Jump to content

– Jeg blir litt skremt; Én av tre har vært beruset i båt, viser ny undersøkelse


quantumduck

Recommended Posts

Ihht. kalkulator hos https://rusinfo.no/ så må jeg drikke 4 stk 0,5 på 2 timer for å komme opp på 0.8‰. 

 

Men da går den ned ganske fort etterpå. 

 

Jeg la inn en "vanlig" fest, og overraskende nok var jeg under 0,2‰ kl 0930 i morgene. Virker rart da jeg hører du ikke bør kjøre bil før langt ut på ettermiddagen dagen etterpå. 

 

Jeg tror de fleste som fører båt i "fylla" som en eventuelt 0.2‰ vil påvirke er de som gjør det dagen derpå når de forlater havn kl 0700 for å komme seg til neste havn. Men er vel ikke mange alkoholrelaterte ulykker på formiddagen? 

 

Kanskje det er burde være 0.2‰ for å føre båt etter solens nedgang? 😊😉

Link to post
ydalir skrev for 23 timer siden:

Jeg sjekket, og det finnes ingen statistikk  det ikke over promilleulykker for bil i Norge etter 1996. Hvordan skal man da kunne vise om antall promilleulykker er blitt mindre? Jo man bruker en antakelse om at aleneulyykker om natten er korrelert med promille.. det er det beste man har.

 

Videre er jo dette alvorlig ulykker med personskade eller død. Hva med alle de andre sakene som bare går til forsikringsselskapet? De vet man lite om. 

Ja, det er poenget, man kan ikke basere seg på antagelser. Det tragiske er jo at det svake statistikkgrunnlaget reflektere hvor lite man tar dette på alvor.

 

Merk også at Samferdselsdept. selv var skeptiske til effekten av dette på alvorlige ulykker i forkant av innførsel. 

 

Ulykker med personskade går aldri bare til forsikringsselskapet. Ved materielle skader med alkohol i bildet antar jeg det skjer en avkortning i utbetalingen, men de kan neppe påvise promille om ikke politi har vært involvert. Her er du mao over i ren spekulasjon...

Link to post
3 hours ago, quantumduck said:

Men det er jo foreslått å senke grensen til 0,2? Du vil ha 0,0 selv tror jeg? Da skal det ikke mye til.

 

Grensen for bilister i Norge er som kjent satt til 0.02% i stedet for 0.00%, dette er visstnok ment å være "nulltoleranse med margin" (er ikke det en selvmotsigelse?).  Intensjonen er så vidt jeg vet ikke å oppfordre folk til å ta seg to lettøl før bilturen,  men for å eliminere risikoen for at folk som ikke har drukket skulle få straff pga måleunøyaktigheter, alkoholinntak dagen før, internproduksjon*), kefir, yoghurt, innånding av vindusspylevæske, etc.

 

*) Jeg mener å huske å ha lest i media at en person som ble tatt i promillekontroll viste seg å alltid ha målbar promille i blodet da fordøyelsesprossessene hans produserte alkohol.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvis Glomma var whiskey og jeg var ei and ... nå er agurktiden snart over og denne tråden vil dø, som alle de tidligere. Og så vil temaet komme på banen igjen ved neste anledning.

 

Men, hvis båten var Tesla og fjorden var E6... her sitter jeg altså på panseret og skriver dette i full marsjfart.Båten seiler si egen sjø, selv om selvstyringen mangler enhver form for AI. Begge rullegardinene er i bruk så sikten er minimal. Nettbrett jeg skriver på har ingen handsfreeløsning, ei heller kokeapparat i byssa som jevnlig betjenes likevel. Reaksjonstid er enorm, men det er bare relevant i den grad jeg følger med. Joda, jeg gjør det, og jeg ser andre seil som frimerker langt borte. Garnblåser må jeg følge med på, men de dukker ikke så veldig plutselig opp de heller. Farene er mest solstikk og dehydrering. Heldig vis kan jeg hente noe leskende i kjøla, akkurat hva det er spiller overhode ingen rolle, det livsfarlige er at jeg I det heletatt gjør det. For å kjøre bil og båt er jo akkurat det samme :giggle:

Link to post

Sant. På bilveien bør reaksjonstiden heller være på under 3 sekunder, samme kan sikkert sies når man sitter "bak rattet" på en rimelig kjapp motorbåt. Tre minutter er ofte fin reaksjonstid i seilbåt innaskjærs, og ti minutter eller mer er oftest godt nok på åpent hav. 

