Jump to content

Valkyrja på langtur


Valkyrja

Recommended Posts

I Lille observerte vi et elektrisk reinsdyr på vei til butikken!

Screenshot_20241007-201558.png.adc0f3f4a7adff4d1370f2a7c0f27fb3.png

 

Så til slusehistorien:

 

På Canal du Nord går det veldig mange lastebåter, og man må derfor sluses sammen med dem om de er i nærheten.

Litt utfordrende med språkbarrieren, men etter en løpetur til tårnet fikk jeg beskjed om å gå foran neste båt.

Å gå først er viktig, noe jeg kommer tilbake til.

 

Kapteinen ombord gav derimot full gass for å komme inn, og jeg havnet derfor bakerst.

 

Hadde litt utfordringer med å komme inn, da elva som rant rundt slusen traff meg sidelengs, men kom meg inn etterhvert.

 

Vel inne fikk jeg derimot en kraftsalve fra lastebåten som gav fult pådrag forover.

Kastet meg over VHFen, og både jeg og sluseoperatørene ba han se til helvete å sette motoren i fri, med et stort blinkende skilt som sa det samme attpåtil.

 

Han gav meg deretter klarmelding, og jeg fortøyde akter i et feste i sluseveggen. Båten min er jo ganske liten, så pleier å fortøye baugen i en stige, slik at jeg kan klatre opp etterhvert som vannet stiger.

 

Men idet jeg var mindre enn en halvmeter fra stigen kom den fordømte propellen på igjen, og båten min ble slengt 90 grader til siden på sekunder. Både masten akter og utenbordsmotoren sto nå i spenn mot sluseveggen, og jeg fikk med nød og neppe slakket opp slik at ikke både motor, ror og mast ble smadret.

 

Veninnen min løp til med en åre, og presset oss ut så hardt hun klarte.

 

Men kapteinen på lastebåten var ikke ferdig, nå kjørte han thruster i tillegg, til tross for saftige franske gloser fra kontrolltårnet.

 

Tauet skled ut mellom hendene på meg, og idet jeg var i ferd med å måtte slippe eller ble dratt over bord, stoppet han.

 

Veninna mi løp til baugen, og jeg vridde om påhengsen for å vri båten, slik at hun fikk tauet igjenom stigen.

 

Operatøren satte igang med vannfylling, men hele seansen ble rene styrkeprøven, da lastebåten jevnlig kjørte motor og thruster.

 

Han hadde nemlig ikke fortøyd, for å spare tid...

 

På vei ut fra slusen krasjet han som en tivolibil fra side til side i sluseveggene, og unngikk med nød og neppe sluseporten.

 

Vel ute så vi heldigvis ingen synlige tegn til skade på masten, muligens godt hjulpet av at den bare var knyttet relativt løst, og dermed kunne bøye seg litt.

 

Motoren var det verre med; den fikk en svak bøy på stammen. Men den kjørte fint, så da var det ikke noe problem. Kjøling og alt fungerte fint.

 

Masten får jeg ikke sjekket skikkelig før marseille, men jeg noterte ned informasjonen på lastebåten, samt filmet. Dersom masten har strukturskader, så jakter jeg ned kapteinen med marine traffic helt til han betaler for seg. For dette var grov uaktsomhet og dårlig sjømannskap.

 

gpMediaMetadata_1729162787849.jpg.91608db8c1ef0e6819fb3ddffd3e67b9.jpg

 

På vei til Douai lærte vi at fartsgrensene er veiledende, som så mange andre regler i Frankrike :giggle:

 

Vi ble tatt igjen støtt og stadig, til tross for at vi holdt grensa på 7kmt.

Det ble en del hekksjø, noe som fungerer dårlig med kortstammet motor, så vi ble enige om å heller holde oss til de små kanalene så langt det lot seg gjøre. For dette var like lite kjekt som å være syklist i sterkt trafikkert 80-sone.

 

I Douai tok vi til gamlekanalen, men der kom vi ikke langt før vi nådde en vippebro som ikke vippet lenger.

