Jump to content

Valkyrja på langtur


Valkyrja

Recommended Posts

3 hours ago, Valkyrja said:

Det viste seg nemlig at større lastebåter forskyver vannet, og det hadde nettopp passert to på en gang...

 

Ja, det merker man i Kielkanalen også - med den maksfarten som er der, så er det slik at jo større båtene er, jo mindre bølger lager de, helt til en viss grense - de aller største båtene skyver liksom vannet forran seg og lager store oppover- og nedoverbakker.  Minnes også at det var mye diskusjoner omkring samme fenomen i Oslofjorden, Kielferga lagde tsunamilignende bølger dersom den gikk for fort - en helt annen bølgetype enn typiske hekkbølger.

 

3 hours ago, Valkyrja said:

Jeg fulgte prosedyre til punkt og prikke, og informerte om at hun knapt var lesbar, og etter at jeg for femte gang ba henne gjenta meldingen, fikk jeg et svar som i et donald-blad hadde blitt skrevet som "@#&$#@" på Nederlandsk.

 

Jeg har jo VHF-antenna på toppen av masta, så jeg hører mye rart på VHF'en, inkludert profaniteter og folk som mister tålmodigheten fullstendig.  Men selv med VHF-antenna på toppen av masta kan det være utfordrende til tider, både å være i stand til å lytte og få med seg ting som koordinater, og ikke minst å forklare ting slik at det blir forståelig, og å bl.a. fortelle slike ting som egne koordinater på VHF.  Båtnavnet ditt er vel ikke helt enkelt å forklare ovenfor folk som ikke forstår "viktor-alfa-lima-kilo-yankee-romeo-juliet-alfa".  Jeg finner det imidlertid veldig rart at noen som driver med profesjonell kommunikasjon over radio ikke greier å få med seg slikt.

 

3 hours ago, Valkyrja said:

Ble passert flere ganger av en cabincruiser med vannski bak, det er første gangen jeg ser det :giggle:

 

 

Det koster en god del i drivstoff å kjøre rundturer i vannskifart med en cabincrusier - men er det lov i det hele tatt på kanalene, det er vel stramme fartsgrenser der?

 

Hyggelig å høre at du møter massevis av hyggelige folk!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ja, det er definitivt egne farer her :giggle:

 

Hadde samme opplevelse i kielkanalen, men her var jeg i en avsidesliggende sidekanal, så var litt uventet. Kanalbåtene er jo helt hinsides store, all ære til de som står til rors!

 

Her er en som passerte havna idag:

 

IMG_20240915_173526497.jpg.fcc18236caea3a6029adfe004524cc49.jpg

 

Angående vhf, så er jeg jo klar over navnet. Pleier bare å si "valkyrie" på engelsk, men nekter å ha anglifisert stavemåte på selve båten, norrønt for alle pengene her :giggle:

 

Har som tidligere nevnt benyttet mye samband, og her var det definitivt en elendig mikrofon. Aldri hatt det problemet tidligere på turen, og var 50 meter fra senderen...

 

Men tenker at hun muligens var fersk i jobben, så gidder ikke å pushe på det. Alle kan ha en dårlig dag :smiley:

 

Jeg forholdt meg til de andre båtene i slusa istedenfor, og det gikk fint.

 

Det er lov å kjøre fort på enkelte strekk av kanalen; det er et eget symbol for høyhastighet og vannski, samt at man har lov å lage hekksjø.

 

Snakket med dem senere til kais, det var vistnok for å rettferdiggjøre båten for hele familien. Barna sto på vannski, og de voksne drakk øl i sola :smiley:

 

Er utrolig glad for det selv, alle jeg har møtt på her i landet har vært utrolig hyggelige og hjelpsomme!

 

Har jo vært litt frustrert over byråkratiet til tider, og da hjelper det godt når de lokale deler samme oppfatning. Har dessuten lært mye historie om de forskjellige regionene man ikke kan lære uten å snakke med folk selv.

 

Skulle som alltid ønske at jeg hadde mer tid, turen fra norge og ned til middelhavet alene kunne med fordel tatt et helt år.

