Gunga Din Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 tobixen skrev 3 minutter siden: Brest (i Frankrike/Biscaya) er en fin by! :-) (Kanskje bortsett fra at veldig mye av arealet der er okkupert av militæret). Vi gikk aldri inn til Brest, vi lå i en liten fin by som heter Camaret-sur-Mer, der ligger mange langseilere å venter på ett værvindu for att komme seg over Biscay eller forbi Raz-du-Seine...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Jeg synes det er passelig utfordrende å komme seg frem, forstå hvordan man f.eks. sjekker inn i havner, takler lokalt byråkrati, skjønner seg på lokale regler, etc selv i dag, når det meste av informasjon faktisk finnes på Internett, hvor vi har "automatoversetting" og nå til og med AI (perplexity.ai kommer ofte til kort, men den vet å søke gjennom diverse båtfora dersom man spør båtrelaterte spørsmål. Båtplassen er jo en enorm kunnskapskilde, men når man blir referert til en tråd på 1342 sider, så er kanskje Perplexity nettopp verktøyet som skal til for å få en kjapp oppsummering)? Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig dette må ha vært i tidligere tider. > 11 hours ago, Glenfiddich said: Dude; byråkrati, folk som ikke skjønner norsk, Det tok meg litt tid å skjønne at båtfolk i Norge egentlig er veldig heldige og frie, svært lite byråkrati og regler å forholde seg til. Byråkrati, det blir det mer og mer av jo lengre man kommer nedover i Middelhavet. Hvis man ikke liker byråkrati, så må man holde båten sin milesvis unna Hellas - eller eventuelt benytte en agent. Norsk kommer man seg ikke langt med, selv i Danmark går det fort på engelsk (selv bruker jeg som regel engelsk dersom jeg representerer arbeidsgiver og prøver å kommunisere skandinavisk dersom jeg representerer meg selv). Frankrike er jo et av de særeste landene, og jeg tror bare det er ved Brest at jeg har hørt en PAN-PAN-PAN-sending som ikke kom i engelsk oversettelse (her vil jeg skyte inn at Helge Ingstad for alle praktiske formål var en mayday-situasjon, hvor det bare var flaks at det havnet skadde mennesker i vannet, og allikevel ble kommunikasjonen etter havariet holdt på norsk, uten å nevne ordet "mayday" - med det resultat at flere skip bare seilte rett forbi uten å bidra til søk). Jeg kan ikke si at jeg ikke har hatt språklige utfordringer på min seiltur, det er forbausende mange som har jeg har støtt på som ikke kan engelsk, tidvis til og med unge folk. Men det aller meste av folk som har VHF-håndtering som del av sin yrkesbeskrivelse, de har kunnet kommunisere på engelsk. Høflighet er en fin ting - etter hva jeg har skjønt skjer det at man støter på franskmenn som faktisk skjønner engelsk, men at det rett og slett er en politisk greie å benekte enhver kjennskap til dette språket. Sannsynligheten for å bli godt behandlet øker kanskje dersom man høflig begynner en konversasjon med "parles-tu anglais?" eller tilsvarende, avhengig av hva som er lokalt språk. (Jeg minnes en gang i Baltikum hvor vi hadde det travelt med å rekke et tog - og fruen spurte tilfeldig lokalbefolkning på russisk om veien til togstasjonen. Det var kanskje ikke så smart, vi ble pekt i stikk motsatt retning og rakk ikke toget). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 tobixen skrev 27 minutter siden: Det var koselig å ta kanalene, sier naboene våre - jeg drømmer litt om å gjøre det samme, men jeg har litt motforestillinger også. Kostnader (ikke bare at man trolig må betale en god del for slusing og slikt, men kanskje også at man er mer avhengig av gjestehavner, septiktømmestasjoner, at det blir mer kostnader i resturantbesøk, etc, etc), sikkert mye monotont landskap, og sikkert mye mygg. Det må jo også være slitsomt dersom man er alene ved roret, mens man ute til sjøs kan skru på autopiloten og la den jobbe i timesvis mens man tidvis titter på radarbilde og ut av vindu/sprayhood, så kan man ikke lemne roret i mer enn minutter av gangen i kanaler og elver, og kanskje ikke i det hele tatt dersom det er mye trafikk og/eller trange kanaler. Jeg har jo halve marsjfarten din, så måtte hatt et lengre vindu for Biskaya. Man betaler ikke for hver enkelt sluse, det er inkludert i avgiften. Jeg betaler 85 euro for en måned, det blir avregnet av