Jump to content

Ankerkule vs splittflagg (KNS). Hva er det viktigste?


Akvanauten

Recommended Posts

1 hour ago, Big Horn said:

I tillegg til at mindst et av mannskapet er medlem av KNS. Forstår ikke hvorfor dette blir oppfattet som snobbete. Er det snobbete å flagge OF vimpelen også?

 

Eier må være medlem og norsk statsborger, og dersom eier ikke er med må hans representant ombord også være medlem:

 

https://www.kns.no/om-kns/lover-og-reglementer/flaggreglement/

 

Quote

 

Kongelig Norsk Seilforenings flagg kan føres på en båt som er registrert i foreningen når den eies av medlem som er norsk statsborger, og båten er under kommando. En båt som fører foreningens flagg skal vise tydelig navn i overensstemmelse med foreningens båtregister.


En båt er under kommando når den er rustet til seilas og eieren eller hans representant følger med. Det er ikke nødvendig å stryke flagget om eieren eller hans representant går fra borde for kortere fravær. Representant må være medlem av foreningen.

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
3 hours ago, lurvetass said:

Gjelder reglene for sånn flagging motorbåter også?

Jeg har undret meg om det, og jeg mener å huske noe om at man bare unntaksvis kunne bruke KNS-flagg på motorbåt, dersom eier har vært!edlem lenge og gått fra seilbåt til motorbåt. Når jeg sjekker på KNS hjemmesider, så ser jeg ingenting om dette der. Så vidt jeg kan skjønne er det fritt frem å registrere båten i KNS.

 

Det finnes jo også andre muligheter for å lovlig benytte splittflagg, f.eks. dersom båten er militær eiendom, før kunne Posten anvende splittflagg, etc.

 

I praksis er det neppe slik at man blir bøtelagt for feilaktig bruk av splittflagg. Det står ingenting på lovdata om at KNS kan føre splittflagg. Visstnok har kongen gitt tillatelse til dette, men jeg finner ingen autorativ kilde på det. I praksis har jo kongen fått mindre og mindre makt, så jeg er ikke engang sikker på om kongen har juridisk autoritet til å gi en slik tillatelse.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Big Horn skrev for 3 timer siden:

Bare å melde seg inn i KNS om kongelig er viktig for deg. Koster drøye 2 båtlapper per år. Ikke værre enn det.

Det var ikke spørsmålet. Spørsmålet var om vi kan tilføye "kongelig" til navnet i min båtforening og føre splittflagg, ikke om jeg kan melde meg inn i kns. Du ser forskjellen?

Link to post
bliss X skrev 45 minutter siden:

Tror ikke man bare kan kjøpe et splittflagg. Det må nok skaffes via KNS

Nettopp! Og betviler også sterkt at vi kan omdøpt oss til Padda kongelige båtforening. Så det hele er en eksklusiv greie, og dermed også etter min mening noe snobbete, som jeg forøvrig ikke har noe imot, gidder bare ikke delta selv, medmindre det dukker opp en bedre grunn enn splittflagget. 

Link to post
19 minutes ago, quantumduck said:

Det var ikke spørsmålet. Spørsmålet var om vi kan tilføye "kongelig" til navnet i min båtforening og føre splittflagg, ikke om jeg kan melde meg inn i kns. Du ser forskjellen?

Nei, ser ikke forskjellen. Vil du ha splittflagg, meld deg in i KNS, vil du ha bøyevimpel, meld deg inn i OF, vil du ha klubbvimpel, meld deg inn i den aktuelle klubb. Alle står fritt til å velge, så forstår ikke problemet, selvom jeg vet janteloven står sterkt i visse kretser. Over, og ut.

 

Link to post

Med kommende bryllup i tankene ser jeg behovet for et sjamanflagg i tillegg, gjerne som form av ei øgle, med de norske fargene så klart.

 

Spøk til side, synes splittflagget passer fint til tradisjonelle plattgattere i mahogny, klassiske seilere, osv., da er både fartøyet og flagget staselig. For det er nettopp det splittflagget er; staseligStatsraaden for eksempel, der er flagget nydelig. Etter mitt syn. Men på en moderne Princess? Eller Oceanis? Eh, nei takk😄

Link to post
7 hours ago, quantumduck said:

Og betviler også sterkt at vi kan omdøpt oss til Padda kongelige båtforening.

 

Det er bare å få i stand en avtale med kongen, så går nok det fint.  Prinsessetittelen derimot, den bør dere vokte dere litt for, i allefall dersom prinsessen heter Märtha og det lukter kommersiell virksomhet av båtforeningen :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
11 hours ago, quantumduck said:

medmindre det dukker opp en bedre grunn enn splittflagget. 

Det listes opp ganske mange medlemsfordeler på https://www.kns.no/medlem/bli-medlem/ - det er jo en del sosiale aktiviteter for de som allikevel bor i Oslo, og de har jo et havnetilbud.

