Jump to content

Ankerkule vs splittflagg (KNS). Hva er det viktigste?

Akvanauten

Recommended Posts

tobixen skrev for 7 timer siden:

Jøss, bruk av ankerkule er faktisk lovpliktig hvis jeg forstår reglene rett (man skal bruke lanterne(r) eller ankerkule, det er vel implisitt ment at ankerkule skal benyttes når det er dagslys og lanterne når det er mørkt). 

Det er slik jeg har forstått det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

9 hours ago, tobixen said:

Det listes opp ganske mange medlemsfordeler på https://www.kns.no/medlem/bli-medlem/ - det er jo en del sosiale aktiviteter for de som allikevel bor i Oslo, og de har jo et havnetilbud.

4200 medlemmer som i snitt sikkert betaler 2000 kroner hver i året (inkludert båtregistreringsavgift), det tilsier åtte millioner kroner i året i inntekter.   Jeg antar at båtforeningen drives etter ikke-kommersielle prinsipper, så noen fordeler må jo dryppe tilbake på medlemmene.

(Å drive havn koster jo fort en del millioner - men det er vel ikke billig å ha havneplass der heller, så jeg tror ikke medlemsinntektene subsidierer havnedriften, men jeg kan ta feil).

Du er inne på essensen her.

KNS er en stor og aktiv seilforening, og inntektene fra både medlemsavgifter, havn og salg av foreningens splittflagg (som koster en liten formue) går i all hovedsak til drift av seil-aktivitet for barn og unge - samlet på seilsportsenteret Ulabrand. Et helt fantastisk tilbud. Fun-fact; KNS er verdens mestvinnende klubb i OL i seiling.

Er strålende fornøyd KNS medlem, og betaler med glede for både havneplass i et fantastisk marina anlegg og snobbeflagg, da dette bidrar til at flere unge tar opp denne sunne aktiviteten på sjøen som vi alle elsker her inne.

Forklaring på Statsraadens flaggføring

Sitat

Spm: Hvorfor seiler dere ikke med splittflagg?
Svar: Splittflagget førtes i sin tid pga. at noen i Stiftelsens styre for mange år tilbake var medlem i den Kongelige Norske Seilforeningen, og ble i 2005 avskaffet da skipet jo er registrert som et handelsfartøy i den norske handelsflåten, og ikke som et privat lystfartøy.

Skipet fører til daglig handelsflagget, dvs. det alminnelige norske flagget, og orlogsflagget (som også er et splittflagg) når skipet seiler som «KNM Statsraad Lehmkuhl» på hennes skoletokt med den norske Sjøkrigsskolen i 3 måneder hvert år.

VirtualMe skrev 55 minutter siden:

Du er inne på essensen her.

KNS er en stor og aktiv seilforening, og inntektene fra både medlemsavgifter, havn og salg av foreningens splittflagg (som koster en liten formue) går i all hovedsak til drift av seil-aktivitet for barn og unge - samlet på seilsportsenteret Ulabrand. Et helt fantastisk tilbud. Fun-fact; KNS er verdens mestvinnende klubb i OL i seiling.

Er strålende fornøyd KNS medlem, og betaler med glede for både havneplass i et fantastisk marina anlegg og snobbeflagg, da dette bidrar til at flere unge tar opp denne sunne aktiviteten på sjøen som vi alle elsker her inne.

Jeg leste 'skrytesiden' omhandlende aktivitetene, og den er ikke mindre enn imponerende. Og kontigenten er heller ikke avskrekkende. Den gangen jeg var ung og bodde i Oslo, var kontigenten relativt enorm i forhold til levestandarden. Det virker som om klubben har kommet mer i møte med den vanlige bruker av sjøen. Og det het seg på folkemunne den gangen at de ikke ville ha inn de vanlige plebeierene. Så, om jeg hadde bodd i Oslo, ville jeg nok vært medlem. Muligens. Var medlem av Frognerkilen Baatforening av 1860. Ble lempet ut da vi flyttet fra Oslo og jeg søkte om passivt medlemskap. I dag er jeg medlem i SXK. Med norsk handelsflagg fra Biltema. Som har blåst i filler etter endt sesong.

Nei skjønner jo at de ikke ville ta inn folk i båt fra middelklassen ja!  man bør jo helst være litt bemidlet og gå rundt med strikkegenser over skuldrene og hvite seilersko om man skal føre det kongelige norske splittflagg! Litt som på 80 tallet da man på båtmesser ikke kom ombord i Princess med dongeribukse!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kompisen til min avdøde svigerfar hadde 19,5 m2 seilbåt og var seiler i Larvik. I den lokale seilforeningen. Det var blazer, hvite bukser og lerretssko. Matchende solbriller under seilerlue med blank skygge. Den gangen var min svigerfar kommunalt ansatt, men stilen var upåklagelig. En annen kompis hadde motorsnekke, og der var stilen svært mye mer avslappet.  Nå er jeg 78 år, men det er ikke forferdelig lenge siden det var slik. En annen kompis hadde motorsnekke, og der var stilen svært mye mer avslappet. 

Tungt konsum finner du nok innen alle typer folk, enten de har snekke, cabincruiser eller seilebåt. Hvorfor sette folk i bås etter hva slags båt de har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tobixen skrev On 15.7.2024 at 19.27:

KNS har faktisk flaggregler, splittflagget skal ned om kvelden.

Ikke bare ned også opp.

Lå værfast i en "bukt" i Danmark og nabobåten var en KNS båt  han bodde i  land og  rodde  ut 08/21 i en 7 fot`s pram

Totalt uforsvarlig i de bølgene, her var plikten sterkere enn fornuften.

Blir de ekskludert hvis de ikke heiser flagget en dag når en er i land ???

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...