Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

tobixen skrev for 9 timer siden:

Merkelig nok var det en påstand fra @Barbariahvis jeg husker riktig om at deres sykler tålte å stå utenombords på langtur.

Ja, vi hadde den Røde damen i salt luft 8 år og den fulgte med når vi solgte båten i 2022. Alle tre gir samt bremser fungerte fremdeles. Dekkene var originale, men slangene var byttet en gang. Sykkelen er laget i Aluminium så ikke noe rust på vitale deler, men en og annen skrue var rusten. Sprayet den et par ganger i året med crc og lot den dryppe fra seg på kaia.

Jeg kjøpte henne på Biltema i 2014 for litt under kr. 2000. 
Montert sammen i Helsingborg brukt på 6 mnd tur i Europas kanaler, og retur. Litt over 5 år på Norsk og Svensk kyst, brukt som pendlesykkel på Bastø Fosen, Gøtakanal, Svensk øst, sør vestkyst, opp til Norge, tilbake til Tyskland, ny runde i Europas kanalen til middelhavet, langs kysten i Frankrike, overvintring på Sicilia, Italienske kyst, over til Hellas. Alt dette og kjedet har ikke hoppet av en gang :klapper:

IMG_7160.jpeg.971622c17ab1794b1bed1a57d5314f6b.jpeg 

Her skuer hun mot Ven i øresund ny og fin i 2014.

IMG_7161.jpeg.37d5ffebf89d9d9a97ca4fd8758efa4a.jpeg

Her er hun på Corfu i 2022 fremdeles på dekk og nå med lasteplan. Utrolig god å sykle på var den også.

God sykkel!

Stort sett hele kanaldelen, overraskende nok! Selv i byene er det mye trær, og de verste betong/fabrikkstrekkene er sjelden mer enn en kilometer eller tre.

Det er plantet mye langs bredden for å forhindre erosjon, så det hele føles som en evigvarende skogstur egentlig.

På bildet her er det ekstra øde da, med sump på begge sider. Ofte er det hus eller gårder rett ute av synsfeltet, og jeg sender aldri drona opp når den er til sjenanse for folk.

9 hours ago, Barbaria said:

Ja, vi hadde den Røde damen i salt luft 8 år og den fulgte med når vi solgte båten i 2022. Alle tre gir samt bremser fungerte fremdeles. (...) Biltema

Jeg synes det er intet annet enn imponerende.  Ok, aluminium, lakk uten riper, solid "impregnering" med crc og bytte av skruer så snart man ser antydning til rust ... men allikevel, kabler til bremser og gir pleier jo fort å sette seg helt fast i slangene sine, og man skal jo være veldig forsiktig med å ikke få olje på bremser eller felg (med antagelse om at det er felgbremser).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sånn Gunga! Den som venter på noe godt osv :fniser:

Nå var jeg på vei inn i Marnedalen, og mot Balesmestunnelen på toppen, med hele 345moh.

Men ettersom det straks var allehelgensdag, stoppet jeg i Chamouilley. 1 november er nemlig helligdag i Frankrike.

Der var det en Svensk båt, men ingen var hjemme.

gpMediaMetadata_1737309102442.jpg.9c7d1b24711c4482b2c86fbca4fc93ca.jpg

Men til min store glede var det et servicebygg med dusj, samt landstrøm!

Med luftavfukteren på full guffe var det godt å få skrubbet grundigere enn man får med klut og balje, for første gang siden Lille... Det er ikke bare fordeler med å være utenom sesongen :fniser:

Dagen etter var jeg derimot mindre heldig; betalte, men fikk ikke kvittering med koden for strøm og servicebygg etter at jeg hadde betalt, da maskinen var tom for papir...:seiler:

Men det var heldigvis sol, så jeg satte ut et av de gigantiskke nye sammenleggbare panelene mine, i tillegg til det vanlige 180W panelet på dekk.

Kaldt var det derimot blitt, og ettersom jeg egentlig bare skulle gå i shorts i et helt år, hadde jeg lite varme klær med. Forutenom vikingklærne mine, som er av ull. Planen var jo å stikke innom et middelaldermarked/festival dersom anledningen bød seg.

Varme er de uansett, så det fikk gå.

