Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Nærmeste vettuge plassen er vel Joma Trading (Hempel) på Rolvsøy. Ring til dem først. Påføring: Les bruksanvisningen og Byggingen av Hulda. Juli 2021, tror jeg det var. Sitér dette innlegget Link to post
kaivi Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Hulda skrev 26 minutter siden: Påføring: Les bruksanvisningen og Byggingen av Hulda. Juli 2021, tror jeg det var. Du burde organisere hele tråden i form av en bok og publisere den :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Stor mye rart der i uorganisert rekkefølge. Orker ikke å ta på meg den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
kaivi Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Okay, fikk sikkerlig sett på båten i dag. Har kjøpt tykkelsesmåler men fikk ikke brukt den, fordi at den leser ikke gjennom maling. Ut i fra det jeg har sett fra innsiden med endoskop, det største problemet er en ca 1.5m x 0.5m patch med 3-4 rustede horisontale ribber og skrog rundt dem omtrent her, vist nærmere på bilde 2: Dette skyldes trolig kondens. Alt over vannivået er isolert med isopor, og jeg har ikke sett noe brunt under de bitene jeg klarte å kikke under. Vist ikke på bildet, men polakkene har punktert et lite hull der i skroget, som er nå tettet med en liten treplugg. Det er også mye rust under ankerkjede og 2stk hull der på babord side, styrbord side har allerede vært sveiset tidligere. Ganske rart at vann renner fra kjeden rett in i bilgen, og ikke ut i et hull over vannivå, men det kan kanskje fikses. En ca 5cm dyp pytt med vann står under kjeden, ukjent om det er salt eller kondens. Masse stål i taket, 5.8 mm i noen steder jeg har målt. Et par små lekkasjer i taket som burde ha vært lett å fikse. Båten er utrolig romslig og stabil, tror det blir en fantastisk ekspedisjons- og bobåt hvis jeg bruker 500k+ på den. Det er mange slep i Oslofjorden med god pris, men trenger å finne noen som kunne hjelpe med sveising så snart som mulig... Jeg har 1.5 dager igjen på å bestemme meg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.August.2024 Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 1 hour ago, kaivi said: Ut i fra det jeg har sett fra innsiden med endoskop, Min stålbåt var noe mindre men type Van De Stadt og bygget på verft i Nederland. Også problem med rust i kroker og krinker, som var vanskelig å komme til. Også horisontale avstivere, der det hadde samlet seg opp kondensvann slik at det var den litt rust, men der var det bare overflaterust som lot seg fikse. Litt større problem: Lekkasje fra taket som hadde lekket ned til ballasten under gulvplankene. Denne besto av bettong, iblandet "jernskrap". "Jernskrapet" hadde begynt å ruste og "sprengt opp" bettongen. Ganske mye jobb med å fjerne ballast, for å se i hvilken grad "rust i ballast" hadde jobbet seg videre og svekket den del av skroget som var i kontakt med ballasten. Hvis båten eventuelt har tilsvarende ballast, så ville jeg nok ha bedt om å få kikke under gulvplankene. Problem med min båt: Det var bare blitt brukt en komponent lakk, i alle fall så var det dette de tidligere eierne hadde brukt før meg. Med en slik løsning, så ruster det fortløpende, og det blir veldig mye jobb som måtte gjøres på nytt, og på nytt, og på nytt. Kikket først på en stor stålbåt av "ekspedisjonstype" men fant ut at jeg først ville skaffe meg litt "knowhow" om stålbåter og kjøpte meg en 30 foter for å sette meg inn i temaet. Konklusjonen i det tilfellet at det ble for mye fortløpende vedlikehold slik at det ble å returnere til "plastikkbåt". (Etter det så jeg jeg jo blitt nesten arbeidsledig.) En annen side ved saken, det er jo at det man ser i en del båthavner, det er at de største, dyreste og flotteste båtene, de er nesten ikke ute, mens 30 foterne er ute hele tiden. Jeg spurte så eierne av en av disse båtene til de mange millionene, som jeg ikke har, om han ikke skulle ut på tur. Svaret var vel noe slikt som at det var litt tungvint, for han måtte organisere mannskap, og da måtte det passe for alle sammen. Har etter hvert funnet ut at jeg ikke ønsker meg stor båt, men noe som er rimelig lettvint å ha ha, og som ikke koster for mye, og som man kan stikke av gårde med, når som helst. Hadde jeg pådratt meg 3 fot syken, så spørs det om det ikke hadde blitt 3 fot mindre. Hulda har sikkert mer riktig og oppdatert info omkring stålbåt. Sitér dette innlegget Link to post
