Sinvano Startet 15.Juli Del på Facebook Startet 15.Juli Hei Nå skal jeg bevege meg ut på ukjent farvann. Elektrisitet er noe jeg ikke har mye kjennskap til så håper å få råd, tips, og litt mating med teskje her inne 😉 Dette må jeg trolig ta fra bunnen av. Har en Yamarin 415 hvor jeg har satt inn en lensepumpe fra BT. Jeg vil koble denne opp til en bryter ved ratt, og i tillegg har jeg tenkt å ha en enkel hvit lanterne bak. Har tatt noen bilder som jeg viser under her, fjernet mye gamle kabler som ikke har vært i bruk til noe i mitt eie. Blå kabel er trekt ut til gammel lanterne kobling. Den røde kabelen er trekt frem til styrplass. Denne har jeg liggende Gammel lanternekobling, den røde kabelen er trekt frem til styrplass, den blå som nevnt bak til batterirom Brytere, tenker også tanken på å sette inn et enkelt instrument her da jeg ikke har noe her idag. Det jeg trenger råd til er hva slags kabler, tykkelser på kabler osv, her er jeg helt blank. Jeg har ei pakke lavspenningskabler liggende men den er på 0.75mm2 ? Kan de brukes på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinvano Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Jeg var en tur innom Biltema for et par dager siden for å kikke litt. Hvor stor dimensjon på batteri og jordingskabel bør jeg ha fra batteri til en hovedstrømbryter? Kan lavspenningskabler på 1.5mm2 være tilstrekkelig for en lensepumpe og lanterne i første omgang? Kabelstrekk på ca 3 meter fra batteri til styrplass. Det kommer mange flere dumme spørsmål etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinvano Svart Torsdag 17:14 Emnestarter Del på Facebook Svart Torsdag 17:14 Ingen som har noen tips å komme med? Kan det holde med et batteri på 63A til dette bruket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edin_m Svart 23 timer siden Del på Facebook Svart 23 timer siden Hei Sinvano, Det hjelper nok litt mer med info om både lanterne og pumpe. Er det LED eller halogen lanterne? Hvor mange watt er lensepumpe på? Totalt strømtrekk er litt vesentlig i forhold til tykkelse på kabel, da spenningstap og varmgang gjerne går som hånd i hanske. På generelt basis kan en si at 2,5mm2 kabel holder til et par lanterner med kort strekk (mindre enn 5 meter) og 6mm2 bør holde greit til en lensepumpe. Sistnevnte er kanskje litt overkill i noens øyne, men kobber i marint miljø oksiderer fort og spenningsfall i samme kabel 2 år frem i tid kan bli merkbart større enn når den er ny. Nå er det ikke mange meter om å gjøre, men alt som kan gjøres mer langvarig til en relativt liten sum er bedre å gjøre bra nå fremfor å måtte bytte neste sommer, eller enda verre - resultere i varmgang og gud forby i verste fall brann. Om du ikke er på et stramt budsjett så velg heller litt bedre ledninger ment til marin installasjon, BT sine ledninger er oftest relativt ren kobber mens det finnes både alu, nikkelbelegg+++ som kan være mer passende i en båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 23 timer siden Del på Facebook Svart 23 timer siden Generelt: Du MÅ ha sikring på alt som koples til pluss på batteriet! 12V oppsett med et bilbatteri som kilde har potensiale for å bli lite hyggelig dersom man ikke har sikring. Det beste er å ha kortest mulig ledning, og hvis batteriet er bak ved motor, og lensepumpe samme sted, så er det best med bryter der. Det å trekke ledning fra batteri bak til bryter i konsoll og så tilbake til lensepumpe vil "stjele" effekt. Den dingsen du har bilde av med rød hendel er en hovedstrømsbryter. Det er meningen at 12V trekkes fra batteri rett til den (helst via en sikring), og deretter fra hovedstrømsbryter til de ulike forbrukerne (lanterne, lensepumpe med videre) der hver enkelt enhet har sin egen sikring. Sikring bør plasseres så nær som mulig til batteriet. Vanligvis ville jeg koplet det slik: PLUSS på batteri til hovedsikring, til hovedstrømbryter. Fra hovedstrømbryter hadde jeg hentet 12V pluss til de ulike forbrukerne. For hver forbrukerne ville jeg satt opp egen sikring, deretter bryter. MINUS på batteri hadde jeg koplet til en minus-skinne. Rett og slett et koplingspunkt for å kople inn forbrukere. Evt koplet rett på minus batteripol når det er veldig få forbrukere. Minus kabel hadde jeg ført kortest mulig vei til forbruker. Pluss kabel hadde jeg ført kortest mulig vei til forbruker, men kan logge feks via dashbord/ konsoll. Det er samlet lengde av pluss og minus kabel som gir total kabellengde, så dersom minus kan trekkes kortere så er det best. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.