5nacks Startet 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2024 Hei, Etter en tur i uthavn, longside på en øy, ble samtlige fendere gule/oransje av en slags gul hard mose på berget. Har forsøkt å vaske med superalkalisk såpe, teak brightner (syre), vanish, fender clean og vanlig såpe. Fenderne er like gule. Noen tips til hvordan få de hvite igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Aceton. Den løser opp det ytterste laget av plasten. Kan være lurt å smøre på voks (for gelcoat) etterpå slik at de får litt beskyttelse mot sola. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Big Horn Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Har altid brukt Hugo's i kombinasjon med Scotchbright på fenderne. Etter min mening mer skånsomt enn aceton og andre løsnings stoffer. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Aceton +1 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Jif fungerer bra for å få rene fendere. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Ribshine Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 6 hours ago, Komodo said: Aceton. Den løser opp det ytterste laget av plasten. Kan være lurt å smøre på voks (for gelcoat) etterpå slik at de får litt beskyttelse mot sola. Takk for tips! Vil prøve å unngå acetone da fenderne er relativt nye, men hvis det ikke er noe annet som tar det gule, blir nok det siste utvei. Kan ikke ha gule fendere ? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 5 hours ago, Big Horn said: Har altid brukt Hugo's i kombinasjon med Scotchbright på fenderne. Etter min mening mer skånsomt enn aceton og andre løsnings stoffer. Takk! Skal prøve med Hugos og svamp i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 3 hours ago, LM 605 said: Jif fungerer bra for å få rene fendere. Skal testes ut. Ser for meg at det blir en litt mildere variant enn Hugos, som en annen tipset om :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Hugo's og Jif skurekrem fungerte dessverre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Harald 10 Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Jeg har god erfaring med Biltemas fenderrens. Helt enig i at det er lurt påføre voks etter slik behandling lykke til ! Trygve ? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Jeg er sikkert litt rar, men fendere er da ikke prydgjenstander? Klarer liksom ikke helt å skjønne krisa her, men det er sikkert mest meg… Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 44 minutes ago, Harald 10 said: har god erfaring med Biltemas fenderrens. Helt enig i at det er lurt påføre voks etter slik behandling lykke til ! Trygve ? Takk! Prøvde rib and fender clean fra biltema, funket ikke det heller dessverre. Virker som at gummien har absorbert gulfargen fra mosen ? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 46 minutes ago, subwoofer said: Jeg er sikkert litt rar, men fendere er da ikke prydgjenstander? Klarer liksom ikke helt å skjønne krisa her, men det er sikkert mest meg… Når båten ellers er blank og fin, tar det seg dårlig ut med skitne fendere. Ovenfor andre båter som eventuelt måtte legge seg inntil, er det en selvfølge at fenderene mine ikke etterlater merker på andre. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Prøvd KMI Wipe & Shine? Hvis ikke; prøv! Har aldri blitt så overrasket og imponert over et renseprodukt noen gang tidligere. Før sto jeg timesvis og gnikket med Hugos, Seatjet rens, Biltemas fenderrens og andre produkter (ja, jeg har en del fendere) for å få disse renere, mens med Wipe & Shine får jeg tatt alle sammen på kort tid, uten å slite meg ut. Kan virkelig anbefales, for en gangs skyld et produkt som får til det som reklamen sier?? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 1 hour ago, Hakkannen said: Prøvd KMI Wipe & Shine? Den skal prøves! Takk ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Støtter den anbefalingen. Bruker den årlig på skitten rib. Viktig å ikke bruke vann/at de er tørre er min erfaring. Om det ikke hjelper ville jeg vasket bort olja etter KMI (som vel er basert på såkalte ‘eteriske’ oljer) med zalo og prøvd ufortynnet klorin eller oksalsyre for å bleke bort fargen. Oksalsyre selges rimelig på Bauhaus. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Bremsevæske tar jo litt av vært Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Cellolosetynner er mildere en aceton, og gjør samme jobben. Fikk tips fra et svensk båtmagasin for noen år siden, og brukt det siden på fenderlister og fendere. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Mest sannsynlig så er overflaten på fenderne ripet opp av fjellet, og gulfargen på mosen sitter inne i ripene. Det er nok derfor du ikke klarer å vaske vekk dette vil jeg tro. Tipper du ender opp med aceton til slutt for å få vekk dette. Enten det eller sandpapir for å pusse vekk ripene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
El barco de Sol Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Hva med fenderstrømpe? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Fenderstrømper må vaskes regelmessig. Blir fort infisert med sand og saltkrystaller som matter skroget. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 5 hours ago, Komodo said: Tipper du ender opp med aceton til slutt Du har nok rett i det ? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 14.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Er på Donsö nå. Skal gå bort til Donsö Marin i morgen og sjekke om de har middel fra KMI eller lignende. Hvis ikke får det vente til jeg er tilbake i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 @5nacks Jeg lagde en tråd om dette. Mulig dine har opplevd verre forurensning enn mine, men etter tre sider i tråden ble det Whipe & Shine fra Maritim som ble svaret her. De ble hvite igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.