Sinvano Startet 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2024 Hei Nå skal jeg bevege meg ut på ukjent farvann. Elektrisitet er noe jeg ikke har mye kjennskap til så håper å få råd, tips, og litt mating med teskje her inne 😉 Dette må jeg trolig ta fra bunnen av. Har en Yamarin 415 hvor jeg har satt inn en lensepumpe fra BT. Jeg vil koble denne opp til en bryter ved ratt, og i tillegg har jeg tenkt å ha en enkel hvit lanterne bak. Har tatt noen bilder som jeg viser under her, fjernet mye gamle kabler som ikke har vært i bruk til noe i mitt eie. Blå kabel er trekt ut til gammel lanterne kobling. Den røde kabelen er trekt frem til styrplass. Denne har jeg liggende Gammel lanternekobling, den røde kabelen er trekt frem til styrplass, den blå som nevnt bak til batterirom Brytere, tenker også tanken på å sette inn et enkelt instrument her da jeg ikke har noe her idag. Det jeg trenger råd til er hva slags kabler, tykkelser på kabler osv, her er jeg helt blank. Jeg har ei pakke lavspenningskabler liggende men den er på 0.75mm2 ? Kan de brukes på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Jeg var en tur innom Biltema for et par dager siden for å kikke litt. Hvor stor dimensjon på batteri og jordingskabel bør jeg ha fra batteri til en hovedstrømbryter? Kan lavspenningskabler på 1.5mm2 være tilstrekkelig for en lensepumpe og lanterne i første omgang? Kabelstrekk på ca 3 meter fra batteri til styrplass. Det kommer mange flere dumme spørsmål etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Ingen som har noen tips å komme med? Kan det holde med et batteri på 63A til dette bruket? Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Hei Sinvano, Det hjelper nok litt mer med info om både lanterne og pumpe. Er det LED eller halogen lanterne? Hvor mange watt er lensepumpe på? Totalt strømtrekk er litt vesentlig i forhold til tykkelse på kabel, da spenningstap og varmgang gjerne går som hånd i hanske. På generelt basis kan en si at 2,5mm2 kabel holder til et par lanterner med kort strekk (mindre enn 5 meter) og 6mm2 bør holde greit til en lensepumpe. Sistnevnte er kanskje litt overkill i noens øyne, men kobber i marint miljø oksiderer fort og spenningsfall i samme kabel 2 år frem i tid kan bli merkbart større enn når den er ny. Nå er det ikke mange meter om å gjøre, men alt som kan gjøres mer langvarig til en relativt liten sum er bedre å gjøre bra nå fremfor å måtte bytte neste sommer, eller enda verre - resultere i varmgang og gud forby i verste fall brann. Om du ikke er på et stramt budsjett så velg heller litt bedre ledninger ment til marin installasjon, BT sine ledninger er oftest relativt ren kobber mens det finnes både alu, nikkelbelegg+++ som kan være mer passende i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Generelt: Du MÅ ha sikring på alt som koples til pluss på batteriet! 12V oppsett med et bilbatteri som kilde har potensiale for å bli lite hyggelig dersom man ikke har sikring. Det beste er å ha kortest mulig ledning, og hvis batteriet er bak ved motor, og lensepumpe samme sted, så er det best med bryter der. Det å trekke ledning fra batteri bak til bryter i konsoll og så tilbake til lensepumpe vil "stjele" effekt. Den dingsen du har bilde av med rød hendel er en hovedstrømsbryter. Det er meningen at 12V trekkes fra batteri rett til den (helst via en sikring), og deretter fra hovedstrømsbryter til de ulike forbrukerne (lanterne, lensepumpe med videre) der hver enkelt enhet har sin egen sikring. Sikring bør plasseres så nær som mulig til batteriet. Vanligvis ville jeg koplet det slik: PLUSS på batteri til hovedsikring, til hovedstrømbryter. Fra hovedstrømbryter hadde jeg hentet 12V pluss til de ulike forbrukerne. For hver forbrukerne ville jeg satt opp egen sikring, deretter bryter. MINUS på batteri hadde jeg koplet til en minus-skinne. Rett og slett et koplingspunkt for å kople inn forbrukere. Evt koplet rett på minus batteripol når det er veldig få forbrukere. Minus kabel hadde jeg ført kortest mulig vei til forbruker. Pluss kabel hadde jeg ført kortest mulig vei til forbruker, men kan logge feks via dashbord/ konsoll. Det er samlet lengde av pluss og minus kabel som gir total kabellengde, så dersom minus kan trekkes kortere så er det best. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 edin_m skrev On 26.7.2024 at 19.03: Hei Sinvano, Det hjelper nok litt mer med info om både lanterne og pumpe. Er det LED eller halogen lanterne? Hvor mange watt er lensepumpe på? Om du ikke er på et stramt budsjett så velg heller litt bedre ledninger ment til marin installasjon, BT sine ledninger er oftest relativt ren kobber mens det finnes både alu, nikkelbelegg+++ som kan være mer passende i en båt. Lensepumpen er fra biltema. Pumpe med innebygd nivåvakt. Strømforbruk er oppgitt 3A. Jeg vurderte en LED lanterne fra Biltema også som har effekt på 1W. Er f.eks kabler man får kjøpt på maritim av bedre kvalitet enn BT? Har ikke planer om å bruke ekstremt med penger på dette, men selvfølgelig greit at det holder noe. Grand Banks jr skrev On 26.7.2024 at 19.16: Generelt: Du MÅ ha sikring på alt som koples til pluss på batteriet! Den dingsen du har bilde av med rød hendel er en hovedstrømsbryter. Det er meningen at 12V trekkes fra batteri rett til den (helst via en sikring), og deretter fra hovedstrømsbryter til de ulike forbrukerne (lanterne, lensepumpe med videre) der hver enkelt enhet har sin egen sikring. Vanligvis ville jeg koplet det slik: PLUSS på batteri til hovedsikring, til hovedstrømbryter. Fra hovedstrømbryter hadde jeg hentet 12V pluss til de ulike forbrukerne. For hver forbrukerne ville jeg satt opp egen sikring, deretter bryter. MINUS på batteri hadde jeg koplet til en minus-skinne. Rett og slett et koplingspunkt for å kople inn forbrukere. Evt koplet rett på minus batteripol når det er veldig få forbrukere. Ja, slikt jeg har lest i andre tråder har jeg forstått at sikringer må på pluss side. Hvor stor hovedsikring mellom batteri og hovedstrømsbryter bør man ha? Og da kobles pluss forbrukere direkte inn på hovedstrømbryter's bakside? Finnes det sikringsskinne slik det gjør med minusskinne eller må hvert enkelt forbruk har enkelt sikring? I mitt tilfelle er det jo foreløpig kun 2 forbruk så kan kanskje koble minus direkte på batteri? Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Med de strømtrekkene kan du fint gå for kabler fra BT. Selv om de oksiderer fortere enn belagte kabler så vil de fortsatt kunne mate både lanterner og lensepumpe uten noen bekymringer for varmgang. Pass på å bruke skikkelige kabelsko som forsegles godt! Det er her fallgruven står med tanke på dårligere kontakt over tid og potensiell varmgang. Vedr skinner og sikringer, jeg har sett (husker ikke i farta hvor) skinner med terminaler og sikringsholdere, men disse koster noen tusenlapper fort. Om du ikke skal ha mer enn noen lanterner, en lensepumpe og plotter, vhf og evt en radio så blir disse skinnene noe overkill. Sikring før hovedstrømsbryteren - om start av motor er på samme bryter/batteri så må du ta høyde for strømtrekk av startmotoren ellers dreper du sikringer i øst og vest. Sikringen før denne bryteren har i oppgave å kutte kretsen ved en kortslutning mellom batteri og individuelle forbrukere. Hver individuelle forbruker har uansett sin egen sikring som beskytter den kretsen, men hovedsikringen må altså tåle all strømtrekk totalt (vi snakker fort 500A+ her) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Jeg ville gått for 2,5mm2 til begge deler her. Sikringspanel ser jeg ikke noe stort poeng i, strekk en ledning fra hovedbryter til panelet du allerede har og sett en hengesikring på et passende sted. 63Ah batteri holder i lange baner. Hvilket instrument tenker du på? En turteller kanskje, eller tankmåler? Du har vel egentlig ikke behov for noen av delene, kanskje du like godt kan skru en plate over hullet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 edin_m skrev 16 minutter siden: Med de strømtrekkene kan du fint gå for kabler fra BT. Skal du ikke skal ha mer enn noen lanterner, en lensepumpe og plotter, vhf og evt en radio så blir disse skinnene noe overkill. Sikring før hovedstrømsbryteren - om start av motor er på samme bryter/batteri så må du ta høyde for strømtrekk av startmotoren ellers dreper du sikringer i øst og vest. Hver individuelle forbruker har uansett sin egen sikring som beskytter den kretsen, men hovedsikringen må altså tåle all strømtrekk totalt (vi snakker fort 500A+ her) Så bra, som nevnt kun en lensepumpe, og en lanterne men kan jo selvfølgelig bli mer på sikt men nå snakker vi en liten jolle på 14 fot så ikke store greiene uansett. Har forresten ikke el start på motor. index skrev 2 minutter siden: Jeg ville gått for 2,5mm2 til begge deler her. Sikringspanel ser jeg ikke noe stort poeng i, strekk en ledning fra hovedbryter til panelet du allerede har og sett en hengesikring på et passende sted. 63Ah batteri holder i lange baner. Hvilket instrument tenker du på? En turteller kanskje, eller tankmåler? Du har vel egentlig ikke behov for noen av delene, kanskje du like godt kan skru en plate over hullet? Vet ikke tykkelsen på kablene som er på lensepumpe originalt men tror ikke de er så store som 2,5mm2. Må forlenge kabel som gjør at jeg kan styre pumpen manuelt men er det da nødvendig med større kabel eller blir det bortkastet så lenge original kabel er liten? Men en hengesikring bør være nærmest mulig batteri, er det riktig? Turteller/Knop måler muligens. Per nå har jeg et falskt instrument som har stått i hullet, har fjernet det pga det hang dårlig. Kan selvfølgelig bare ha det i men tenkte kanskje det kunne være praktisk med noe annet der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Nei, de er nok max 1,5mm2. Grunnen til at jeg liker 2,5mm2 er at de er fysisk sterkere over tid. Til strømtrekket holder nok 1,5mm2. Med lange strekk får du økt spenningsfall, og tykkere kabel vil hjelpe. Selv om de siste 20cm er tynnere. Hengesikringen