kaivi Svart 15.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2024 Arne2 skrev 35 minutter siden: Har etter hvert funnet ut at jeg ikke ønsker meg stor båt, men noe som er rimelig lettvint å ha ha, og som ikke koster for mye, og som man kan stikke av gårde med, når som helst. Hadde jeg pådratt meg 3 fot syken, så spørs det om det ikke hadde blitt 3 fot mindre. Takker for så mye info! Tja, vi er i litt forskjellige situasjoner, tror jeg. Jeg har verken hus eller familie, men har fjernjobb som jeg elsker, og fantasien om å bo på havet. Tror ikke at det å løfte opp båten en gang i året blir veldig problematisk, spesielt når jeg bor i den. Veldig spent på hvordan det skal gå med reparasjon av rust og hva det kommer til å koste, men jeg også kjenner at mange nye ting i livet ofte bare ser vanskelig ut, før man kjærer den første kutt. Prøver nå å finne ut alt jeg kan om sveising, marine malinger, avrustning og prevensjon av rust. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 kaivi skrev for 9 timer siden: Jeg har 1.5 dager igjen på å bestemme meg. Kva skjer om 1 1/2 dag? Ikkje la deg stressa på tid. Kjøparane står ikkje i kø for å kjøpa den båten. Elles er eg veldig einig med Arne2 Det er viktig å ha ein båt det er lett å dra på tur med. Sjølv så har me ein 38 fot seglkatamaran. Terskelen for å ta laus kunne gjerne vore lågare. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Ask skrev 46 minutter siden: Det er viktig å ha ein båt det er lett å dra på tur med. Sjølv så har me ein 38 fot seglkatamaran. Terskelen for å ta laus kunne gjerne vore lågare. Det er mange andre faktorer enn båtstørrelse som spiller inn, når det gjelder hvor lett det er å dra på tur. Jeg hadde en liten Express med regattaseil som ble tatt av og rullet sammen etter hver tur. Det var mer stress enn 38 foteren jeg har nå, hvor det er bare å heise storseil fra lazybag med elektrisk vinsj, og rulle ut fokken. Genoa er byttet ut med kryssfokk, som er mye enklere å slå med. I uthavn er det bare å trykke på en knapp for å ankre. Det å legge litt arbeid i lett håndterbar hjemmefortøyning har også endel å si. Mange har for eksempel ikke sett fordelen med å sette en kort fortøyning midtskips først. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 J-Å skrev 1 time siden: Det er mange andre faktorer enn båtstørrelse som spiller inn, når det gjelder hvor lett det er å dra på tur. Jeg hadde en liten Express med regattaseil som ble tatt av og rullet sammen etter hver tur. Det var mer stress enn 38 foteren jeg har nå, hvor det er bare å heise storseil fra lazybag med elektrisk vinsj, og rulle ut fokken. Genoa er byttet ut med kryssfokk, som er mye enklere å slå med. I uthavn er det bare å trykke på en knapp for å ankre. Det å legge litt arbeid i lett håndterbar hjemmefortøyning har også endel å si. Mange har for eksempel ikke sett fordelen med å sette en kort fortøyning midtskips først. Hei Eg er einig i at det ikkje berre er storleiken, på båten, som avgjer kor lett det er å dra på tur. Hamnetilhøva spelar òg ei stor rolla. Dette gjeld sjølvsagt ikkje berre heimehamna. Dei siste par åra har eg lagt innsats i å gjera det lett å bruka storseglet. Gode lazyjacks, etterfylt, og smurt, kulelagre, og ikkje minst montert "catwalk" over cockpiten slik at det er lett å koma til for å pakka storseglet. Ts. skreiv noko om at båten kan bli bra om han legg 500k i båten. Truleg mykje arbeid òg. Om han får pengane att tvilar eg på. Ein må lika båtjobb betre enn båttur for å gå på eit slikt prosjekt. Anyway. Kult prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Det er på sett og vis et paradoks at @kaivisom ikke har greie på stålbåt, inspiserer en stålbåt. Og så skal eksempelvis jeg gi en vurdering. Det kan godt være at jeg hadde funnet andre feil som er mer alvorlige, og ansett mye av det kaivi finner som rene bagateller. Men slik som bildet av