Ruslet på tur nedover elva, og la etterhvert merke til at folk bråsnudde; en dame løp tilogmed inn i skogen. Da jeg spaserte inn i landsbyen lukket folk dørene, eller krysset gaten med en gang de så meg.

Hva som var greia aner jeg ikke, vikingene plyndret jo ikke så langt inn i landet. Overtro kanskje. Jeg lusket tilbake til båten, og tok en vanlig jakke utenpå kofta.

Veien videre oppover var preget av stadig økende mengder elvegress. Enkelte dager hadde jeg en snittfart på 2,5kmt, og minst en sluse sviktet for dagen; på det verste kilte 5 seg.

Det verste var når man er 3-6 meter nedi, begge dørene er gått igjen, og vannet kan komme når som helst. Fikk etterhvert laget meg et system slik at jeg kunne klatre opp, og gjete båten med tauene dersom slusen startet av seg selv. Da kunne jeg ta den ene åra, og gå igang med å grave opp gress på oppsiden, slik at jeg slapp å få det i propellen senere.

Mannskapet fra VNF var alltid på plass innen en time, og som takk for hjelpen for dugnadsarbeidet mitt, hendte det flere ganger at de kjørte i forveien og klargjorde neste sluse, slik at jeg skulle få tatt igjen tapt tid.

Her er et bilde fra kilt sluse (dog på nedturen mot Sâone):

gpMediaMetadata_1737309406092.jpg.f0d18b686e098d01f7c488322b65ca86.jpg

En kveld lå jeg ved en kommunal trekai rett etter en vippebro, og mens jeg gikk kveldstur på andre siden så jeg en svær røyksky idet broen gikk opp.

Der kom det to båter; en cabincruiser med Fransk flagg, og en båt jeg aldri hadde sett maken til under Britisk flagg; nemlig en steam pinnace!

Anbefaler å lese om dem; men kort forklart var det lettbåter med dampfremdrift og kanon som ble satt på vannet ved behov fra Britiske destroyere tidlig på 1900-tallet.

Båten var med på Operasjon Dynamo (evakueringen av de Britiske styrkene i Dunkerque i andre verdenskrig), og har for lengst gått over til diesel, samt byttet ut kanonen med en kutterrigg.

Eieren het Gary, og sammen med pappegøyen Sammie var de på vei til middelhavet.

(Røykskyen var forresten bare kjølevannsfeil, men passet jo godt da jeg spøkte om at det var en dampbåt)

gpMediaMetadata_1737309271160.jpg.8bc1fa4647bdc85f0003fefd5b65ecbc.jpggpMediaMetadata_1737309320091.jpg.a549803fb00047be1751828849f50169.jpggpMediaMetadata_1737309455788.jpg.f9c021b88b77b092d7d5be99b42627f1.jpg

Vi endte opp med å ta følge, og etter en ukes tid nådde vi toppen. Jeg startet først den dagen, delvis grunnet større og større motorproblemer, noe som medførte en toppfart på 6kmt...

Da jeg nådde tunnelen på toppen, fikk jeg grønt lys, og satte avsted.

gpMediaMetadata_1737309237751.jpg.68f2415d596b9deb4823df21034a520a.jpg

Men idet jeg kom inn, så jeg Gary et par kilometer bak meg.

Prøvde å kontakte han på VHF, uten hell.

Halveis igjenom fikk jeg stadig mer sjøgress rundt kjølen, noe som halverte farten.

Det var for smalt til at jeg kunne snu, og idet jeg skulle til å sette motoren i revers, så jeg til min store forskrekkelse at Gary var hakk i hælene på meg! Jeg hadde brukt hørselvern pga motorstøyen, og enveiskjøring kombinert med trange farvann er ikke forenelig med å se akterover.

Dampbåten vinglet fra side til side og stoppet opp, men til slutt kom vi ut på andre siden.

Etter at vi fant et sted vi kunne fortøye, stakk jeg innom for å beklage sneglefarten min.

Gary hadde vært usikker på lyssignalene på andre siden, men hadde fått grønt, som umiddelbart skiftet til rødt idet han var såpass langt inne at det var for sent å snu. Revers med langkjølt båt i flere kilometer nytter jo ikke.

