Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

59 minutes ago, Valkyrja said:

Dansken jeg seilte med fortalte meg om "stenfiskerne", et eget yrke i DK det man rodde ut på fjorden, og halte opp steiner til bruk i bygg, gjerder osv.

Ja, sten er sannelig mangelvare i Danmark.  Man skal jo ikke lengre enn tvers over Øresund for å finne sten - men det ble kanskje vanskelig etter at Danmark tapte kontrollen over Øresund i 1658.  Jeg tror det var Hirsholm uttenfor Fredrikshavn vi besøkte, der er det faktisk litt småsten i fjæra - og det har vært et av Danmarks eneste "stenbrudd".  Jeg kunne ikke se stenbruddet - helt til jeg forstod at de drev og plukket småstein i fjæra.  Eller kanskje de plukket litt større sten, og at småstenene er alt som er igjen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Litt bilder fra dagens sykkeltur, krysset Saônen, og dro på landeveisekskursjon på østsiden:

IMG_20250621_130546869.jpg.9a521e3ea03efb85673ae73d9cde3e94.jpgIMG_20250621_132144589.jpg.3ed2eed6bfb2bf11655063d08fe1908e.jpgVeldig fornøyd med biltemasykkelen! Har gått over 10.000km nå, har bare måttet bytte slitasjedeler.

Og så ble det på tide å avslutte sjørøverkarrieren min:

IMG_20250621_185947778.jpg.24e5da42cadf4bb91a02722eb130d113.jpgIMG_20250621_190024733.jpg.9451a7ade4891ecec323762338776340.jpg

Kanskje ikke det peneste, men det får duge. Liker ikke synlige navn og identifikasjonsnr (med unntak av for bil osv), men kommer ikke utenom det der jeg skal.

Kommer fortsatt til å skrive "Valhall" som hjemmehavn så snart jeg får tak i mindre bokstaver, litt rebelsk skal jeg fortsatt være :fniser:

19 fot skrev for 6 timer siden:

Her er en båt hvor det ikke står hjemmehavn, kun navn. Observert i Tromøysund (Arendal) i slutten av mai.

20250530_214838.jpg

Den har nå stått på land i Grimstad ihvertfall en ukes tid. Ser ut som eier har slipt kjølen fri for bunnstoff, og primet, 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Da var kompressorkjøleskapbokstingen her!

IMG_20250625_111805834_HDR.jpg.7df27d558d9ae1625f0ffcc6f3dbfca0.jpg

Fikk den stående på halv åtte, så da måtte den stå vannrett over natten før jeg startet den.

Utrolig fornøyd sålangt; trekker 30W i sparemodus, og 45 på turbo.

Kompressoren lager ikke så forferdelig mye lyd, og går på 5-6 ganger i timen når den har fått kjølt seg ned.

Greit med plass er det også, iallefall til mitt bruk:

IMG_20250625_111817322_HDR.jpg.3a8184c1cf9a8678d2a33033a1b1aad8.jpg

Ellers har jeg slitt veldig med solbrenthet de siste dagene, UV-indeksen er ganske høy. Smører meg flittig med solkrem, men tipper det er løpeturer og sykling midt på dagen med påfølgende svette som gjør det.

I Norge pleier det jo alltid å komme minst to uker med kaldt vær og regn når jeg blir svidd, men det nytter jo ikke å basere seg på det her.

Så igår ble turene lagt til morgen og kveld, og dagen gikk med til å redigere ferdig video fra kanalene og ned hit til Mâcon. Ganske strømkrevende arbeid, men solcellene mine klarer pc, mikrofon, kjøleboks og to vifter uten at jeg i det hele tatt bruker strøm fra batteriene!

Ble tipset av en veninne fra usa som seiler endel i solsteiken at man får kjøpt UV-resistente skjorter med hette på sportsbutikker, så skal bort til decathlon å hamstre nå.