stringeren med spantet ville jeg sandblåst med proffutstyr. Og bare den jobben ville ruinert inredningen. Alternativet er en skikkelig nålepikker. Og den forlanger en skikkelig kompressor og 16 A sikring. Så det ligger noen utstyr i bånn her der sveiseapparatet er det minste problemet. Jeg vet heller ikke hvordan dekk og skutesider er sammenføyd. Om det er skrudd ned en aluminiumsrekke, eller om hele båten er helsveiset. Det virker trolig at ankerkjettingen ramler rett ned i bunnen av båten, hvilket er en gedigen korrosojonsfelle. Selv om båten hadde vært malt med 2-komp epoxy. Er båten malt med 1-komp 'rusthindrende' maling, er korrosjonsfellen bare mye større. Er båten innvendig malt med f.eks. blymønje, så bør man ikke fortelle om det på den plassen man skal opp for å jobbe med båten. Nå trodde jeg båten kunne bevege seg for egen maskin, det kan den troligvis ikke. Det er en mengde forhold her som jeg ikke vet noe om. Jeg vil nok tro at for 1/2 mill så er båten i flytende stand og kan være bolig. Om den er i sjøverdig stand, vil jeg ikke ha noen formening om. Bare riggen kruser vel rundt en million om den må fornyes. Det er en grunn til at den selges for noen få hundre tusen. Med tanke på @Ask, båten har ikke Volvo. Kanskje heller ikke TMC :-) Men: Om båten hadde vært blåst til SA2,5 og malt med 2-komp epoxy til spec., vært skikkelig isolert, så kan en stålbåt bli hvor gammel som helst, det er ingen grense. Og vedlikeholdet er mindre enn en glassfiberbåt. Og det er mindre risiko for tæringsproblematikk enn en aluminiumsbåt. Jeg vil tro at for meg ville denne båten vært et funn. Hadde jeg vært yngre og ikke hadde hatt Hulda. For meg er Hulda akkurat riktig størrelse. En båt jeg håndterer helt greit alene. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Hulda skrev 2 minutter siden: Med tanke på @Ask, båten har ikke Volvo. Kanskje heller ikke TMC :-) @Hulda Då er det håp om at båten ein gang kan bli sjøverdig Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Ask skrev 1 minutt siden: @Hulda Då er det håp om at båten ein gang kan bli sjøverdig Måtte bare sjekke om du hadde stått opp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 10 hours ago, kaivi said: Tja, vi er i litt forskjellige situasjoner, tror jeg. Jeg har verken hus eller familie, men har fjernjobb som jeg elsker, og fantasien om å bo på havet. Tror ikke at det å løfte opp båten en gang i året blir veldig problematisk, spesielt når jeg bor i den. Veldig spent på hvordan det skal gå med reparasjon av rust og hva det kommer til å koste, men jeg også kjenner at mange nye ting i livet ofte bare ser vanskelig ut, før man kjærer den første kutt. Situasjonen er nok kanskje ikke så forskjellig som du tror, og jeg vil nok mene at betydningen av behovet for en begrenset mengde vedlikehold, det er nok kanskje vel så viktig hvis man bor i båten, i forhold til hvis man bare bruker den av og til. Når det gjelder stålbåt, så er vel min erfaring at det er forholdsvis lett å komme i gang, men det er først etter 2-3 år man ser omfanget av den arbeidsmengden man har tatt på seg. (Men nå er det vel også forskjell på stålbåter.) Det er jo også ikke bare et skrog å ta vare på, men kanskje noen ganger i like stor grad en motor, som kan være i forskjellig kondisjon og tilstand. Så kommer også mast, seil og rigg. Man behøver jo ikke en veldig stor båt for å kunne "bo på havet". Det kommer jo litt an på hvor på havet man ønsker å bo. Hvis man skal krysse store havstrekninger, så er kanskje en stor båt en fordel. Skal stort sett gå langs land, så kan vel båten med fordel være litt mindre, for å ha lett adgang til havner av ulik type. (Ikke for bred og ikke for dyp og med begrenset høyde på masten, og ikke for vanskelig å manøvrere i vind og rundt egen akse, inne i havn.) Valg av båt vil jo alltid være et kompromiss, ut i fra det som passer best ut i fra de behov man har. Hva som egentlig er behovet, det har vel også en tendens til å bli til noe man oppdager etter hvert. Synes også at enkle tekniske løsninger med få feilkilder og lite vedlikeholdsbehov er et stort pluss. Høy kostnad og stor investering, det er etter mitt syn også noe