Jump to content

Lav effekt på Efoy

Getaway II

Recommended Posts

Har en Efoy 140 med ca. 1500t.

Tekniske data ny: 
Maksimal effekt: 72 W
Ladekapasitet / dag: 140 Ah
Nominell spenning: 12 V
Ladestrøm @ 12 V: 6,0 A

Efoy’ en leverer ikke mer en ca 40W.

Dette er en reduksjon på 40% fra ny.

Noen som har lignede erfaring?

Er det noe man kan foreta seg for å øke effekt, service ol? 

Har ikke en slik enehet selv, men kjenner noen med som har samme erfaring. 

På nettsiden står dette:

"Vær oppmerksom på at selv ved riktig bruk av Efoy, vil membranen som lager den kjemiske prosessen svekkes over tid, og etter ca 10 år må du regne med at effekten er redusert med 20-30%"

Ikke meningen å flåse men Efoy var etter min mening et blindspor/alt for kostbar moro. Skal ikke mye solceller til for å få mer lading enn den gir pr i dag. Jeg ville gått for det heller enn å legge ut store summer for erstatnings-breselcelle 

Fantino skrev 58 minutter siden:

Ikke meningen å flåse men Efoy var etter min mening et blindspor/alt for kostbar moro. Skal ikke mye solceller til for å få mer lading enn den gir pr i dag. Jeg ville gått for det heller enn å legge ut store summer for erstatnings-breselcelle 

Kan være enig i dette. Utrolig kostbare kwh denne Efoy produserer. Drivstofforbruk er visst like høyt selv om effekten reduseres betydelig over tid også. Når man i tillegg må nærmest avskrive hele investeringen etter få år blir jo regnskapet ganske håpløst...

Martin_ skrev 31 minutter siden:

Kan være enig i dette. Utrolig kostbare kwh denne Efoy produserer. Drivstofforbruk er visst like høyt selv om effekten reduseres betydelig over tid også. Når man i tillegg må nærmest avskrive hele investeringen etter få år blir jo regnskapet ganske håpløst...

Ja det er virkningsgraden det går ut over så drivstofforbruket opprettholdes. 

Man kan sende Efoy inn for refurbish, men det finnes vel knapt noen dyrere måte å produsere elektrisk energi på om man tar med avskrivningskostnadene. (Havnet på et sted mellom 95 og 100kr per kWt produsert da jeg regnet på det for et par år siden)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...