Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

lurvetass skrev 5 minutter siden:

Han seiler alene og nå har det vært stille lenge. 

Jeg har også forsøkt å sende en pm for en stund siden uten svar eller at den er lest.

Når skal vi begynne å bli bekymret for han? Noen som kjenner eller har kontakt utenom forumet?

Hei.

Eg har nyss sendt han ein sms.

lurvetass skrev 9 minutter siden:

Han seiler alene og nå har det vært stille lenge. 

Jeg har også forsøkt å sende en pm for en stund siden uten svar eller at den er lest.

Når skal vi begynne å bli bekymret for han? Noen som kjenner eller har kontakt utenom forumet?

Hei.

Eg har nyss sendt han ein sms, og fekk svar med ein gang. Alt vel. 

2 hours ago, Gunga Din said:

:thumbsup:

Bra! det har jo vært en del vindgufs i det siste i de områdene! Er små marginer når man er i et lite skall ute på det store hav!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I Ebeltoft ble jeg liggende en dag mens jeg ventet på at sønnavinden skulle roe seg, og fikk der beskuet fregatten Jylland. Imponerende bra stand alderen tatt i betraktning!

Dessverre var det ikke seil på den, så piratplanene mine stanset der. Hadde uansett gått på grunn med den alene. Her er link til nettsiden dens: https://www.fregatten-jylland.dk/

Dernest gikk ferden til Tunø, der jeg prøvde meg på litt paragliding. Utrolig idyllisk øy, fikk litt samme vibbene som Rott og Kvitsøy hjemme.

Fikk så frisk vind fra øst, og seilte over grunnene til Fredericia. Prøvde å ta lillebæltstrømmen i en jafs, men det var nytteløst, og jeg ventet derfor i havn til den snudde morgenen etter.

Dagen derpå hadde jeg hele 5 knop medstrøm på det meste, var ikke helt komfortabel med å putre sikksakk blandt alle båtene som kom kryssende i svingene, men det gikk på et vis.

Vel igjennom var det sjø fra syd som møtte strømmen, med påfølgende krapp sjø.

Motor var bare å gi opp i stampesjøen, så heiste fokk og storseil, og stampet avsted i 2,5 knop.

Ble selvfølgelig passert av en 42 fots båt som gled beint som en pil igjennom 5 bølger av gangen i 7-8 knop.

Men kom etterhvert 5 jenter i en maxi 77, så da var jeg ikke alene om å stampe. Tør faktisk påstå at den hadde det verre enn meg!

Det blåste etterhvert opp, og jeg var nede på stormfokk og et rev i storseilet idet jeg seilte inn i Assens. Motor gikk ikke, så ventet bare til jeg var innenfor moloen, før jeg røsket ned seilene.

Har blitt ganske dreven på å kaste lasso på pålefortøyningene som er her i området, men denne dagen bommet jeg konstant. Flaut, men slik er det.

Dagen etter ble det mest motorseiling, og etter å ha tigget brovakten i sønderborg om å åpne, kom jeg omsider frem til havna der.

Der ble det derimot 2 timer med banning; longside kostet 350dkk per natt, og man betalte ift distanse mellom pålene.

Oversiktskartet virket ikke, så da måtte jeg gå hele havna og sjekke samtlige plasser for å finne en som var 2.90m (båten min er 2.60 bred).

Fant omsider 2 av ca 400, hvorav den ene var merket som opptatt. Smatt bort til den siste, og der satt jeg bom fast. Tok ut målebåndet, det viste 2,55 :giggle:

Da resignerte jeg, og tok til takke med en 3,20m plass, og 30kr dagen dyrere pris.

Utenbordsbraketten min var etterhvert sprukket helt opp, så hele dagen derpå gikk med til å få tak i en ny en. Her var det både biltema og båtbutikk, så fikk gjort mange utbedringer, inkludert et skikkelig revesystem.

Så traff stormen som har herjet oppe hos dere, første kvelden var det 5 lynnedslag i sekundet på det verste.

Ble derfor en uke i Sønderborg, noe som viste seg å være hell i uhell.

Jeg har stusset over måten båten har oppført seg på den siste måneden, den har slitt i motvind, og vært treg generelt. Hadde faktisk kamera under for å se om det var et spøkelsesgarn eller noe på kjølen.

Så den ene dagen med mye vind og varme endte jeg opp uti med dukkermaske og snorkel, for å skrape bort slim fra vannlinjen.

Da oppdaget jeg at hele vannlinja var full av skjell! Jeg antar at isen i Hardanger i vinter har skrapet av alt bunnstoffet, for fra vannlinjen og ca 10cm ned vokste det tjukt.

Gikk til med å skrape av alt, noe som tok et par dager grunnet en mannevond sel som ikke likte å dele havnebassenget med meg.

Men når jeg kom meg utpå, hadde jeg en knop mer for motor, og var oppe i 5 knop igjen for seil!

Så ned til Kiel hadde jeg fralandsvind på 8-13ms, flatt hav, og fin ytelse når jeg etterhvert gikk mer inn i vinden.