negativt, ikke bare for at man skal betale, men kanskje i enda større grad, at det gir forholdsvis større verdier å bekymre seg for. Hvis man for eksempel vet at man hele tiden kan kjøpe ny båt, når det måtte være behov for det, så gir jo det på et vis "litt redusert stress", og litt mindre å bekymre seg for. Hadde det utrolig gøy med den første båten (Oksøy/ADA 32), på grunn av at den hadde stort sett ingen verdi, ut over bruksverdi. Den båten som jeg har nå, som er en Moody 33S, er en båttype som passer optimalt for meg, etter at jeg har brukt et par andre båter til å finne ut av behovet. Skulle det vært bare småturer, så hadde jeg valgt en 28-30 fot båt laget for formålet, men skal man også ha den praktiske muligheten for litt lengre turer, så blir den gamle Moody'en et forholdsvis optimalt alternativ. Hadde aldri byttet til noe særlig større båt, nå i dag, og skulle det vært stål, da skulle det eventuelt være i rustfri tilstand. En annen side ved saken: Bredde er jo nesten enda mer viktig enn lengde, i forhold til "volum til beboelse". De fleste utgifter inklusive båtplass og gjestehavner, har vel en tendens til å øke sånn omtrent med kvadratet av antall fot båtlengde. Bredde kan også begrense tilgangen til båtplasser. For meg så blir liksom 33 fot plastbåt, til det rette kompromisset mellom havkrysser, robåt og bobåt. Først og fremst: Enkelt vedlikehold, lite utgifter, tilstrekkelig plass, og lett å ha med å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 48 minutes ago, Hulda said: Bare riggen kruser vel rundt en million om den må fornyes. En bekjent av meg mistet masten på seilbåten sin mellom England og Norge. Båten ble kondemnert, så han fikk utbetalt forsikringen. I underkant av 40 fot plastbåt. Husker ikke type. Så han tok de forsikringspengene for å bygge opp båten selv. Han fortalte jo akkurat det: Ny rigg, det kostet meg jo 1 mill kr, så det kan nok stemme med den millionen. Ny mast rigg og seil ble da montert av "profesjonelle". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2024 Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 Må jo si at jeg har fundert en del på denne båten i løpet av dagen. Og kommer vel til den konklusjonen at jeg vet altfor lite til å kunne komme med noe vettugt. Personlig kunne jeg fikset et slikt prosjekt, og laget en utmerket båt. Men da ville jeg måtte hatt et budsjett på NOK 2 mill. Og jeg ville kjøpt båten for NOK 1. Og dermed reddet selger fra kostnaden med å måtte hugge båten. Det kan være den grimme realiteten. Som Arne2 beskriver byggekvaliteten fra Holland. Det er slik man bygger om man ikke har begrep om korrosjon og korrosjonsfeller. Bare ta eksempel med Hulda. Denne båten er bygget slik at det ikke blir bunnvann. Det blir ikke vann som legger seg på stringers (langsgående avstivinger). Kjølkassen er fylt med bly. Avrettet med betong. Så er det sveiset inn plater som dekker betongen. Så er 'kjølkassen' der bly og betong ligger trykktestet med trykkluft og såpevann. Så er resten av kjølen en integrert dieseltank. Etter 24 år er det absolutt null rust. Og denne filosofien er gjennomført i hele båten. Og det er ikke gått på akkord med filosofien på noe punkt. Det å bringe en gammel båt opp til en slik 'standard' blir nesten som å bygge en ny båt. Ellers er denne Van der Stadt omtrent som å se et forstørret skrog av Hulda. En gang vi lå i en eller annen havn kom det er mann bort å lurte på om Hulda var en Van der Stadt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 15 hours ago, Hulda said: Og jeg ville kjøpt båten for NOK 1. Og dermed reddet selger fra kostnaden med å måtte hugge båten. Det kan være den grimme realiteten. Det var nok det første jeg tenkte jeg og. Det skal godt gjøres å kjøpe en båt av denne størrelse og type uten at det vil dukke opp overrakskelser under veis, og etter hvert, som man ikke var klar over ved tidspunkt for kjøp, slik at det blir til et litt mer omfattende prosjekt enn det man kanskje hadd tenkt seg. Hvis det ikke blir slik, så har man vel hatt litt over gjennomsnitlig flaks. Når man kjøper en gammel båt, så kjøper man jo ikke bare en "båt" men også sluttresultatet av tidligere