skroglengde, båttype og motorkraft. Sparer også vannvittig mye penger på å ikke være i marinaer; det er gratis kaier overalt. Jeg lager maten selv, er ikke fan av restaurant. Så blir ganske rimelig, sett bort ifra drivstoffprisen. Men ellers treffer du stort sett innertier. Distansemessig kommer man ikke like langt for dagen, og jeg savner autopiloten. Har løst det med å ta en time eller to med lunsjpause midt på dagen, da kan jeg også gå meg en tur, eller ta meg en treningsøkt. Jeg har seilt non-stop siden mai, så prøver å se positivt på at jeg nå får litt landliv. Gleder meg til jeg kommer lenger øst mot alpene, da kan jeg starte dagen med en flytur med paraglideren min. Savner fjell, litt lei flatmark nå Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 1 hour ago, Valkyrja said: Det gikk ikke særlig fort med båtkondisen jeg har pådratt meg de siste månedene Det er rart med det, på en eller annen måte greier jeg å holde meg i god form mens jeg er i båten. Kan være at det blir en del ekstra forbrenning og bruk av muskler rett og slett på å holde balansen når det er bølger ute. Kanskje det er svømming og hyppige landturer som gjør det. Eller at jeg bruker en god del tid på vedlikeholdsoppgaver som krever litt mer bevegelse sammenlignet med å bare sitte ved en datamaskin. 1 hour ago, Valkyrja said: Nå var det på tide å skaffe Franske papirer, noe jeg fikk ordnet via VNF på nett. Til min store frustrasjon fikk jeg beskjed om å printe det ut, og ha på styrbord side i baugen. Jeg har mye rart ombord, men printer har jeg ikke. Det har min norske nabobåt nå. Det er mye de ikke har, inkludert IT-kompetanse og "båtførerprøven", men skriver - det har de. Og den er nyttig, stadig vekk er det naboer som ønsker å få noe printet ut, sier de. I Hellas forventer de at man registrerer seg online og tar papirutskrift av dokumenter (hvor det bl.a. står at betaling av båtskatt er OK), etterpå kontrolleres papirene på diverse kontorer, kopieres og lagres i papirmapper. Det er nesten lettere med dokumentfalsk enn å få alle papirene i orden. 1 hour ago, Valkyrja said: Det ble ikke mye søvn den natten, da myggen ved elvebredden tilsynelatende klarte å ta seg igjennom glassfiber... Riktig ja. En båt har ofte diverse ventilasjonskanaler, inngangsluken er sjeldent tett, etc. Jeg sliter også når jeg ligger på de feile stedene. Jeg minnes at jeg har vært på kajakktur i nærheten av grensa til Hviterussland på denne tiden av året, eller kanskje det var oktober - jeg kan ikke huske at mygg var noe problem. Merkelig. 1 hour ago, Valkyrja said: Dagen etter fikk jeg utlevert en fjernkontroll i slusen, slik at jeg kunne ordne meg selv. Er det noe du fikk lånt for én sluse, og som så skulle leveres tilbake i en postkasse, eller er det en standardgreie som fungerer på flere sluser? 1 hour ago, Valkyrja said: Folk her i landsbyen er utrolig hyggelige, folk kommer med småkaker og brus, og sier at de aldri her sett båter her før. Det er strengt tatt ikke noe godt tegn at de aldri har sett båter før. Da er det kanskje reelt sett en blindvei, selv om det kommer noe regn de neste dagene? :-) (Eventuelt, det er mulig å komme seg videre på SUP eller med jolle, men ikke med en seilbåt?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Gunga Din skrev 36 minutter siden: her er en link til vannivåer Carte de vigilance crues nationale : Vigicrues.gouv.fr klikke deg inn på området.......og automatoversett til norsk......så kanskje du kan få ut litt intressant info Tusen takk gunga! Målestasjonene her er dessverre ikke i drift, men skal ta det med meg videre. Har laget min egen, med pinner i elvebredden De lokale har forklart at det ofte er mye høyere etter et par dager med nedbør, så krysser fingrene! Nedturen til middelhavet blir jo fort mye raskere med høstregn fra alpene, det gir vistnok et par knop ekstra Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 6 minutes ago, Valkyrja said: Jeg betaler 85 euro for en måned, det blir avregnet av skroglengde, båttype og motorkraft. Jeg betaler 106 EUR elns pr kalendermåned bare for å få lov å ha båten i Hellas, men båten min er jo litt større. 