ville jeg hatt et sted den er lett å komme til. Sikringer må jo skiftes iblandt. Jeg har aldri savnet instrumenter av noe slag i min Yamarin, men om du har lyst på et så kjøper du selvsagt noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 index skrev for 12 timer siden: Nei, de er nok max 1,5mm2. Grunnen til at jeg liker 2,5mm2 er at de er fysisk sterkere over tid. Til strømtrekket holder nok 1,5mm2. Jeg har aldri savnet instrumenter av noe slag i min Yamarin, men om du har lyst på et så kjøper du selvsagt noe. Ja, jeg må uansett kjøpe noen kabler så kan gjerne gå for 2.5mm2 da. Hva med kabler fra batteri til hovedstrømsbryter og minuskabel til minusskinne? Tykkelse bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 (redigert) index skrev for 12 timer siden: Redigert 30.Juli.2024 av Sinvano Dobbelpost (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Du kan jo gå opp litt på tilførselskablene i tilfelle du kopler til noe mer senere. 6mm2 burde holde i en slik båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinvano Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 index skrev for 7 timer siden: Du kan jo gå opp litt på tilførselskablene i tilfelle du kopler til noe mer senere. 6mm2 burde holde i en slik båt. Ja, tenker det er lurt slik du sier, kan jo være noe mer dukker opp etterhvert. Når det gjelder sikring på + side forbruk, holder det med et par slike eller bør jeg velge noe mer maritimt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Det holder med slike ja. Jeg har disse i min. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sinvano Svart 31.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Supert. Tusen takk for gode råd så langt😊 Kommer garantert flere dumme spørsmål etterhvert. Det blir en tur til Biltema for å handle inn litt en av de nærmeste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 31.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2024 Det finnes ikke dumme spørsmål på BP, kun gode svar. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sinvano Svart 2.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Er det noen som har et tips til hvilken sikringsholder/sikringstype jeg skal gå for mellom batteri og hovedstrømbryter? Er det veldig viktig å ha sikring her? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Det kommer an på hvor lang ledning det er. Hvis hovedstrømbryter er rett ved batteriet så kan du droppe sikring, men da er det viktig å ha sikring på alle forbrukere etterpå. Greia er at hvis noe kortslutter, og man ikke har sikring, så kan et 12V batteri levere mange hundre ampere med strøm, noe som kan føre til både rødglødende kabler (brannfare) og for rask utladning av batteri som kan føre til eksplosjon. Hvis du vil ha ett sted der du kopler til sikringer så kan du feks kjøpe denne boksen. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/sikringer/sikringsboks-flatstiftsikringer-2000043332 Da kan du la strøm til hovedstrømbryter gå til den, og fordele fra denne boksen ut til ulike forbrukere. I denne boksen er det både minusskinne oh mulighet til å kople til 6 forbrukere med hver sin sikring. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sinvano Svart 3.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: Det kommer an på hvor lang ledning det er. Hvis hovedstrømbryter er rett ved batteriet så kan du droppe sikring, men da er det viktig å ha sikring på alle forbrukere etterpå. Fra batteri til hovedstrømsbryter er det maks 50 cm. Bare så jeg forstår riktig Kabel fra batteri til hovedstrømsbryter Kabel fra hovedstrømsbryter til sikringsboks ? Og så pluss og minus kabler fra forbrukere inn i den boksen? Redigert: Og minuskabel fra batteri rett til sikringsboks? Og den sikringsboksen kan kanskje ikke ha for store kabler koblet fra pluss og minus? 16mm2? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Kabel fra batteri til hovedstrømsbryter tenker jeg er ok i en så liten båt, når du skal trekke så kort. Kabel fra hovedstrømbryter til pluss på sikringsboks. Kabel fra minus på batteri til minus på sikringsboks. Til forbruker: Pluss fra sikringsboks, med rett størrelse sikring i sikringsboksen. Minus fra et egnet minuspunkt, eller fra sikringsboksen. Om input Du kan jo fint ha 16mm2 x 2 til input på 12V pluss på den boksen, men du trenger ikke det når du skal drive en lensepumpe og en lanterne. Man bruker ringkabelsko for å gjøre det enkelt for seg selv her, både for inut og til de ulike forbrukerne. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 6.August.2024 Link til dette innlegget Svart 6.August.2024 Sinvano skrev On 2.8.2024 at 22.41: Er det noen som har et tips til hvilken sikringsholder/sikringstype jeg skal gå for mellom batteri og hovedstrømbryter? Er det veldig viktig å ha sikring her? Veldig viktig er det ikke. Jeg har aldri hatt det. Det gir muligens litt ekstra sikkerhet, men det skal mye til før det skal skje noe mellom batteri og hovedbryter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.