Valkyrja Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni tobixen skrev 1 time siden: Da er det bare å komme seg til Hellas og bestille "Freddo Cappuccino" :-) Det må bli til neste tur, skal vestover i denne omgang :) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni 59 minutes ago, Valkyrja said: Dansken jeg seilte med fortalte meg om "stenfiskerne", et eget yrke i DK det man rodde ut på fjorden, og halte opp steiner til bruk i bygg, gjerder osv. Ja, sten er sannelig mangelvare i Danmark. Man skal jo ikke lengre enn tvers over Øresund for å finne sten - men det ble kanskje vanskelig etter at Danmark tapte kontrollen over Øresund i 1658. Jeg tror det var Hirsholm uttenfor Fredrikshavn vi besøkte, der er det faktisk litt småsten i fjæra - og det har vært et av Danmarks eneste "stenbrudd". Jeg kunne ikke se stenbruddet - helt til jeg forstod at de drev og plukket småstein i fjæra. Eller kanskje de plukket litt større sten, og at småstenene er alt som er igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Luksusproblem for bønder sin del ivertfall, de aner ikke hvor lett de har det Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Litt bilder fra dagens sykkeltur, krysset Saônen, og dro på landeveisekskursjon på østsiden: Veldig fornøyd med biltemasykkelen! Har gått over 10.000km nå, har bare måttet bytte slitasjedeler. Og så ble det på tide å avslutte sjørøverkarrieren min: Kanskje ikke det peneste, men det får duge. Liker ikke synlige navn og identifikasjonsnr (med unntak av for bil osv), men kommer ikke utenom det der jeg skal. Kommer fortsatt til å skrive "Valhall" som hjemmehavn så snart jeg får tak i mindre bokstaver, litt rebelsk skal jeg fortsatt være Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Valkyrja skrev for 4 timer siden: Kommer fortsatt til å skrive "Valhall" som hjemmehavn så snart jeg får tak i mindre bokstaver, litt rebelsk skal jeg fortsatt være Her er en båt hvor det ikke står hjemmehavn, kun navn. Observert i Tromøysund (Arendal) i slutten av mai. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Den var fin! Poenget med "Valhall" som hjemmehavn, er ordspill på navnet "Valkyrja", ift norrøn mytologi Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni 19 fot skrev for 6 timer siden: Her er en båt hvor det ikke står hjemmehavn, kun navn. Observert i Tromøysund (Arendal) i slutten av mai. Den har nå stått på land i Grimstad ihvertfall en ukes tid. Ser ut som eier har slipt kjølen fri for bunnstoff, og primet, Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Valkyrja Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Da var kompressorkjøleskapbokstingen her! Fikk den stående på halv åtte, så da måtte den stå vannrett over natten før jeg startet den. Utrolig fornøyd sålangt; trekker 30W i sparemodus, og 45 på turbo. Kompressoren lager ikke så forferdelig mye lyd, og går på 5-6 ganger i timen når den har fått kjølt seg ned. Greit med plass er det også, iallefall til mitt bruk: Ellers har jeg slitt veldig med solbrenthet de siste dagene, UV-indeksen er ganske høy. Smører meg flittig med solkrem, men tipper det er løpeturer og sykling midt på dagen med påfølgende svette som gjør det. I Norge pleier det jo alltid å komme minst to uker med kaldt vær og regn når jeg blir svidd, men det nytter jo ikke å basere seg på det her. Så igår ble turene lagt til morgen og kveld, og dagen gikk med til å redigere ferdig video fra kanalene og ned hit til Mâcon. Ganske strømkrevende arbeid, men solcellene mine klarer pc, mikrofon, kjøleboks og to vifter uten at jeg i det hele tatt bruker strøm fra batteriene! Ble tipset av en veninne fra usa som seiler endel i solsteiken at man får kjøpt UV-resistente skjorter med hette på sportsbutikker, så skal bort til decathlon å hamstre nå. På sikt er målet å finne noen beduiner eller berbere i sahara jeg kan kjøpe ørkenklær av, men det får holde inntil videre Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Så til papirarbeidet: Pantaenius har sendt betalingskrav for forsikringsfornyelse uoppfordret, og slik jeg forstår det dekker denne seilasområdet fra ifjor. Dvs ikke middelhavet. Dersom det bare er faktura