Jump to content

Hvordan få gule fendere hvite?

5nacks

Recommended Posts

Hei,

Etter en tur i uthavn, longside på en øy, ble samtlige fendere gule/oransje av en slags gul hard mose på berget. Har forsøkt å vaske med superalkalisk såpe, teak brightner (syre), vanish, fender clean og vanlig såpe. Fenderne er like gule. Noen tips til hvordan få de hvite igjen? 20240713_142059.jpg.a7da0d01d4ef886167fdd6bc3fdccf19.jpg

6 hours ago, Komodo said:

Aceton. Den løser opp det ytterste laget av plasten. Kan være lurt å smøre på voks (for gelcoat) etterpå slik at de får litt beskyttelse mot sola.

Takk for tips! Vil prøve å unngå acetone da fenderne er relativt nye, men hvis det ikke er noe annet som tar det gule, blir nok det siste utvei. Kan ikke ha gule fendere ?

44 minutes ago, Harald 10 said:

har god erfaring med Biltemas fenderrens. 

Helt enig i at det er lurt påføre voks etter slik behandling 

lykke til !

Trygve ?

Takk! Prøvde rib and fender clean fra biltema, funket ikke det heller dessverre. Virker som at gummien har absorbert gulfargen fra mosen ?

46 minutes ago, subwoofer said:

Jeg er sikkert litt rar, men fendere er da ikke prydgjenstander? Klarer liksom ikke helt å skjønne krisa her, men det er sikkert mest meg…

Når båten ellers er blank og fin, tar det seg dårlig ut med skitne fendere. Ovenfor andre båter som eventuelt måtte legge seg inntil, er det en selvfølge at fenderene mine ikke etterlater merker på andre. 

Prøvd KMI Wipe & Shine? Hvis ikke; prøv! Har aldri blitt så overrasket og imponert over et renseprodukt noen gang tidligere. Før sto jeg timesvis og gnikket med Hugos, Seatjet rens, Biltemas fenderrens og andre produkter (ja, jeg har en del fendere) for å få disse renere, mens med Wipe & Shine får jeg tatt alle sammen på kort tid, uten å slite meg ut. Kan virkelig anbefales, for en gangs skyld et produkt som får til det som reklamen sier??

Støtter den anbefalingen. Bruker den årlig på skitten rib. Viktig å ikke bruke vann/at de er tørre er min erfaring.

Om det ikke hjelper ville jeg vasket bort olja etter KMI (som vel er basert på såkalte ‘eteriske’ oljer) med zalo og prøvd ufortynnet klorin eller oksalsyre for å bleke bort fargen. Oksalsyre selges rimelig på Bauhaus. 

@5nacks 

Jeg lagde en tråd om dette. Mulig dine har opplevd verre forurensning enn mine, men etter tre sider i tråden ble det Whipe & Shine fra Maritim som ble svaret her. De ble hvite igjen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...