Jump to content

Nærmeste skjærgård med svaberg til Oslo?

Sologsjø

Recommended Posts

Jeg har en 21 fots daycruiser i Oslo og bruker den til dagsturer i indre Oslofjord. Savner dog mitt favorittlandskap, skjærgård med glattskurte svaberg som jeg er vant til fra somre på Tjøme og Hvaler. 

Hvor langt sydover fra Oslo må jeg for å finne nærmeste sted med dette landskapet? Er det noe nærmere enn nettopp disse stedene (kanskje Bolærne?)

Tenker på muligheten for en helgetur fra Oslo ved anledninger med gunstige værforhold. 

21. mars 2020, ute på tur i beste Covid-sesong sammen med min datter.  Termometeret inne i salongen viste 0 grader på morgenkvisten, og det lå et pent lag med is på vannet.  Minner!  Men svabergene ser vel noe glattpolerte ut?

IMG_20200321_074838.jpg.7ade6ec1187aa2e927502886dbe230d8.jpg

Øya heter "Hjelp" ihht kart - https://www.noforeignland.com/place/5262488903876608

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hele indre Oslofjord er såpass beskyttet at skjær og holmer ikke er like blankskurte og værutsatt som lenger ned langs kysten, så du finner ikke svaberg av sørlandstypen her inne. Da må du lenger nedover, til Bolærne, Tjøme og Hvasser omtrent.

Jeg vokste opp i en veistubb i Sætre, og nesten alle i den veistubben hadde enten egen båt (14-20 fot) eller satt på med naboer med båt ut til Håøya hver lørdag og søndag om sommeren. Etter at jeg fikk meg egen jolle fartet jeg selv rundt til Hjelp, sørenden av Gråøya, Rauholmene, Furuholmen og Håøya. Der var det alltid fullt av folk som lå og solte seg og badet, og jeg har nok noen hundre dager liggende flatt på et håndkle i Sætre-skjærgården.

IMG_6411.jpeg.35b67608f6cb704a636758d7e7b8ae02.jpeg

Det er ikke akkurat Sørlands-svaberg som strekker seg 50 meter innover, men det er enkelt å finne seg en blank knaus for å legge fra seg håndklær og tilbringe dagen.

Skauern ytterst i Bærums-skjærgården burde også funke. Det samme med Steilene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nærmeste jeg vet om er Ommen på Nesoddlandet med blankskurt granitt. Siste brygga før Fjellstrand. Dette var mitt barndoms paradis på 40 og 50 - tallet og er fremdels som dengang. Friluftsområde i regi av Oslofjordens Friluftsråd, også med utleiehytte. Absolutt verdt et besøk.

Rutebåten legger til i helgene i sesongen. Tilgjengelig brygge med LITEN båt i godvær. Ellers er det en geite/klatresti ned fra gratisparkring på Omsåsen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...