palkastu Startet 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2024 Hei folkens, Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal lufte/etterfylle hydraulisk olje på en Ibiza 24? Jeg har svært lite erfaring med dette, så om noen kan hjelpe må du/dere gjerne forklare det "enkelt" Har flere spørsmål men vet ikke hva som er relevant. Må olje fylles med trykk? Hva slags olje bruker man? Regner med at påfyllingpunkt er på styresnekka som vist på bildet? Holder det å skru av denne for lufting også? Vet forøvrig ikke navnet på styresnekka, men har bildet av båten/styret under Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Det er vel heller ei hydraulisk rattpumpe du har, ikke styresnekke. Det ser ut som en påfyllingsplugg som er skrudd inn der pila peker. Hvis det stemmer, skrur du ut denne og fyller hydraulikkolje oppi hullet. Jeg husker ikke hvilken olje jeg kjøpte, men det var noe fra Biltema. Det sikreste er å forsøke å finne ut hvilken type du har, og så skaffe den kvaliteten som anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
palkastu Svart 12.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Olevine skrev 10 minutter siden: Det er vel heller ei hydraulisk rattpumpe du har, ikke styresnekke. Det ser ut som en påfyllingsplugg som er skrudd inn der pila peker. Hvis det stemmer, skrur du ut denne og fyller hydraulikkolje oppi hullet. Jeg husker ikke hvilken olje jeg kjøpte, men det var noe fra Biltema. Det sikreste er å forsøke å finne ut hvilken type du har, og så skaffe den kvaliteten som anbefales. Takker! Roter med begrepene her, skjønner jeg Er det bare å helle oppi hullet? Kan jeg lufte ut ved bare å vri på rattet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Som Olevine påpeker så er det ikke olje på styresnekker, men det er det på rattpumper 😉 Olja du skal bruke kommer an på hva produsenten sier, men de fleste foreskriver vel vanlig hydraulikkolje med 15 viskositet. I alle fall Sleipner og Seastar. palkastu skrev 1 time siden: Er det bare å helle oppi hullet? Kan jeg lufte ut ved bare å vri på rattet? Ja, hvis du bare trenger å etterfylle. Hvis du har luft lenger bak i systemet må du sette en slange med en beholder på påfyllingen. Søk i tilfelle på lufte hydraulisk styring på YouTube. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 12.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2024 Ser ut som ei SeaStar rattpumpe, SeaStar anbefaler kun sin egen olje. Den er tilgjengelig i de fleste båtutstyrsbutikker, kjøpte på Maritim sist jeg etterfylte. Står følgende under SeaStar sin olje på Maritim sine sider: Grunnet oppdateringer i styresystemene til Seastar anbefaler Seastar Solutions kun å bruke Seastar Steering Fluid i sine styresystemer. Ved bruk av annen olje enn SeaStar kan følgende skje: Tyngre styrerespons, spesiellt ved lavere temperaturer og over tid. Styring glipper ved ratting. Skum eller luft i systemet kan gi en hakkete styring. Intern korrosjon. Rifter i styresylinder ventiler og aksling grunnet uren olje med fremmed partikler. Pakninger som ødelegges. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Det der høres ut som propaganda for å få solgt sine egne produkter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Poly-Esther Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Hei! Ta en titt på denne videoen. Se første del, der mekanikeren lufter manuelt. Del 2 er vel ikke så aktuell. :) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Da jeg skulle etterfylle så sto båten 1,5km fra Maritim Slependen og jeg trengte bare en liten skvett så jeg kjøpte orginal olje. Søkte litt på dette nå og det viktige er at det er mineralolje, syntetisk kan ødelegge pakninger. Fant dette Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Jeg tror det var denne jeg brukte. Helte forsiktig opp i fyllehullet mens jeg roterte rattet sakte begge veier til nivået var sånn noenlunde stabilt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 abbor skrev for 12 timer siden: Står følgende under SeaStar sin olje på Maritim sine sider: Grunnet oppdateringer i styresystemene til Seastar anbefaler Seastar Solutions kun å bruke Seastar Steering Fluid i sine styresystemer. Ved bruk av annen olje enn SeaStar kan følgende skje: Tyngre styrerespons, spesiellt ved lavere temperaturer og over tid. Styring glipper ved ratting. Skum eller luft i systemet kan gi en hakkete styring. Intern korrosjon. Rifter i styresylinder ventiler og aksling grunnet uren olje med fremmed partikler. Pakninger som ødelegges. Tar opp denne igjen. Hvis Seastar-styringene er så dårlige at de ikke tåler vanlig hydraulikkolje, så må det være en god grunn til å holde seg unna dette merket. Det meste som står i denne advarselen er jo bare sprøyt og svada. Det som er viktig er at man bruker hydraulikkolje, og at den har riktig viskositet. Hvis ikke kan man få et eller flere av de symptomene som ramses opp her, f.eks. at den blir tung på rattet. Hydraulikkolje av god kvalitet skal ha antiskum-egenskaper, det er ikke spesielt for Seastars egen olje. Skader som følge av uren olje, vann og fremmedpartikler har jo ingenting med om man bruker Seastarolje eller olje fra Esso eller Shell. Derimot kan det være greit å bytte olja når den er noen år gammel, der synder nok de fleste. Jeg har Seastar styresylinder på jolla, og Sleipner på Viksunden. Må si jeg er lite imponert over kvaliteten på Seastar genrelt. Fikk lekkasje på min styresylinder i fjor, og har overhalt den nå i vinter. Ser på nettet at dette er en vanlig sak på disse sylinderene. Man får ikke kjøpt pakninger løse, man må kjøpe hele gavelen med pakning i. Denne er også veldig simpelt konstruert, slik at pakningen er litt utsatt. Burde være unødvendig å overhale styresylinderen etter fem års bruk. Olevine skrev for 2 timer siden: Jeg tror det var denne jeg brukte. Helte forsiktig opp i fyllehullet mens jeg roterte rattet sakte begge veier til nivået var sånn noenlunde stabilt. Vet ikke hvilken styring du har, men hvis det er foreskrevet ISO 15 viskositet, så er denne litt tykk. Men hvis du bare har etterfylt litt olje så vil den jo blande seg med den olja som var der fra før, da får du ikke rare endringen i viskositeten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Komodo, leste du min siste post der jeg hadde et lite utdrag fra en SeaStar manual hvor de lister opp ISO VG15 oljer fra store sett alle amerikanske oljeselskaper som godkjente for deres styringer. Enhver olje som møter MIL H5606C er også godkjent. Jeg har gode erfaringer med SeaStar det er også det generelle inntrykket jeg får ved å følge med på The Hull Truth forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 abbor skrev for 1 time siden: Komodo, leste du min siste post der jeg hadde et lite utdrag fra en SeaStar manual hvor de lister opp ISO VG15 oljer fra store sett alle amerikanske oljeselskaper som godkjente for deres styringer. Ja, jeg så det, men det jeg kommenterte var utsagnet fra Maritim som fraråder all annen olje enn den som er stemplet med Seastar. Det du gjengir i den neste posten støtter jo min mening om at en vanlig hydralikkolje med riktig viskositet er ok. Da ikke syntetisk. Når det gjelder kvaliteten på Seastar så er jeg ikke imponert. Det er basert på min styresylinder som måtte overhales i dyre dommer etter fem år, samt et verksted i nærheten jeg kjenner veldig godt til. Jeg synes rett og slett den er litt dårlig konstruert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Importøren Telmo har pakningsett for styringen jeg har, både rattpumpe og styresylinder, har ikke hatt behov for dette for min 14 år gamle styring. Sitér dette innlegget Link to post
palkastu Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Takk for alle gode råd @abbor @Komodo @Olevine @Poly-Esther Til opplysning luftet jeg styringen i dag, med en reodor felgen-variant av videoen over her. Jeg kjøpte enkle gummislanger fra Biltema som passet rett på niplene på konsollen ved motoren. Samtidig fylte jeg på med vanlig hydraulikkolje med 15 viskositet i fyllehullet ved rattet mens jeg rattet til stopp frem og tilbake. Med dette fikk jeg ut luft bakover i systemet, samtidig som jeg fylte på ny olje gjennom en "relativt" lufttett løsning foran. Det ser nå ut som all luften er ute og rattpumpa er fylt hel opp minus noen milliliter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.