 

Der var det derimot strøm og vann på kaien, men hvor man fikk tilgang til det var ikke lett å si.

Strøm begynner å bli et problem etterhvert, så da ble det en tur innom det nærmeste man kommer biltema i Frankrike, nemlig Leroy-Marlin. Der kjøpte jeg et bensinaggregat, samt litt småplukk som trengs til båten.

 

Kom i snakk med en dame på en Engelskflagget elvebåt, de bodde på kanalene 5 måneder i året. Der fikk jeg masse uvurderlig informasjon om ruten vi tenkte oss videre, nemlig Saint Quentin-kanalen. Vi ble advart mot mye groe av en fremmedartet type elvegresd, men man kom seg igjenom. Man måtte bare være obs på kjøling til motoren, og være forberedt på å grave litt til tider.

 

Da jeg spurte om hvor man kunne tømme septik, så bare lo hun, og sa at det bare er 10 pumpestasjoner på de 9000km med kanaler som er...

Alle, inkludert yrkesbåtene, tømmer bare rett i sjø. Leiebåtene har ofte bare et hull ala utedo...

Unngå sluser og småkanaler var rådet, men ellers er det bare å tømme.

 

gpMediaMetadata_1729160943408.jpg.a8c564b3548303a05de479daa3df6807.jpg

 

Siden hele dagen gikk med til handling, ble det bare en håndfull sluser til andre siden av byen.

Etter tips fra den Engelske damen sjekket jeg AIS, slik at jeg tok slusene uten lastebåter. Da fikk jeg bruke de mindre slusene, som har flytende fortøyninger som justeres etter vannstanden. Det er utrolig mye lettere!

 

Vi fortøyde ved innløpet til gamlekanalen på toppen av byen.

 

IMG_20241012_103823345_HDR.jpg.6b8b36c5c74bf034ff0321c170f46e93.jpg

 

Nå må jeg igjennom neste sluse, så fortsettelsen får dere en annen dag :)

Link to post
Valkyrja skrev for 3 timer siden:

Setter pris på omtanken :smiley:

 

Akkurat det med internettilgang blir muligens en utfordring fremover, da mobilabonnementet mitt bare har en måned igjen med roaming i EU.

 

Sitter å snuser på starlink, da det blir vesentlig mye rimeligere enn mobil når jeg kommer ut av EU.

 

Men blir ikke helt klok på hva jeg skal kjøpe der. De har et båtabonnoment som man vistnok skal kjøpe til båtbruk, men det er helt hinsides dyrt, og tydeligvis beregnet på oljesjeiker med 300 fots cabincruisere.

 

RV/bobilabonnomentet koster under en tusenlapp, men det er ifølge diverse forum litt frem og tilbake om det faktisk fungerer. Ser også at det kun kan brukes to måneder av gangen utenfor landet man registrerer adresse i.


Kanskje Starlink tilbys forskjellig rundt om i verden, og at det i så fall gjør at folk blir forvirret? Ellers så er vel tilbudene endret seg litt opp igjennom, noe som nok også bidrar til forvirring.

Står i hvert fall noe her:
https://www.starlink.com/support/article/dd5b43b5-20e1-b29b-2d7d-a7ffd0541988

 

Sitat

– internasjonale reiser i opptil 2 måneder per tur
– kystdekning (opptil 12 nautiske mil utenfor kysten) i territorialfarvann hvor Starlink har aktiv dekning over hele verden i opptil 5 påfølgende dager om gangen og totalt 60 dager i løpet av ett år


og 

 

Sitat

Dersom du bruker Starlinks Roaming-produkter i et annet land enn der leveringsadressen er i over 2 måneder, kan Starlink kreve at du oppdaterer den registrerte adressen til det nye stedet. Hvis det nye stedet ikke er i et autorisert område (markert som "Tilgjengelig" eller "Venteliste" på Starlink-kartet), kan tjenesten suspenderes umiddelbart. Se brukervilkårene for mer informasjon.

Forøvrig burde du vel passe på at du får en Mini, som veier under halvparten og bruker 1/3 av strømmen som den vanlige, kan kjøres uten inverter, og kommer med innebygget router.

Link to post
S/Y Emma skrev for 14 timer siden:

Jøye meg, det ene utelukker da ikke det andre. Om man er misfornøyd med at Valkyrja deler sine opplevelser i det ene eller andre mediumet, får man la være å følge med og kreve pengene tilbake.

Tid er penger, så jeg kommer til å kreve tilbakebetaling av Valkyrja hvis det viser seg at å lese denne tråden er bortkastet tid :lol:
(Foreløpig er det ingenting som tyder på det:)

Link to post
Maika skrev for 3 timer siden:

Tid er penger, så jeg kommer til å kreve tilbakebetaling av Valkyrja hvis det viser seg at å lese denne tråden er bortkastet tid :lol:
(Foreløpig er det ingenting som tyder på det:)

Du skal få en øl dersom det ikke står til forventningene :ler:

Link to post

Starlink fungerer veldig godt på havet. Kostnaden nær land er ok, men på havet koster det mye. Har brukt det i Stillehavet, og der var vi mange samtidige brukere. 

 

Veldig bra tråd! Drømmer om en kanaltur, har bare tatt caledonien kanalen og det er 3 dager (pluss dager med fjellturer). Har til og med prøvd en motorbåt som egner seg til turen. Seilbåten funker ikke, er for dyp. Kom med mer informasjon. Hvis du ikke har lest tråden til Barbara inneholder det en bra beskrivelse av en kanaltour til middelhavet. 

Link to post
pacuare skrev 4 minutter siden:

Starlink fungerer veldig godt på havet. Kostnaden nær land er ok, men på havet koster det mye. Har brukt det i Stillehavet, og der var vi mange samtidige brukere. 

 

Veldig bra tråd! Drømmer om en kanaltur, har bare tatt caledonien kanalen og det er 3 dager (pluss dager med fjellturer). Har til og med prøvd en motorbåt som egner seg til turen. Seilbåten funker ikke, er for dyp. Kom med mer informasjon. Hvis du ikke har lest tråden til Barbara inneholder det en bra beskrivelse av en kanaltour til middelhavet. 

Takk for tilbakemelding!

 

Så det er ikke noe problem å bruke standard (bobil) pakke, sålenge man er nært land? Hvordan funker det når man bytter land?

 

Ja, anbefaler virkelig ikke seilbåt her :fniser:

En snekke eller cabincruiser uten for høy flybridge hadde vært bedre, med sistnevnte kunne man også utnyttet høyhastighetsstrekkene.

Thruster hadde også vært fint.

 

@Barbaria har sendt meg gode pdf'er :)

Link to post

Så et lite irritasjonsmoment:

 

Jeg kjøpte som sagt et bensinaggregat, noe som etterhvert har blitt nødvendig pga lite sol i dype kanaler, og høy luftfuktighet.

 

Det fungerte utmerket fire ganger, deretter fikk jeg null motstand når jeg dro i snoren.

 

Åpnet dekselet, og der viste det seg selvfølgelig at dekselet som holder mekanismen som griper tak når man starter den var av billig plast, og hadde brukket tvert av...

 

Kunne ha fikset med epoxy e.l, men selvfølgelig var hele el-panelet foran, og det gikk ikke an å rikke uten å nappe ut ledninger.

 

Så da blir det å teste hvor sterke rettigheter man har som forbruker i Frankrike.

Link to post
Valkyrja skrev for 23 timer siden:

Akkurat det med internettilgang blir muligens en utfordring fremover, da mobilabonnementet mitt bare har en måned igjen med roaming i EU.


vi har 2 stk Talkmore abonnement….. ubegrenset data…..

etter 100Gb settes farten ned…..men det er enda tilstrekkelig så vi kan streame TV……499kr så er min samboer med i Obos som gir 20% rabatt….så vi betaler 399 kr/mån…..frie samtal og sms innom hele EU ! 

