Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

58 minutes ago, Valkyrja said:

Men det er jo greit å vite. Ser at flere i Florida bygger lynavledere de har permanent festet på uttervantene.

Det er visst delte meninger om hvorvidt det gir mening med lynavleder eller ikke.   Sannsynligheten for å bli truffet av lynet øker litt, skadeomfanget blir noe redusert.  Jeg mener å huske å ha lest noe om at statistikker fra forsikringsselskapene ikke tilsier at det har utgjør noe større forskjell.  En "lettvintvariant" er vel å henge startkabler fra vant og ned i sjøen ved tordenvær elns.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ser at et lynnedslag er på ca 30.000 Ampere, så du har nok rett der.

Skal ha ganske solide kabler før du avleder all strømmen bort fra riggen, mesteparten av ledeevnen ser ut til å være plasmakanaler som dannes i lufta rundt uansett.

Valkyrja skrev for 18 timer siden:

Vel fremme i Ålborg fant jeg endelig en båtbutikk, og jeg fikk kjøpt gjesteflagg for Danmark og Tyskland. Laget meg en festeløsning på innervantet med wireklemmer, strips og en karabinkrok.

Tips - Gjesteflagget skal helst føres helt oppunder styrbord salingshorn.  Og evt. øvrige småflagg helst på babord side. 

https://www.langkilde-flagg.no/produkter/26-gjesteflagg/

Lazyjack skrev 10 minutter siden:

Men det gjør absolutt nytten om du, i mangel av flaggline i salingshornet, fester det i et vant ?

Ja, i et vant som går ytterst på salingshornet er vel greit. Så lenge det er helt oppunder. Og gjerne festet slik at det kan rotere på vantet. 

På vei til Grenå stusset jeg fælt på en båt som kom rett meg, uansett hvilken kurs jeg holdt. Endte opp med å knekke 90 grader til babord.

Men det var bare en kar som ville hilse, og lurte på hvor jeg var på vei :giggle:

Kult å seile få meter fra hverandre! Han var stødig til rors, fin liten båt!

Screenshot_20240810-172628.png.dc4c014bd237d1c2d52f3bb621bfe27e.png

Takk! Kommer til å gjøre begge deler selvsagt, får endel mer tekniske detaljer med når man skriver. Ikke alltid kameraet får prioritet når ting går galt :giggle:

Men skal gjøre begge deler, for jeg angrer på at jeg ikke dokumenterte de tidligere eventyrene mine skikkelig. Gikk Norge på langs alene når jeg var 19, og har såvidt bilder fra turen...

Har drone, og flere kameraer, inkludert undervannskamera, så denne gangen blir det andre boller!

Har fridykkerutstyret mitt med, så gleder meg til å teste sistnevnte.

Må bare komme til en plass med sikt i vannet først :giggle:

Endelig på havet igjen! Vært kuling, så var værfast noen dager.

Var meldt svak vest, men fikk heldigvis en god solgangsbris i ryggen.

Har en knops motstrøm, så er glad jeg slipper motor.

Nå venter jeg bare på at de motgående båtene som krysser skal passere, så setter jeg spribom på forseilet :cool:

Akkurat nå er snittfarten 2,5knop, så det blir vel til nyttår en gang :giggle:

Iløpet av uka satser jeg på, dersom værvarselet holder. Hadde nok spart mye tid om jeg bare ventet litt lenger i Thyborøen, men angrer ikke et sekund på denne rundturen.

Har ikke hastverk, tar jo uansett kanalene til middelhavet :smiley:

Ja, men da var jo tanken mer Biskaya og ytre Iberia.

Snakket med en kompis som gikk samme turen for noen år siden, og han var ikke på Kanariøyene før sent i Oktober.

Nå skal jeg jo dessuten ta kanalene til middelhavet.

3 av 4 dager har vært sønnavind eller kuling etter at jeg kom ut på østsiden, og det er ikke så mye jeg får gjort med det.

• 2 uker senere...

Han seiler alene og nå har det vært stille lenge. 

Jeg har også forsøkt å sende en pm for en stund siden uten svar eller at den er lest.

Når skal vi begynne å bli bekymret for han? Noen som kjenner eller har kontakt utenom forumet?

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...