Valkyrja Svart 5.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar tobixen skrev On 3.2.2025 at 16.25: Jeg bruker crewbay, og har seilt mye alene. Har samme erfaring som deg etterhvert, særlig det med langt frem i tid, for så å trekke seg. Første mann til mølla er det jeg kommer til å kjøre fremover. Ellers har jeg frem til nå sagt at folk kun betaler sin egen reise og mat, og at jeg dekker havn osv, med mindre vi velger havn for komforten sin skyld når det kan ankres. Den løsningen tenker jeg å beholde for erfarent mannskap. Dansken jeg hadde med meg fra Brunsbüttel til Belgia var helt fantastisk; ingenting slår å våkne til morgenvakten med ferdig revede seil, og en skikkelig brief om hva som har skjedd ila natten, risikomomenter i området, og forslag til videre kurs. Da sover man godt om natten. Men ferske folk skal heretter få lov til å spleise på både drivstoff, vann og havneutgifter, samt skrubbe dekk osv i havn (men vedlikeholdsutgifter er selvfølgelig min kostnad). For med dem får man aldri slappet skikkelig av, men må stå opp i tide og utide for å håndtere lasteskip, reving og væromslag. Morsomste opplevelsen min med crewbay var forresten et tysk par som spurte om jeg hadde en ekstra lugar i tillegg til den de skulle ha, slik at et vennepar av dem kunne bli med. De trodde nemlig at båten var 68 fot, til tross for alle bildene på profilen min... Link to post
tobixen Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar On 2/5/2025 at 10:56 AM, Valkyrja said: For min del er det mye enklere å hoppe iland fra baugen. Same, same. Hadde jolla og noe annet skrot festet på davider, da var det veldig vanskelig å krabbe ned på badeplattformen og så opp på en høy kai - så det måtte rett og slett flyttes vekk. Skulle vel vurdert å gjøre ting på "nordisk måte" i stedet. Strøminntaket mitt er jo også i baugen, i motsetning til det aller meste av lokale båter, som har det i hekken. De fleste som oppholder seg mye i havner i middelhavet har en gangplanke slik at man kan spasere direkte fra hekken og i land, men det er ulemper med dét også. On 2/5/2025 at 10:56 AM, Valkyrja said: Dersom jeg skal fortøye med akterstavnen inn, må jeg ha såpass avstand til brygga for å ikke risikere roret og motoren ved f.eks hekksjø, at det blir særdeles knotete. Selv uten utstående ror og påhengsmotor, så vil jeg påstå at det for de fleste båter er mer risikabelt å være fortøyd med hekken nært en betongkai enn baugen. Riktignok, med hekken er det som regel mulig å putte noen svære kulefendere mellom. Det e rikke like lett å fendre baugen på en allminnelig seilbåt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Laba_n Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Veldig fin tråd dette,kan du ha masse lykke til videre og for guds skyld kjør på med YouTube så kan du få en fin ekstrainntekt. Link to post
Valkyrja Svart 7.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar Tusen takk! Har kost meg masse med andre sine reisetråder, så er kjekt å kunne gi litt tilbake Tror ikke youtube blir mer enn en softis ekstra i måneden med det første, til det er nivået til andre der for høyt. Men det er veldig gøy, og flere setter vistnok pris på at ikke alt er flett nye katamaraner i tropene Link to post
Laba_n Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar Valkyrja skrev 1 time siden: Tusen takk! Har kost meg masse med andre sine reisetråder, så er kjekt å kunne gi litt tilbake Tror ikke youtube blir mer enn en softis ekstra i måneden med det første, til det er nivået til andre der for høyt. Men det er veldig gøy, og flere setter vistnok pris på at ikke alt er flett nye katamaraner i tropene Ja det er mange om beinet på YouTube, men ser at dramatiske overskrifter genererer mange klikk uten at innholdet er nevneverdig dramatisk. Jeg har troa på at du kan få en del følgere ? Link to post
CatoN Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Valkyrja skrev On 7.2.2025 at 9.33: Tusen takk! Har kost meg masse med andre sine reisetråder, så er kjekt å kunne gi litt tilbake Tror ikke youtube blir mer enn en softis ekstra i måneden med det første, til det er nivået til andre der for høyt. Men det er veldig gøy, og flere setter vistnok pris på at ikke alt er flett nye katamaraner i tropene Jeg synes det er helt topp å følge deg på YouTube, og håper på litt oftere oppdateringer 😊 Link to post
Valkyrja Svart 5.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars Laba_n skrev On 7.2.2025 at 10.43: Ja det er mange om beinet på YouTube, men ser at dramatiske overskrifter genererer mange klikk uten at innholdet er nevneverdig dramatisk. Jeg har troa på at du kan få en del følgere ? Ja, dessverre... Men det er ikke noe jeg ønsker å drive med, da får det heller ta litt lengre tid :) Link to post
Valkyrja Svart 5.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars CatoN skrev On 25.2.2025 at 15.50: Jeg synes det er helt topp å følge deg på YouTube, og håper på litt oftere oppdateringer 😊 Tusen takk, setter pris på det! Har film nok til 3 videoer til før det ble vinterhavn, så skal få gjort dem ferdige før jeg fortsetter. Nå driver jeg å fyller på skipskista litt, så må prioritere tiden min. Tar ganske mange timer per film Link to post
S/Y Emma Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Det tar ofte mange år å bygge opp en nevneverdig seerbase på Youtube. Men plutselig slår algoritmene til, og så får du flere hundre tusen visninger på en video. Setter pris på vidoer uten clickbait, selv om de dessverre ser ut til å være mest populære på Youtube. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
CatoN Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Valkyrja skrev On 5.3.2025 at 23.09: Tusen takk, setter pris på det! Har film nok til 3 videoer til før det ble vinterhavn, så skal få gjort dem ferdige før jeg fortsetter. Nå driver jeg å fyller på skipskista litt, så må prioritere tiden min. Tar ganske mange timer per film Så bra, gleder meg. Keep up the god work👍😁 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn