Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei. En liten erfaring/status på vår Efoy. Syns den har levert litt lite strøm sist sesong. Leverte den inn til test og oppgradering hos forhandler for noen uker siden. Fikk den igjen i dag, og det var nedslående resultat. Den har riktignok gått mange timer, men skulle hatt bedre ytelse en dette. Har vert lagret i plussgrader hele året. Når det gjelder avgasser, så har ikke det vert blokkert.

20180210_150835.jpg

Link to post
Share on other sites

Det står i manualen at den skal kunne levere min 50w /ca 4 amp. når 3000 timer er passert. Men det gikk fort nedover etter 3000t. Forhandleren sier de kan sende den til Tyskland for feilsøking/rep. Men det er vist ingen garanti for at den lar seg reparere, og blir som ny. De sier at må den indre brenncellen/innmaten byttes, koster det like mye som et nytt apparat. Så denne installasjonen går nok ut av båten snart. Etter montering av 200w solcelle har heller ikke behovet for denne vert veldig stort. Men jeg skulle gjerne beholdt den, vist den kunne repareres for en «normal» sum.  Er det noen andre som har merket redusert effekt??

Link to post
Share on other sites

Min Efoy fra 2010 leverte ca 7a. Den hadde gått ca 300timer.  Når båten bruker 8a ved seilas var det ikke noe poeng å ha den for oss. Solgte den på finn.

 

efoy er nok fint til lett fritid, men skal man ha noe som er litt mer skikkelig er det ikke brukandes tenker jeg. 

 

Er det ikke et eller annet edelmetall i de som slites etterhvert?

 

 

Link to post
Share on other sites

Brenselcelle

300px-Fuel_cell_PEMFC.svg.png
Prinsippskisse av en hydrogencelle, fransk tekst.
300px-Fuel_cell_NO.svg.png
Prinsippskisse, norsk tekst.
250px-Fuel_cell_NASA_p48600ac.jpg
Metanol-basert brenselcelle utviklet av NASA.
PEM_electrolyzer.jpg
Lavtrykks PEM-elektrolytt.
250px-1839_William_Grove_Fuel_Cell.jpg
Skisse av William Grove sin brenselcelle fra 1839.

En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff, ved å la det reagere med oksygen, ved hjelp av et oksidasjonsmiddel i en elektrokjemisk prosess. Drivstoffet er vanligvis hydrogen eller naturgass, men det er også mulig å bruke en rekke andre hydrokarboner og alkoholer – for eksempel propanLPGmetanol eller biogass. Som oksidasjonsmiddel brukes oftest oksygen. En brenselcelle som bruker hydrogen som drivstoff og oksygen som oksidasjonsmiddel, kalles for en hydrogencelle.

Cellen består av en katode, en anode og en elektrolytt som er plassert mellom elektrodene. En brenselcelle skiller seg fra et batteri ved at den kjemiske energien hentes fra en ekstern kilde (drivstoffet), mens et batteri har den kjemiske energien lagret internt (lukket system).[1]Mens batterier må lades, vil en brenselcelle fortsette å virke så lenge den tilføres brenselkilden.

Link to post
Share on other sites

Jo. Problemet er prisen. Støy er noe helt annet. Det kan fikses ved å ta hensyn. Power banks er fint, men løser ingenting ift det vi snakker om her.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja støy er jo greit å redusere til et minimum(har ikke noe imot generator). Jeg har ikke hatt strømmangel etter at jeg monterte 200w solcelle med mppt regulator, og satt 200amp Lifepo4 batterier sammen med 480amp gel batterier. Har landstrømslader på 90a, så vist jeg har stort forbruk og tar banken litt ned etter noen dager uthavn, må jeg inn til land å fylle vann og proviant. Da er det nesten bare Lifepo4 batteriene jeg har tatt ned, da kan jeg ligge i gjestehavn med landstrøm i 2 timer,handle,fylle vann, å gå ut med nesten toppet bank. Så vist man har Lifepo4,stor lader og generator. Så kan man kjøre dette litt etter noen dager, mitt på dagen, uten å forstyrre freden ved sjøen.

Redigert av Nimbus4 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk dette svaret av et firma som er proffe på brennceller i Norge. Hei,

En brenselcelle kan ikke repareres av forhandler, og den må derfor byttes ut med en ny når effekten til slutt
går ned mot null.

Det er stacket i brenselcellen som "brenner ut", og dette er en komponent som produsenten EFOY ikke selger
i løsvekt.

Beklager at vi ikke kan hjelpe deg med dette.

