tobixen Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Å prøve å seile mens man er trøtt, det er ikke noe særlig. Dersom man har velfungerende autopilot eller vindror, eller greier å trimme seilene slik at båten styrer seg selv, så er det gamle jungeltrikset å ha en alarmklokke på, sove i 20 minutter, våkne og se seg om, sove i 20 minutter til, etc. Jeg ble fortalt en røverhistorie på brygga i Mangalia om en profesjonell "båtflytter" som gjorde akkurat dette - han var erfaren og benyttet seg ikke av elektroniske hjelpemidler, ble truffet av en fraktskute. Båten - en tyskprodusert epoksyvariant - ble omtrent totalskadet, men den sank ikke! Skipet fortsatte uten noe form for kommunikasjon eller tiltak. Den fikk seg såpass store bulker at den måtte på verft for reperasjoner i Romania (Mangalia). Nå var tilfeldigvis båteier også fra Romania, så han fikk ordnet det til slik at skipet ble sittende fast i arrest frem til de hadde betalt erstatning eller stilt garanti for ersatning. Jeg vil uansett hevde at moralen i historien er at det ikke er særlig trygt å seile på den måten. Jeg har radar og mulighet for å sette på radarvarsling og varsling både på det ene og det andre (waypoint arrival, XTE Exceeded, shallow depth, og kan også sette på varsling på vindstyrke eller vindretning og mye annet) på navigasjonssystemet mitt, kombinert med alarmklokke føler jeg meg relativt komfortabel med å ta en tyveminuttersblund ... men det har jo hendt at jeg har vært så trøtt og at vinden har skiftet retning og fart såpass ofte at jeg har bevegd meg i kruseduller eller motsatt retning enn tiltenkt i løpet av en søvnløs natt. Særlig forsøk på å seile mot vinden og uten fungerende autopilot natterstid har vært så håpløst at man har endt opp lengre "bak" enn hva man startet. Alarmsystemet er også nokså dårlig, jeg sliter med for mange falske alarmer som ikke lar seg justere (ber jeg autopiloten om å følge vinden - noe som er essensielt på bidevndsseilas - så gir den tidvis alarm på "autopilot wind shift" hvert minutt uten at jeg finner ut av hvordan dette kan justeres). Når alarmen går, har jeg en lett tilgjengelig "clear"-knapp som gir meg generøse ti sekunders pause fra alarmene - og å gå gjennom masse menyer for å prøve å justere slik at alarmen ikke går av igjen tar ofte fort (langt!) mer enn ti sekunder. But I digress ... again. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Kunne det ha vært en ide å lure seg gjennom Limfjorden og i stedet gå østsiden og Kielkanalen? Det må da være kjedelig å bare ligge og vente i drittværet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @tobixen Har laget profil på både crewbay og findacrew. Hatt mest hell på førstnevnte, for som du sier er 500kr mnd for premium mye. Men er endel som kryptisk klarer å gi nok informasjon til at man finner dem på instagram. Jeg vil jo helst ha noen som kan seile, da jeg er uerfaren nok som det er selv. Merket hvor mye lettere det var å sove/slappe av på turen over når barndomskameraten min revet/byttet/trimmet seil ved behov mens jeg sov. Men får jo ta det jeg får, sålenge de er fullstendig klar over at min båt gir høyere risiko enn en fullutstyrt 40foter med innenbordsmotor. Hvordan pleier du å gjøre det med "intervjuprosessen"? Sant nok det med hvile og ja, vet av erfaring at over 24 timer ikke er lurt. Men kan jo fint gjøre det, sålenge jeg får hvile i 2-3 dager etterpå. Har lyst på AIS, men det får bli når jeg tar ned masta neste gang. Sparer den type arbeid til jeg finner en rimelig nok plass, har nok et helt annet budsjett enn det som er normen nå til dags. Takk som alltid for at du deler erfaringene dine, setter utrolig stor pris på det! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 index skrev for 3 timer siden: Kunne det ha vært en ide å lure seg gjennom Limfjorden og i stedet gå østsiden og Kielkanalen? Det må da være kjedelig å bare ligge og vente i drittværet... Har tenkt tanken, dersom værvinduet på lørdag skuffer blir det nok det. 7ms fralandsvind på østkysten burde jo gi greit med fart! Skulle egentlig ønske jeg dro tidligere, for har stående invitasjon fra vikingskipmuseet østpå til å låne en av klinkebåtene deres en tur på fjorden (Jeg er med i et vikinglag). De var nemlig med på vikingmarkedet i Hafrsfjord i 2022, og hadde med litt av hvert der! Utrolig hvor bra båtene seilte!, I alt annet enn motvind, så slo de båten min på fart. Selv for årer klarte de å holde 6 knop. Men jeg lider ingen nød med å være værfast her sånn sett, billig havn, og så kan jeg fly paraglider på sanddynene til krampen tar meg. Hjemme er det eneste som ligner Bore, Orre og brusand på Jæren, og der er god vind sjelden vare sammenlignet med her. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Mye vind idag! Skremmende hvor mye mer sjøen bygger seg opp her enn hjemme. 11ms er jo ikke noe problem om man kommer inn fra Boknafjorden, da kan man bare smette bak Lineholmen. Her er det derimot noe helt annet! Så en 90fots fiskebåt som vagget fra fribord til fribord i innseilingen, bølgene som i utgangspunktet var 2,5m ble brytende monstre i møte med strømmen fra Limfjorden. Naboene mine er et pensjonert par med Hollendere, så har fått utrolig mange gode råd for kysten der. De meldte dessverre om at standing mast route var stengt grunnet brohavari, så da får jeg se an hva jeg gjør der. De ambefalte å dra på utsiden av øyene, og smette inn hver kveld for å ankre. Og med et dagsbudsjett som helst ikke skal overskride 500kr dagen, så er jo ikke det å forakte! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Jeg ville nok snudd og tatt Kielerkanalen, eller kanalsystemet. Seile langs østkysten av Danmark i vestavind gir null sjø og høy fart. Traff en kar fra Dienslaken i Tyskland som hadde båten sin i Holland. Han gikk 50 landmil kanaler før han kom ut til nordkysten av Tyskland. Traff han første gangen i Varberg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Valkyrja skrev for 4 timer siden: Mye vind idag! Skremmende hvor mye mer sjøen bygger seg opp her enn hjemme. 11ms er jo ikke noe problem om man kommer inn fra Boknafjorden, da kan man bare smette bak Lineholmen. Her er det derimot noe helt annet! Så en 90fots fiskebåt som vagget fra fribord til fribord i innseilingen, bølgene som i utgangspunktet var 2,5m ble brytende monstre i møte med strømmen fra Limfjorden. Naboene mine er et pensjonert par med Hollendere, så har fått utrolig mange gode råd for kysten der. De meldte dessverre om at standing mast route var stengt grunnet brohavari, så da får jeg se an hva jeg gjør der. Og med et dagsbudsjett som helst ikke skal overskride 500kr dagen, så er jo ikke det å forakte! ja Thyborøn med pålandsvind er litt………har lest en gammel seilas/los der de advarer att gå inn med sterk pålandsvind, jeg kom en gang, tror jeg hadde 12-14 meter, jeg tok ned storen, hadde bare kryssfokk + motor igang så jeg hadde proppellervann på roret hele tiden…….litt forhjulsdrift, for å minske risken for å broache….det gikk fint ! jeg tror dine naboer har litt gammel info……det er en bro i Groningen, som kranglet i over ett år, den åpnede bare en gang i uken mha mobilkran….nå har man løft bort hele bron…..så den kan man passere idag. sen sør om Amsterdam, på motorvegen inn mot Shipol, der bygger man en ny bro…hvilket gjør att man midlertidig stengt en bro før broåpning…..den bron er låst til 7,23m……….men her kan du velge å gå via Harlem der alle broer er åpningsbare. inne i Holland, kan du spare mye havneavgifter, mange plasser man kan ligge gratis. vart er du på veg ? Atlanten eller Middelhavet ? Jeg har en kompis som for to dager sen, sluset inn i Delfzilj ligger nå i Dokkum, han skall gå standing mast route !…….jeg sier til om han får problem Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Glemte dette med veg-val…….ser ut som du får ett litet værvindu fredag kveld og ett par dager fram…. Seile østsiden Danmark er lettere………. men sen har du Kielkanalen, den er 53 M lang, og der må du ha motor igang hele tiden….du kan ha seil oppe, men motor igang. Fra Brunsbuttel og ut til Cuxhaven er inga større problem, men fra Cuxhaven og ut i Elbmynningen kan det vare tøft, her må både vind og tidvannet stemme for deg ! Og Wasserschutzpolizei liker ikke att man ligger å krysser på feil side leia! sen er det ett par fuglreservat + separasjonsoner……så her bør man studere kartet litt, hvor det er lov å vare ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Glemte at du ikke hadde dieselmotor. Det utelukker vel kanalfart. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Hulda skrev 3 minutter siden: Glemte at du ikke hadde dieselmotor. Det utelukker vel kanalfart. Nja, har jo en kortstammet 5HK totakter. Funker fint den om det ikke er mye bølger, men den er tørst som en sjømann! Neste båt jeg kjøper skal ha innenbords Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Gunga Din skrev 15 minutter siden: Glemte dette med veg-val…….ser ut som du får ett litet værvindu fredag kveld og ett par dager fram…. Seile østsiden Danmark er lettere………. men sen har du Kielkanalen, den er 53 M lang, og der må du ha motor igang hele tiden….du kan ha seil oppe, men motor igang. Fra Brunsbuttel og ut til Cuxhaven er inga større problem, men fra Cuxhaven og ut i Elbmynningen kan det vare tøft, her må både vind og tidvannet stemme for deg ! Og Wasserschutzpolizei liker ikke att man ligger å krysser på feil side leia! sen er det ett par fuglreservat + separasjonsoner……så her bør man studere kartet litt, hvor det er lov å vare ! Setter pris på infoen, tusen takk! Angående Tyskland, så advarte Nederlenderne også om mye regler og at den bukta der var vanskelig. Motor igang er null problem, kan sette elmotoren på 50 watt Er i utgangspunktet på vei til karibien, eller så langt jeg kommer. Men er mange muligheter, har et år til rådighet, eneste som begrenser meg er pengene. Men om f.eks spekkhuggerne blir for vrange, så kunne jeg fint tatt ned masta og gått kanalveien til middelhavet. Har familie i Gibraltar, så der kan jeg ligge lenge om jeg må for å vente på et vindu sørover . Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Hulda skrev for 4 timer siden: Jeg ville nok snudd og tatt Kielerkanalen, eller kanalsystemet. Seile langs østkysten av Danmark i vestavind gir null sjø og høy fart. Traff en kar fra Dienslaken i Tyskland som hadde båten sin i Holland. Han gikk 50 landmil kanaler før han kom ut til nordkysten av Tyskland. Traff han første gangen i Varberg. Det blir planen dersom værgudene trekker tilbake vinduet de har lovet meg mot helgen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 De gudene der har jeg for lengst sluttet å stole på :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Valkyrja skrev 25 minutter siden: Men om f.eks spekkhuggerne blir for vrange, så kunne jeg fint tatt ned masta og gått kanalveien til middelhavet. det finnes ju flere muligheter….du kan gå kanalveien hele veien ned til Port Napoleon i Frankrike. ett annet alternativ du kan gjøre med en 68a……..det er Canal du midi du seiler ut med kysten ned til Bordeaux https://www.french-waterways.com/waterways/south/canal-midi/ Bretagne tykker jeg var veldi flott…..men det er mye tidvann som man må ta hensyn til, både på godt å vondt, det går å benytte seg av det…..hjelper en liten båt, da man har det med seg, men iblandt håpløst om man får det mot seg, ibland står man bare still den her fyren står sør om Cherbourg, her må man runde på slakkvann…..som værst kan her gå 12 knop strøm…….så her ser det ut i veldig lite vind, man kan bare forestille seg hur det ser ut med vind som går mot tidvannet…….men en flott film……… (det var veldig stille, da vi rundet, vi time så att vi skulle vare vid fyren på slakkvann) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Hulda skrev for 14 timer siden: De gudene der har jeg for lengst sluttet å stole på :-) Det gjør du nok klokt i! Hadde en venn som jobbet for meterologisk institutt/yr jeg pleide å klage til, men han er dessverre pensjonist nå. Uansett, langtidsvarselet ser lovende ut! Får masse østavind om jeg kommer meg langt nok syd, så da kan jeg suse til Dunkirk. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 @Gunga Din Det er Canal du midi jeg hadde i tankene ja, jeg har 20cm klaring der dersom det ikke blir tørke. Må få tatt kanalsertifikat isåfall (som utleiebåter irriterende nok slipper), men det får jeg tatt fra Danske Sejlunionen for en halv båtlapp. Må jo uansett lære meg alle skiltene osv, så blir en billig investering. Da må jeg bare friske opp det Franske ukvemsordvokabularet mitt, så er jeg klar! En kompis av meg gikk den turen med en albin viggen for litt over ti år siden, Toskehove her på båtplassen. Har sendt han melding om råd, han ligger i skrivende øyeblikk værfast på Island og venter på at Grønlandsisen skal fordufte. Ifølge spekkhuggerkartet er det få angrep i Gibraltarstredet i slutten av august og i september, da vandalene trekker nordover etter tunfisken. Helt trygg er man selvfølgelig ikke, men å sulle rundt et par uker i middelhavet/islas de baleares i retning Gibraltar er jo ikke å forakte. Da har jeg også bedre tid værmessig. Hadde vært kjekt å ta kysten av Marokko ned dersom jeg går solo, men det kan bli litt utfordrende ettersom jeg har paraglidere og en drone med meg. Det er forbudt der omtrent på lik linje med skytevåpen, som følge av ymse terrorangrep. Men da kan jeg enten prøve å sende det i posten, eller spørre veldig pent om lov på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Valkyrja skrev for 21 timer siden: En kompis av meg gikk den turen med en albin viggen for litt over ti år siden, Toskehove her på båtplassen. Har sendt han melding om råd, han ligger i skrivende øyeblikk værfast på Island og venter på at Grønlandsisen skal fordufte. har en kompis jeg også, som prøvde å gå fra Island til Grønland, men de støtte på så mye tåke å drivis, att de måtte gi opp! han hadde jobbet på Grønland, så han ønsket så å kunne seile dit, og sen vidare ned til USA ! men de fikk gi opp det blev Irland og sen Middelhavet ….de overvintret i Tunisien! Valkyrja skrev for 21 timer siden: Må få tatt kanalsertifikat isåfall (som utleiebåter irriterende nok slipper), men det får jeg tatt fra Danske Sejlunionen for en halv båtlapp. Må jo uansett lære meg alle skiltene osv, så blir en billig investering. Da må jeg bare friske opp det Franske ukvemsordvokabularet mitt, så er jeg klar! ingen spurte oss om kanalsertifikat, men nå var vi bare i Holland og Kiel, men i Kielkanalen trenger du det ikke ! Senkt ytterligere en båt https://www.facebook.com/100063900708819/posts/pfbid0SaUGh6n6fmS8UZno6YhJDZhffrsfgzmodq4eRAgRJzMUTz4LWpWTzb2Lvex9yotil/? og en attakk oppe der vi var……… https://www.livescience.com/animals/orcas/2-young-orcas-ram-sailboat-off-northern-france-800-miles-from-attack-hotspot vi møtte en jordomseiler i Cherbourg, vi fikk arve deres “bangers” kraftige kinaputters som funker under vann…… de sa att de ville skremme iveg dyren, men vi møtte aldri noen , bare delfiner og delfiner var det godt om oppe rundt Brest…..så der er troligen en masse småfisk vi hadde med bangers hele vegen ned til La Rochelle……der gav vi bort dem til en soloseiler i en Rassy 34 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Ja, Grønlandsisen er ingen spøk! Det morsomme er at han ikke hadde noen problemer for noen år siden da han kom andre veien (fra USA etter Karibia). Ser at Kiel ikke krever det, mens Canal du midi osv gjør det. Er jo uansett gjort på en ettermiddag, og papirer kan man jo aldri ha nok av her på jorda. Jeg så det, håper som sagt virkelig at spekkhuggerne følger samme mønster som de siste årene, dvs forlater Gibraltarstredet på sensommeren. Angående eksplosiver, så må man jo ha dem under vann for at det skal ha noen effekt (vann komprimeres praktisk talt ikke). Enkelte typer har lunter som brenner under vann. Har truffet flere som har det med seg dog. Jeg er heldig som har alle fingrene i behold etter ungdomstiden, så kan jo snekre ihop noe hakket mer effektivt. Men vil jo ikke skade dyrene, og er nok ikke stuerent å kjøpe inn diverse nitrater som turist Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Igår var vinden meldt vestlig, og jeg dro derfor avsted. Hadde strømmen i ryggen, men innså fort at vinden var mer sydlig enn rett vest. Heiste storseil og kryssfokk, og begynte å krysse opp i vinden for å komme ut. Rett vnv gikk fint, men med sjø rett fra vest ble det veldig krappe og høye bølger. Hadde i tillegg sandbankene jeg måtte holde styr på mens jeg navigerte med smarttelefon. Da jeg nærmet meg moloen/bølgebryteren gikk det fra å være 10 til 5 meter dypt, og bølgene begynte å bryte. Rett inn i dem gikk det fint, men fikk hele dekket under vann til bak masta, og da jeg måtte slå for å ikke risikere å gå på moloen feiget jeg ut etter et par bølger fra siden. Det samme gjorde en 36 fots båt som gikk for motor, så det var i det minste ikke bare meg Det sagt; hadde det ikke vært et havneinnløp, og dersom jeg hadde hatt tid, så kunne jeg gjerne lekt meg der hele dagen på strekket før bølgene ble for store. Var gøy å surfe tilbake igjen! Så da ble det plan b, Limfjorden. Hadde to og en halv knops motstrøm, så brukte halve batteribanken på å dure for motor. Idet jeg passerte vindmøllene fikk jeg derimot vinden litt fra siden. Heiste storseilet med to rev i for å ha kontroll i den smale kanalen mellom bøyene, og satte etterhvert fokken. Ble passert av andre båter, ganske merkelig å "kjøre på vei" med seilbåt. Vikeplikt når begge går for seil er jeg ikke så stødig på som jeg burde, så dro frem båtførerboka for å friske opp kunnskapen min litt. Idet jeg kom ut av kanalen var det grei skuring, veldig likt Hafrsfjord, der jeg lærte meg å seile med genoa/fokk. Var nok litt for avslappet, for da jeg nærmet meg enden av fjorden, så jeg til min store forskrekkelse at broen ikke ble større! Sjekket febrilsk brospennet, og det var snaue 4 meter. Ettersom dette bare var en løs plan B, så hadde jeg ikke undersøkt så grundig som jeg burde! Fant nettsiden til Oddesundbroen, og der var det en tabell for når de åpnet for lystbåter. Siste åpning på lørdager var 1745, men nå var klokken 1730, og jeg hadde 3Nm igjen... Ekstra flaut var det at jeg da kom på at jeg faktisk har kjørt over broen der flere ganger, da jeg på paragliderferie fløy på Toftum. Vurderte å sjanse med en snarvei istedenfor å seile rundt bøyen, men slo det fra meg. Kom derfor 20 minutter for sent, og gikk noe slukøret igang med å finne en plass å ankre. Bredden var ganske brådyp, så planen var å prøve å få en tamp iland. Det var meldt 10ms dagn etter, og jeg ville dermed ligge lagelig til for hugg med sjøgang fra hele Limfjorden inn, med en liten odde som eneste beskyttelse. Neste åpning var 0545, og ellers fulgte jeg forgjeves med på marine traffic, i håp om at et nyttefartøy skulle komme til unnsetning. Men til min store glede hadde de som satt i brotårnet sett meg, og uten forvarsel stengte plutselig bilveien, og broen gikk opp! Jeg takket og bukket, og smatt igjennom, før jeg fikk 5 timers seilas med prima vind og flatt hav. Kjørte fokken hele tiden, og justerte bare med et rev i storseilet fra tid til annen når jeg måtte litt opp i vinden for å unngå sandbanker. Ettersom det var meldt VNV dagen derpå, så jeg meg ut en ankringsplass i Harre Vig. Selve viken var eksponert fra vest, men det gikk et langgrunt gjel mot nord med 2,4M dybde ifølge kartet. Og det er jo godt nok for en maxi 68! Så her ligger jeg i skrivende stund for anker på det nye ankertauet mitt. Herlig å være helt alene på svai til en forandring, så her blir jeg værende til vinden roer seg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 I kanalen ved vindmøllene fikk Hulda motorstopp grunnet møkkete diesel. Motvind. Det ble noen hektiske sekunder. Tror du har gjort et bra valg. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 On 7/24/2024 at 5:09 PM, Valkyrja said: Hvordan pleier du å gjøre det med "intervjuprosessen"? Jeg har ikke stilt noen krav til intervju. Dersom de greier å bestille noe flybilletter eller på annen måte planlegge møtested/møtetid, så har vi en avtale, ellers ikke. Enkelte ønsker en videokonferanse, da blir det slik. 27 minutes ago, Valkyrja said: Men til min store glede hadde de som satt i brotårnet sett meg, og uten forvarsel stengte plutselig bilveien, og broen gikk opp! Har du VHF ombord? Av og til er det mulig å forhandle :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Det høres jo ut som en grei måte å gjøre det på. Føles veldig likt ut som finn.no egentlig, får melding av interesserte, svarer, og så hører jeg ingenting etterpå. Hos andre derimot er det tydelig at de ikke har satt seg inn i hva slags båt jeg har, ble nettopp spurt av et tysk par om de kunne bli med helt til Karibia Har en sånn håndholdt sak, men den har dårligere rekkevidde enn snurrepinnen til Crocodile Dundee. Dersom jeg drar på kanalferie i Frankrike, blir jo det en ypperlig anledning til å montere vhf, ais osv når masta uansett blir liggendes på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Hulda skrev for 7 timer siden: I kanalen ved vindmøllene fikk Hulda motorstopp grunnet møkkete diesel. Motvind. Det ble noen hektiske sekunder. Tror du har gjort et bra valg. Huff, ikke det beste stedet å havarere der nei! Heldigvis bare sandbunn da, det skal vel kraftigere lut til for å ripe opp skroget på skuta di! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Det var nok ett smart valg…….man vet aldri hur lenge du kunne blitt liggande….. tenker du fortsatt Kiel-kanal og utsiden……..eller kanaler fra Tyskland og sørover ? på utsiden er det en del havner man bør kalle opp på VHFn innen man seiler inn… Zeebrugge bla Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Gunga Din skrev 20 minutter siden: Det var nok ett smart valg…….man vet aldri hur lenge du kunne blitt liggande….. tenker du fortsatt Kiel-kanal og utsiden……..eller kanaler fra Tyskland og sørover ? på utsiden er det en del havner man bør kalle opp på VHFn innen man seiler inn… Zeebrugge bla Usikker, det kommer helt an på været. Er det bra foretrekker jeg havet, blir veldig sliten av mye folk over tid (så er helt fantastisk å ligge på svai nå). Men heller kanaler enn værfast! Takk for tipset, det er jo nok en ting som er greit å vite på forhånd. Heldigvis har jeg ubegrenset med mobildata i hele europa, så kan lese om hver havn jeg drar til i forkant. For ikke å snakke om å sjekke prisen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.