Jump to content

Ankerkule vs splittflagg (KNS). Hva er det viktigste?


Akvanauten

Recommended Posts

Ligger på ankringsplassen og titter utover med god tid til å fundere. 
 

Hvordan prioriterer de som heiser splittflagg for å signalisere at de seiler med Kongen, mens de ikke tar seg tid til å heise ankerkula for å signalisere at de ligger stille? Hva er viktigst?
 

Har ligget her noen dager, og det er en god kombinasjon av oppankrede båter og båter underveis, på samme sted. 
 

Hva mener forsamlingen?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Kunne ikke brydd meg mindre! De som fører splittflagg og tror de er kongelige må få gjøre det for meg!  Om en båt er oppankret så ser jeg jo det. Som jeg var innpå her tidligere, så tror jeg de ferreste som er i lystbåt vet om eller kan signal og flaggsymboler! Er vel stort sett bare veldig erfarene  seiler og fiskere som bruker symboler

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

så tror jeg de ferreste som er i lystbåt vet om eller kan signal og flaggsymboler! Er vel stort sett bare veldig erfarene  seiler og fiskere som bruker symboler

Det er hel naturlig, de før 1980slipper å ta lappen og de etter 1980 tar  3 timers kurs med beståttgaranti.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ja, om den har sort farge.

 

Regelen for ankermerke tar ikke hensyn til type båt. 

 

Uansett, jeg følger regelen både dag og natt. Det er ikke dét at jeg er frenetisk lovlydig, men om noen seiler på meg, så har jeg fulgt regelverket. Og så har jeg sluttet å tro og mene noe om regelen er tåpelig eller ikke. 

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Ankerkule i min Saga 27? Litt problematisk oppheng. Snobbeflag? Garantert ikke på vår båt.

 

lurvetass skrev 1 time siden:

Gjelder reglene for sånn flagging motorbåter også? Som

Del C – Lanterner, signalfigurer og lydsignaler

Regel 46. Lanterner på små fartøy

a. Et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan når det ikke har mast, vise den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) i, jfr. avsnitt 2 (c) i vedlegg I til disse reglene, i en mindre høyde enn 2,5 meter over rekken, men ikke lavere enn 1 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.
b.

Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen.

 

23a

Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i  Apunkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

 

Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn

a. Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:
i. forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,
ii. helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.
b.

Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

 

Signalfigurer.
a. Signalfigurer skal være sorte og ha følgende dimensjoner:
i. En kule skal ha en diameter på minst 0,6 meter.
ii. En kjegle skal ha en grunnflate med diameter på minst 0,6 meter og en høyde lik dens diameter.
iii. En sylinder skal ha en diameter på minst 0,6 meter og høyde på to ganger dens diameter.
iv. En terningformet signalfigur skal bestå av to kjegler som definert i ii ovenfor og med felles grunnflate.
b. Den loddrette avstand mellom signalfigurer skal være minst 1,5 meter.
c. På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
4 hours ago, Akvanauten said:

Ligger på ankringsplassen og titter utover med god tid til å fundere. 
 

Hvordan prioriterer de som heiser splittflagg for å signalisere at de seiler med Kongen, mens de ikke tar seg tid til å heise ankerkula for å signalisere at de ligger stille? Hva er viktigst?
 

Har ligget her noen dager, og det er en god kombinasjon av oppankrede båter og båter underveis, på samme sted. 
 

Hva mener forsamlingen?

Mener du at de som ikke fører splittflagg er flinkere til å prioritere ankerkule enn de som "segler med kongen", eller aner jeg en liten eim av misunnelighet? 

Link to post
bliss X skrev 11 minutter siden:

Splittflagg betyr vel bare at man er mendlem av seilforeningen KNS?

 

Popeye70 skrev 7 minutter siden:


I tillegg skal vel båten være registrert hos KNS, om jeg husker korrekt.

 

Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 44 minutter siden:

Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle.


Snobbe-tanken har slått meg også, ja. Mistenker at det er splittflagg-førere der ute som ikke er medlem av KNS, men som bruker splittflagget bare fordi det ser stilig/fornemt ut.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

 

 

Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle.

Man skal ikke skue hunden på blazeren, vet du 😄 Treffer mange hyggelige (les; ikke så snobbete) mennesker på sjøen med splittflagg. Men spørsmålet står åpent; why?? 

 

De jeg virkelig ikke skjønner er de som lar splittflagget henge oppe etter 21:00, da har du jo virkelig spolert hele blazer-effekten, og du kan like godt snyte deg i halstørkleet først som sist 😆

Link to post
Big Horn skrev 26 minutter siden:

I tillegg til at mindst et av mannskapet er medlem av KNS. Forstår ikke hvorfor dette blir oppfattet som snobbete. Er det snobbete å flagge OF vimpelen også?

 

Det er vel sånn at man tenker at enkelte ønsker å bli assosiert med noe "kongelig" uten å være det? 

 

Klarer ikke helt se hvordan man kan unngå å oppfatte dette som snobbete jeg da... men jeg har også oppfattet at snobbete kan bety så mangt ... 

Link to post
1 minute ago, quantumduck said:

 

Det er vel sånn at man tenker at enkelte ønsker å bli assosiert med noe "kongelig" uten å være det? 

 

Klarer ikke helt se hvordan man kan unngå å oppfatte dette som snobbete jeg da... men jeg har også oppfattet at snobbete kan bety så mangt ... 

Kongelig Norsk Seilforening. Altså bare en forening som alle andre foreninger, dog med et litt historisk sus. Vet ikke hvordan det er nå, men på 80-tallet gikk innsjekking og tollkontroller nedover i Europa langt enklere for seg om man hadde splittflagg, og det var aldri en ulempe.

Link to post
Big Horn skrev 10 minutter siden:

Kongelig Norsk Seilforening. Altså bare en forening som alle andre foreninger, dog med et litt historisk sus. Vet ikke hvordan det er nå, men på 80-tallet gikk innsjekking og tollkontroller nedover i Europa langt enklere for seg om man hadde splittflagg, og det var aldri en ulempe.

Jeg er med i en båtforening jeg også. Kan vi tilføye "kongelig" i navnet vi også og føre splittflagget? Kult, da skal jeg foreslå det på neste årsmøte! 

Link to post
54 minutes ago, quantumduck said:

De jeg virkelig ikke skjønner er de som lar splittflagget henge oppe etter 21:00, da har du jo virkelig spolert hele blazer-effekten, og du kan like godt snyte deg i halstørkleet først som sist 😆

KNS har faktisk flaggregler, splittflagget skal ned om kvelden.

 

For oss som seiler med A4-flagg så gjelder "vanlige regler for flagging til sjøs" uten at det er nærmere spesifisert noe sted. Siden både gjesteflagg og båtflagg har en juridisk betydning når man er i utlandet, beholder jeg de oppe 24/7.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...