Link to post
Share on other sites

Sende en mail til Efoy i Tyskland. De skriver dette: 

Takk for din forespørsel. Våre brenselceller kan repareres. Så hvis du finner ut at strømmen reduseres etter ca 3800 timers bruk, på grunn av naturlig slitasje, så kan vi bytte stakken - hjertet av brenselcellen - og enheten vil ha full effekt på 72 W. Også andre komponenter som f.eks. , B. Sirkulasjonspumpe kan byttes om nødvendig.

 

Har spurt hva dette koster, kommer tilbake med info ang dette.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått svar på kostnadene i forbindelse med rep av Efoy 140 comfort. Jeg valgte å selge den slik den nå var, leverte 25w etter 3800t.  Men Efoy i Tyskland skriver dette:    Takk for din e-post. Stakken- hjertet av brenselcellen Efoy comfort 140 koster ca 1000 euro netto, pluss kostnader for for diagnose,reparasjon ,testkjøring og frakt. Avhengig av hvor mange komponenter som skal byttes ut, kan det være fornuftig å erstatte enheten helt. En ny  comfort 140 koster ca 2500 euro inkl mva, pluss forsendelseskostnader på 25 auro.

 

Redigert av Nimbus4 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var i alle fall spikeren i kista for min vurdering av Efoy. Hvis vi sier at den koster 25 båtpenger og må "skiftes" etter 3800t så snakker vi en kostnad på over 6 kroner timen i bruk + drivstoff. Her snakker vi dyr strøm...I og med at en ny stack koster 10 båtpenger + div kostnader er den i realiteten oppbrukt. 

 

Dette er rett og slett en teknologi som ikke er moden eller egnet til fritidsbruk i båter, annet en for de som er villige til å ta en uforholdsmessig stor kostnad for å få "stille" og "usynlig"strøm i både sol og gråvær. Den innebygde dieselgeneratoren må nok dure og gå noen år til for mitt vedkommende.

  

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Mtp vårt behov for strøm der dyr etanol klarer å produsere 7a i timen og forbruket er ca 8a var det enkel matematikk å selge Efoyen.

 

jeg er usikker på om folk flest vet den begrensede levetiden på disse og levetidskostnadene. Men den enkle bruken, løpende vedlikeholdet og installasjonen gjør det nok til en god løsning for mange. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

jeg er usikker på om folk flest vet den begrensede levetiden på disse og levetidskostnadene. Men den enkle bruken, løpende vedlikeholdet og installasjonen gjør det nok til en god løsning for mange. 

 

Spot on! Jeg har lest mye og vært på nippet til å kjøpe Efoy flere ganger. Akkurat dette med levetid/kostnader var jeg ikke klar over, og jeg syntes ikke det er godt nok kommunisert fra produsenten/selgere. Hadde stacken vært rimelig, og enkel å bytte for forbruker så hadde levetidskost vært langt lavere.

 

Jeg tror også mange bruker Efoy for å strekke kapasiteten og da har underskudd på tilført strøm i feks lenger seilas/uthavn over et par dager som resulterer i at den går mer eller mindre kontinuerlig som gjør at timetelleren fort når noen 1000 timer.

 

Jeg håper nå man "komprimerer" solceller slik at man kan få 200w+ på langt mindre areal... Men det skjer kanskje ikke med det første?

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Man bør dimensjonere hele systemet sitt korrekt om man har lyst på en efoy som skal vare lenge og gi grei økonomi.  Efoy er nok kjekk som supplement for å ta perioder med ekstra stort forbruk, men med begrenset estimert levetid som så mye annet bør den ikke erstatte en landstrømslader eller ett batteri man vanligvis trenger.  Man kan jo regne på det selv, men om man i lystbåt har efoy for å ta forbruks toppene i løpet av året, så vil man ha mye glede av den i veldig mange år. Setter man den til å gå nærmest hele tiden for å holde banken rimelig full, så blir den fort veldig dyr. Slik er det jo med generatorer og dynamoer også. Kjører man en dieselmotor for å lade med 30A, så blir det fort dyr lading om alt regnes inn. Derfor synest jeg at man ikke bør begynne oppgraderingen med en efoy, men toppe oppgraderingen med en efoy.

Link to post
Share on other sites

Enig i den der Ally. For vårt vedkommende, som i løpet av 18 år har akkumulert 1000 timer i en seilbåt, blir saken annerledes. Vi seiler mye. Under seil bruker vi mer enn 10 A. Da starter vi aggregatet og lader 50 A en times tid hver åttende time, eller deromkring. Da vurderer vi Efoy til ikke å være fullt så gunstig. Ligger vi for anker, bruker vi ikke særlig med strøm. Alt lys er LED. TMC-dassen er ikke LED.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...