

Rave rundt pærefull i båt/langs svabeg/flytebrygger/kaier er vel det som vi kan kalle risikosport. :eek:

Noen liker spenningen det gir, andre må plukke opp kalde kropper når festen er over.:diving:

Så bruk forstanden før den blir for bedugget så går dette fint.

Skal du kjøre båten er det fint for alle rundt deg at du er edru og på vakt. :yesnod:

Og dette kan du underbygge med statistikk? Hvor mange fører båt mens de urinerer, egentlig? 🤣 Og hva folk gjør på en kai, eller et svaberg? Det er jo fullstendig irrelevant, ingen har foreslått noen 0,2-grense for de aktivitetene. 

Link to post
Share on other sites

Synes det er skremmende at det er så lett å starte et hylekor i et såpass godt utdannet land. Statistikken viser jo uansett hvordan man tolker den at det er ytterst, ytterst få som drukner fordi de har kjørt båt i påvirket tilstand. De som mener det er sammenlignbart å kjøre båt og bil,  burde antagelig ikke kjøre båt i det hele tatt

Link to post
Share on other sites

M/S Malene skrev 16 minutter siden:

Synes det er skremmende at det er så lett å starte et hylekor i et såpass godt utdannet land. Statistikken viser jo uansett hvordan man tolker den at det er ytterst, ytterst få som drukner fordi de har kjørt båt i påvirket tilstand. De som mener det er sammenlignbart å kjøre båt og bil,  burde antagelig ikke kjøre båt i det hele tatt

Amen. Og å håndheve de lovene/reglene/grensene vi har i dag fremfor å innføre flere/strengere uten å håndheve dem, vil antagelig ha bedre effekt. 

 

Og ja, jeg vet politiet har en tilstedeværelse på sjøen, men den er ikke stor.

Link to post
Share on other sites

Ingen. 

§ 33.Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel,
2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller
3. brukes til passasjertransport i næring.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

 

 

Man kan altså fritt ro rundt i gummibåten eller liknende.

Link to post
Share on other sites

On 7/15/2024 at 11:56 PM, quantumduck said:

Det er jo fullstendig irrelevant, ingen har foreslått noen 0,2-grense for de aktivitetene. 

Skal man ta "nullvisjonen" seriøst, så er det nettopp disse aktivitetene som må forbys. Å senke promillegrensen fra 0.8 til 0.2 er ikke på langt nær like effektivt på å redusere drukningsulykker, men det er politisk langt enklere å få innført. Det er flertallet som bestemmer i et demokrati, og flertallet er bilkjørere, ikke båtførere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 19 timer siden:

Ingen. 

§ 33.Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

1. motor som fremdriftsmiddel,
2. seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller
3. brukes til passasjertransport i næring.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

1. har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

 

 

Man kan altså fritt ro rundt i gummibåten eller liknende.

 

Kjenner jeg blir litt skremt nå.

 

Dette er jo et smutthull i loven som bør tettes så fort som mulig. 

 

Alternativet vil jo være at alle landets elver fylles opp med sovende fylliker på luftmadrass....

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I skrvende stund tar jeg meg en pause på restaurant, og "skeier ut" med en halvliter øl mens jeg venter på maten.  Joda, risikoen for at jeg kommer til å snuble i et tau og falle i vannet mens båten seiler avgårde på egenhånd om en time eller to er kanskje økt med noen promille pga alkoholinntaket, og jeg medgir glatt at jeg kunne greid meg helt utmerket uten en kald øl.  Jeg aner ikke hva slags promillegrenser de opererer med i Hellas, men etter min erfaring er kystvaktressursene først og fremst benyttet på å sitte på kontorer og stemple papirer i stedet for å sjekke opp fyllebåtførere og menneskesmuglere ... men jeg divergerer igjen, beklager.

