tobixen Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 58 minutes ago, Valkyrja said: Men det er jo greit å vite. Ser at flere i Florida bygger lynavledere de har permanent festet på uttervantene. Det er visst delte meninger om hvorvidt det gir mening med lynavleder eller ikke. Sannsynligheten for å bli truffet av lynet øker litt, skadeomfanget blir noe redusert. Jeg mener å huske å ha lest noe om at statistikker fra forsikringsselskapene ikke tilsier at det har utgjør noe større forskjell. En "lettvintvariant" er vel å henge startkabler fra vant og ned i sjøen ved tordenvær elns. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 7.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Ser at et lynnedslag er på ca 30.000 Ampere, så du har nok rett der. Skal ha ganske solide kabler før du avleder all strømmen bort fra riggen, mesteparten av ledeevnen ser ut til å være plasmakanaler som dannes i lufta rundt uansett. Link to post
tobixen Svart 7.August.2024 Link til dette innlegget Svart 7.August.2024 Den gangen jeg gjorde research på dette, så fant jeg ut at det tilsynelatende er svært stor forskjell på intensiteten i lynnedslag - noen kan totalhavarere båten, andre medfører "bare" at VHF-radioen konker. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Valkyrja skrev for 18 timer siden: Vel fremme i Ålborg fant jeg endelig en båtbutikk, og jeg fikk kjøpt gjesteflagg for Danmark og Tyskland. Laget meg en festeløsning på innervantet med wireklemmer, strips og en karabinkrok. Tips - Gjesteflagget skal helst føres helt oppunder styrbord salingshorn. Og evt. øvrige småflagg helst på babord side. https://www.langkilde-flagg.no/produkter/26-gjesteflagg/ Link to post
Lazyjack Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Men det gjør absolutt nytten om du, i mangel av flaggline i salingshornet, fester det i et vant ? Link to post
J-Å Svart 8.August.2024 Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 Lazyjack skrev 10 minutter siden: Men det gjør absolutt nytten om du, i mangel av flaggline i salingshornet, fester det i et vant ? Ja, i et vant som går ytterst på salingshornet er vel greit. Så lenge det er helt oppunder. Og gjerne festet slik at det kan rotere på vantet. Link to post
Valkyrja Svart 8.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2024 På yttervantet kommer det i veien for genoaen. Det er på rett side av masten, det får være godt nok Link to post
Valkyrja Svart 10.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 På vei til Grenå stusset jeg fælt på en båt som kom rett meg, uansett hvilken kurs jeg holdt. Endte opp med å knekke 90 grader til babord. Men det var bare en kar som ville hilse, og lurte på hvor jeg var på vei Kult å seile få meter fra hverandre! Han var stødig til rors, fin liten båt! Link to post
Korsfjord Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Det er vel en Nordisk Folkebåt, dette. Fin liten båt, med gammel opprinnelse. Forgjengeren til IF-båten, men i motsetning til IF produseres NF enda, eller har i alle fall gjort det inntil relativt nylig. En hyggelig gest av dansken, da? Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 Korsfjord skrev 39 minutter siden: men i motsetning til IF produseres NF enda Begge blir produsert fortsatt: https://www.if-boat.nl/ Jeg er en slags gjest Link to post
Korsfjord Svart 10.August.2024 Link til dette innlegget Svart 10.August.2024 enslagsgjest skrev 11 minutter siden: Begge blir produsert fortsatt: https://www.if-boat.nl/ Stemmer, det hadde jeg glemt Link to post
Valkyrja Svart 11.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Folkebåt faktisk! Jeg ante ikke at de ble laget i glassfiber, tenker automatisk på trebåter når jeg hører det ordet. Flotte linjer ivertfall, og seilte veldig bra opp i vinden! Link to post
Valkyrja Svart 11.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Har brukt tiden jeg har ligget værfast i Grenå til å klippe sammen en film av turen fra Stavanger til Thyborøn: Link to post
Sinvano Svart 11.August.2024 Link til dette innlegget Svart 11.August.2024 Kul video, gøy å se litt mer enn bare tekst ? Link to post
Valkyrja Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Takk! Kommer til å gjøre begge deler selvsagt, får endel mer tekniske detaljer med når man skriver. Ikke alltid kameraet får prioritet når ting går galt Men skal gjøre begge deler, for jeg angrer på at jeg ikke dokumenterte de tidligere eventyrene mine skikkelig. Gikk Norge på langs alene når jeg var 19, og har såvidt bilder fra turen... Har drone, og flere kameraer, inkludert undervannskamera, så denne gangen blir det andre boller! Har fridykkerutstyret mitt med, så gleder meg til å teste sistnevnte. Må bare komme til en plass med sikt i vannet først Link to post
Valkyrja Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Endelig på havet igjen! Vært kuling, så var værfast noen dager. Var meldt svak vest, men fikk heldigvis en god solgangsbris i ryggen. Har en knops motstrøm, så er glad jeg slipper motor. Nå venter jeg bare på at de motgående båtene som krysser skal passere, så setter jeg spribom på forseilet Link to post
Valkyrja Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Uvandt med trafikk! Link to post
index Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Hvor lang tid tror du at du trenger til Kiel? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Akkurat nå er snittfarten 2,5knop, så det blir vel til nyttår en gang Iløpet av uka satser jeg på, dersom værvarselet holder. Hadde nok spart mye tid om jeg bare ventet litt lenger i Thyborøen, men angrer ikke et sekund på denne rundturen. Har ikke hastverk, tar jo uansett kanalene til middelhavet Link to post
tobixen Svart 12.August.2024 Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Hva var greia, du hadde hastverk for en uke eller to siden? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 12.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2024 Ja, men da var jo tanken mer Biskaya og ytre Iberia. Snakket med en kompis som gikk samme turen for noen år siden, og han var ikke på Kanariøyene før sent i Oktober. Nå skal jeg jo dessuten ta kanalene til middelhavet. 3 av 4 dager har vært sønnavind eller kuling etter at jeg kom ut på østsiden, og det er ikke så mye jeg får gjort med det. Link to post
dixie 27 Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Fått seilet noe i det siste? Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Hur går det? Hvor er du? S/Y Gunga Din Link to post
lurvetass Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Han seiler alene og nå har det vært stille lenge. Jeg har også forsøkt å sende en pm for en stund siden uten svar eller at den er lest. Når skal vi begynne å bli bekymret for han? Noen som kjenner eller har kontakt utenom forumet? Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn