Akvanauten Startet 15.Juli Del på Facebook Startet 15.Juli Ligger på ankringsplassen og titter utover med god tid til å fundere. Hvordan prioriterer de som heiser splittflagg for å signalisere at de seiler med Kongen, mens de ikke tar seg tid til å heise ankerkula for å signalisere at de ligger stille? Hva er viktigst? Har ligget her noen dager, og det er en god kombinasjon av oppankrede båter og båter underveis, på samme sted. Hva mener forsamlingen? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
-morten- Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Kunne ikke brydd meg mindre! De som fører splittflagg og tror de er kongelige må få gjøre det for meg! Om en båt er oppankret så ser jeg jo det. Som jeg var innpå her tidligere, så tror jeg de ferreste som er i lystbåt vet om eller kan signal og flaggsymboler! Er vel stort sett bare veldig erfarene seiler og fiskere som bruker symboler Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli -morten- skrev 1 time siden: så tror jeg de ferreste som er i lystbåt vet om eller kan signal og flaggsymboler! Er vel stort sett bare veldig erfarene seiler og fiskere som bruker symboler Det er hel naturlig, de før 1980slipper å ta lappen og de etter 1980 tar 3 timers kurs med beståttgaranti. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Jeg har hørt at man i Tyskland, og kanskje Danmark, er mer nøye med blant annet ankerkule. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Ankerkule i min Saga 27? Litt problematisk oppheng. Snobbeflag? Garantert ikke på vår båt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
goggen000 Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli I Tyskland kan man bli bøtelagt ved feil merking, feks ved motor seiling Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Folk får flagge med hva dem vil for min del. Har aldri vært medlem av KNS. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Gjelder reglene for sånn flagging motorbåter også? Som @Lars H. sier så har vi ikke muligheter for flagging i noen mast. Og selv om jeg liker kongen er ikke splittflagg noe for oss. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
tobixen Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Litt flåsete sammenligning. Bruk av dagtidsmerke for å vise at man har ankret opp, det er vel stort sett unødvendig såfremt man ikke ankrer opp midt i skipsleia. Jeg har sett det brukt et par ganger, tror det var i Tyskland. Jeg har en slik ball selv, samt kjegle, men jeg har aldri brukt dem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Xtian Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Angående ankringskule: Holder det å heise opp et kulefender? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Hulda Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Ja, om den har sort farge. Regelen for ankermerke tar ikke hensyn til type båt. Uansett, jeg følger regelen både dag og natt. Det er ikke dét at jeg er frenetisk lovlydig, men om noen seiler på meg, så har jeg fulgt regelverket. Og så har jeg sluttet å tro og mene noe om regelen er tåpelig eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Lars H. skrev for 2 timer siden: Ankerkule i min Saga 27? Litt problematisk oppheng. Snobbeflag? Garantert ikke på vår båt. lurvetass skrev 1 time siden: Gjelder reglene for sånn flagging motorbåter også? Som Del C – Lanterner, signalfigurer og lydsignaler Regel 46. Lanterner på små fartøy a. Et maskindrevet fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan når det ikke har mast, vise den lanternen som er foreskrevet i regel 23 (a) i, jfr. avsnitt 2 (c) i vedlegg I til disse reglene, i en mindre høyde enn 2,5 meter over rekken, men ikke lavere enn 1 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen. b. Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde, kan dog vise den nevnte lanternen lavere dersom forholdene gjør det nødvendig, men ikke lavere enn 0,5 meter over sidelanternene eller den sammensatte lanternen. 23a Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i Apunkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn a. Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses: i. forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule, ii. helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys. b. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a). Signalfigurer. a. Signalfigurer skal være sorte og ha følgende dimensjoner: i. En kule skal ha en diameter på minst 0,6 meter. ii. En kjegle skal ha en grunnflate med diameter på minst 0,6 meter og en høyde lik dens diameter. iii. En sylinder skal ha en diameter på minst 0,6 meter og høyde på to ganger dens diameter. iv. En terningformet signalfigur skal bestå av to kjegler som definert i ii ovenfor og med felles grunnflate. b. Den loddrette avstand mellom signalfigurer skal være minst 1,5 meter. c. På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Big Horn Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli 4 hours ago, Akvanauten said: Ligger på ankringsplassen og titter utover med god tid til å fundere. Hvordan prioriterer de som heiser splittflagg for å signalisere at de seiler med Kongen, mens de ikke tar seg tid til å heise ankerkula for å signalisere at de ligger stille? Hva er viktigst? Har ligget her noen dager, og det er en god kombinasjon av oppankrede båter og båter underveis, på samme sted. Hva mener forsamlingen? Mener du at de som ikke fører splittflagg er flinkere til å prioritere ankerkule enn de som "segler med kongen", eller aner jeg en liten eim av misunnelighet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Jeg ser ingen sammenheng mellom dagmerke for ankring og splittflagg. Men nå må jeg jakte hybelkaniner, har ikke tid til denne viktige polemikken. Har lurt meg unna lenge nok. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Splittflagg betyr vel bare at man er mendlem av seilforeningen KNS? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli bliss X skrev 3 minutter siden: Splittflagg betyr vel bare at man er mendlem av seilforeningen KNS? I tillegg skal vel båten være registrert hos KNS, om jeg husker korrekt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli bliss X skrev 11 minutter siden: Splittflagg betyr vel bare at man er mendlem av seilforeningen KNS? Popeye70 skrev 7 minutter siden: I tillegg skal vel båten være registrert hos KNS, om jeg husker korrekt. Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Lars H. skrev 44 minutter siden: Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle. Snobbe-tanken har slått meg også, ja. Mistenker at det er splittflagg-førere der ute som ikke er medlem av KNS, men som bruker splittflagget bare fordi det ser stilig/fornemt ut. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Akvanauten skrev for 5 timer siden: Hva mener forsamlingen? Alle med a4-flagg har kula på plass, eller? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Lars H. skrev 1 time siden: Jeg tviler på at alle de litt større motorbåtene som bruker dette flagget oppfyller disse reglene, - så hvorfor fører slike båter dette flagget og ikke et flott vanlig handelsflagg? Man kan jo lure. For min del virker det snobbete på samme måte som å gå med blaser og halstørkle. Man skal ikke skue hunden på blazeren, vet du 😄 Treffer mange hyggelige (les; ikke så snobbete) mennesker på sjøen med splittflagg. Men spørsmålet står åpent; why?? De jeg virkelig ikke skjønner er de som lar splittflagget henge oppe etter 21:00, da har du jo virkelig spolert hele blazer-effekten, og du kan like godt snyte deg i halstørkleet først som sist 😆 Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli 1 hour ago, Popeye70 said: I tillegg skal vel båten være registrert hos KNS, om jeg husker korrekt. I tillegg til at mindst et av mannskapet er medlem av KNS. Forstår ikke hvorfor dette blir oppfattet som snobbete. Er det snobbete å flagge OF vimpelen også? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Big Horn skrev 26 minutter siden: I tillegg til at mindst et av mannskapet er medlem av KNS. Forstår ikke hvorfor dette blir oppfattet som snobbete. Er det snobbete å flagge OF vimpelen også? Det er vel sånn at man tenker at enkelte ønsker å bli assosiert med noe "kongelig" uten å være det? Klarer ikke helt se hvordan man kan unngå å oppfatte dette som snobbete jeg da... men jeg har også oppfattet at snobbete kan bety så mangt ... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli 1 minute ago, quantumduck said: Det er vel sånn at man tenker at enkelte ønsker å bli assosiert med noe "kongelig" uten å være det? Klarer ikke helt se hvordan man kan unngå å oppfatte dette som snobbete jeg da... men jeg har også oppfattet at snobbete kan bety så mangt ... Kongelig Norsk Seilforening. Altså bare en forening som alle andre foreninger, dog med et litt historisk sus. Vet ikke hvordan det er nå, men på 80-tallet gikk innsjekking og tollkontroller nedover i Europa langt enklere for seg om man hadde splittflagg, og det var aldri en ulempe. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli Big Horn skrev 10 minutter siden: Kongelig Norsk Seilforening. Altså bare en forening som alle andre foreninger, dog med et litt historisk sus. Vet ikke hvordan det er nå, men på 80-tallet gikk innsjekking og tollkontroller nedover i Europa langt enklere for seg om man hadde splittflagg, og det var aldri en ulempe. Jeg er med i en båtforening jeg også. Kan vi tilføye "kongelig" i navnet vi også og føre splittflagget? Kult, da skal jeg foreslå det på neste årsmøte! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Juli Del på Facebook Svart 15.Juli 54 minutes ago, quantumduck said: De jeg virkelig ikke skjønner er de som lar splittflagget henge oppe etter 21:00, da har du jo virkelig spolert hele blazer-effekten, og du kan like godt snyte deg i halstørkleet først som sist 😆 KNS har faktisk flaggregler, splittflagget skal ned om kvelden. For oss som seiler med A4-flagg så gjelder "vanlige regler for flagging til sjøs" uten at det er nærmere spesifisert noe sted. Siden både gjesteflagg og båtflagg har en juridisk betydning når man er i utlandet, beholder jeg de oppe 24/7. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.