6 minutes ago, Valkyrja said: Sparer også vannvittig mye penger på å ikke være i marinaer; det er gratis kaier overalt. Ok, det er da noe. Alltid veldig behagelig å kunne stoppe hvor man vil og strekke på bena (slik var det da vi rodde i kajakk - men stedene der var ofte tilrettelagt som rasteplasser for kajakkpadlere på privat initiativ, og man skulle betale en liten havneavgift - men siden sesongen var over så hadde vi hele elva for oss selv, og ingen som kom for å samle inn havneavgift. I mange byer og tettsteder med elver - også i Norge - er det massevis av steder hvor man kan lande en båt, men de er jo oftest private, og man kan risikere å bli jaget bort av en illsint eier). Men så spørs det om dette kanskje begrenser seg til enkelte småkanaler og enkelte land? Du skrev vel for en del innlegg siden at du måtte betale havneavgift på en brygge i Belgia? I Kielkanalen finnes det noen steder man kan ligge gratis, men der er det ikke lov å stoppe utenfor de godkjente stedene for dette, og generelt få steder man kan gå i land. Jeg har lest noe om at det i deler av Donau også ikke er tillatt å stoppe "hvor som helst". Minnes også at jeg i Tiber hadde utfordringer med at det var enkelte strekk hvor det var umulig å få fortøyd jolla og komme seg inn på offentlig land. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Alt er vel relativt når det kommer til fysisk form, sammenlignet med kontor er nok seiling bedre. Men jeg tilbringer mye tid i fjellet med ski og til fots, og da blir det jo noe redusert. Men har målt med aktivitetsmåler, og i sjøgang har man høyere kaloribruk enn sofa på land, selv når man sitter i ro. Dokumentfalsk skal ikke jeg klandre noen for å bedrive nei, og printer ombord er nok lurt. Men det har ikke jeg plass til Myggen tror jeg kom av at det fortsatt er sommertemperaturer her. Var 28 grader den dagen. Har tettet alt av hull, men nå er nattetemperaturen heldigvis nede i 12 grader. Fjernkontrollen skal leveres tilbake ja, men hvor er jeg ikke sikker på. Gir den fra meg i siste slusa på denne elven tenker jeg. Angående at båter er sjeldent her, så tror jeg det bare er fordi dette er en bakevje, og at hovedkanalen igjennom Lille får all trafikken. Det er attpåtil havner i begge retninger, så det er nok ikke en naturlig plass å overnatte. Betale for å ha båten i landet er jo bak mål... Har ingen problemer med det her, men da får jeg også mye for pengene. Tror strengt tatt de går i tap på meg der, men så betaler jeg jo jollepris. Stemmer at jeg brukte marina i Belgia, men det var mest for komforten sin del. Trengte en dysj og vann. Ellers er det gratis overalt stort sett. Har sett noen som tydelig er merket som private, er de ikke det får jeg heller smile og beklage, og flytte meg. Franskmenn har et veldig avslappet forhold til lover og regler Sitér dette innlegget Link to post
Glenfiddich Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Valkyrja skrev for 8 timer siden: Det var et par nye joggesko... Det der, det må vel være av typen erfaringer som gjør det verdt det. Omveier, liksom! Noen ganger er omveier best. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Enig! Og nå har jeg folk som kommer på besøk hver kveld for å prate Trives utrolig godt i denne landsbyen, men nå er regnværet på vei. Blir spennende å se om beregningene mine stemmer. Bare å glede seg, hvor enn du ender opp med å dra! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.September.2024 Link til dette innlegget Svart 25.September.2024 18 hours ago, Valkyrja said: Men jeg tilbringer mye tid i fjellet med ski og til fots, Jeg tok meg en flytur hjem i februar for å få meg litt skigåing i år. Visstnok er det skisteder både i Tyrkia og Kreta, men ... det frister ikke helt :-) Det å komme seg i land på øde øyer og komme seg opp til topps ligger kanskje i genene våre, jeg merker meg at det er få andre folk her nede som gjør slikt. Når det er sagt, det var etter to uker i havn i København at jeg kom hjem, forventet at det ville være tungt å gå trappene opp til kontoret etter så mye tid på båten ... men, nei, jeg overrasket meg selv ved å springe rett opp i full fart uten å bli sliten. (jeg har litt problemer med å skjønne meg på folk som bruker heisen opp på jobb og senere kjører til treningsstudio. jeg har også litt problemer med å skjønne meg på folk som kommer til en rulletrapp - gjerne to i bredden, for så bare å stå der og blokkere trappa for alle andre ... og vedkomne som fant ut at det skulle være smale rulletrapper med plass til bare én person i bredden og ingen lett tilgjengelige alternative trapper i nye Deichman bibliotek i Oslo ... han har jeg lite til overs for) :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Valkyrja skrev On 24.9.2024 at 22.13: …………, men nå er regnværet på vei. Blir spennende å se om beregningene mine stemmer. fikk du nok med vann til å fortsette ? 