 

Men det går ikke med denne kronekursen :giggle:

Link to post
Glenfiddich skrev for 5 timer siden:

Ja, hva er egentlig egnet dybde? Hvis man er for eksempel 1,25 m vil det være bra, eller må man fortsatt holde avstand til kanalbredden?

Det varierer, noen plasser er kanten rett ned, mens andre steder er det miniatyrsteinrøys eller betongplater som skråner.

 

Oppgitt dybde varierer med regn og tørke.

 

Vil tro at man vil gå på grunn før eller siden uansett hva man gjør dersom man er dypere enn en meter.

 

Men mudder i 3 knop gjør ingen skade :smiley:

Link to post
Gunga Din skrev for 5 timer siden:

1,25 da klarer du nok de fleste kanaler……..tom Canal de Midi

mange franske har 1,80m

 

GD stikker 1,95 i saltvann…..

Blir gode 2.20 på deg her da, må holde tunga beint i munnen da!

 

Hadde utvilsomt blitt populær blandt lastebåtene som bare er 140cm dybe, og dermed måtte ha viket for deg :giggle:

 

Men ta deg et par uker med leiebåt da vel? Så kan du starte rett i indrefileten, og slipper de trafikkerte strekkene + mast på dekk :)

Link to post
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Nei blir ikke noe 2,20 men kanskje 1,98 eller noe sånnt !

 

vi klare hele Standing Mast Route i Holland…..o vi kan gå de fleste tyske kanaler. Har en tanke om å gå Donau + Rehn hjem fra Middelhavet, men det blir først om ett antall år……

Sikker på det? Jeg er 129 i saltvann, vannlinja er nesten 10cm dypere nå. Ser det veldig tydelig på den, ehm, grønne vannlinja :giggle:

 

Den ruta høres jo ikke feil ut :smiley:

Gleder meg til å komme litt nærmere alpene selv nå, er lei av flatland.

 

Kondisen er jo også fraværende etterhvert; idag var jeg døden nær når jeg måtte sykle opp en bakke på vei til butikken :lol:

Link to post
Valkyrja skrev for 5 timer siden:

Samler opp bilder og opplevelser nok til et helt innlegg. Er jo relativt monotont, å legge ut nye kanalbilder hver dag blir jo fort kjedelig :giggle:

 

Men traff på en stengt kanal da, så ble en kjempeomvei helt tilbake til Belgia. Skal få en oppdatering når jeg er kommet til hovedkanalen.


Om du trenger en kanalguide så har jeg noen pdf liggende, men de er noen år gamle. Send meg en PM så skal du få en link til nedlasting. 

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

Hva slags kartverk bruker du for å finne de gale kanalene? :)

Bruker VNF sin app NAVI. Litt forvirrende i starten, men har fått dreisen på den nå. Veldig mye unøyaktigheter dog, men det er ikke så mye jeg får gjort med det.

 

Det hender at jeg tjorer balja til elvebredden, og sykler avsted for å rekognosere.

 

Andre båtfolk er også gull verdt, men hadde definitivt vært lettere om jeg kunne Fransk. Har testet å snakke Norsk istedenfor Engelsk, og de forstår ca like mye :giggle:

Link to post

Dude; byråkrati, folk som ikke skjønner norsk, stengte kanaler og nå behov for 39 cm regn? Det høres ikke akkurat ut som et åpenbart alternativ til å seile rundt... Hva er det EGENTLIG et alternativ til? Seiling?

 

Er det den engelske kanal med vanskelige værforhold og kommersiell skipstrafikk som er så fryktinngytende at du er villig til å utsette deg for det europeiske kontinentalmarerittet, i så fall, ville det vært et bedre alternativ å gå nord om England?

Link to post
Glenfiddich skrev for 8 timer siden:

Dude; byråkrati, folk som ikke skjønner norsk, stengte kanaler og nå behov for 39 cm regn? Det høres ikke akkurat ut som et åpenbart alternativ til å seile rundt... Hva er det EGENTLIG et alternativ til? Seiling?

