Gunga Din Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Tror du gjør rett i å tenke kanaler fremover….. du har en del passasjer som kan vare litt tricky også for større båter enn en 68……. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Gunga Din skrev 35 minutter siden: Tror du gjør rett i å tenke kanaler fremover….. du har en del passasjer som kan vare litt tricky også for større båter enn en 68……. Jepp, men problemet blir jo catch 22 med icc og cevni. Eneste alternativet jeg fant er å ta det i england, men da må jeg ta hele utdanningsmodulen til rya, og muligens leie en større båt for å ta det. Snakker 30-40.000kr da. Men har finlest fransk lov, og funnet endel smutthull ift båtlengde og motorstørrelse, så det burde gå. Merker godt at byråkratiet ikke er vandt med så liten båt som min, så er vanskelig å få konkrete svar Sluser inn til brugge så snart jeg kan (værhardt inn storslusen nå), så tar jeg eksamen innen jeg fortsetter derfra. Det viktigste er jo tross alt å kunne trafikkreglene Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Jeg har ikke ICC…….det er flere land som ikke signert ICC, Sverige bla det finnes en europeisk overenskomst, att man aksepterer det krav til sertifikat som båten har i sitt hjemland….. vad type sertifikat har du ? Båtføreren ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Det som er godt nok for allminnelig ferdsel til sjøs er kanskje ikke godt nok for ferdsel i kanalene? Har bare vært litt i Nederland og Kiel-kanalen, var aldri noe spørsmål der. Båtførerprøven fikk jeg bruk for i Kroatia, der er det krav om at man må ta Kroatisk sertifisering dersom det ikke er noe krav i hjemlandet om sertifisering, så da var det bra at jeg hadde en plastgreie å vise til. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 SXK kjører kurs for 'kanalintyg'. Vet ikke om det kan tas nettbasert eller ved fremmøte. Uinteressant for Hulda som stikker 2,25 meter den ene veien og 20 meter den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Valkyrja skrev for 3 timer siden: Det viktigste er jo tross alt å kunne trafikkreglene Det er helt korrekt. Pugg skilt og les de to pdf filene på denne siden. Lagre for evt oppslag underveis. https://www.marine-education.co.uk/2019/06/01/signs-and-marking-for-european-waterways-cevni/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Valkyrja Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Barbaria skrev for 1 time siden: Det er helt korrekt. Pugg skilt og les de to pdf filene på denne siden. Lagre for evt oppslag underveis. https://www.marine-education.co.uk/2019/06/01/signs-and-marking-for-european-waterways-cevni/ Takk for link! Tar jo kurset nå, men den der kan jeg jo printe ut og laminere, for så å teipe fast i cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Hulda skrev for 2 timer siden: SXK kjører kurs for 'kanalintyg'. Vet ikke om det kan tas nettbasert eller ved fremmøte. Uinteressant for Hulda som stikker 2,25 meter den ene veien og 20 meter den andre. Blir jo fort en permanent Fransk elveøy du ja Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 tobixen skrev for 2 timer siden: Det som er godt nok for allminnelig ferdsel til sjøs er kanskje ikke godt nok for ferdsel i kanalene? Har bare vært litt i Nederland og Kiel-kanalen, var aldri noe spørsmål der. Båtførerprøven fikk jeg bruk for i Kroatia, der er det krav om at man må ta Kroatisk sertifisering dersom det ikke er noe krav i hjemlandet om sertifisering, så da var det bra at jeg hadde en plastgreie å vise til. Og den opplæringen er vel garantert på lokalspråket... Alle kan ta båtførerkurs i Frankrike, men da skal man kunne Fransk. Veldig mye er annerledes på kanalene ja, kurset jeg tar er verdt hver krone. Sjømerkekunnskapen min er ubrukelig der inne, hadde aldri klart å gjette hva alt betyr. Særlig vikeplikt ift om man går mot og medstrøms, eller i krappe svinger skiller seg ut. Koster bare 420DKK, så anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Gunga Din skrev for 4 timer siden: Jeg har ikke ICC…….det er flere land som ikke signert ICC, Sverige bla det finnes en europeisk overenskomst, att man aksepterer det krav til sertifikat som båten har i sitt hjemland….. vad type sertifikat har du ? Båtføreren ?! Har ingenting, det er jo delvis derfor jeg har en maxi 68. Kjøpte den jo i starten av pandemien, og da var alt stengt. Stemmer det med overenskomsten, Dansker behøver ikke båtførerprøven for å seile båter under 15m til Norge f.eks. Kanaler er annerledes dog, selv om Frankrike godtar flaggstaten sine regler langs kysten. Men i Frankrike behøver man ikke sertifikat for båter under 7 meter, så lenge motorkraften er under 6hk. Så siden jeg ikke har maxi 77, og for tiden bruker en 5hk totakter, slipper jeg unna der. Har lest Franske lover i et par dager, samt brukt diverse kunstig intelligens til å analysere hundrevis av lovtekster (dobbeltsjekket selvfølgelig resultatet), og ordlyden er spesifikt at man skal kunne bevise kjennskap til CEVNI. Jeg flyr paraglider, og der har Franskmennene samme opplegg (mens Norge krever sertifikat), dvs at man må bevise kjennskap til luftromsbestemmelser, noe de fleste løser med et diplom fra bestått teoriprøve. Så bestått kurs fra DK burde holde, til tross for at jeg ikke får et fancy plastkort. Ellers dekker forsikringen min kanalene, så med bevis for betalt kanalavgift tror jeg det skal gå fint. Alt dette hadde jeg ordnet i forkant om det var planlagt, men så var jo planen i utgangspunktet Biskaya. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 10.September.2024 Link til dette innlegget Svart 10.September.2024 Oversiktskart: https://unece.org/DAM/trans/main/sc3/AGN_map_2018.pdf Enda et: https://drive.google.com/file/d/1a6pHmDLzops0svQMU7PcpI4U_i6EQPAt/view?usp=drivesdk Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Valkyrja Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Takk Barbaria! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Da var dagen kommet for å ta ned masten. Dessverre var det ikke mulig å benytte mastekran, da det ene firmaet var opptatt, og det andre mente det var for mye vind. Og det blåste friskt, så jeg skjønner at de var skeptiske, 13ms + haggelbyger. Heldigvis er jeg nabo med en båt full av Svensker, så da fikk jeg og den Danske styrmannen min mer enn nok hjelp. Den ene Svensken var jolleseiler, den andre hadde hatt en trimaran der han ofte måtte ned med masten. Dansken er trebåtbygger, så rigging er intet nytt for ham. Marinaen lot oss bruke en relativt skjermet kai uten andre båter. Vi fikk laget et firesystem, tok av for og akterstaget, og etter en særdeles kraftig haggelbyge gikk vi igang. Jeg satt med beina rundt masten og firte på fallet, trimaransvensken hadde et tau i land, og båtbyggeren og jolleseiler tok imot masten idet vi la den ned. Folk i havna kom til for å se hva de gale vikingene holdt på med, og hele operasjonen var fullført på 5 minutter, uten skade på hverken oss eller riggen. Imorgen blir det innslusing, så får jeg bare surre masten fast til jeg får tak i noe 2x4" plank til å heve den litt med. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Dette er så gøy å følge med på. Flott med hjelp fra fremmede og når de i tillegg kan sine saker, så er kan det jo ikke bli bedre. Kos dere videre. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Glenfiddich Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Blir videoen av det å se på youtubekanalen din? :) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Trawler 42 skrev 33 minutter siden: Dette er så gøy å følge med på. Flott med hjelp fra fremmede og når de i tillegg kan sine saker, så er kan det jo ikke bli bedre. Kos dere videre. Tusen takk! Har kost meg masse med reisetråder her selv på mørke vinterkvelder, så glad for å kunne gi noe tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Glenfiddich skrev 11 minutter siden: Blir videoen av det å se på youtubekanalen din? :) Jepp, men selve nedfiringen ble bare filmet fra kamera på land. Føltes litt respektløst å styre med kamera når jeg fikk hjelp Henger et godt stykke bakpå på kanalen (Thyborøn), men satser på å få ut litt mer fremover. Tar ca 8-10 timer per video, så nå som kveldene blir mørkere tar jeg sikte på å få ut en i uka når jeg uansett ikke kan seile i mørket. Båtplassen får uansett reiseskildringene først Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.September.2024 Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Tror du kommer kose deg på kanalene………..det hadde jeg gjort. bra med masten å att du fikk hjelp. de foredrag jeg vart på med seilere som har masten på dekk, har alle sagt att masten skall ikke stikke ut førover, hele utstikket skall vare akterover…….blir mye lettere manøvrering i sluser. @Babaria er vel den her på BP med mest erfaring av seilbåt på Europas kanaler, kan sikkert komme med råd her Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 11.