🙂 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Gunga Din skrev for 4 timer siden: fikk du nok med vann til å fortsette ? 🙂 Nei, ble retur. Er ved Belgia igjen ved siste slusen i den vesle kanalen, kommer igjennom på mandag tenker jeg. Skal skrive detaljert når det er mer å skrive om :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Har vært ganske stille her på en stund? :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sailorboy Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Ny oppdatering på Valkyrja turen på youtube. Abonner på kanalen hans så blir det kanskje noen kroner i støtte til turen. https://www.youtube.com/@sondreelnes Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Nei, om han ikke gidder å oppdatere her på forumet så står jeg over. Jeg vil heller ha et levende båtforum enn kun henvisninger til blogger og YouTube videoer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 index skrev 4 minutter siden: Nei, om han ikke gidder å oppdatere her på forumet så står jeg over. Jeg vil heller ha et levende båtforum enn kun henvisninger til blogger og YouTube videoer. Står ved det forrige jeg skrev, om at jeg ikke ville skrive før det var noe å skrive om Og nesten tre uker med venting innestengt i en kanal er jo ikke så spennende, gidder ikke å poste bilder av dagens ferske baguette liksom. Men har kommet meg videre nå, så skal få somlet meg til å hente ut litt bilder fra kameraet. Slusene åpner ikke før 12 imorgen. Forøvrig synes jeg det var i overkant krast av deg; jeg la ut link èn gang slik at de som var interessert i å se film fra turen kunne finne det, og har ikke delt alt jeg har laget siden. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 tobixen skrev On 15.10.2024 at 12.47: Har vært ganske stille her på en stund? :) Har vært innestengt mellom vannløs kanal og ødelagt sluse, og tenkte at å friste dere med bilder av god mat og drikke ikke er helt innafor Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 sailorboy skrev for 1 time siden: Ny oppdatering på Valkyrja turen på youtube. Abonner på kanalen hans så blir det kanskje noen kroner i støtte til turen. https://www.youtube.com/@sondreelnes Tusen takk! men er nok lenge til jeg får noen dollars derfra Gøy med forskjellige medier, skriverier og film fanger jo forskjellige detaljer på et vis. Blir nok aldri bok på meg da, det får denne tråden holde til Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Valkyrja skrev 11 minutter siden: Forøvrig synes jeg det var i overkant krast av deg; jeg la ut link èn gang slik at de som var interessert i å se film fra turen kunne finne det, og har ikke delt alt jeg har laget siden. Mitt innlegg var et svar på innlegg fra @sailorboyder han anbefaler oss å heller følge deg på YouTube for betaling. Men jeg er ikke interessert i å bidra til å ødelegge et så bra forum som baatplassen.no. Så sorry, det er ikke aktuelt for min del. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Youtube er gratis. Forøvrig er den aktuelle filmen fra østdanmark, noe jeg delte her i detalj for flere måneder siden, så det her blir storm i vannglass. Som sagt; video og tekst er to forskjellige medier som ikke erstatter hverandre. Jeg har hatt stor glede av å lese Jarle Andhøys bøker, selv om jeg så seriene først, for eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Sånn @Hulda, nå skal du få oppdateringene dine Litt idag, og mer med bilder av mannevonde lastebåter imorgen. I Estaires mønstret en veninne fra Norge ombord, og etter fire dager med regn og høyere vannstand satte vi kurs mot Dunkerquekanalen atter en gang. Denne gangen tok det fem ekstra meter før det sa stopp, så da ble det vendereis til Estaires. Der fikk vi være med noen lokale karer som fisket etter gigantisk uspiselig fisk: Dro deretter tilbake til Quesnoy-sur-Deûle, hvor jeg gikk igang med å forske på hvordan man kunne få tillatelse til å reise igjennom Wallonia. Alt var selvsagt på Fransk, men til syvende og sist var systemet deres nede, ingen viste noen ting som helst, men uten papirene jeg ikke kunne få, var det ikke mulig å dra dit. Så da ble det atter mer baguetter og ny type ost til frokost hver morgen, mens vi ventet på at slusen skulle åpne igjen den 6. Oktober. Veninna mi er veldig glad i Belgisk øl, så da ble det også en spasertur over grensen. En dag jeg sov lenge våknet jeg brått til en lyd jeg (heldigvis) ikke har hørt på lenge; nemlig ulingen fra en flyalarm! Halvveis i ørska røsket jeg på meg klær og sko, med en nyhetsartikkel jeg leste på sengekanten dagen før om at Iran hadde avfyrt ballistiske missiler vestover i bakhodet. Men de flyr jo ikke så langt, så godt hjulpet av at en barnehage gikk rolig forbi kaien laget jeg kaffe istedet. Tredje verdenskrig er ille, men en morgen uten varm kaffe er verre. Leste litt på nett, og fant ut at de tester alarmene den første onsdagen hver måned Ellers gikk venteuka fredelig for seg, men måtte sove med hørselvern, da et Argentinsk par i nykjøpt 36foter brukte aggregat til å drive panelovner, istedenfor dieselvarmer.. Da slusen endelig åpnet var det null respons på vhf, så da ble det joggetur til kontrolltårnet. Traff heldigvis en arbeidsbåt med engelsktalende franskmenn ombord, de hjalp oss med å få booket slusing sammen med dem. Vel igjennom gikk turen til Lille fint for seg, og inne i byen fant vi en kai på den ene avstikkerelva. Idet vi la til kom det et par karer ned, han ene så litt skeptisk ut da han så flagget vårt. Men den andre snakket bra Engelsk, og sa at det var kaien til kajakklubben deres, men at vi var hjertelig velkomne til å være der et par dager; vi kunne attpåtil få låne dusj og toalett gratis! Det var godt med en skikkelig skuring etter tre uker med klut og vann! Den andre karen var en del av sea shepherd/free paul watson-bevegelsen, derav skepsisen til Norsk flagg. Jeg var veldig fristet til å tilby hvalkjøtt og familiehistorier fra Lofoten, men klarte å bite det i meg På den annen side ble jeg tatt på senga av en kar som kunne Norsk! Her er jeg i et land der de færreste snakker Engelsk, så det var ikke helt forventet kan man si. Han hadde bodd på Grønland, lært seg Dansk, deretter bodd i kollektiv med Svensker, for så å reise rundt i Norge. Så det ble skikkelig skandinavisk med Fransk aksent, men fult forståelig! Hele 11 språk snakket han, og var veldig glad for å få frisket opp litt på det som ikke akkurat var dagligtale for han. Skal få skrevet mer imorgen Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Jøye meg, det ene utelukker da ikke det andre. Om man er misfornøyd med at Valkyrja deler sine opplevelser i det ene eller andre mediumet, får man la være å følge med og kreve pengene tilbake. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Det er bare at vi sofaseilerene blir urolige når vi ikke hører noe. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Veldig fin oppdatering @Valkyrja Og jeg synes det er helt fint med linker til youtube så kan de som har lyst se der også. Men ikke glem oppdateringer her for det er som @Hulda sier, vi blir urolige når vi ikke hører noe. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Valkyrja Svart 17.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Setter pris på omtanken Akkurat det med internettilgang blir muligens en utfordring fremover, da mobilabonnementet mitt bare har en måned igjen med roaming i EU. Sitter å snuser på starlink, da det blir vesentlig mye rimeligere enn mobil når jeg kommer ut av EU. Men blir ikke helt klok på hva jeg skal kjøpe der. De har et båtabonnoment som man vistnok skal kjøpe til båtbruk, men det er helt hinsides dyrt, og tydeligvis beregnet på oljesjeiker med 300 fots cabincruisere. RV/bobilabonnomentet koster under en tusenlapp, men det er ifølge diverse forum litt frem og tilbake om det faktisk fungerer. Ser også at det kun kan brukes to måneder av gangen utenfor landet man registrerer adresse i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.