eieres arbeidsinnsats over flere år. Hvis det hele bærer preg av at forfallet har gått raskere enn det som tidligere eier har klart å holde tritt med, slik at båten blir solgt av den grunn, da er det vel grunn til å være på vakt. På den annen side, så kommer det vel også ann på hva det er som er ambisjonsnivået. Det vil vel sånn sett være en del forskjell på å skulle skape seg en "bobåt ved land" kontra det å skaffe seg en båt for å krysse verdenshavene. Hvis ambisjonsnivået er "å holde båten flytende som bobåt ved land", så skal det vel ikke all verden til for å oppfylle det målet. Man kan for eksempel godt ha dårlige seil og en litt dårlig motor, hvis målet er å ligge ved land. Hvis det langsiktige målet er "ut på det store havet", så vil det nok være lurere å starte opp med et litt mindre, enklere og billigere prosjekt, fram til at man kommer godt inn i tingene. Da kan man enten starte opp med en "litt mindre men dyr båt" som er så kurrant at man kan regne med å få solgt til noenlunde samme pris, når man skal oppgradere. Alternativt så kan man også kjøpe seg en litt billig båt i litt dårlig forfatning, som man så kan bruke som "læreobjekt" og så eventuelt kassere, dvs levere inn for vrakpant, etter bruk. Det gjelder vel å matche ambisjonsnivå med vanskelighetsgrad, kompetanse og budsjett. Hvis ambisjonsnivået er å ha "en flytende lekter ved land, som det går ann å bo i", så skal det vel ikke så mye til for å få til det. Da jeg pusset opp min stålbåt første gang, så lå det en annen litt større stålbåt, i den samme marinaen. Eier fortalte at han hadde bodd i båten i mange år, og at han hadde kjøpt den billig. Planen var å dra ut på storhavet, men etter hvert så hadde det blitt så mye rust at den tok inn vann. Det hadde han løst med å sette inn lensepumper, og etter hvert så hadde det blitt flere og flere lensepumper. Så fikk han pålegg fra kommunen om å ta båten på land, på grunn av at båten utgjorde en miljørisiko. Så nå var det på tide å ta båten på land og forsøke å sveise noen av disse hullene i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 Hulda skrev for 17 timer siden: Ellers er denne Van der Stadt Nei fysj, du må ikke dra navnet til van de stadt gjennom søla slik. Denne balja er en Bruce Roberts. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 17.August.2024 Link til dette innlegget Svart 17.August.2024 enslagsgjest skrev 56 minutter siden: Nei fysj, du må ikke dra navnet til van de stadt gjennom søla slik. Denne balja er en Bruce Roberts. Utilgivelig. Sitér dette innlegget Link to post
kaivi Svart 18.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Hulda skrev On 16.8.2024 at 20.02: Må jo si at jeg har fundert en del på denne båten i løpet av dagen. Og kommer vel til den konklusjonen at jeg vet altfor lite til å kunne komme med noe vettugt. Personlig kunne jeg fikset et slikt prosjekt, og laget en utmerket båt. Men da ville jeg måtte hatt et budsjett på NOK 2 mill. Og jeg ville kjøpt båten for NOK 1. Og dermed reddet selger fra kostnaden med å måtte hugge båten. Det kan være den grimme realiteten. Takk for dine kommentarer @Hulda, brukte dine råd og tror at jeg har unngått mange problemer i fremtid pga kondens. Arne2 skrev On 17.8.2024 at 11.41: Da jeg pusset opp min stålbåt første gang, så lå det en annen litt større stålbåt, i den samme marinaen. Eier fortalte at han hadde bodd i båten i mange år, og at han hadde kjøpt den billig. Planen var å dra ut på storhavet, men etter hvert så hadde det blitt så mye rust at den tok inn vann. Det hadde han løst med å sette inn lensepumper, og etter hvert så hadde det blitt flere og flere lensepumper. Så fikk han pålegg fra kommunen om å ta båten på land, på grunn av at båten utgjorde en miljørisiko. Så nå var det på tide å ta båten på land og forsøke å sveise noen av disse hullene i skroget. Bra illustrasjon av hvor viktig det er å forstå hvorfor en stålbåt ruster. Er ikke overbevist på at jeg trenger å starte med et mindre båt :) Et spørsmål som jeg får forskjellige svar på: vil eksisterende rust føre til mer rust, hvis man utreder kondens? Google sier både ja og nei. Nei fordi at fukt er borte. Ja, fordi at eksisterende rust vil tiltrekke fukt og oksygen, så lenge den ikke er i vakuum. Hvis ikke hullet har vært en overraskelse under visning, så skulle jeg gå til en DIY verft og fikse og pusse opp alt roligt på land, men båten tydelig trenger service asap, og asap skulle koste minst kr150.000 ut ifra de tilbud jeg har fått. Har ringt nesten alle båtslep i Oslofjorden, og kun 1 av dem har mulighet til å løfte den i år, men båten får være på land i bare 1 uke. Et par andre hadde kun helgeløft fredag kveld til mandag morgen. 