Jump to content

Valkyrja på langtur


Valkyrja

Recommended Posts

Litt mye vind til tider, så glad jeg går på innsiden!

 

Ligger for øyeblikket i Attrup, dro fra Harre vig etter halvannen dag der jeg var noe redusert med lett feber. Mulig det er mugg i båten som gjorde det, skal få vasket ned og kjørt ozonmaskinen litt. Gleder meg til å få masta ned, slik at jeg kan tette alle dekksgjennomføringer en gang for alle! Det får bli kveldsprosjekt når jeg tar fatt på kanallivet.

 

Nordover mot Limfjorden ble kveldsseilas med snaue 2-3 knop, så ble natt etterhvert.

Fikk en skikkkelig støkk da det som lignet sporlys på en prikk traff vannet et par hundre meter til styrbord for baugen min.

Kan ikke ha vært meteoritt i den vinkelen, men hørte ikke noen lyd heller.

 

Husker en gamling som brukte gammel forsvarsammunisjon med mauseren sin som et barn med sitt første luftgevær hjemme i mine yngre dager, og 7.62 når jo ganske langt i 45 graders vinkel.

 

IMG_20240730_205517236_HDR.jpg.36df2c5ecac885c186251a7b9ca554d8.jpg

 

Kom omsider frem til en lun vik ved Sønderhede på øya Fur klokken 2 om natten, og ankret opp. Blir fortsatt overrasket over at ankeret dumper nedi på et halvt sekund, men er glad jeg kan ankre langt utenfor skipsleia med mine snaue 1.29m. Har en elektrisk campinglampe jeg heiser i akterstaget som ankerlanterne.

IMG_20240729_004458678.jpg.c8675189cedce2a3f38341d0673d68dc.jpg

 

Søvn ble det lite av derimot, for selv med ørepropper våkner man når en F35 passerer i lav høyde på morgenkvisten! Et militærhelikopter kom en time senere, og fløy i sirkel rundt øya. Men jeg liker jo alt som kan fly, så da var det bare å bytte ut søvn med en ekstra sterk kopp kaffe, før jeg dro opp ankeret, og seilte avsted.

 

Fur har en ferge som bruker 30 sekunder på overfarten, så det ble litt utfordrende å krysse leia i 1,5 knop, men kom meg etterhvert forbi.

 

Med sol, 25 grader, flust med båter, og varmt i det grunne vannet, tok jeg meg en frihet man ikke har med liten båt i Norge, nemlig å slikke sol i cockpiten uten redningsvest.

Men den kom fort på igjen når jeg fikk vind i seilene, og jeg hadde deretter 4-5 knop på kryss nordover mot enden av Limfjorden.

 

IMG_20240730_155335408.jpg.75bde5df851ab606fcf430bd73dfbadd.jpg

 

Skulle egentlig overnatte i Løgstør, men der var det fullt, og sosial angst lar seg dårlig kombinere med å ligge utenpå andre båter. Dessuten var det fin vind til å fortsette til Aggersundbroen.

 

Det ble litt hektisk når telefonen jeg navigerer med (appen skippo, har ikke dk kart på plotteten) gikk tom for strøm, men det gikk fint.

 

Fikk vite åpningstidene av noen som seilte forbi meg, og måtte bare vente 3 minutter på at broen skulle åpne. Var litt rask på gassen, så hadde ikke mye klaring der jeg til min store skrekk innså at jeg hadde strømmen i ryggen, men kom igjennom.

 

Heiste så seil, planen var å dra så langt mot Ålborg som mulig. Men innså etterhvert at jeg begynte å slurve med bøyene, etter to netter med lite søvn, og jeg begynte derfor å se etter havn eller ankerplass.

 

Så da ble det Attrup, hvor jeg i skrivende øyeblikk ligger fortøyd i en trepålehavn, med baugen i land.

 

Idag blåser det friskt, og jeg er lite lysten på å navigere med den puslete elmotoren min motvinds ut den trange kanalen i bølgene.

 

Så da blir det en dag til her, har vært på sykkeltur på den sammenleggbare biltemasykkelen min til Brovst for å handle mat.

 

Fenalåret mitt er bunnskrapt til margen, og jeg har bare ris og havregryn igjen, så det blir godt med et skikkelig måltid.

