Jump to content

– Jeg blir litt skremt; Én av tre har vært beruset i båt, viser ny undersøkelse


quantumduck

Recommended Posts

I luftfarten har man en nullvisjon som er litt mer enn en politisk floskel. Ulykker skjer der og, det er uunngåelig, men hver eneste gang sa er havarikommisjonen på plass. Hva gikk galt, hvorfor, og hva kan vi lære av det?

 

Nullvisjon i praksis har sine ulemper. Det finnes knapt noe "luftsliv" på tilsvarende måte som vi praktiserer "båtliv". Joda, noen entusiaster har sine mikrofly eller private fly og flysertifikat, men det krever veldig mye tid og penger ... bortsett fra dersom man bryter seg inn på en flyklubb og greier å stjele et fly, slik noen faktisk gjorde for en tid tilbake siden.

 

Ønsker vi det samme for båtlivet? Jeg tror ikke det. For ikke å snakke om friluftslivet, bylivet rundt kaikanten, etc. Som nevnt, nullvisjon mot drukningsulykker, det betyr i praksis slutten på spaserturer langs bryggekanten, bading i elver, vann og i sjøen, etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk en sjekkliste som inneholder alle de tingene jeg pleier å glemme av (kaste søpla og ta inn landstrømskabel før avgang, skru på VHF, etc). Jeg burde legge på "sjekk sjekklisten" som punkt også ettersom jeg stadig vekk glemmer dét :). Og ja, det finnes VTS'er og havnemyndigheter som krever at du tar kontakt over VHF. I enkelte fergehavner i Frankrike i kanalen er de strenge på det, og i Italia kan man bli bøtelagt - skjer ofte i Messina-stredet, og på et sted hvor kystvakten ikke likte at folk ankret opp, så fikk jeg bot for ikke å ha meldt fra på VHF før jeg kom inn i havnebassenget. Det var trolig ikke forbudt å ankre der jeg ankret opp, derfor kunne de ikke bøtelegge meg for dét, men noe måtte de jo finne på.

 

I Romania og Bulgaria ønsker de å tracke all trafikk, så der kan det være viktig å formelt sjekke ut, eksempelvis over VHF før avgang. Og Hellas, med norsk-registrert båt ... urk.

 

Ønsker vi det slik i Norge?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev for 17 timer siden:

Skal man til og fra havna har man en visjon :) og et mål med turen :)

 

Tja, noen vil kanskje ikke synes det er så visjonært, men så trenger man vel ikke ha en visjon med alt man gjør heller. Akkurat nå realiserer jeg visjonen som kalles "nyte båtlivet" med en cappuccino på Käringön :-) Ambisjonen om noen som helst form for måloppnåelse er ihvertfall helt fraværende :-D

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Ønsker vi det samme for båtlivet? 

 

Det stilles en hel rekke krav til nyttetrafikk/passasjerbefordring på sjøen, allerede i dag, men jeg har vel ikke helt sett noe forslag om å innføre tilsvarende krav for lystseilas, annet enn å senke promillegrensen da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke bekymret for folk med under 0,8 i promille som er på tur i snekkefart. Da har man mer enn god nok kontroll. I 30+ knop er det en litt annen sak, men jeg har tro på at de aller fleste har såpass selvkontroll at de ikke setter seg seg i en slik situasjon. Unntak finnes nok, men de er sjeldne. Og det virker unødig å lage strengere regler for de som faktisk klarer å oppføre seg for å fange opp de få som ikke klarer det. Det blir som å sette ned grensen på motorvei til 60km/t for å kunne straffe de som kjører over 180. Bruk heller kreftene der de har nytte i stedet for å straffe alle. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 30 minutter siden:

 Unntak finnes nok, men de er sjeldne. 

Ja, og det er nok ikke en 0,2-grense som vil få dem til å tenke seg om. Dømmekraften forsvinner med promillen man pådrar seg på land før båtturen tenker jeg. Det er vel de færreste som starter turen i 30kn++ og edru, og som drikker seg fulle underveis... 

 

Det er nok heller sånn at båtturen starter litt "i farta", etter en hyggelig kveld/fest. Vurderingen man gjør er heller i forhold til sjansen for å bli tatt, enn en vurdering av egen egnethet og promille. Tanken om at man ikke skal kunne mestre båten og forholdene er nok helt fraværende hos mange. Forståelig om været er bra, farvannet kjent og båten ens egen som man kjenner godt.

 

Aldri vært i promillekobtroll på sjøen selv, det gjelder kanskje ikke alle, men sikkert mange. Da tenker man bare at sjansen for å bli tatt er mikroskopisk, tut og kjør! Og så smeller det ...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, quantumduck said:

 

Det stilles en hel rekke krav til nyttetrafikk/passasjerbefordring på sjøen, allerede i dag, men jeg har vel ikke helt sett noe forslag om å innføre tilsvarende krav for lystseilas, annet enn å senke promillegrensen da.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, i går sto slaget om redningsvestpåbud, i dag om 0.2 promille, og hvem vet hva det blir i morgen. Obligatorisk båtregister har jeg tro på at kommer, og derfra er det lett å komme opp med flere brostener.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, quantumduck said:

Aldri vært i promillekobtroll på sjøen selv, det gjelder kanskje ikke alle, men sikkert mange.

Én gang i Bærum. Fruen hadde skrudd på feil lanterner (ankerlanterne eller tricolor i tillegg til riktige lanterner). Politiet spurte om jeg hadde drukket, jeg svarte ærlig ja, men folkölet jeg inntok noen timer før gjorde ingen utslag på måleren :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 21 minutter siden:

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, i går sto slaget om redningsvestpåbud, i dag om 0.2 promille, og hvem vet hva det blir i morgen. Obligatorisk båtregister har jeg tro på at kommer, og derfra er det lett å komme opp med flere brostener.

Helvete, eller nullvisjon som andre foretrekker å kalle det, er jo - som visjon - helt ok spør du meg, så lenge man er kjent med forskjellen på visjon og realistiske mål. Syns heller ikke det er unaturlig at regelverk tilpasses fritidsbåtflåten, som vel nå består av både større og raskere fartøy enn tidligere. Det aller viktigste er kanskje at tiltakene man setter inn har en dokumentert effekt. Dessverre har ikke 0,2-grense det, og da kan man få en falsk trygghetsfølelse etter innføringen, mens det i virkeligheten var et annet tiltak som ville hatt større effekt. 

Dette er jo litt som covid-problemstillingen. Man hadde under pandemien lite forskning å støtte seg på, og man var nødt til å støtte seg på "tiltakspakker" som samlet sett hadde effekt uten at man egentlig visste hvilke av enkelttiltakene som virket og ikke. Etter pandemien ble for sikkerhets skyld FHIs budsjetter kuttet kraftig, slik at vi står enda mer hjelpeløse ved neste pandemi. 

Promilledebatten blusser jo opp med jevne mellomrom, og jeg har ikke satt meg inn i hvilke tallgrunnlag man sitter på nå, men jeg ser Redningsselskapet har noen tall, uten at jeg vet akkurat hvilke. Tidligere har mitt inntrykk vært at man stort sett opererer på lykke og fromme, symbolpolitikk og trua på at om man strammer inn på "noe" så må det jo også hjelpe på "noe". Å bevilge penger til å skaffe seg viten istedenfor tro er det ikke politisk vilje til. Så mye for "kunnskapssamfunnet". Pføy!

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt stoppet i promillekontroll på sjøen en gang. Og en gang på veien. Det gikk helt greit begge gangene;-)

 

Ellers så har jeg med promilletester selv i båten om jeg skal ut på noe der alkohol blir servert, og legger inn god margin ved testing. Fungerer greit for meg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 22 timer siden:

Det aller viktigste er kanskje at tiltakene man setter inn har en dokumentert effekt. Dessverre har ikke 0,2-grense det

 

 Effekten av > 0,2 promille har på hodet, dvs. reaksjonsevne, syn osv. er nok dokumentert opp og ned i mente.

Derfor er > 0,2 promille ikke tillatt ved føring av bil. Og takk for det. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 37 minutter siden:

 

 Effekten av > 0,2 promille har på hodet, dvs. reaksjonsevne, syn osv. er nok dokumentert opp og ned i mente.

Derfor > 0,2 promille ikke tillatt ved føring av bil. Og takk for det. 

Dette vet vi jo, det har jeg skrevet før også. Effekten på ulykkesstatistikken derimot,  var det jeg siktet til. Er det ikke den som teller? Har du statistikk å vise til her? Hvor mye sank antall dødsfall i trafikken da man gikk fra 0,5 til 0,2?

 

Når dette er sagt, så har vi jo, som alle vet, hatt 0,2 på landeveien lenge, så jeg er litt usikker på relevansen her også. Dessuten er vi på sjøen...

 

Og så er det jo selvsagt relevant hvor mye over 0,2 du tenker på da... klart man er uegna til å kjøre bil når man er full. 

Link to post
Share on other sites

KGB70 skrev On 15.7.2024 at 21.36:

Dette er vel ett mannfolk 40+ problem,

Fant noen tall til deg her https://www.forskning.no/fritid-hav-og-fiske-havet/dette-tar-liv-pa-sjoen/1358532

 

Grunnstøtinger og kollisjoner

Omlag 20 prosent av dødsulykkene i fjor skyldtes at båten gikk på grunn eller kolliderte på vei hjem fra uteliv. Førerne var båtvante og kjent i farvannet. Men hverken førere eller passasjerer rakk å reagere før ulykkene inntraff.

