Espenok Startet 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2024 Hei. Har en båt en Hood rulle (705 Seafurl LD). Denne har endeløst tau til rulla. Tauet begynner å bli frynsete og ikke godt og si om har vært 3/8 tomme, 9 eller 10 mm. I følge manual skal den ha 3/8 tomme diameter på tauet, men det finner jeg ikke, i alle fall ikke i lokal handel. 3/8 tomme er 9,52 mm. Er det noen som har erfaring med å bruke 10 mm, eller 9 mm? Googling forteller meg at disse rullene med endeløst tau er kresne på taudimensjon om de skal fungere godt. Spørsmålet er om jeg skal gå opp eller ned på dimensjonen? Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
alf-inge Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Jeg brukte 10 mm dobbelflettet polyester da det gamle røk. Det ble den første spleisen jeg laget på flettet tau etter oppskrift jeg fant på nettet og fungerte bra. Byttet rullesystem for et par år siden, men savner Hood'en. Den nye har mye mindre diameter på rullen, og trenger derfor tilsvarende mer kraft for å rulle inn seilet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn