Jump to content

Gjestehavn/ uthavn på Hvaler eller i nærheten

*blomst*

Recommended Posts

Vi har tenkt oss ut på et par dagers båtferie i vår 21 fot båt og tenkte vi skulle prøve oss på vår første overnatting. 

Er det noen som har tips til fine uthavner evt gjestehavner på Hvaler eller i området rundt? 

Vi tenker at vi må et sted med toalett tilgjengelig og evt mulighet for å sette opp et lite telt på land om det skulle bli veldig trangt i båten. 

Hvis det også er fine bade- og tur muligheter er det et pluss. Kanskje til og med en kiosk eller spisested? Noen tips til oss? 

Skjærhalden har stor gjestehavn, Papper/Fredagshølet er nydelig naturhavn, og det er vel også muligens en liten gjestehavn som kanskje er åpen, det kan sikkert noen andre som har vært der svare på. En butikk med det aller nødvendigste fantes også sist jeg var der.

Edholmen har også en gjestehavn, og en bra restaurant med lounge/basseng på taket. Her var det ingen butikk sist jeg var der og man er litt "stuck". Sikkert lurt å sjekke på forhånd om det er åpent. 

I ordentlig godvær kan Tisler være et alternativ. Og seff er det fint på Koster også.

Akerøya er også en uthavn mange besøker, aldri ligget der selv.   

På Søndre Sandøy/Nedgården det vel ikke egentlig noe særlig gjesteplasser, men øya er jo veldig fin, tilgjengelig med ferge fra Skjærhalden, og cafeen der (Olines?) er veldig hyggelig med diverse konserter gjennom sommeren.

Har også ligget i gjestehavn på Herføl marina, men det var mest fordi det var billig og jeg måtte legge igjen båten noen dager. Veldig fint på Herføl, for all del... men har aldri vært ordentlig i land der.

Skjærhalden har stor gjestehavn, Papper/Fredagshølet er nydelig naturhavn, og det er vel også muligens en liten gjestehavn som kanskje er åpen, det kan sikkert noen andre som har vært der svare på. En butikk med det aller nødvendigste fantes også sist jeg var der.

Edholmen har også en gjestehavn, og en bra restaurant med lounge/basseng på taket. Her var det ingen butikk sist jeg var der og man er litt "stuck". Sikkert lurt å sjekke på forhånd om det er åpent. 

I ordentlig godvær kan Tisler være et alternativ. Og seff er det fint på Koster også.

Akerøya er også en uthavn mange besøker, aldri ligget der selv.   

Vil anbefale Herføl marina. Liten sandstrand 10 m fra marina. Svaberg og flere strender 300m unna. Blitt en del dyrere overnattingsavgifter siste åra da det før var latterlig billig og Oslo folk lot båten ligge og dro hjem en uke. Bensin/diesel, båt/motorservice/deler midt i fellesferien om så lørdag kveld. Matbutikk, interiør/baker butikk, restaurant/bar, supert turterreng. Vinmonopol og større matbutikk  på Skjærhalden et kort fergetur unna.

Trist å høre om Papperhavn. Der var vi så ofte vi kunne når vi var på tur fra Son med Caroline. Idyllisk sommerplas på slutten av 70-tallet. Grusvei med liten butikk. Ung kar som hadde investert i reketråler, kom inn i 'full fart', la over rort og ga full bak, slik at tråleren skled sidelengs fem meter og la seg pent ved bryggen. Tenkte ofte på hva som kunne skjedd om revrersen hadde kuttet.

*blomst* skrev On 15.7.2024 at 10.02:

Vi tenker at vi må et sted med toalett tilgjengelig og evt mulighet for å sette opp et lite telt på land om det skulle bli veldig trangt i båten. 

Hvis det også er fine bade- og tur muligheter er det et pluss. Kanskje til og med en kiosk eller spisested?

Ut fra det du skriver her anbefaler jeg dere å prøve Akerøya. Der har du flotte sandstrender og svaberg, og det er plasser for å slå opp telt. Det er ikke kiosk eller noe slikt der ute, men det er kort vei inn til Brattestø som har resturant, Sand Marina som har bensinpumper, kiosk og resturant, og Bunnpris, som ligger tvers over sundet på Asmaløysiden. 

Sørg for å ha en god dregg/godt anker, for det er som Hulda nevner lenger opp her utsatt for østavind dersom det dreier og frisker på nattestid. Men ikke noe problem å ligge der ute overnatta. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...