Valkyrja Startet 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2024 Da er jeg endelig igang med det som var målet med båtkjøpet for fire år siden, nemlig å seile langt bort til et sted der det er varmt! Kommer til å legge ut litt bilder her innimellom, og tar gjerne imot tips fra de av dere som har erfaring fra traktene jeg ender opp i Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 15.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Slik så salongen ut med nye puter sydd av mamma før avreise fra Stavanger: Og her er mannskapet etter første natten på Rott: Idag seiler vi over jæren, og satser på å nå Egersund. Veldig sterk motstrøm, særlig rundt Reve. Der fikk vi derimot besøk av ti spekkhuggere som var på jakt! Heldigvis var de ikke like sultne på ror som søskenbarna deres ved den Iberiske halvøy Vi har ikke slingreoppheng, så middagskokkeleringen ble improvisert: Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Ønsker dere lykke på ferden og gleder meg til bilder og info. Har sansen for folk som setter seg et mål og realiserer det Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Dyktig mamma! God rur! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Håper du fortsetter å legge ut bilder fra tur. Når jeg ser bildene savner jeg faktisk lille Maxi jeg hadde. Spennende å følge med dere. Synd jeg ikke så denne tråden før i dag, passerte nemlig Jæren i går. Hadde vært gøy å svingt innom Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Får flashback tilbake til da jeg leste boka om Ormen Stutte. Selv om de i perioder var fem mann ombord, opplevde de aldri båten som for liten. Lykke til på eventyr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Hulda skrev for 19 timer siden: Dyktig mamma! God rur! Ja, møbelsying kan hun! Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 index skrev for 1 time siden: Får flashback tilbake til da jeg leste boka om Ormen Stutte. Selv om de i perioder var fem mann ombord, opplevde de aldri båten som for liten. Lykke til på eventyr. Den må jeg få lest ferdig en dag! Er faktisk overraskende greit plassmessig, en mann er jo alltid til rors, og man kan jo uansett bare ligge en plass av gangen. I havn er det jo bare å gå på land Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Trawler 42 skrev for 19 timer siden: Ønsker dere lykke på ferden og gleder meg til bilder og info. Har sansen for folk som setter seg et mål og realiserer det Har flust med kameraer for anledningen, så bilder skal det bli! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden: Håper du fortsetter å legge ut bilder fra tur. Når jeg ser bildene savner jeg faktisk lille Maxi jeg hadde. Spennende å følge med dere. Synd jeg ikke så denne tråden før i dag, passerte nemlig Jæren i går. Hadde vært gøy å svingt innom Det skal jeg! Seilbåt eller? Var mange båter som gikk nordover Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 God tur Valkyrja, skall bli kul å følge dere…….. index skrev for 2 timer siden: Får flashback tilbake til da jeg leste boka om Ormen Stutte. Selv om de i perioder var fem mann ombord, opplevde de aldri båten som for liten. Lykke til på eventyr. Det var ytterligere en norsk Maxi 68, som var på veg jorden rundt, men som bare kom halvvegs, blev nedseilt i en havn, i Søderhavet………mener den hette Poco Loco eller nått likn. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Coco loco med Terje Dahl! For en legende Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Så var det ja, takk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Valkyrja skrev for 1 time siden: Seilbåt eller? Var mange båter som gikk nordover Nei, jeg var med som leieskipper på en windy 33 scirocco fra Bergen til Arendal Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lurvetass Svart 16.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Så gøy. God tur. Gleder meg til å følge dere. Hvordan er seilingsplanen? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden: Nei, jeg var med som leieskipper på en windy 33 scirocco fra Bergen til Arendal Ahh, da så! Fin dag opp jæren da :) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2024 lurvetass skrev for 3 timer siden: Så gøy. God tur. Gleder meg til å følge dere. Hvordan er seilingsplanen? Vi venter på et værvindu for å krysse over til Danmark, torsdag ser jo bra ut så langt. Har vært veldig ustabilt med 180 graders vindendring fra dag til dag, og med såpass liten båt, uten innenbordsmotor, så vil vi helst ha gode marginer. Blir klargjøring i Egersund imorgen, er endel ting som trengs til overfarten Styrmannen er erfaren, og har seilt til Orkney før, samt jobbet som fisker i Barentshavet. Han blir med til Danmark, før han må hjem. De andre er broren min og en venn av han, førstnevnte har vært med mye før. De blir med til Nederland, eller så langt vi rekker innen den 26. Juli. Derfra blir det nok endel alene, men har en kompis som er lysten på å bli med over Biskaya. Fra spania er jeg litt usikker på hvor jeg drar, det avhenger av hvor sultne spekkhuggerne er på glassfiberror. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Det ble noen dager i Sirevåg mens vi ventet på at vinden skulle snu. Idag tidlig dro vi inn til Egersund, og det var på hengende håret at den puslete elmotoren klarte å få oss ut av havna i motvinden. Vel ut holdt vi 5-6 knop på kryss, før vi brukte den nye fokken på platt lens, med gode 4,5knop. Litt skummelt å ikke ha motormulighet (utenbords i sjøgang), men vi traff innløpet fint nord for Eigerøya med god margin, og trengte ikke så mye motor utover selve innseilingen til havna. Totalforbruk idag på strøm ble 40A @ 12V, dvs 20% av batteribanken. Nå vasker vi klær, og har vært en tur på biltema og kjøpt redningsline og nytt ankerblytau. Viktig med god lengde i sandlandet! Blir proviantering ikveld, og dersom værvarselet holder seg, blir det overfart til Thyborøen imorgen. Det er det siste vinduet på lenge, for etter de neste 3 dagene er det meldt mye vind. Så da blir det ca 120Nm herfra, strake veien ned! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Valkyrja skrev On 16.7.2024 at 18.05: De andre er broren min og en venn av han, førstnevnte har vært med mye før. De blir med til Nederland, eller så langt vi rekker innen den 26. Juli. I Holland har du en Innaskjærsled, ´ Standing Mast route ˋ den anbefaler jeg, det var så mye fint å se i Holland ! Du kan gå med masten oppe ! Tror vi betalte 5 EUR for ett par broåpninger, og noe i en sluse på veg mot Harlem. Du kan ikke gå leden fra Amsterdam å rett syd, der bygger man en ny bro i år så makshøyde er redusert tror 7m men du kan gå via Harlem. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 17.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Tusen takk gunga! Må i utgangspunktet ta igjen litt tapt tid, men det er jo en gull løsning dersom det blir for hardt vær på kysten :) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Lykke til på ferden, ser ut som en gøyal opplevelse! Gøy å følge dere her på BP 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2024 Litt info om innaskjærsruta her, og tips til mer litteratur: https://www.theca.org.uk/catalog/publications/netherlands_standing_mast_routes Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Om du velger Standing Mast Route, så finnes det en App….. Water Map Live det er ett elektronisk sjøkart, interaktivt, du får opp en masse info, gjennom å klikke på iconene ! tider, VHF-kanaler, om noen bro/sluse har tekniske problem etc den inneholder også ett regel-verk som man skall ha ombord. Appen koster 10 EUR, klikker man for en boks med standing mast route, så vises den, og hvilke alternative veier som finnes her er ett eksempel på en flott havn, som ligger i en vall-grav….Willemstad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Takk gunga! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 18.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2024 Da er vi på åpent hav, med kurs sydover! 4.8 knop, og 120Nm igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.