 

Litt bilder fra sykkelturen:

 

IMG_20240731_131007330_HDR.jpg.dedd9ceed3473f5e8afefbaa36d6be6e.jpgIMG_20240731_130426180_HDR.jpg.9bad1c04afe782b2145069f3616f346a.jpg

Link to post

Det var ingen dum idè! Greit på lange dager der jeg ikke har ork til å skrive noe her på kveldene, og til venner og familie.

 

Legger ut litt på instagram og youtube også, men sistnevnte er veldig mye arbeid. Tar fort en hel dag å klippe sammen en uke eller to med film, så der "er" jeg fortsatt i Rogaland.

 

Skal ikke mye bølger til før datamus er et ubrukelig verktøy av en tålmodighetsprøve :giggle:

Link to post

Da har jeg hatt turens første grunnstøting, i snaue 3 knop. Svingte inn mot grunna for å holde av veien for lastebåter, det fungerte fint hele dagen, helt til det ikke gjorde det.

Skulle være 10 meter dypt, men den gang ei...

 

Uansett, kom meg av uten problemer før bølgene fra båten traff, var ikke verre enn halvannet minutt med motoren bak frem.

 

Må jo sies at sand var veldig mye behageligere enn Norske skjær, mykt og fint til bråstopp å være :giggle:

Screenshot_20240803-191630.png

Link to post

Tre knop mot norsk sten, det er mer enn nok! Og tre knop kan være nok til å sette seg godt fast i sand, så kanskje litt flaks at du kom deg løs. 

 

Jeg bruker Navionics Boating app på Android, betaler masse spenn i abonnementer, og allikevel er den tidvis like lite pålitelig som ChatGPT. Sandbanker har en tendens til å flytte på seg, men her i Hellas har jeg flere ganger opplevd at Navionics rapporterer om at det er et platå på 6-10 meters dybde som strekker seg langt fra land, mens det i virkeligheten er brãdypt og 70 meters dybde relativt nært land. Det er ikke GPS'en min eller dybsemåleren min som er gal, det er mange "user contributions" inne i Navionics som påpeker det samme. Og selv om sandbanker flytter på seg, jeg nekter å tro at det plutselig kan bli 50 meter dypere over store arealer. Jeg undrer meg over hvor disse falske datasettene kommer fra.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, selv 3 knop er ingen spøk! Heldigvis var et av godkjenningskravene til maxiene at de skulle tåle å kjøre på en steinmolo for fulle seil, så de tåler en støyt.

 

Litt flaks var det nok, hjalp godt at jeg var veldig påskrudd i utgangspunktet, og satte motoren i revers lynkjapt. Hadde det ikke vært flatt vann hadde det nok vært verre.

 

Trodde kartprodusentene fikk offisielle målinger? Er nok ikke alle land som er like grundige som kystverket hjemme.

 

Har selv kjøpt navionics for hele europa fra og med Tyskland. Lastet heldigvis ned brukerdata, så satser på at det holder.

 

Dybdemåler har jeg ikke, pleier å bruke lillebror til det. Koster jo ikke all verdens, så burde kanskje montere det.

Link to post

Den siste uken har vært treig, ble liggende en dag værfast i Attrup, da bølgene var for krappe til at jeg klarte å komme meg ut av havna.

En innenbordsmotor hadde spart meg for mye venting, jeg hadde nok vært i Frankrike allerede om jeg hadde hatt det.

 

Men så får jeg jo sett mye mer enn jeg ellers hadde gjort, så får det bare ta den tiden det tar :smiley:

 

Ute på "elven" til Ålborg slet jeg med veldig mye gress, som gjorde at jeg måtte rense propellen annenhvert minutt. Det var i tillegg flust med maneter, så det ble litt kinkig til tider.

Endte opp med å sette på totakteren, da metalpropellen på den ikke hadde like store problemer.

gpMediaMetadata_1723024501948.jpg.17bf39b50972333df1a53bc48dc3c78e.jpg

Hørte at folk med innenbordsmotor også hadde problemer, så i så måte var utenbords en fordel.

 

Vel fremme i Ålborg fant jeg endelig en båtbutikk, og jeg fikk kjøpt gjesteflagg for Danmark og Tyskland. Laget meg en festeløsning på innervantet med wireklemmer, strips og en karabinkrok.

 

gpMediaMetadata_1723024639355.jpg.20719489c6664bd041357b44bb1457f0.jpg

 

I Ålborg er det to heisebroer man må passere når man skal østover, de åpner en gang i timen. Timet det perfekt ut av havna med den første, den andre var oppgitt med 19,5m seilingshøyde.