Fikk også kappseilt med en annen båt på samme størrelse, og vant faktisk, muligens godt hjulpet av at jeg hang over rekka og trimmet seil for harde livet.

Screenshot_20240831-193657.png.2c354e2312d82d98489ae8582f7b02e1.png

I kiel var jeg ikke klar over at man kunne fortøye gratis ved slusen, så brukte flere timer på å få tak i euro til å betale havneavgiften:

IMG_20240830_210804741.jpg.4f5d90b89144bcdc7f97d6ca3870d1de.jpg

Og av alle båter jeg kunne havnet i slusen sammen med, så var det jammen en båt fra Stavanger! Snakk om liten verden :giggle:

IMG_20240831_115451331.jpg.b76ce5417c49cc0793e3ccf88d47a53f.jpg

Så nå er jeg i skrivende stund på kanalen, og gleder meg over at ferskvannet dreper groen jeg ikke har fått skrapet bort.

Plukker opp mannskap i Brunsbuttel imorgen, så skal vi bruke østavinden de neste dagene på å seile dag og natt så langt vi kommer :)

tobixen skrev for 10 timer siden:

Hjemmehavn Valhall :-)  Joda, det kan du fint skrive på skjema for havneavgift i Tyskland, men etterhvert som du kommer lengre nedover så kan du risikere å møte på byråkrater som ikke setter like stor pris på slikt :-)

Ordspill på båtnavnet, om enn litt morbid humor :giggle:

Faren min førte opp "spyttslikker" som yrke på innreisepapirene sine da han besøkte Marokko i 1980.

Men du har nok rett, må finne ut hvilken havn jeg skal bruke da :)

IMG_20240901_184241096.jpg.791d0e7f36700eacdd88162e1b22ad22.jpg

Etter 72km med kanal sålangt idag (rendsburg-brunsbuttel), er vi nå midt ute på Elbe.

Strømmen er helt vill, vi holder 7,5 knop utover for øyeblikket.

Men det spørs om vi når helt ut, eller om vi blir slukt inn igjen. Isåfall blir det Cuxhaven ikveld.

Når vi ut blir det vestover uten stopp så lenge det er vær til det

Cuxhaven er en liten kul by !

de har sluseporter oppe på land på gatene, de stenger inn byen om det skulle bli høyvann……

de har en båtutstyrsbutikk, som har sånne gamle oljeklær og ‘skøyteklær’

ikke nå jåle-klær typ HH, Henri-lloyd etc….men husker ikke navnet

legger du deg i yachthafen……seglervereingung Cuxhaven…så drøyer det ikke lenge for den norske flaggen kommer opp i deres flaggstang

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 9 minutter siden:

Cuxhaven er en liten kul by !

de har sluseporter oppe på land på gatene, de stenger inn byen om det skulle bli høyvann……

de har en båtutstyrsbutikk, som har sånne gamle oljeklær og ‘skøyteklær’

ikke nå jåle-klær typ HH, Henri-lloyd etc….men husker ikke navnet

legger du deg i yachthafen……seglervereingung Cuxhaven…så drøyer det ikke lenge for den norske flaggen kommer opp i deres flaggstang

Tusen takk for tipset Gunga! Men vi har allerede sust forbi, krysser med 9 knop nå!

Dette er helt rått, jeg er bare sjeleglad for at jeg ikke skal andre veien :giggle:

Valkyrja skrev 24 minutter siden:

Tusen takk for tipset Gunga! Men vi har allerede sust forbi, krysser med 9 knop nå!

Dette er helt rått, jeg er bare sjeleglad for at jeg ikke skal andre veien :giggle:

Ok !

neste havn vi gikk til var Nordeney…….der kan man gå inn 24/7….:men prøv å ikke få vannet mot deg inn mot havnen, tror vi hadde 4-5 kn emot den siste biten inn til havnen

Å ikke ligg å seile ute i seperasjonsonen….

ligg i det som kalles kysttrafikkson !

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Ok !

neste havn vi gikk til var Nordeney…….der kan man gå inn 24/7….:men prøv å ikke få vannet mot deg inn mot havnen, tror vi hadde 4-5 kn emot den siste biten inn til havnen

Å ikke ligg å seile ute i seperasjonsonen….

ligg i det som kalles kysttrafikkson !

Kysttrafikksonen, er det på innsiden av skipsleia?

Har 3 knop motstrøm og 11ms vind i ryggen, så må snart ta et valg på hvor jeg skal hen :giggle:

Ble ikke boklesing på denne vakta nei...

Tusen takk for tips Gunga!

Valkyrja skrev for 9 timer siden:

Kysttrafikksonen, er det på innsiden av skipsleia?

jepp zoomer du ut litt så syns leia tydlig med store piler.

og de yttre begrensningslinjene syns også, ofte markerade med bojjer eller sjømerken. 
det er utenfor disse du bør seile….det kalles kysttrafikksonen

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...