 

Er det den engelske kanal med vanskelige værforhold og kommersiell skipstrafikk som er så fryktinngytende at du er villig til å utsette deg for det europeiske kontinentalmarerittet, i så fall, ville det vært et bedre alternativ å gå nord om England?

Det er jo bare uflaks, samt vedlikehold nå som sesongen er på hell.

 

Hadde seilt dersom jeg hadde en krystallkule som fortalte meg det på forhånd, men slik er nå engang etterpåklokskap.

 

Grunnen til at jeg valgte kanalene er at jeg ble for sen til Biskaya ift høstværet. Hele sommeren er den dominerende vindretningen der nordvest, mens det på høsten dreier til sydvest, dvs motvind. Og jeg bør ha en uke for å krysse der med min båt.

 

Så da hadde det fort blitt like mye venting i Brest.

Link to post

Mens jeg sitter å venter på en klesvaskautomat i en Fransk landsby, kan jeg gi en skikkelig oppdatering:

 

Jeg passerte Kortrijke etter at jeg forlot den trivelige havna. Bestemte meg som nevnt over for å dra syd rett inn i Frankrike for å unngå Wallonia, da tillatelsen min kun var gyldig i Flanders.

 

Ved første slusa fortøyde jeg for kvelden, og ventet til dagen etterpå. Denne gangen ringte jeg på tlf istedenfor vhf, det fungerte mye bedre.

 

Den neste slusen var Fransk, og der var det intet tlf nr oppgitt. Prøvde VHF uten hell, og endte opp med å fortøye, og klatre 3 meter opp betongveggen. Lusket bort til tårnet og banket på, der var det folk hjemme med fungerende radio, men de forstod ikke Engelsk.

 

Fikk forklart meg på Norsk med veiving og peking, og da ble plutselig slusa klargjort, og jeg løp for alt jeg var god den snaue kilometeren tilbake til båten.

Det gikk ikke særlig fort med båtkondisen jeg har pådratt meg de siste månedene :giggle:

 

Vel fremme gikk jeg igang med å krysse den Fransk-Belgiske grensen hundre ganger, før jeg omsider kom til en havn i Frankrike. Den var derimot 1m dyp, så jeg fortsatte til den kommunale kaien i Armentieres.

 

Fant ingen info om betaling, så jeg hadde bare en neve euro klar i tilfelle havnefogden kom for å ta betalt.

 

Nå var det på tide å skaffe Franske papirer, noe jeg fikk ordnet via VNF på nett. Til min store frustrasjon fikk jeg beskjed om å printe det ut, og ha på styrbord side i baugen.

Jeg har mye rart ombord, men printer har jeg ikke.

 

Så da spaserte jeg til kommunehuset, og spurte om noen der kunne Engelsk. Det ble helt stille, før noen gikk for å hente en jente på 25. Hun beklaget seg, og sa at hun ikke var noe flink, men snakket selvsagt plettfritt.

 

Fikk printet ut papirene helt gratis, og takket for meg. Et bilde av bygget:IMG_20240919_104012944.jpg.08d1bf2758891b3f960dc97b5040b249.jpg

 

Etter en tur på butikken, satte jeg kursen mot Lille. Jeg kom derimot ikke langt før jeg så at det var dødfødt; slusa var en anleggsplass!

 

Jeg viste at den skulle vedlikeholdes, men slik jeg forstod det var det fortsatt mulig å passere. Men den gang ei.

 

Snudde derfor, og leste meg opp på den alternative kanalen ned elva Leie.

Den skulle være åpen, med oppgitt dybde på 2.20.

 

Kjørte så helt til neste sluse, den var stengt, og da jeg ringte inn, fikk jeg etter mye om og men avtalt at de skulle åpne kl0900.

Det skal nevnes at jeg nå noe ufrivillig har gått igang med å pugge Franske gloser. Jeg får trøste meg med at de også kan brukes i Polynesia :giggle:

 

Snakket med et Fransk par på nedsiden av slusen i en cabincruiser, fikk mye god info fra dem. De spurte derimot om jeg var på vei hjem til England. Noe forvirret, spurte jeg hva de mente med England? Jo, siden jeg snakket Engelsk, så var jeg vel fra England? Til informasjon, så lærte jeg Engelsk i USA som barn, så jeg har ikke akkurat britisk akksent...:giggle:

 

Det ble ikke mye søvn den natten, da myggen ved elvebredden tilsynelatende klarte å ta seg igjennom glassfiber...