 

Men da jeg nærmet meg, gikk det opp for meg at 1-tallet i "19" var et annet symbol som overlappet, og broen var dermed bare 9,5m...

 

Etter litt kjapp googling på sailboatdata, gikk det opp for meg at jeg er 9,8M høy over vannet, og jeg fikk snudd i siste liten.

 

Fortøyde langs vannkanten, fikk spørsmål om jeg hadde overnattet der, men var null problem når jeg forklarte at jeg bare ventet på at broen skulle åpne.

 

Kom meg så fint igjenom på slaget kl. 1500.gpMediaMetadata_1723024616795.jpg.8361d1ddc26ecc62fd078137179bc5b3.jpg

 

Fikk etterhvert endel motvind, noe som medstrøms medførte krappe bølger. Det ble litt styr med den kortstammede totakteren, men jeg la vanndunker og det som var av vekt akter, og gav full gass, slik at jeg stakk litt dypere.

Etter noen timer gikk jeg klar.

 

Bruker forøvrig 95 oktan E10, er litt skeptisk, men det har gått fint sålangt. Tror trikset er å bruke det opp med en gang, og ikke la det stå for lenge. Kjører dessuten forgasseren helt tom når jeg skal stoppe den.

 

Det ble litt utfordrende med lasteskip i den trange kanalen, som jeg tidligere skrev her medførte det grunnstøting. Men var klar over risikoen, så kom meg lynkjapt av før hekksjøen til lastebåten traff.

 

Kom etterhvert ut til Hals, planen var å seile dagen etter, da vinden var meldt 6ms fra nordvest helt ned til Grenå.

Men en svart vegg av en kaldfront kom inn dagen derpå, med kraftige byger og fare for torden, og det tør jeg ikke å seile i etter tidligere opplevelser.

 

Så da ble det en dag ekstra i Hals, før jeg omsider kom meg utpå.

 

Hadde fin vind de første 13Nm sydøver, før det døde helt. Men det var flatt hav, så ta kjørte jeg totakteren på full guffe. Fikk da gode 5knop, helt til jeg hørte krakkelering i braketten.

 

Den ble som de av dere som har fulgt prosjekttråden min byttet ut for et par år siden, da det samme skjedde med den forrige.

 

Det har vært en liten sprekk der som kom rimelig fort, men nå hadde den utvidet seg, vertikalt attpåtil. Burde ha fikset det med nytt vinkeljern i vinter, men glemte det helt.

 

Så da sakket jeg ned farten til 3,5, og byttet etterhvert over til elmotoren for å spare penger. Tok av og renset propellen i Ålborg, så nå gikk den helt fint igjen.

 

Med 3,5 knops marsjfart ble det Bønnerup istedenfor Grenå, da jeg var lite lysten på å komme frem klokken 2 på natten.

 

Det ble en ekstra sjømil inne i havna, før jeg omsider fant en ledig plass.

 

gpMediaMetadata_1723024661028.jpg.68f6c3b1063ea301367a9afa5c24faa5.jpg

 

Igår var det meldt 6ms fra sydøst, men idet jeg kom ut var det vesentlig mer; vindmåleren i området viste 9ms, med høyere i kastene.

 

Revet og byttet til stormfokken etterhvert, men uansett hva jeg brukte av seilføring, klarte jeg ikke å holde fremdrift inn i de krappe bølgene 5 meters dybde gir. Båten var for lett, og baugen ble slengt sidelengs konstant.

 

gpMediaMetadata_1723024711788.jpg.0dd696e690e4ff22b7aa75005764423c.jpg

 

Så da seilte jeg tilbake til Bønnerup, men for å konservere sparepengene med den elendige kronekursen som er, ankret jeg opp på utsiden av moloen.

 

Det ble mye rulling med bølger fra siden, men rundt 12 tiden endret vindretningen seg, og det ble bedre. Sovnet til en magisk stjernehimmel, med åpen luke i forpiggen.

 

IMG_20240806_205349242_HDR.jpg.482e5c8e0f45e43b06f7555503ba8297.jpg

 

Naboene mine her har en katamaran, den er nok et bedre valg for anker!

 

IMG_20240807_115845425.jpg.5278dadcfca7d0607dc8c3ad96c410fc.jpg

 

Planen idag blir å ta meg til Grenå når vinden roer seg, og ankre der også.