Han hadde prøvd å holde avstand så lenge han kunne da han så meg, men med en gang han setter båten sin i gir, er minstefarten 4knop... :fniser:

Dagen etter var det helligdag, og med over en mil til nærmeste butikk, priste jeg meg hellig for foldesykkelen min nok en gang. Fikk handlet til både meg, Gary, og papegøyen Sammie.

Nå var jeg hele 345 meter over havet, med kun nedoverbakke hele veien til middelhavet!

Og det var alt for denne gang, skal prøve å ikke drøye så lenge før jeg skriver neste oppdatering :smiler:

Godt å høre at det fortsatt står til liv! Det er jo ikke så mye som skjer på denne tiden, så reisetråder er populært å følge med på!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 1/19/2025 at 7:48 PM, Valkyrja said:

Han hadde prøvd å holde avstand så lenge han kunne da han så meg, men med en gang han setter båten sin i gir, er minstefarten 4knop... :fniser:

Med eksternt ror bak på hekken er det kanskje litt vanskelig å bare gi en vennlig dytt resten av veien gjennom tunellen :-)

Gunga Din skrev On 21.1.2025 at 10.32:

Det var ju bra med ett livstegn…:tommel_opp:

hvor langt har du kommet nå ?

Skal holde ting i kronologisk rekkefølge, men uten å røpe for mye, så kan jeg si at det blir et lengre opphold i en havn som ikke plyndrer skipskista til sjømenn.

Er endel som må fikses og utbedres etterhvert; til dels kritiske mangler.

Passer uansett fint, så kan jeg fortsette når været er bedre :kul:

• 2 uker senere...

Takk sailorboy!

Skal bruke vinteren på å komme ajour med filmene, ble hengenes ganske langt bak etter at solcellene ikke klarte å holde tritt med pc'en. Men nå har jeg stikkontakt.

Kjente forøvrig at jeg gleder meg til å få opp masta når jeg lagte den, nå klør jeg etter å seile igjen!

Håper bare at jeg slipper like mye tordenvær i middelhavet :fniser:

tobixen skrev On 22.1.2025 at 16.45:

Masta skal vel på plass etterhvert, men jeg kom til å tenke på at utstikkende ror sikkert ikke er helt optimalt for typisk "med mooring" hvor man fortøyer med hekken mot brygga.

Er vel bare å ta baugen istedet? Gjorde det uten problemer i østdanmark. Ikke like stabilt, men båten min er jo såpass liten uansett.

Satser på å ankre mest mulig, veldig lite interessert i å betale 600kr natten uten strøm og vann.

Er ganske stor interesse for middelhavet på mannskapsbørsene merker jeg, så burde ikke være noe problem å alltid ha noen på ankervakt.

Det er fordeler og ulemper med å fortøye med baug vs hekk mot brygga, at baugen er mest vanlig i deler av norden mens hekken er mest vanlig i Middelhavet tror jeg er mer kulturelt enn noe annet.  For min del så er båten designet slik at det blir veldig mye støy dersom bølger treffer hekken.  Det er ikke "skvalp-skvalp-skvalp", det er "BANG BANG BANG".  Derfor velger jeg hekken mot brygga i situasjoner hvor det er noe som helst risiko for bølger inn fra andre siden.  Pluss at det ofte rett og slett er forventet når man kommer inn i en havn i Middelhavet.

tobixen skrev 54 minutter siden:

Middelhavet tror jeg er mer kulturelt enn noe annet.

Båter har tradisjonelt ankerutstyret i baugen. Det er dypt inn til land langs brygger, så roret slår ikke nedi.

Derfor er det greit å bakke inn. I norge på skjæra blir det grunnt inn ved svabaerget, så å bakke inn er dumt. Så i Norge rigger vi oss med anker i hekken også. Det fungerer der det er minimalt tidevann.

Det er et relevant poeng når man må slippe anker i havnebassenget, men en overkommelig hindring. Ofte har man "lazylines" aka "slime lines", og jeg har ingen problemer med å flytte ankerfeste mellom baug og hekk.

Første gang jeg hadde en "allminnelig" båtplass med flytebrygge/bom/utrigger  rigget jeg meg til med hekken inn - men fikk beskjed om at det var havnereglement der som tilsa at baugen skulle inn.

