Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

Sjøstein skrev On 18.7.2024 at 18.50:

Ser fram til å følge dere, sprekt gjort og god tur! Hadde en Maxi 68 en gang og synes det var en solid og tøff liten båt. Men er jo ikke den raskeste på fjorden så jeg tror du gjør klokt i å beregne god tid og ta livet som det kommer.

Ja, den er jo ikke noen skarpseiler! Vi hadde et vindu på 3 dager, og brukte 2.

Så til beretningen!

Vi startet fra Egersund 0830 torsdag den 18. Det ene besetningsmedlemmet måtte desverre hjem på kort varsel, så da var vi tre igjen.

Brukte elmotor for fult helt ut til vinden, og etter noe om og men satte vi genoa 1 og storseil.

Holdt så 4,5-5 knop nedover, med 5-7Nm klaring fra land.

Idet vi var på høyden mellom lista og lindesnes blåste det opp endel, kystradioen meldte liten kuling. Men vi var såpass langt vest at vi gikk klar av det verste. Strømmen i norskerenna traff dog nordvesten, noe som kombinert med gammel sjø fra vest-sørvest gav oss 6 ubehagelige timer.

Solnedgang første dag:IMG_20240718_212958199_HDR.jpg.2056c300574732c2d9b48309ad98d96b.jpg

Fikk autopiloten på etterhvert, og jeg gikk så av vakt ved midnatt.

Nattevakten gikk til barndomsvennen min, han har jobbet som fisker i barentshavet, og er den som har vært mest på havet av oss.

Han fikk morild og spekkhuggere til selskap, før han ble avløst av broren min kl 0600.

Selv sov jeg som en stein, godt hjulpet av sjøsyketabletter, og var bare oppe en tur kl 0400, før jeg stod opp i 8-tiden.

Broren min var ganske trøtt, så da tok jeg over.

Nå var vi ute av Norskerenna, og hadde omtrent flatt hav. Trimmet den nye kryssfokken, og fikk 4,5knop med vind som etterhvert dreide mot sør.

Syslet i flere timer med FM-radioen, og fikk etterhvert inn Danske kanaler. Men Norske piratradioer var fortsatt sterkere enn DR's sendere...:jollyroger:

På ettermiddagen kunne vi se cumulusskyer over Danmark, men ikke land. Vinden døde helt til slutt idet vi så land, og etter et par timers motorseiling med svak gass på elmotoren, kjørte vi til slutt et par timer med jollemotoren, da det var rolig nok til den korte stammen. Ladet elmotoren imens, og de siste 2,5 timene gikk vi så for elmotor.

Det var flaks, for idet vi nærmet oss land kom det en flokk delfiner. De ble utrolig nysgjerrige på elmotoren, og fulgte oss tett, og hoppet foran baugen!

Det morsomme var at vi konstant ble sirklet av en haug med telefonfilmende folk i en motorbåt som forgjeves prøvde å ta bilder der de jaktet ned delfinene, som gjemte seg bak oss.

Det tok sin tid inn, da strømmen ut Limfjorden var sterk, men vi kom frem ved midnatt!

Nå blir det minst èn hviledag her, før ferden går videre :smiley:

IMG_20240719_213225134_HDR.jpg.3df88bd25e9d1f9fd2e5ef3d28dc9366.jpgIMG_20240719_205124943.jpg.6d868135199fb72b6f91d2f56153c65a.jpg

Valkyrja skrev 1 time siden:

Da har du enten surfet, hatt medstrøm, eller vært veldig uansvarlig med spinnaker

Spinnaker hadde jeg ikke. Men det var et vindkast på 15 ms som fikk godt tak i seila, så jeg lå ca på 6 knop, økte i vindkastet til 7.3. Følte det faktisk ganske trygt.  

Da ble jeg imponert over lille Maxi

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 17 minutter siden:

Spinnaker hadde jeg ikke. Men det var et vindkast på 15 ms som fikk godt tak i seila, så jeg lå ca på 6 knop, økte i vindkastet til 7.3. Følte det faktisk ganske trygt.  

Da ble jeg imponert over lille Maxi

Ahh, trodde du mente fart over tid. Ja, utrolig hva den tåler! Men er jo ikke alltid like komfortabelt 😅

Da har mannskapet reist hjem. Barndomsvennen min tar over familiegården, og må være hjemme den 23., mens broren min dessverre fikk en uforutsett ting han måtte ordne, som ikke kunne vente til den 28.

Så da er jeg alene, enn så lenge.

Ligger stadig i Thyborøn, hadde et fint vindu med østavind inatt, men mannskapet måtte ta toget herfra imorges, så da ble det en dag til.

Her er det lunt og fint, eneste ulempen er at alle som går langs kaien har fullt innsyn i båten, føles som rene dyrehagen til tider :giggle:

Men mange slår av en prat, både Nordmenn, Svensker og Dansker, og flere er overrasket over hvor vi seilte fra i såpass liten båt.

Imorgen blir det endel vestavind, og jeg er usikker på om jeg kommer meg ut på havet i 11ms med dønninger mot strømmen ut fra limfjorden. Heldigvis koster det bare 43dkk pr natt etter 3 netter.

Så jeg satser på å sykle ned til bovbjerg for å fly paraglider, det blir prima forhold for det med den vinden!

Ellers er jo spørsmålet fremover om jeg skal forsøke å få ligge i Thorsminde, eller seile hele distansen ned til Hvide sande på èn dag.

Hadde jo tenkt å ankre mest mulig, men ser at vikene jeg hadde sett meg ut her knapt er dype nok til jolla...

Vil uansett komme meg fortest mulig ned mot Nederland, da det ifølge windy er penere vær jo lenger sør man kommer i Nordsjøen.

Da kan jeg også gå "innaskjærs", og fly paraglider på sanddynene hver kveld.

Det brenner jo litt under føttene ift å komme over Biskaya i tide, med to ukers forsinket avreise grunnet været. Men jeg tar en dag av gangen :smiley:

IMG_20240721_125616285_HDR.jpg

2 hours ago, Valkyrja said:

Ellers er jo spørsmålet fremover om jeg skal forsøke å få ligge i Thorsminde, eller seile hele distansen ned til Hvide sande på èn dag.

Hadde jo tenkt å ankre mest mulig, men ser at vikene jeg hadde sett meg ut her knapt er dype nok til jolla...

Jeg minnes vestsiden av Danmark som veldig skvalpete. Vi tenkte vel ikke tanken på å ankre der en gang. En god del år siden, og jeg førte ikke logg dengangda. Det er ikke listet opp en eneste ankringsplass på Noforeignland, Navionics-appen gir meg ingenting da jeg ikke har subscription på Danmark nå.

Eldstesønnen ble lei av bølgene, forlangte å bli sluppet av så han kunne sykle til neste havn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du husker nok rett der. Idag er det 9-11ms, og bølgene er helt sinnsyke ift samme vindstyrke hjemme. De bryter i innseilingen til Limfjorden, så seiling idag er no-go.

Irriterende nok er det fin vind nedover mot den Engelske kanalen, så jeg gleder meg til nordsjøen er passert. Da slipper jeg skippertaksetapper på de få gode dagene som er.

Bruker totaktsmotoren om jeg må for å komme meg langt nok syd.

Værfast idag, heldigvis var det en sandyne i nærheten jeg kunne leke på i den sterke vinden.

GX011675_1721653720690.jpg.704da96888f417b3ba214138dd239539.jpg

Nå blir det litt lokal mat, før jeg går igang med dagens vedlikehold/reparasjon. Tar sikte på å bruke en times tid daglig på det, slik at skuta holdes i passelig grei stand.

Er dessverre ikke noen lokal båtbutikk ala maritim her, så er begrenset hva jeg får gjort. Har lett forgjeves etter gjesteflagg attpåtil, uten hell.

IMG_20240722_152022504.jpg.711b1d4bc6db2156161b171070f7e667.jpg

Kjipt å sitte værfast på en etappe mens vinden på neste etappe er perfekt.  Så er det også ofte slik at det enten er alt for mye vind eller alt for lite av den.  Flagget mitt ble rufsete ila noen få timers seilas i ekstremvind fredag, lørdagen måtte jeg bruke motor da vinden døde og strømmen førte meg bakover, søndagen rørte jeg meg ikke av flekken på 3.5 timer, før jeg til slutt fyrte opp motoren.

Minnes også å ha ligget værfast på Thyborøen.  Sanden fra badestranden rett nordafor havna la seg over molo/gangsti.  Solen skinte, det kom stadig ørsmå dråper av saltvann over moloen som fordampet - så båten ble helt nedsaltet etterhvert (dét fenomenet har man merket noen ganger her i Middelhavet og ja).  En stor fiskebåt gikk ut, og det var skummelt å se på - full pupp påmotoren, skuta bevegde seg veldig sakte mot strøm/bølger, og skvalpet veldig opp og ned mens den var på vei ut.

Valkyrja skrev for 7 timer siden:

Værfast idag, heldigvis var det en sandyne i nærheten jeg kunne leke på i den sterke vinden.

Er dessverre ikke noen lokal båtbutikk ala maritim her, så er begrenset hva jeg får gjort. Har lett forgjeves etter gjesteflagg attpåtil, uten hell.

vet hur det er…har legat innblåst i Thyborøn selv, med en Maxi 77, 6 hk Johnson…..blåste småspik i en uke, vi fikk gi opp,

å seile tilbake til Hals…..

vedr gjesteflagg se Noforeignland, hur du kan få gjesteflag til ca  £ 1,5 / stk……..

https://www.noforeignland.com/resources/flags

jeg kjøpte fra https://www.1000flags.co.uk/national-boat-flags-2336-c.asp

visste ikke om Noforeignland, betalte £5 / stk inkl frakt hjem, så fikk jeg sy fast selve tampen’

S/Y Gunga Din

tobixen skrev for 23 timer siden:

Kjipt å sitte værfast på en etappe mens vinden på neste etappe er perfekt.  Så er det også ofte slik at det enten er alt for mye vind eller alt for lite av den.  Flagget mitt ble rufsete ila noen få timers seilas i ekstremvind fredag, lørdagen måtte jeg bruke motor da vinden døde og strømmen førte meg bakover, søndagen rørte jeg meg ikke av flekken på 3.5 timer, før jeg til slutt fyrte opp motoren.

Minnes også å ha ligget værfast på Thyborøen.  Sanden fra badestranden rett nordafor havna la seg over molo/gangsti.  Solen skinte, det kom stadig ørsmå dråper av saltvann over moloen som fordampet - så båten ble helt nedsaltet etterhvert (dét fenomenet har man merket noen ganger her i Middelhavet og ja).  En stor fiskebåt gikk ut, og det var skummelt å se på - full pupp påmotoren, skuta bevegde seg veldig sakte mot strøm/bølger, og skvalpet veldig opp og ned mens den var på vei ut.

Sant det! Hvor lang tid brukte du ned til middelhavet? Har jo strengt tatt 40 dager på meg til å komme over Biskaya, så trenger jo ikke å stresse enda.

Men det hadde gjort seg med innenbordsmotor! Veldig sårbar med utenbords når det er så krappe bølger som her i grunneland.

Gunga Din skrev for 17 timer siden:

vet hur det er…har legat innblåst i Thyborøn selv, med en Maxi 77, 6 hk Johnson…..blåste småspik i en uke, vi fikk gi opp,

å seile tilbake til Hals…..

vedr gjesteflagg se Noforeignland, hur du kan få gjesteflag til ca  £ 1,5 / stk……..

https://www.noforeignland.com/resources/flags

jeg kjøpte fra https://www.1000flags.co.uk/national-boat-flags-2336-c.asp

visste ikke om Noforeignland, betalte £5 / stk inkl frakt hjem, så fikk jeg sy fast selve tampen’

Ja, vi er visst ikke de eneste med den erfaringen her...

Hmm, ikke dumt! Men litt sent å bestille nå da. Hadde i tillegg planlagt å støtte lokaløkonomien med å kjøpe slike ting underveis. Får se i neste havn :smiley:

Idag skulle jeg ned til Thorsminde, med et halvveis ok værvarsel. Var klar kl 10, da var tordenfaren over. Selvfølgelig bestemte kartappen (skippo, har ikke kart over dk på plotteren) seg for å krasje ustanselig... :headbang:

Fikk den til slutt til å virke, uten at jeg helt vet hvorfor, og kom meg så ut.

Da var klokken derimot 1230, og jeg hadde dermed 4,5 timer igjen av vinduet mitt før det skulle blåse opp.

Hadde motvind og små krappe bølger, så motorfarten havnet på stusselige 2,9 knop med 22Nm til Thorsminde.

Hadde det vært i Norge hadde jeg ikke stresset, men her blir 8ms vind med krapp sjø inn i en grunn ukjent havn der jeg risikerer 3-4 knop motstrøm om slusene er åpne i meste laget for min del, så da ble det vendereis.

IMG_20240723_122101575.jpg.44801b9da3a4f81881c7cd00d030a176.jpg

Heldigvis koster det bare 43DKK natten etter tredje døgnet her, så sparer penger sånn sett.

Men brenner som sagt litt under føttene.

Planen er å se om jeg får dratt avsted fredags ettermiddag. Ellers kan jeg dra tidlig lørdags morgen, og dra helt til Hvide sande. Evt koke mye kaffe, og dra helt til Esbjerg dersom værvarselet til helgen holder. Der er det attpåtil mulig å ankre/ligge på bøye, så sparer jeg litt penger der.

Ellers blir det litt småplukk på pc, laster for øyeblikket ned navionics kartpakke fra Tyskland til Kanariøyene.

IMG_20240723_170336460_HDR.jpg.fee384d2eddc59bc2691064653393d72.jpg

Prøver også å skaffe mannskap til Biskaya. Der var det nettopp et par spekkhuggerangrep i nord, så det blir skummelt nok uten søvnmangel på toppen av det hele :giggle:

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

Planen er å se om jeg får dratt avsted fredags ettermiddag. Ellers kan jeg dra tidlig lørdags morgen, og dra helt til Hvide sande. Evt koke mye kaffe, og dra helt til Esbjerg dersom værvarselet til helgen holder. Der er det attpåtil mulig å ankre/ligge på bøye, så sparer jeg litt penger der.

jeg har gått Helgoland-Esbjerg og Esbjerg-Thyborøn…..det er lange etapper 95-100 M, er du alene kan det bli slitsomt.

ja Orcas er ikke å leke med…….har vart interaction / fysisk kontakt sør om Brest og en ‘sighting’ utenfor La Rochelle nå i forrige uken.

S/Y Gunga Din

3 hours ago, Valkyrja said:

Sant det! Hvor lang tid brukte du ned til middelhavet? Har jo strengt tatt 40 dager på meg til å komme over Biskaya, så trenger jo ikke å stresse enda.

Haha, turen fra Gdansk til Istanbul tok omtrent to år! :-)  Men det var inkludert et uhell på veien som forårsaket 9 måneder med vedlikeholdsarbeid, en del omveier og mange stopp :-)

3 hours ago, Valkyrja said:

Prøver også å skaffe mannskap til Biskaya.

Jeg bruker crewbay - men det har vært litt varierende der, noen ganger har jeg hatt mye mannskap, andre ganger ingen, det meste har vært "høykvalitets mannskap", men bare én jeg ikke vil ha ombord igjen.  Ikke for det, han var hyggelig nok, men den tekniske kompetansen og læreevnen var litt under pari :-)

Når det er sagt, søkegrensesnitt for å finne mannskap eller båter basert på sted og dato er begredelig - og jeg har hatt svært lite hell med annonsene mine "mannskap ønskes NÅ" eller "i løpet av dager" - folk skriver til meg og lurer på hvor jeg er om to uker eller to måneder, siste fra crewbay forlot meg i begynnelsen av mars, jeg har hatt noe gjester og mannskap ombord, men da fra andre steder (BeWelcome, word-of-mouth, venn-av-sønn-til-en-i-BeWelcome, etc).  Jeg skal se om jeg ikke får lagt opp en tentativ seilingsplan for høsten og vinteren - men så skjer det ting, som at jeg plutselig etter 80 dager finner ut at jeg bare har rett til å være i Tyrkia i 90 dager, eller at jeg roter meg opp i Svartehavet og finner ut at jeg egentlig heller vil være der enn i Middelhavet.  Man kan vel si at jeg har seilt hele veien fra Romania og nesten til Mykonos bare for å holde en avtale - og de jeg skulle møte sparte bittelitt på å ta to flyvninger med ulike flyselskap ut fra Barcelona ... jeg foreslo direktefly fra Madrid.  Så kom CrowdStrike ... de skulle hørt på meg, da hadde de i det minste hatt rettigheter til altternativ transport :-)  But I digress.  Prøv CrewBay.  Der trenger man ikke være premiummedlem.  Jeg har prøvd to andre sites, man investerer masse tid og krefter på å legge ut en pen annonse, får napp på annonsen, og så ... "åh, ønsker du å skrive svar på henvendelsen?  Nei, da må du betale premiummedlemsskap!  50 EUR, takk!"

BeWelcome og CouchSurfing er to konkurrerende plattformer for home hospitality.  CouchSurfing har så vidt jeg har hørt noen ordninger for crew exchange også.

Så er det selvfølgelig en gammel tråd her på båtplassen som det er muliig å gjenoppfriske.  Jeg har også forsøkt å lage en gruppe for "crew exchange and hitchhiking" på NoForeignland - uten at det har fått noe særlig utbredelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...