1 uke muligens er nok til å fikse hull under vannlinjen, evt noen andre svake steder pluss lekkasje i dekk og hull i forut. Da blir det fornuftig å sandblåse og male fra utsiden, men her blir det ikke nok tid. Har forklart dette til selgeren, tilbød halv pris, og det ble ikke noe av det. Har lært masse om båter i løpet av den siste måneden, fortsetter søket. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 On 8/17/2024 at 7:14 PM, enslagsgjest said: Nei fysj, du må ikke dra navnet til van de stadt gjennom søla slik. Denne balja er en Bruce Roberts. Den Van de Stadt båten som jeg hadde var da noe av en rustholk. Den Bruce Roberts båten som jeg ikke fikk kjøpt på grunn av at den ble kjøpt av andre foran nesa på meg, den var tilsynelatende rustfri i skroget, så det kommer vel også litt an på byggekvalitet med påfølgende vedlikehold, ikke bare design. Generelt så vil jeg mene at en forholdvis gammel stålbåt på 53 fot og med rustskader, og uklar vedlikeholdsstatus, det er uansett et prosjekt med vanskelighetsgrad "høyeste nivå", men mindre at ambisjonsnivået bare er å ha en bobåt som kan flyte og ligge fortøyd ved land. Man behøver etter mitt syn flere års praksis og erfaring med reparasjon av rustskader og med reparasjon og vedlikehold av motor og rigg, for å kunne bedømme teknisk status og behov for reparasjoner, kostnadsnivå, osv. Min erfaring er at det også flere års praksis og innsats for å bli til en forholdvis dårlig sveiser. Når alle advarsler er gitt, så ville det jo være veldig interessant om trådstarter, etter å ha hørt på rådene, allikevel går i gang med prosjektet og så holder tråden oppdatert omkring den videre utviklingen. Det er nok sikkert mange i denne tråden som kan gi praktiske og gode råd om gjennomføring og praktisk problemløsning, når kjøpet ført er et faktum, uansett "mulige skjær i sjøen". Reparasjoner må jo heller ikke være gjennomført "på profesjonelle nivå" og med kostnader der etter. Man kan jo også i en del tilfeller gjennomføre reparasjoner, som er enklere og billigere å gjennomføre, og som kanskje varer noen år. Ambisjonsnivået kan jo også "justeres under veis" fra for eksempel fra "bobåt som flyter" til "havseiler", etter hvert som prosjektet eventuelt beveger seg framover. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 13 minutes ago, kaivi said: Har forklart dette til selgeren, tilbød halv pris, og det ble ikke noe av det. Det var lurt. Helt umulig er prosjektet nok heller ikke. Det går jo også an å se an den samme båten litt senere og se om den faktisk blir solgt. 13 minutes ago, kaivi said: Et spørsmål som jeg får forskjellige svar på: vil eksisterende rust føre til mer rust, hvis man utreder kondens? Google sier både ja og nei. Nei fordi at fukt er borte. Ja, fordi at eksisterende rust vil tiltrekke fukt og oksygen, så lenge den ikke er i vakuum. Hvis man har reparert rust gjennom hver eneste sommer gjennom flere påfølgende år, og brukt mye av sommeren til det, så behøver man nok ikke å google, for å finne ut at det var akkurat det som man gjorde. Når teori sier en ting og virkeligheten sier noe annet, så er det nok virkeligheten som bestemmer. Hvis man finner forholdvis omfattende rust ett sted, så vil det jo normalt også være mer eller indre skjult rust andre steder også. Det som hjelper aller minst mot rustskader, det er nok å google den vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.August.2024 Link til dette innlegget Svart 18.August.2024 Du må ikke tro på alt som googles eller presenteres av spesialister på YouTube. Det er forbausende mye feilinfo. der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.