Getaway II Startet 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2024 Har en Efoy 140 med ca. 1500t. Tekniske data ny: Maksimal effekt: 72 W Ladekapasitet / dag: 140 Ah Nominell spenning: 12 V Ladestrøm @ 12 V: 6,0 A Efoy’ en leverer ikke mer en ca 40W. Dette er en reduksjon på 40% fra ny. Noen som har lignede erfaring? Er det noe man kan foreta seg for å øke effekt, service ol? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Jeg har hørt at effekten reduseres ganske betydelig etter en del driftstimer. Efoy tilbyr en ny brenselcelle-enhet som et service-kit. Men dette koster mye. Så Efoy har vel et litt frynsete rykte pga dette... Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Har ikke en slik enehet selv, men kjenner noen med som har samme erfaring. På nettsiden står dette: "Vær oppmerksom på at selv ved riktig bruk av Efoy, vil membranen som lager den kjemiske prosessen svekkes over tid, og etter ca 10 år må du regne med at effekten er redusert med 20-30%" Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Ikke meningen å flåse men Efoy var etter min mening et blindspor/alt for kostbar moro. Skal ikke mye solceller til for å få mer lading enn den gir pr i dag. Jeg ville gått for det heller enn å legge ut store summer for erstatnings-breselcelle Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Fantino skrev 58 minutter siden: Ikke meningen å flåse men Efoy var etter min mening et blindspor/alt for kostbar moro. Skal ikke mye solceller til for å få mer lading enn den gir pr i dag. Jeg ville gått for det heller enn å legge ut store summer for erstatnings-breselcelle Kan være enig i dette. Utrolig kostbare kwh denne Efoy produserer. Drivstofforbruk er visst like høyt selv om effekten reduseres betydelig over tid også. Når man i tillegg må nærmest avskrive hele investeringen etter få år blir jo regnskapet ganske håpløst... Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Martin_ skrev 31 minutter siden: Kan være enig i dette. Utrolig kostbare kwh denne Efoy produserer. Drivstofforbruk er visst like høyt selv om effekten reduseres betydelig over tid også. Når man i tillegg må nærmest avskrive hele investeringen etter få år blir jo regnskapet ganske håpløst... Ja det er virkningsgraden det går ut over så drivstofforbruket opprettholdes. Man kan sende Efoy inn for refurbish, men det finnes vel knapt noen dyrere måte å produsere elektrisk energi på om man tar med avskrivningskostnadene. (Havnet på et sted mellom 95 og 100kr per kWt produsert da jeg regnet på det for et par år siden) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Hadde de fått den til å gå på diesel og ikke miste effekt over tid, hadde det vært noe. I dag koster det mer enn det smaker. https://baatplassen.no/i/topic/100642-efoy-brenselcelle-erfaringer/page/19/ Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.