 

Dersom jeg ikke kommer meg hakket lenger syd imorgen, så tar jeg inn i havna der for å vente til kulingen som er meldt gir seg. Der får man nemlig hver fjerde natt gratis.

 

Så spørs det på været om jeg skal følge kystlinja ned til Kiel, eller gå rett sør mellom Odense og Sjælland. Jeg heller mot førstnevnte, da det ser mindre trafikkert ut, og fralandsvind blir lettere å utnytte.

 

Nå prøver jeg bare å finne ut hvordan bølgene blir på Kielkanalen, da 40 sjømil i krappe motbølger ikke er gunstig for en kortstammet motor med vestavinden som er meldt.

 

Dette ble en lang omvei, men jeg trøster meg med at jeg sannsynligvis enda hadde ligget værfast vestpå.

 

Og Limfjorden har vært helt fantastisk, dit drar jeg gjerne igjen!

Link to post
Valkyrja skrev for 6 timer siden:

Revet og byttet til stormfokken etterhvert, men uansett hva jeg brukte av seilføring, klarte jeg ikke å holde fremdrift inn i de krappe bølgene 5 meters dybde gir. Båten var for lett, og baugen ble slengt sidelengs konstant.

 

gpMediaMetadata_1723024711788.jpg.0dd696e690e4ff22b7aa75005764423c.jpg

 

Så da seilte jeg tilbake til Bønnerup, men for å konservere sparepengene med den elendige kronekursen som er, ankret jeg opp på utsiden av moloen.


flott med rød/orange stormfokk…..det gjør att man ser deg ! :thumbsup:
 

hvilken veg du velger store eller lille bælt……se hur vinden er…..

hvis du går Store Bælt ned så hold SB……gå lavbru…delen, så slipper du fartøystrafikk….

sen kan du gå vest Langeland mot Rudkøbing og sen Marstal…..sen er det rett ned på Kiel

S/Y Gunga Din

Link to post
6 hours ago, Valkyrja said:

Hørte at folk med innenbordsmotor også hadde problemer, så i så måte var utenbords en fordel.

 

En innenbordsmotor som fungerer er ganske sikkert  bedre enn en påhengsmotor.  Første båt hadde imidlertid en innenbordsmotor som bare virket nå og da, og andre båt hadde også en innenbordsmotor med problemer.  Det er litt enklere med en påhengsmotor med problemer enn en innenbordsmotor med problemer.  Bare det å få profesjonell hjelp til å bytte ut en ikke-fungerende innenbordsmotor kan fort koste skjorta.  Med tau og annet rusk i propellen slipper man oftest å dykke, som regel kan motoren bare vippes opp av vannet.

 

Når det er sagt, jeg har aldri opplevd en utenbordsmotor uten problemer.  TIl og med den forrige vi hadde, som var splitter ny, hadde problemer og ble aldri som før etter service.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
39 minutes ago, Valkyrja said:

Et lite bilde fra kveldens underholdning. Undertegnede var ikke særlig høy i hatten.

 

Om ikke annet, man er stort sett trygg for personskade dersom lynet skulle slå ned i masta - bare pass på å ikke holde deg fast i bommen!  I de fleste tilfeller ryker det aller meste av elektronikk ombord, og det blir ikke mer skadeomfang enn dét.  Værstefallsscenarioet er at lynet brenner hull i skroget like ved vannlinja.  Da bør man ikke være alt for alene alt for langt unna land ...

 

Selv om nettopp din mast er et høyeste punkt innen mange mils omkrets, og selv om masta har en viss ledningsevne for strøm, så er sannsynligheten for at lynet slår ned i nettopp din mast veldig liten.  Sky-til-sky-lyn, slik du har fotografert, er jo relativt harmløst da det ikke slår ned.

 

Jeg har opplevd lyn og torden mange ganger - men to ganger har det vært ekstra intenst.  En gang jeg seilte natterstid fra Mallorca til Menorca var lynet langt, langt unna - men frekvensen var helt enorm!  I snitt mer enn ett lyn i sekundet, anslår jeg.  Også mellom Paros og Mykonos i Hellas i februar, den lengste turen hvor min mor har vært med - da var jeg noe engstelig, da de nærmeste lynene var under ett sekund unna.  Men det gikk bra, den gangen også ... til tross for at jeg har ca dobbelt så høy mast som du :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 39 minutter siden:

 

Om ikke annet, man er stort sett trygg for personskade dersom lynet skulle slå ned i masta - bare pass på å ikke holde deg fast i bommen!  I de fleste tilfeller ryker det aller meste av elektronikk ombord, og det blir ikke mer skadeomfang enn dét.  Værstefallsscenarioet er at lynet brenner hull i skroget like ved vannlinja.  Da bør man ikke være alt for alene alt for langt unna land ...