 

4200 medlemmer som i snitt sikkert betaler 2000 kroner hver i året (inkludert båtregistreringsavgift), det tilsier åtte millioner kroner i året i inntekter.   Jeg antar at båtforeningen drives etter ikke-kommersielle prinsipper, så noen fordeler må jo dryppe tilbake på medlemmene.

 

(Å drive havn koster jo fort en del millioner - men det er vel ikke billig å ha havneplass der heller, så jeg tror ikke medlemsinntektene subsidierer havnedriften, men jeg kan ta feil).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
14 hours ago, Hulda said:

Uansett, jeg følger regelen både dag og natt. Det er ikke dét at jeg er frenetisk lovlydig, men om noen seiler på meg, så har jeg fulgt regelverket.

Jøss, bruk av ankerkule er faktisk lovpliktig hvis jeg forstår reglene rett (man skal bruke lanterne(r) eller ankerkule, det er vel implisitt ment at ankerkule skal benyttes når det er dagslys og lanterne når det er mørkt).  Det må være en av de mest sovende lovene ... jeg har jo observert ganske mange oppankrede båter i løpet av de siste årene, men svært få som har ankerkule på plass.  Tidvis har jeg passert store ankringsfelt hvor hundrevis av skip ligger og venter f.eks. på å få passere Bosporus, jeg har riktignok ikke sjekket signalføringen på disse skipene, men har aldri lagt merke til at noen av de fører en svart kule for å markere at de ligger for anker.  Det er jo faktisk litt essensielt å vite om et større skip, med nedsatt manøvreringsevne og stor fart ligger for anker eller er i drift.  Jeg har tidvis latt meg overraske både over skip for anker som "ikke ligger slik de skal" (nesten alle skipene i ankringsfeltet ligger rettet etter vinden, så er det ett eller to skip som ikke gjør det, på ett slik skip av dem observerte jeg ankerkjettingen stående bakover - kanskje han hadde propell i drift og rorutslag?  Eller kanskje det var nært nok Bosporus til at havstrømmen grep tak i skipet?), samt skip som jeg trodde lå for anker faktisk er under gange (f.eks. på vei ut av ankringsfeltet), samt skip som jeg trodde lå for anker faktisk bare står stille og drifter fritt.

 

Jeg får vurdere å lage et oppsett slik at det blir enkelt å heise opp ballen ifbm oppankring.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
56 minutes ago, Hakkannen said:

Det stemmer, jeg tenkte visst på splittflagget i seg selv, kom ikke på at KNS-flagget har monogrammet i midten i tillegg😄

Går statsråden alltid med splittflagg?  Ihht Wikipedia leies den tidvis av marinen, og får da navneprefiks KNM.  Det er opplagt at et KNM-skip skal bære splittflagg, men som en seilskute eid av Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl så skal den føre handelsflagg, så fremt ikke Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl også har en spesialavtale med kongen eller tilsvarende :-)

 

Post-edit: https://www.oneoceanexpedition.com/ har bilde av en statsråd med handelsflagg, så da har de sikkert ikke noe spesialavtale med kongen :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Er vel Sørlandet som er skoleskip. med forsvarets kadetter, men mulig det foregår på Statsråden også. Uansett synes jeg splittflagget hører best til hos Marinen ja!  Da jeg var på MTB var det et veldig styr med flagging! :crazy:. Har respekt for flagget! Om jeg var medlem av KNS, hadde jeg ikke satt på splittflagg uansett!  Hadde jeg hatt en Mahoganykrysser eller sjalupp som hadde tilhørt Kongefamilien kunne jeg vurdert det.

For meg blir det egentlig veldig teit med splittflagg på en helt vanlig lystbåt! Har vært mange diskusjoner her inne om splittflagg.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
tobixen skrev for 4 timer siden:

 

Det er bare å få i stand en avtale med kongen, så går nok det fint.  Prinsessetittelen derimot, den bør dere vokte dere litt for, i allefall dersom prinsessen heter Märtha og det lukter kommersiell virksomhet av båtforeningen :-)

Kan fort gå bra om vi ikke produserer vår egen ankerdram 😂

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Er vel Sørlandet som er skoleskip. med forsvarets kadetter, men mulig det foregår på Statsråden også.

Jeg vet ikke noe om hva Sørlandet holder på med, (klarte ikke finne noe øyeblikkelig treff med Sørlandet og forsvaret, men betyr bare at jeg er dårlig på goolge), men Lehmkuhl har vært med Sjøkrigsskolen siden 2002 (mulig noe avvik gjennom de årene).

 

Har selv stått i riggen å sunget shantys på vei inn vågen. Her bilde fra NRK når vi kom inn (her uten splitt-flagg)

 

Screenshot_20240716_110624_Photos.jpg.0d56f37ec2fb69861e7a31a5f3178a79.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...