 

Når det er sagt, alkoholen svekker både dømmekraft og reaksjonstid, samt øker risikoen for at man helt glemmer av å avbryte en "timinutterspause", øker risikoen for at man glemmer av skjæret som man godt vet at finnes der ute. Det er klart at det er fordelaktig å være edru når man fører båt, men det er ikke klart at det er formålstjenlig å ha straffereaksjoner dersom noen blir tatt med 0.05% i en saktegående båt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 17 timer siden:

Sant. På bilveien bør reaksjonstiden heller være på under 3 sekunder, samme kan sikkert sies når man sitter "bak rattet" på en rimelig kjapp motorbåt. Tre minutter er ofte fin reaksjonstid i seilbåt innaskjærs, og ti minutter eller mer er oftest godt nok på åpent hav. 

 

Når det er sagt, alkoholen svekker både dømmekraft og reaksjonstid, samt øker risikoen for at man helt glemmer av å avbryte en "timinutterspause", øker risikoen for at man glemmer av skjæret som man godt vet at finnes der ute. Det er klart at det er fordelaktig å være edru når man fører båt, men det er ikke klart at det er formålstjenlig å ha straffereaksjoner dersom noen blir tatt med 0.05% i en saktegående båt.

Jeg må le, disse tingene er jo ikke tillatt innenfor dagens lover og promillegrenser. Forøvrig, sovne bak roret er nok fullt mulig bare man har lang nok nattevakt, det behøves ingen promille til hjelp. "Glemme skjæret" går også fint, det er bare å plapre i vei i mobilen det, for ikke å si surfe, og vipps så står man på skjæret. 

Det hele koker vel ned til at lystseilas er formålsløst pr. definisjon og dermed aldri kan rettferdiggjøres i forhold til kostnaden, altså ulykkene. Så der har du argumentet ditt, du trenger ikke gå veien om promillen.

Link to post

Det er litt uklart for meg om det er antall totalt som drukner som skal reduseres pga lavere prommilegrense for fører av fartøy som gjør fart gjennom vannet eller antall druknede som skyldes at denne føreren har promille over 0,2 i promille

Uten å ha fagkunnskap på området eller vettug forskning og statistikk så tenker jeg disse førerne vanskelig kan ha skyld i alle drukningsulykkene

Men at 0,2 kan ha en effekt ala ved bil at jeg dropper den første ølen og dermed heller ikke får tatt nummer 2-5

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
  • 1 måned senere...
1 hour ago, S/Y Emma said:

Påvirket? Vil det si over 0,8 - eller er alt under 0,8 også tatt med? Og er fall til sjø medregnet folk som detter i Vågen i Bergen i fylla om natta?

 

Ikke greit å si.  Grunnlaget for å påstå at en endring på regelverket fra 0.8 promille til 0.2 promille vil medføre noe signifikant endring på drukningsstatistikken virker å være ganske tynt.  Samtidig er det få saklige motargumenter mot en slik regelendring.  Jeg er personlig i mot denne lovendringen, men den kommer nok uansett hva vi måtte ønske her på forumet.  Jeg antar at lovendringen har trådd i kraft innen to år.  Dette er én brostein på veien mot helvete.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dette her er et forslag som ikke vil ha noen som helst effekt. De stygge ulykkene / dødsulykkene skyldes ikke promille i området 0,2-0,8.

 

Det virker som at byråkratene tror det finnes en hel del folk som drikker seg opp til 0,7 promille og så kjører rundt med dette. Det er ikke akkurat slik jeg kjenner båtlivet.

 

I de områdene jeg ferdes har det forekommet båtkjøring der enklelte kjører til fest på naboøyer med mindre, hurtiggående båter uten overnattingsmulighet. Sjåfør inntar alkohol og man kjører hjem igjen med promille etter fest. 

Slikt er en uting og bør slås ned på men dette er i en helt annen kategori enn det denne saken dreier seg om.

Og så fins det voksne folk med overnattingsbåter som ankommer de samme tilstelningene, ligger over og kjører videre neste dag. For enkelte av disse kan det kanskje forekomme i enkelttilfeller at promillen er 0,25 dagen etter når man tøffer avgårde med båten uten at dette setter liv og helse i fare for noen.

 

Enda et forbudsforslag som ikke gagner noe som helst. Det er ikke her støtet må settes inn.

 

Forøvrig har vel ulykkesstatistikken gått mye ned jfr. den voldsomme økningen i båtbruk i corona årene.?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...