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2024 Har hørt det samme Gunga, det er vistnok også lettere å krige med mannevonde leiebåter som angriper masten når man står i cockpiten Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 12.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Da var dagen jeg har gruet meg litt til overstått. Avtalte med sluseoperatørene å møte ved van dam sluis kl 1345. De andre dagene har det vært mye sjø inn, da storslusen peker rett mot åpningen i moloen, men idag gikk det fint. Småbåtslusen er ute av drift. Tok farvel med den hyggeligste havnesjefen jeg har møtt på ferden hittil, og etter å ha surret masta til dekk etter alle kunstens regler, la jeg ivei. Jeg nådde frem i siste liten, og av uvisse årsaker måtte jeg ty til tlf for å få forbindelse med operatørene. Fikk melding om å følge etter en oljetanker, og etter en saftig omgang med propellstrøm kom jeg meg inn i slusen. Fikk melding over vhf om å legge til på babord, og idet jeg forsøkte å finne et sted å fortøye, fikk jeg så hatten flaggret. Med babord mente de nemlig å fortøye til babord side på selve oljetankeren! Som sagt, så gjort, og jeg kjempet febrilsk mot thrusteren til tankskipet mens jeg prøvde å legge til. Mannskapet kom heldigvis til unnsetning, og jeg fikk kastet fortøyningsliner opp på dekk til dem. Masten skrapte faretruende i skroget (må få takk i plank og ta den lengre akter), men det gikk på et vis. Måtte stå lenge og holde båten ut ifra tankskipet, da flere båter skulle inn i slusen, og bølgene gjorde at jeg duppet opp og ned. Men tankskipet stasjonerte en kar til å hjelpe meg, og det ble en hyggelig halvtime med venting i godt selskap. Jeg fikk ordre om å forlate slusa først, men ble kjapt forbiseilt. Rakk ikke å nå første svingebro før den stengte, med det resultat at jeg forårsaket en ekstra stenging av hovedveien på 5 minutter. Ekstra pinlig var det at jeg innså at jeg hadde kunnet passere under med mine snaue 2,5m... Men det var rødt lys, og med mine nytilegnede cevni-kunnskaper i bakhodet fulgte jeg prosedyrene til punkt og prikke. Ved neste røde lys var det to broer; en høy, og en lav. Nå var trafikksentralen kjent med hvor liten jeg var, så fikk klar beskjed om å gi faen i lysene, og bare fortsette. Men de fulgte med på kamera, for broen jeg ikke kunne gå under vippet opp idet jeg passerte. Fordelen med at jeg hadde kalt opp etter boka var at en lastebåt jeg nærmet meg kalte meg opp ved navn, og ba meg gå styrbord-styrbord, da de skulle laste av. Jeg er sjeleglad for at jeg har sambandserfaring på både Norsk og Engelsk fra forsvaret (der brukte jeg flere samband samtidig på kjøretøy), for det lusne vhf-kurset til telenor er verdiløst. Nådde etterhvert enden av kanalen, nå var det en sort vegg bak meg, og det ble seilas til slutt med 3 knop på tomgang, til tross for manglende rigg. Måtte heldigvis ikke vente mer enn 5 minutter ved Bruggeslusa, mer enn det hadde blitt vanskelig, da den 6km lange kanalen begynte å gi litt mer sjø enn den kortstammede motoren likte. Vel inne satte jeg kursen mot babord, og en hevebro som ikke rikket seg av flekken. Fortøyde ved bredden, og tuslet bort til operatørhuset; det var stengt. Så da ligger jeg her gratis til i morgen, satser på at det ikke blir for mye venting for å komme seg ut av byen Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Super…kul å se dine bilder…. tror du kommer ligge gratis nå på en masse plasser……minus er vel att du må bruke havne-avgiftene på bensin ! gå en liten tur rundt i Brugge…..det var en kjfin by ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 12.September.2024 Link til dette innlegget Svart 12.September.2024 Ja, et par dager i Brugge er ikke bortkastet tid. Vi var på en restaurant der. Kelneren lurte på om vi ville donere noen Euro til et godt formål. Så vi donerte et par Euro. Spurte om det gode formålet. "Til meg selv", var svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 15.