Alle de involverte i slike ulykker var yngre enn 45 år, og tre var tenåringer. Fem av seks båtførere var ruspåvirket, med en gjennomsnittlig promille på 1,4.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Derfor > 0,2 promille ikke tillatt ved føring av bil. Og takk for det. 

Her er hva TØI hadde å si om 0,2-grensen da den ble innført https://www.toi.no/getfile.php/132845-1141715822/Publikasjoner/TØI rapporter/2001/530-2001/sam-530-2001.pdf

Samferdselsdept. skrev i høringsnotatet at "Virkningen av en senking av promillegrensen fra 0,5 til 0,2 i forhold til utviklingen i antall ulykker er vanskelig å vurdere. Det synes imidlertid lite trolig at en slik senking vil ha særlig effekt i forhold til de grovere tilfellene av promillekjøring" og TØI kommenterer "Samferdselsdepartementet gjør rett i å ta et slikt forbehold, fordi minst to undersøkelser viser at det først og fremst er førere med promille over 1,0 som blir innblandet i trafikkulykker". "Målgruppen" dvs. de som ligger mellom 0,2 og 0,5 utgjør kun 16%. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 time siden:

Jeg vet ikke hvorfor du trakk bil inn i dette, men det gjorde du.

 

Neivel. Du skjønte vel ikke det. At dette handler om virkningen promille har på hodet. Og at en benytter det samme hodet både til bil og båt. Jeg nevnte bil i et forsøk på å få deg til å forstå det.

 

Takk for meg.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 11 minutter siden:

 

Neivel. Du skjønte vel ikke det. At dette handler om virkningen promille har på hodet. Og at en benytter det samme hodet både til bil og båt. Jeg nevnte bil i et forsøk på å få deg til å forstå det.

 

Takk for meg.


Joda, god seilas, pointet mitt var vel bare at alkoholen har samme effekt uansett om du befinner deg på landjorda eller til sjøs, trenger ikke gå veien om landeveien for å få fram det poenget. Der er vi vel helt på linje. Det er også å slå inn åpne dører å si at vi påvirkes. Jeg mener kanskje at å føre båt er noe annet enn å føre bil, men der ser jeg ikke at du har noen argumentasjon. Jeg noterer meg bare at du ikke vil forholde deg til TØIs og Samferdselsdepts. betraktninger rundt innføringen av 0,2 på landeveien, og det er jo ikke så rart. 

Link to post
Share on other sites

Personlig drikker jeg ikke noe før båten er fortøyd. Det er ikke pga jeg ikke klarer å føre båt fra A til B med 0.8, men mer på grunn jeg må legge til kai, og det krever litt mer fokus 🤣. Så kan jeg ta en god og kald øl når jeg er ferdig med god samvittighet.

 

9 av 10 ganger jeg overnatter i båten blir det en øl eller et glass vin. Så jeg er statistisk sjelden helt edru i båten. 

 

Hvis det kommer regler som sier max 0,2‰ for å være ombord i båt, så selges båten på dagen. Men for å føre båt må de gjerne senke til 0,5 eller 0,2, men de drita folkene på kaien flyter ikke bedre selv om. Og de som ikke bryr seg om 0,8 i dag bryr seg nok ikke mer om 0,2. 

 

Hørte en gang at de med båter over en hvis strørrelse hadde 1.5‰. Hvis det er sant er jo ikke det veldig betryggende. 😅

 

 

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Det finnes så mange ulike former for båtliv. Det blir noe helt annet å "kjøre" en rask motorbåt i ern trang skjærgård enn å seile en saktegående seilbåt i åpent farvann.

Ja.

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Thomas_h said:

Personlig drikker jeg ikke noe før båten er fortøyd. Det er ikke pga jeg ikke klarer å føre båt fra A til B med 0.8, men mer på grunn jeg må legge til kai, og det krever litt mer fokus 🤣. Så kan jeg ta en god og kald øl når jeg er ferdig med god samvittighet.

 

Tja, skal man ta nullvisjonen for drukningsulykker på alvor, så bør man ikke drikke alkohol i båt i det hele tatt, aller helst bør man være minst en kilometer unna nærmeste vannpytt før man spretter en øl :-)

 

Helt klart en fordel å være klinke edru når man utfører kompliserte havnemanøvreringer - å komme inn til havn er fortsatt noe jeg gruer meg til, såfremt det ikker er godt med plass og jeg kan legge meg til langsetter brygga i moderat vind og med gunstig vindretning.

 

Dette har ingenting med drukning å gjøre - risikoen for drukningsulykker ifbm havnemanøvrering er lav selv om båtfører og mannskap skulle være på druen.  Her er det snakk om risiko for materielle skader, samt ... "oh, the indignity".

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...