 

Dagen etter fikk jeg utlevert en fjernkontroll i slusen, slik at jeg kunne ordne meg selv.

IMG_20240920_141030209.jpg.7cd26cc1c120e02d6bd5ad01accbde19.jpg

 

Den fungerte kjempefint; trykket på en knapp, så åpnet slusen seg, når man har fortøyd trykker man på nr to, så fyller den seg, åpner, og gir grønt lys.

 

Fortøyde rett etter, og sov som en stein.

 

Dagen etter oppdaget jeg en fin flytebrygge bare et par km fra slusen, og jeg forlot båten der for å handle frokost og bensin.IMG_20240921_103835600_HDR.jpg.bfd25ab785f15d19ed0b6f338e644bd1.jpg

 

Dro så videre til Estaires, og et stykke etter det var det bråstopp.

 

Målte dybden til en snau meter, og det var tydelig på elvebredden at det var lav vannstand. Mulig at det er grunnere lenger bortenfor, men jeg vil tro at det vanligvis ville ha gått. Navi oppga varsel for særskilt oppmerksomhet, men ikke for så liten dybde. Varselet var også fra 2016, så smått frustrerende at det ikke var ordnet...

 

Dro så tilbake til Estaires, og fortøyde på en kommunal flytebrygge.

 

Jeg skulle nemlig plukke opp en vennine fra Norge i Isbergues, og hun var allerede i Paris.

 

Mens jeg ventet begynte det å regne, og det gikk opp for meg at 7mm regn gav hele 25cm mer vann.

 

Så nå venter vi bare på regnet det neste dagene, og satser på at det holder. Omveien via Belgia er såpass lang og kostbar målt i bensin og papirer at det er verdt et forsøk.

 

Ligger rett ved kirken i Estaires:

 

IMG_20240921_141953983.jpg.2fd2492b970cfa853d42b8d58b9dd12a.jpg

 

 

Folk her i landsbyen er utrolig hyggelige, folk kommer med småkaker og brus, og sier at de aldri her sett båter her før.

 

Her om dagen spurte en gjeng med tenåringer om de kunne få en båttur, så tok dem med opp og ned elven en svipp, og lot dem ta roret selv.

 

Og igår kveld kom en mann ned med en pose; av den lille Fransken jeg forstår sa han at han hadde sett at jeg gikk barføtt i flere dager. Jeg prøvde å forklare at jeg alltid gjør det, men han la posen i båten min, sa det var en gave, og nektet å ta den tilbake.

 

Det var et par nye joggesko...:giggle:

 

 

Link to post
2 hours ago, Valkyrja said:

Så da hadde det fort blitt like mye venting i Brest.

 

Brest (i Frankrike/Biscaya) er en fin by! :-)  (Kanskje bortsett fra at veldig mye av arealet der er okkupert av militæret).

 

Dette med et lite forbehold, vi var vel ikke stort lengre der enn ett eller to døgn (gidder ikke sjekke loggen) - men det er på listen over steder vi ønsker å besøke igjen når eller om vi skal tilbake samme vei. :-)

 

Det var koselig å ta kanalene, sier naboene våre - jeg drømmer litt om å gjøre det samme, men jeg har litt motforestillinger også.  Kostnader (ikke bare at man trolig må betale en god del for slusing og slikt, men kanskje også at man er mer avhengig av gjestehavner, septiktømmestasjoner, at det blir mer kostnader i resturantbesøk, etc, etc), sikkert mye monotont landskap, og sikkert mye mygg.  Det må jo også være slitsomt dersom man er alene ved roret, mens man ute til sjøs kan skru på autopiloten og la den jobbe i timesvis mens man tidvis titter på radarbilde og ut av vindu/sprayhood, så kan man ikke lemne roret i mer enn minutter av gangen i kanaler og elver, og kanskje ikke i det hele tatt dersom det er mye trafikk og/eller trange kanaler.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...