Jump to content

Hvordan få gule fendere hvite?

5nacks

Recommended Posts

6 hours ago, Komodo said:

Aceton. Den løser opp det ytterste laget av plasten. Kan være lurt å smøre på voks (for gelcoat) etterpå slik at de får litt beskyttelse mot sola.

Takk for tips! Vil prøve å unngå acetone da fenderne er relativt nye, men hvis det ikke er noe annet som tar det gule, blir nok det siste utvei. Kan ikke ha gule fendere ?

46 minutes ago, subwoofer said:

Jeg er sikkert litt rar, men fendere er da ikke prydgjenstander? Klarer liksom ikke helt å skjønne krisa her, men det er sikkert mest meg…

Når båten ellers er blank og fin, tar det seg dårlig ut med skitne fendere. Ovenfor andre båter som eventuelt måtte legge seg inntil, er det en selvfølge at fenderene mine ikke etterlater merker på andre. 

Prøvd KMI Wipe & Shine? Hvis ikke; prøv! Har aldri blitt så overrasket og imponert over et renseprodukt noen gang tidligere. Før sto jeg timesvis og gnikket med Hugos, Seatjet rens, Biltemas fenderrens og andre produkter (ja, jeg har en del fendere) for å få disse renere, mens med Wipe & Shine får jeg tatt alle sammen på kort tid, uten å slite meg ut. Kan virkelig anbefales, for en gangs skyld et produkt som får til det som reklamen sier??

Støtter den anbefalingen. Bruker den årlig på skitten rib. Viktig å ikke bruke vann/at de er tørre er min erfaring.

Om det ikke hjelper ville jeg vasket bort olja etter KMI (som vel er basert på såkalte ‘eteriske’ oljer) med zalo og prøvd ufortynnet klorin eller oksalsyre for å bleke bort fargen. Oksalsyre selges rimelig på Bauhaus. 

Mest sannsynlig så er overflaten på fenderne ripet opp av fjellet, og gulfargen på mosen sitter inne i ripene. Det er nok derfor du ikke klarer å vaske vekk dette vil jeg tro. Tipper du ender opp med aceton til slutt for å få vekk dette. Enten det eller sandpapir for å pusse vekk ripene :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...