 

man får vare litt obs, Guernsey—Monaco- Albania er ikke EU,

så der må man tvangsstyre tlf til rett operatør.

S/Y Gunga Din

Link to post

Vi kjører også Telia slik som Gunga Din. Kan anbefales. Tror vi har 4 simkort, og betaler vel rundt 1000/mnd. Men selv om Telia setter ned til pensjoistmodus etter at hurtigdelen er brukt opp, så er hastigheten nok til å se filmer, NRK og så videre. Vi har brukt systemet gjennom store deler av Europa uten problemer. 

Link to post

Lokale abonnement er absolutt best. Det kjøres ulike datatilbud hver sommer. F.eks. her i Hellas har Cosmote ubegrenset 5G data i 3 mnd for €50. Italia har sitt etc etc. På vinteren betaler vi €25 for 250GB full 5G speed.

 

Ikke noe problem å få et lokalt simkort i EU, stikk innom en telebutikk. Vi har dårlig erfaring med Vodafone som fakturerte lenge etter terminering av abonnementet. Vi måtte ta kontakt med banken for å få tilbakebetalt penger. De kunne opplyse at dette ikke var en ukjent sak med Vodafone. Så nå er du advart mot å gi de kredittkort opplysninger.

 

Vanlige norske abonnement med mye data er vanligvis ikke beregnet på annet en sommerferieturer og forretnings reiser i EU. De er IKKE beregnet på ubegrenset opphold i utlandet, noe jeg har fått erfare.
 

Ulike betingelser gjelder, så sjekk disse nøye når det gjelder hvor lenge du kan oppholde deg i utlandet og fortsatt benytte mye data. Er du uheldig sperres abonnementet på dagen uten advarsel. Er du ekstra uheldig må du betale dyrt for data brukt utenfor betingelsene i avtalen, du vet, den avtalen som du sikkert leste når du tegnet abonnementet :)  BankID etc blir da fort et problem. Rapporter sendes til folkeregister, skatteetaten etc. Been there done that.

 

Du planlegger å være lenge ute på tur?

Skaff deg for all del Revolut eller lignende utenlandsk bank om du skal oppholde deg mye i utlandet og bruk utelukkende den til å betale for deg i utlandet. 
 

Så er det de som sikkert har andre erfaringer, bare tull det funker fint for oss etc. Vel, nå har du i alle fall et perspektiv og forhåpentlig har du tenkt på alt dette før du dro. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg vært bedre forberedt på det byråkratiske puslespillet. 

 

En av de nyttigste rådene vi fikk på SXK langturs seminar "unngå myndigheter så langt det er mulig". De visste hva de snakket om. 

 

 

Link to post

Takk for utfyllende svar!

 

Har Talkmore ubegrenset, men det er det jo bare en måned igjen på til det har gått 4 måneder.

 

Hva mener du med rapporter til folkeregister, skatteetat osv?

 

Har heldigvis ikke bank id på tlf, men kodebrikke.

 

Tror starlink er løsningen, særlig om jeg kommer meg til Karibia.

Link to post
On 10/16/2024 at 11:36 PM, Valkyrja said:

Jeg var veldig fristet til å tilby hvalkjøtt

 

Tørket hvalkjøtt? :)

 

Jeg smugler med meg frosset hvalkjøtt omtrent hver gang jeg besøker Norge.  Sist tok jeg med meg et helt kilo, men jeg hadde et stopp i København på turen, og jammen ble ikke hele kiloet spist opp av italienere mens jeg var på besøk der :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 uker senere...

Rød dag imorgen (allehelgensdag), så slusene er stengt. Skal laste over filmklipp fra kameraet, så kan sanke sammen noen bilder :smiler:

 

Veninnen min dro hjem for en uke siden, så har vært lange dager for å makse distanse, med påfølgende lite overskudd.

 

Men er straks på "toppen", neste uke blir det nedoverbakke og medstrøm!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...