På sikt er målet å finne noen beduiner eller berbere i sahara jeg kan kjøpe ørkenklær av, men det får holde inntil videre :fniser:

Så til papirarbeidet:

Pantaenius har sendt betalingskrav for forsikringsfornyelse uoppfordret, og slik jeg forstår det dekker denne seilasområdet fra ifjor. Dvs ikke middelhavet.

Dersom det bare er faktura av typen man automatisk får av idrettslag i årevis er det greit, men dersom dette er noe de sender til inkasso, så blir jeg lite imponert.

For jeg var veldig klar på at jeg kun skulle ha tidsavgrenset forsikring ifjor, da ansvarsforsikring for seilbåt i norge stiller i samme kategori som om man skulle hatt det på langrennski..

Har sendt dem en mail, så satser på en oppklaring.

Noen andre som har erfaring med dem?

Vurderer ellers å skaffe lokal fransk forsikring istedet, det er tilsynelatende billigere. I tillegg slipper man riggsjekk for ansvarsforsikring, noe som er en smule overdrevent på en 22 fots seilbåt.

Ikke at det er en dum ting å sjekke i ny og ne, men jeg har ikke råd til å ta med masten og betale tusenvis av kroner hver gang jeg plasker ut på et nytt hav. Før Atlanterhavskryssingen får holde :smiler:

Hei Valkyrja

vi har Pantaenius og er veldig fornøyde !  Ja de er dyrere enn andre, men veldig OK å ha å gjøre med ingen krangel.

kan aldri tenke meg att de sender til inkasso, det ligger i kundens intresse att forsikringen er betalt, er den ikke, så har man ingen forsikring…….de sender sikkert en purring, dersom man glemt å betale ! Og vill man ikke …så avsluttes bare forsikringen.

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 1 time siden:

Hei Valkyrja

vi har Pantaenius og er veldig fornøyde !  Ja de er dyrere enn andre, men veldig OK å ha å gjøre med ingen krangel.

kan aldri tenke meg att de sender til inkasso, det ligger i kundens intresse att forsikringen er betalt, er den ikke, så har man ingen forsikring…….de sender sikkert en purring, dersom man glemt å betale ! Og vill man ikke …så avsluttes bare forsikringen.

Takk Gunga! Ja, det var relativt enkelt å ha med dem å gjøre ifjor. Er nå bare engang jeg som helst skal bruke kronene mine på begge sider, og har gått nesten 10.000 i utstyr her i Mâcon.

Det er jo knapt et fall for dere med sjørøverskuter, men jeg kan røpe så mye som at budsjettet for hele turen min nå er 230.000kr :fniser:

Valkyrja skrev for 10 timer siden:

Det er jo knapt et fall for dere med sjørøverskuter, men jeg kan røpe så mye som at budsjettet for hele turen min nå er 230.000kr :fniser:

du få komme bort til oss i Hellas…….flere havner har ikke havne-avgift, og mange veldig lav, 

flere havner vi låg i nå under vår-sesongen låg på 5-6 EUR / døgn.

det man skall passe seg for, er det de kaller «marina» der kan det fort koste 80-90++ EUR/døgn

Samme var det i Italien veldi dyrt…..mye anker blev det der !

S/Y Gunga Din

... til gjengjeld må man ha god nok ansvarsforsikring i Hellas, betale båtskatt pr kalendermåned og gå gjennom masse runder med byråkratiet hver gang man ankommer en havn.  Pantaenius er godt nok.  Det meste av andre norske ansvarsforsikringer er ikke godt nok.  Men mange gode ankringsmuligheter i Hellas!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

19 fot skrev On 22.6.2025 at 0.17:

Her er en båt hvor det ikke står hjemmehavn, kun navn. Observert i Tromøysund (Arendal) i slutten av mai.

20250530_214838.jpg

Nå er navnet borte

DSC_1188.JPG.b6965ec7b6b4418c4d8d3cb7f93d26c6.JPG

Synes det så bra ut, men det er jo en avsporing 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...