Det var ikke oppgitt noen årsaker, men jeg ser for meg at risiko for at båt skal synke som følge av dårlig fortøyning (eller veldig dårlig vær) er høyere med hekken inn enn med baugen inn - særlig dersom båten er designet som min.  Dette gjelder særlig dersom båten ligger mot en høy betongkai med risiko for røff sjø og med et anker som eneste som holder båten borte fra brygga.

Bakerste punkt på båten ligger rett over vannlinja, forreste punkt på båten ligger ca halvannen meter over halvlinja.  Dersom ankeret flytter på seg og båten blåser mot en høy stenkai med hekken først så tror jeg den kan synke ganske raskt (jeg har prøvd å modifisere litt - vannet skal i teorien bli stående under senga i akterkahytten og ikke renne ut noe sted, og det er en lensepumpe der - men dette er ikke testet på noen måte).  Skulle det samme skje med baugen, så er det mye baug som må ødelegges før man kommer i nærheten av vannlinjen (og som med hekken, forhåpentligvis vil ikke båten synke).

Ved kraftig sidevind vil belastningen på ankeret bli enorm, det man må regne med at det vil flytte på seg.  Har man baugen mot brygga, så vil man i beste fall ende opp med at båten blir liggende tilnærmet long-side, i værste fall får man skader på baugen, langt over vannlinja.  Med hekken mot brygga så vil før eller senere hjørnet på hekken berøre kaia.

Jeg anser det derfor som høyrisikosport å lemne en båt uten tilsyn med "med mooring", på bare anker i baugen og hekken mot en betongkai.  Båter som ligger lenge slik har nesten uten unntak flere tau og moringer som holder den vekke fra brygga (og gjerne også en nabobåt den kan lene seg mot i tilfelle mye vind).

On 2/2/2025 at 10:37 AM, Valkyrja said:

Er ganske stor interesse for middelhavet på mannskapsbørsene merker jeg, så burde ikke være noe problem å alltid ha noen på ankervakt.

Jeg bruker crewbay, og har seilt mye alene.

• For hver person som faktisk kommer til båten, så er det ca 5-10 personer som melder interesse på annonsen.  Jeg er usikker på årsaken, har en mistanke om at mange drømmer om å dra ut å seile, når det kommer til å sette planen ut i livet så viser det seg å være vanskelig å rydde plass på kalenderen.
  • Jeg får ofte forespørsler av typen "kan jeg bli med om tre måneder".  Planlegging er ofte vanskelig for meg, og jeg har brent meg på å avtale ting langt frem i tid én gang, jeg ønsker ikke å havne i samme situasjon igjen.  Jeg har ganske lite saklige tilbakemledinger på annonser av typen "bli med på seiltur nå!"

... men bank i bordet, nå har jeg mannskap og planer både for andre halvdel av februar og første halvdel av mars.

tobixen skrev On 3.2.2025 at 12.45:

Det er fordeler og ulemper med å fortøye med baug vs hekk mot brygga, at baugen er mest vanlig i deler av norden mens hekken er mest vanlig i Middelhavet tror jeg er mer kulturelt enn noe annet.  For min del så er båten designet slik at det blir veldig mye støy dersom bølger treffer hekken.  Det er ikke "skvalp-skvalp-skvalp", det er "BANG BANG BANG".  Derfor velger jeg hekken mot brygga i situasjoner hvor det er noe som helst risiko for bølger inn fra andre siden.  Pluss at det ofte rett og slett er forventet når man kommer inn i en havn i Middelhavet.

For min del er det mye enklere å hoppe iland fra baugen. Dersom jeg skal fortøye med akterstavnen inn, må jeg ha såpass avstand til brygga for å ikke risikere roret og motoren ved f.eks hekksjø, at det blir særdeles knotete.

Hadde en utrolig ubehagelig opplevelse med nettopp det i Stavanger, da redningsskøyta la seg i plan ut av gjestehavna før jeg hadde fått fortøyd skikkelig (bølgene slo over flytebrygga, fra innsiden...).

Men skvalping er jeg jo skånet for; jeg sover i forpiggen, og har somregel jolle og seil under cockpit. Så blir ikke så mye lyd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...