 

Jeg har skrevet om dette i mange poster før.  Vi har en frihet til sjøs i Norge i dag som er helt fantastisk.  Jeg tviler på at den kommer til å vare - det er rett og slett for mange idioter til sjøs, og jeg medgir glatt at det finnes utrolig mange flere argumenter f.eks. for obligatorisk registrerting av fritidsbåter enn mot - og allikevel er jeg sterkt motstander.  Jeg har sett hvordan ting fungerer lengre syd i Europa, og det er en virkelighet jeg ikke ønsker skal komme til Norge.  Jeg så et glimt av dette allerede for en god del år siden, i forrige seilbåt, vi hadde akkurat ankommet hjemmehavn på Kambo og min spanske gjest kommenterer at "nå hadde det smakt godt med en øl", og jeg: "ja, så drar vi til Moss og tar oss en øl på pub'en".  For min spanske gjest var det helt utenkelig at dette innebar å putre med båten inn til gjestehavna der, betale havneavgift på automat, dra på pub og så sove ved brygga.  I Spania er det så mye byråkrati og så store kostnader med å ankomme gjestehavn at man gjør rett og slett ikke slikt.

 

I Norge kan ethvert barn snekre sammen en flåte, sette på en 9.9 hk motor, og definere det som "båt".  Denne farkosen må så godkjennes av relevante myndigheter.  Det er ikke noe vits i å studere hva som skal til for å kunne klassifisere flåten som "CE-merket", bestille time hos offentlige etater og betale for inspeksjon - relevante myndigheter er i dette tilfellet barnets foreldre!  Noe slikt ville vært helt uenkelig i mange andre land, såvel som på bilveien.  Dersom jeg kjører bil og får politiet bak meg, så er det "noia-modus" med det samme.  Hva drakk jeg til maten og hvor lenge siden er det?  Er bilen i god nok teknisk stand?  Er forsikringen betalt?  Har jeg vognkort med meg?  Sertifikat?  Er sertifikatet gyldig for dette kjøretøyet og evt denne tilhengeren?  Kjører jeg riktig?  Ikke for fort eller for sakte?  Hva er fartsgrensa her, egentlig?  Er alle lysene i orden?  Joda, jeg har blitt stoppet noen ganger, og med litt smil og vennlighet så slipper man stort sett unna straff selv om noe skulle være galt - men følelsen er ikke god, fordi jeg vet lista over ting som skal være i orden er veldig lang!  Møter jeg politi til sjøs (i allefall i Norge) så føler jeg at jeg kan ta det med ro, smile og hilse med en hånd - og slik ønsker jeg at det skal fortsette å være.  Inkludert retten til å drikke moderate mengder alkohol uten å bekymre seg over promillekontroll til sjøs.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, nie said:

Kjenner jeg blir litt skremt nå.

 

Dette er jo et smutthull i loven som bør tettes så fort som mulig. 

 

Alternativet vil jo være at alle landets elver fylles opp med sovende fylliker på luftmadrass....

 

Det var et annet poeng over som jeg prøvde å belyse vedrørende begrepet "nullvisjon".  Hver gang noen greier å snike seg unna regelverket og finne på å daue på grunn av drukning, så kan det fort føre til ryggmarksreflekser av typen "hvordan forhindre at legger seg på en luftmadrass i Drammenselva etter for høyt alkoholinntak og druker som følge av dette".  I realiteten er sannsynligheten svært mye høyere for at noen finner en annen måte å stryke med på neste gang enn at noen gjør akkurat det samme.  Jeg har hatt en tilsvarende følelse mtp sikkerhetskontrollene på flyplassene.  Jaha, så noen forsøkte å smugle flytende eksplosiver inn på et fly, ja, da får vi forby alt av flytende væske forbi sikkerhetskontrollen".  "Jaha, så noen forsøkte å smugle faste eksplosiver i en sko ... ja, da skal vi be alle reisende om å ta av seg skotøyet i sikkerhetskontrollen", etc.  (Når det er sagt, jeg synes havarikommisjonen gjør en god jobb - de legger ned en grundig innsats og kommer frem til faglig baserte anbefalinger, i motsetning til rent politisk fundamenterte vedtak).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 5 minutter siden:

 

Det var et annet poeng over som jeg prøvde å belyse vedrørende begrepet "nullvisjon".  Hver gang noen greier å snike seg unna regelverket og finne på å daue på grunn av drukning, så kan det fort føre til ryggmarksreflekser av typen "hvordan forhindre at legger seg på en luftmadrass i Drammenselva etter for høyt alkoholinntak og druker som følge av dette".  I realiteten er sannsynligheten svært mye høyere for at noen finner en annen måte å stryke med på neste gang enn at noen gjør akkurat det samme.  Jeg har hatt en tilsvarende følelse mtp sikkerhetskontrollene på flyplassene.  Jaha, så noen forsøkte å smugle flytende eksplosiver inn på et fly, ja, da får vi forby alt av flytende væske forbi sikkerhetskontrollen".  "Jaha, så noen forsøkte å smugle faste eksplosiver i en sko ... ja, da skal vi be alle reisende om å ta av seg skotøyet i sikkerhetskontrollen", etc.  (Når det er sagt, jeg synes havarikommisjonen gjør en god jobb - de legger ned en grundig innsats og kommer frem til faglig baserte anbefalinger, i motsetning til rent politisk fundamenterte vedtak).

Byråkratiet er er på full veg inn.

Vi skal ikke tenke selv lenger. 
Tror selv vi går inn i en trist og grå framtid.

Regler skatter avgifter etc kommer på løpende bånd framover fra byråkratene.

hvordan båtlivet blir om 10-20 år ?????

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 11 timer siden:

Skal man ta "nullvisjonen" seriøst, så er det nettopp disse aktivitetene som må forbys. Å senke promillegrensen fra 0.8 til 0.2 er ikke på langt nær like effektivt på å redusere drukningsulykker, men det er politisk langt enklere å få innført. Det er flertallet som bestemmer i et demokrati, og flertallet er bilkjørere, ikke båtførere.

I Sverige har de en sånn epa-traktor ordning, bil begrenset til 30 km/t, la bilførerne smake litt på den veien til nullvisjon først.

 

For min del er nok båtlivet det minst risikable jeg driver med. MC edru er mer risikabelt enn en pils under fart i båten. I stallen merker de nok om jeg har drukket en eller to kopper kaffe til frokost ...

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 26 minutter siden:

I Sverige har de en sånn epa-traktor ordning, bil begrenset til 30 km/t, la bilførerne smake litt på den veien til nullvisjon først.

 

For min del er nok båtlivet det minst risikable jeg driver med. MC edru er mer risikabelt enn en pils under fart i båten. I stallen merker de nok om jeg har drukket en eller to kopper kaffe til frokost ...

Sverige har også 2 typer reg på båt henger ?

1. uten reg 30 km/t

2. med reg. 80 km/t

ser i området hvor jeg har vert masse er dem fleste hengere uten skilt og som jeg tror ? Dem kan kjøre til og fra havnen under 30 km/t ? 
 

 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 11 minutter siden:

Sverige har også 2 typer reg på båt henger ?

1. uten reg 30 km/t

2. med reg. 80 km/t

ser i området hvor jeg har vert masse er dem fleste hengere uten skilt og som jeg tror ? Dem kan kjøre til og fra havnen under 30 km/t ? 
 

 

Vet ikke. 

 

Edit: kanskje en fartsgrense for de som ser forskjell på visjon og mål, og en for de som ikke gjør det? 😂

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 17 minutter siden:

Vet ikke. 

 

Edit: kanskje en fartsgrense for de som ser forskjell på visjon og mål, og en for de som ikke gjør det? 😂

Skal man til og fra havna har man en visjon :) og et mål med turen :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...