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Satser på at det blir lettere på fen Franske landsbygda Gunga, her er det få plasser man kan snike seg til. Føles mest som fjelltur i land uten allemannsrett Jeg har ikke råd til å spise ute, så da slipper jeg den problemstillingen. Får satse på at donasjonen din kom godt med Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 15.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Etter at jeg skrev det forrige innlegget, fikk jeg handlet mat, og 5 liter diesel til kinavarmeren. Glad jeg har den i det hustrige høstværet som kom som lyn fra klar himmel. Rundt kl 2100 hørte jeg derimot at broen var iferd med å åpne seg! Stakk hodet ut av luka, og så at det var en lastebåt. Men noe var galt, for den kjørte seg fast flere ganger, bakket opp og krasjet inn i broen gang på gang. Det er jo standard bredde på både båter og infrastruktur her, men båten var fra Bratislava, så jeg lurte på om det muligens var problemer med dimensjonene. Kanalene i Brugge er tross alt veldig gamle. Men den kom seg omsider igjennom, og til min store skrekk begynte den å bruke thrustere for å legge til der jeg lå! Løp ut, og gaulte til karen i baugen om jeg skulle flytte meg, fikk bare "no problem, no problem" med tjukk østeuropeisk akksent til svar. Men jeg tok ingen sjanser, og løsnet fortøyningene lynkjapt. Og godt var det, for kapteinen så ikke engang til styrbord der han brukte akterthrusteren! Jeg fikk dratt båten min unna, og med få meters klaring slamret lastebåten til kais. Noe indignert gikk jeg bort til kapteinen for å spørre hva i alle dager de holdt på med, men han snakket ikke Engelsk utover "no problem, no problem" Så da ble det Tysk av alle språk, og jeg fikk svar på når de tenkte å dra avsted. Dro båten lengre bak for sikkerhets skyld, og idet jeg fortøyde kom det en kar med skilt rundt halsen ned, han var fra trafikksentralen, og forklarte at denne kaien kun var for kommersiell trafikk. Jeg beklaget, og da jeg forklarte at jeg ikke hadde noe valg ettersom broen var stengt for dagen, sa han at jeg bare kunne ligge, så lenge jeg var klar til broåpning kl. 0830. Om lastebåten hadde han ikke mye pent å si, den var tydeligvis kjent for å være en vandrende katastrofe, som kolliderte med alt som var av infrastruktur. Han hadde kontaktet Politiet ved flere anledninger, men ettersom de utrolig nok ikke var fulle, og hadde alle papirer på stell, var det fint lite han kunne gjøre. Han gav meg så VHF-kanalen til broene og slusene i Brugge, og ønsket meg en fin kveld, og lykke til på ferden. Dagen etter var jeg klar på slaget 0830, og passerte første broen uten problemer. Slusa i Brugge var fra 1800 tallet, og vernet, noe som medførte original utforming. En trivelig kar kom ned, og hjalp meg med fortøyning, og advarte om at i en så gammel sluse var vanninstrømningen mye raskere enn i de moderne. Og han overdrev ikke, strømmen var stri som en elv! Det hele tok 5 minutter, og jeg fikk en god innføring i lokalhistoren til byen. Beklaget at jeg ikke hadde mer tid til å se meg rundt, skulle virkelig ønske jeg var en uke her istedenfor ved kysten. Ble også fortalt at kanaltillatelser ikke lenger kunne kjøpes på kontoret, men måtte betales på nett. Så etter slusen lette jeg forgjeves etter en plass å fortøye, og jeg ble mer og mer nervøs ettersom jeg forlot byen uten papirer. Til slutt fant jeg en liten sidekanal etter alle broene, der var det bare en meter dypt, så jeg kjørte meg godt fast i mudderet, laget en kopp kaffe, og ordnet papirene på nett. Småbåtregisteret holdt, og sluttsummen ble 35 euro for en uke. Kjørte meg deretter løs, og fortsatte i retning Ghent. Det begynte etterhvert å bli sent; sluser og vippebroer gjør at jeg må revurdere ambisjonene mine om 50km dagen. Ved veikrysset en mil før Ghent snudde jeg sydover mot Kortrijke, for rett etter svingen hadde jeg sett meg ut en gammel kanal. Kartet merket den som under 1M dyp, men den hadde heldigvis ikke slammet igjen, og var 4m helt inn. Tørte ikke å fortøye i betongsperringen; der var det et kamera. Fant ingen regler om at man kun kan fortøye utenfor oppmerkede områder, så da var planen tilgivelse fremfor tillatelse. Satte to liner i autovernet, og hadde baugen inni en busk/gresstue. Bredden var muret skrått opp, så det var dypt nok. Helt til jeg spiste middag, og til min store forskrekkelse hørte båten skli nedover! Hoppet ut i cockpiten; vannstanden var sunket med en meter! Mens jeg grublet over hva i alle dager som hadde hendt, og grøsset over tanken på hva som ville skje dersom gårsdagens lastebåt klarte å kjøre istykker slusene nedstrøms, kom vannet tilbake like plutselig som det dro. Det viste seg nemlig at større lastebåter forskyver vannet, og det hadde nettopp passert to på en gang... Hoppet iland, slakket fortøyningene slik at båten lå lengre utpå, og da neste kolonne passerte hadde jeg null problemer Kom etterhvert i snakk med en Bulgarsk fisker som hadde et par stenger uti rett ved båten min. Han var en trivelig kar, og vi snakket om løst og fast idet solen forsvant i vest. Han forklarte at dette var en vanlig plass å fortøye, og at mange lokale bodde i båtene sine her i området. Fikk en fin innføring i de lokale fiskeartene, hvordan man fanget hva, samt hvordan man overlever i Bulgarsk fengsel. Dagen etter syklet jeg til butikken, og fikk også kjøpt meg 6 liter bensin. Klokken ti satte jeg avsted, og etter noen timer sydover kom jeg til en bro i et trangt stykke kanal, med en lastebåt under. Den så ikke ut til å rikke seg, i kikkerten så jeg at den hadde akterstavnen mot meg, og idet jeg nærmet meg så jeg at den rygget! Det var en annen båt foran, og jeg forsøkte febrilsk å legg til langs bredden. Der var det stein, og jeg kjørte meg fast. Heldivis forutså jeg det i den grad at jeg holdt en snau knop, og kom meg derfor av uten problemer. Den første lastebåten la til langs babord bredde, og jeg satte motoren min i revers på fult turtall. Kalte opp lastebåten som var på vei mot meg, men fikk ikke svar. Omsider passerte den meg, med halvannen meters klaring. Den første båten gav meg klarsignal til å gå først, og ønsket meg en fin dag videre. Nå nærmet jeg meg neste sluse, og kartet innsisterte på at jeg skulle ta den lille slusa til babord. Etter 20 minutter opp en kanal som ble smalere og smalere, og etterhvert føltes mer som en jungel, med trær som vokste i elveløpet og 1,5 knop motstrøm, ble jeg fortalt av en fisker at det var en blindvei. Noe slukøret snudde jeg derfor, og fortsatte til storslusa. En lastebåt var på vei inn, og kalte opp operatøren på VHF. Til svar fikk jeg skurrende gebrokken engelsk, og det hørtes ut som om hun tygget på mikrofonen sin. Fikk med meg at jeg skulle til babord, og etter noe om og men ba hun meg stave navnet på båten min. Det var derimot lettere sagt enn gjort, for hun kunne ikke det fonetiske alfabetet... Hun ville også ha hele reiseplanen min, noe hun fikk, men jeg måtte spesifisere at jeg var en 6.8m seilbåt, og ikke et kommersielt fartøy. Mulig at hun var fersk, og ble forvirret av at den håndholdte vhf-en min ikke har atis, samt at jeg ikke har ais. Jeg fulgte prosedyre til punkt og prikke, og informerte om at hun knapt var lesbar, og etter at jeg for femte gang ba henne gjenta meldingen, fikk jeg et svar som i et donald-blad hadde blitt skrevet som "@#&$#@" på Nederlandsk. Litt utfordrende å komme seg ut bak en elvebåt, men det gikk på et vis, og jeg fortsatte videre sydover. Ble passert flere ganger av en cabincruiser med vannski bak, det er første gangen jeg ser det Det begynte derimot å dra mot kveld, og jeg innså at jeg ikke ville nå neste sluse før kl1800. Fant derfor en trivelig liten havn med en plass i et veikryss, og la til der. Ble forklart på tlf at jeg måtte betale i en kafe rett ved, men der kunne man bare betale kontant. Hun som drev stedet var utrolig hyggelig, og forklarte hvor jeg kunne ta ut penger dagen derpå. Så her er jeg for øyeblikket! Fant forresten ut iløpet av dagen at kanaltillatelsen min kun er gyldig i Flanders, og ikke i Wallonia... Utrolig irriterende, da det ikke kommer opp noe om det når man søker på nett eller betaler. Kafedamen sa at slike ting var vanlig i Belgia, og at de to regionene mer eller mindre var som ulike land. Men hun påpekte at Wallonia faktisk ikke var sammenhengende, og at dersom jeg fortsatte sydover på denne kanalen ville jeg krysse grensen til Lille i Frankrike, uten å forlate Flanders! Så da blir det å skaffe Franske papirer, før jeg krysser grensen imorgen kveld. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.September.2024 Link til dette innlegget Svart 15.September.2024 Spennende! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.