 

Selv om nettopp din mast er et høyeste punkt innen mange mils omkrets, og selv om masta har en viss ledningsevne for strøm, så er sannsynligheten for at lynet slår ned i nettopp din mast veldig liten.  Sky-til-sky-lyn, slik du har fotografert, er jo relativt harmløst da det ikke slår ned.

 

Jeg har opplevd lyn og torden mange ganger - men to ganger har det vært ekstra intenst.  En gang jeg seilte natterstid fra Mallorca til Menorca var lynet langt, langt unna - men frekvensen var helt enorm!  I snitt mer enn ett lyn i sekundet, anslår jeg.  Også mellom Paros og Mykonos i Hellas i februar, den lengste turen hvor min mor har vært med - da var jeg noe engstelig, da de nærmeste lynene var under ett sekund unna.  Men det gikk bra, den gangen også ... til tross for at jeg har ca dobbelt så høy mast som du :-)

Her hadde jeg heldigvis en katamaran til nabo med 5M høyere mast, samt vindmøllene. Men dro til havna uansett, har jo elmotor attpåtil :giggle:

 

Har slått ned to ganger rett foran meg på fjelltopper, første gangen hørte jeg ingenting i fem minutter etterpå. Så skal ærlig innrømme at jeg er ganske redd for lyn.

 

Men det er jo greit å vite. Ser at flere i Florida bygger lynavledere de har permanent festet på uttervantene.

 

Har tre ruller med alufolie, så planen er å pakke inn telefon, vhf, plotter osv dersom jeg ikke har fluktmulighet.

 

Middelhavet ser skummelt ut mtp lyn ja, men den tid, den sorg for min del!

 

 

Link to post
tobixen skrev 56 minutter siden:

 

En innenbordsmotor som fungerer er ganske sikkert  bedre enn en påhengsmotor.  Første båt hadde imidlertid en innenbordsmotor som bare virket nå og da, og andre båt hadde også en innenbordsmotor med problemer.  Det er litt enklere med en påhengsmotor med problemer enn en innenbordsmotor med problemer.  Bare det å få profesjonell hjelp til å bytte ut en ikke-fungerende innenbordsmotor kan fort koste skjorta.  Med tau og annet rusk i propellen slipper man oftest å dykke, som regel kan motoren bare vippes opp av vannet.

 

Når det er sagt, jeg har aldri opplevd en utenbordsmotor uten problemer.  TIl og med den forrige vi hadde, som var splitter ny, hadde problemer og ble aldri som før etter service.

Er vel fordeler og ulemper med alt. På denne turen hadde nok definitivt innenbords vært bedre dog.

 

Totakteren min skal jeg ha til den går i oppløsning, den klarer jeg alltid å fikse. Kan demontere den i blinde.

 

Og bank i bordet; til tross for lite kraft, og begrenset rekkevidde, så har elmotoren min aldri sviktet, sålenge den ikke er fysisk forhindret fra å gå slik den var i elvegresset.

 

Vri om håndtaket, så går den, null forgassertull eller tungstartethet.

 

Men jeg skulle absolutt hatt 2,5Kw versjonen (min er 900W), samt 4x batterikapasiteten.

 

Men det blir for dyrt i denne omgang.

Link to post
Gunga Din skrev 1 time siden:


flott med rød/orange stormfokk…..det gjør att man ser deg ! :thumbsup:
 

hvilken veg du velger store eller lille bælt……se hur vinden er…..

hvis du går Store Bælt ned så hold SB……gå lavbru…delen, så slipper du fartøystrafikk….

sen kan du gå vest Langeland mot Rudkøbing og sen Marstal…..sen er det rett ned på Kiel

Takk for tipset! Sålangt ser det ut som det blir innsiden, dersom langtidsvarselet holder seg.

 

Så må jeg bare unngå motvind i Kiel, ser at jeg kan ankre på halvveien.

Da kan jeg jo isåfall vente en dag der dersom jeg må, og fylle opp proviantlageret fra lidl.

 

Må også få tatt cevni, men blir nok værfast et par dager i Grenå, så da får jeg sette på en kanne kaffe, og kjøpe en pakke romkugler til det :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...