av typen man automatisk får av idrettslag i årevis er det greit, men dersom dette er noe de sender til inkasso, så blir jeg lite imponert. For jeg var veldig klar på at jeg kun skulle ha tidsavgrenset forsikring ifjor, da ansvarsforsikring for seilbåt i norge stiller i samme kategori som om man skulle hatt det på langrennski.. Har sendt dem en mail, så satser på en oppklaring. Noen andre som har erfaring med dem? Vurderer ellers å skaffe lokal fransk forsikring istedet, det er tilsynelatende billigere. I tillegg slipper man riggsjekk for ansvarsforsikring, noe som er en smule overdrevent på en 22 fots seilbåt. Ikke at det er en dum ting å sjekke i ny og ne, men jeg har ikke råd til å ta med masten og betale tusenvis av kroner hver gang jeg plasker ut på et nytt hav. Før Atlanterhavskryssingen får holde Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Hei Valkyrja vi har Pantaenius og er veldig fornøyde ! Ja de er dyrere enn andre, men veldig OK å ha å gjøre med ingen krangel. kan aldri tenke meg att de sender til inkasso, det ligger i kundens intresse att forsikringen er betalt, er den ikke, så har man ingen forsikring…….de sender sikkert en purring, dersom man glemt å betale ! Og vill man ikke …så avsluttes bare forsikringen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Gunga Din skrev 1 time siden: Hei Valkyrja vi har Pantaenius og er veldig fornøyde ! Ja de er dyrere enn andre, men veldig OK å ha å gjøre med ingen krangel. kan aldri tenke meg att de sender til inkasso, det ligger i kundens intresse att forsikringen er betalt, er den ikke, så har man ingen forsikring…….de sender sikkert en purring, dersom man glemt å betale ! Og vill man ikke …så avsluttes bare forsikringen. Takk Gunga! Ja, det var relativt enkelt å ha med dem å gjøre ifjor. Er nå bare engang jeg som helst skal bruke kronene mine på begge sider, og har gått nesten 10.000 i utstyr her i Mâcon. Det er jo knapt et fall for dere med sjørøverskuter, men jeg kan røpe så mye som at budsjettet for hele turen min nå er 230.000kr Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Jeg bruker Pantaenius i Marstrand, det går an å snakke med dem. De kom med en voldsom prisoppgang for noen år siden. Fortalte detaljer om Hulda, og de gikk tilbake til den gamle, allikevel stive prisen, uten diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Valkyrja skrev for 10 timer siden: Det er jo knapt et fall for dere med sjørøverskuter, men jeg kan røpe så mye som at budsjettet for hele turen min nå er 230.000kr du få komme bort til oss i Hellas…….flere havner har ikke havne-avgift, og mange veldig lav, flere havner vi låg i nå under vår-sesongen låg på 5-6 EUR / døgn. det man skall passe seg for, er det de kaller «marina» der kan det fort koste 80-90++ EUR/døgn Samme var det i Italien veldi dyrt…..mye anker blev det der ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni ... til gjengjeld må man ha god nok ansvarsforsikring i Hellas, betale båtskatt pr kalendermåned og gå gjennom masse runder med byråkratiet hver gang man ankommer en havn. Pantaenius er godt nok. Det meste av andre norske ansvarsforsikringer er ikke godt nok. Men mange gode ankringsmuligheter i Hellas! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
finnarne Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni 19 fot skrev On 22.6.2025 at 0.17: Her er en båt hvor det ikke står hjemmehavn, kun navn. Observert i Tromøysund (Arendal) i slutten av mai. Nå er navnet borte Synes det så bra ut, men det er jo en avsporing Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Valkyrja Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Er det spraylakkert skrog der? Så ganske bra ut ja, selv om jeg foretrekker sjarmen på originalen Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Gunga Din skrev On 26.6.2025 at 8.42: du få komme bort til oss i Hellas…….flere havner har ikke havne-avgift, og mange veldig lav, flere havner vi låg i nå under vår-sesongen låg på 5-6 EUR / døgn. det man skall passe seg for, er det de kaller «marina» der kan det fort koste 80-90++ EUR/døgn Samme var det i Italien veldi dyrt…..mye anker blev det der ! Nå må ikke du friste for mye, jeg skal jo vestover! Veldig glad i gresk mat er jeg også Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni tobixen skrev On 26.6.2025 at 13.24: ... til gjengjeld må man ha god nok ansvarsforsikring i Hellas, betale båtskatt pr kalendermåned og gå gjennom masse runder med byråkratiet hver gang man ankommer en havn. Pantaenius er godt nok. Det meste av andre norske ansvarsforsikringer er ikke godt nok. Men mange gode ankringsmuligheter i Hellas! Har lest at flere anbefaler å bare leie lokalbåt for å slippe alt styret. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Da er det straks klart for avreise. De siste dagene har gått med til å fikse den gamle evighetsmaskinen av en utenbordsmotor til @Ask, og nå går den som en klokke igjen! Båtbutikken i havna får tak i alt mulig på 48-72 timer, så har fått ordnet det viktigste. Biminien har også ankommet: Kjøpte fester i rustfritt stål til den. Snakket også med en kar fra NZ på nabobåten; han har jobbet med å sy kalesjer i 40 år. Så fikk mange gode råd der, for ser ut til at jeg må sy et hull til akterstaget for at den skal passe. Korte den ned må jeg muligens også, men det blir i det minste godt med skygge i cockpiten! Kjøpte nål, tråd og seilmakerhanske + dacron: Ellers har de siste dagene gått med til å bytte vant. Det har jeg gruet meg til lenge, da de jeg fikk laget i fjor høst ikke ble nøyaktig de samme målene som de gamle. Men nå har jeg slipt, støpet og tilpasset. En stor takk må rettes til Niels (som jeg seilte fra Brunsbuttel til Belgia med). Han er båtbygger, og kom med mange gode råd underveis. Så nå er det bare litt småplukk igjen, så er det avreise! Planen nå er å stoppe i Valence i noen dager. Jeg gikk norge på langs når jeg var 19 til 20, og den siste måneden fra indre troms til nordkapp via finland tok jeg følge med to franskmenn. Han ene bor en halvtime fra Valence, så det blir et gledelig gjensyn Og ellers blir det etter planen mannskap idet jeg når kysten, da ei fra Marseille skal bli med vestover. Hun har seilt regatta i området, så blir greit med lokalkunnskap, samt tolk. Kommer til å savne Mâcon kjenner jeg. Ifjor i nord-frankrike da jeg lå slusefast, så spurte en lokal tolvåring om jeg noensinne kom til å besøke landsbyen hans igjen. Og helt ærlig, så kunne jeg ikke svare ja. For livet varer jo ikke evig, og allerede nå er det ikke realistisk å besøke alle plassene jeg har sett igjen. Her er noen bilder fra favoritturen min langs elva. Har fått mange fine sykkel og løpeturer her: Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Valkyrja skrev for 8 timer siden: Er det spraylakkert skrog der? Så ganske bra ut ja, selv om jeg foretrekker sjarmen på originalen Pent langtifra, men langtifra pent. Tror det er mulig med rulle. Så ikke så pent ut når en kom nærme Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Det er vanskelig å få lakkearbeider og malearbeider perfekt. Jeg har brukt 76 timer så langt i juni på lakking og maling (inne og ute). Jeg er på land nå, og får litt hjelp til ting som å bestille mobilkran og slikt av en type her, han kom over og sa noe slikt som: "nei, det har var ikke bra - jeg kan snakke med kontoret og spørre om du kan bli på land fire dager til så du får lagt på enda et strøk med lakk og malt den hvite stripen omigjen". Men det ser flott ut på avstand. Eller, så flott ut - jeg pusser ned lakken mellom hvert strøk, så akkurat nå ser det ikke fint ut :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Tror jeg fortsetter med å la båten se ut som et vrak utvendig. Har kun hatt ét innbrudd på turen, og da var jeg hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Da kom jeg meg omsider avgårde! Avreise ble utsatt grunnet motorbåt grand prix på elven, ganske imponerende maskiner! Hørtes ut som jagerfly idet de passerte, og kan ikke fatte at de ikke kantret, for de slapp ikke akkurat gassen i svingene! Benyttet dagen til å snakke med naboene mine, som var fra new zealand! Fikk masse tips om seiling der, og karen ombord var kalesjemaker av yrke! Så fikk forklart grundig hvordan jeg burde tilpasse biminien til akterstaget. Klokken 1900 hadde gendarmerie-patruljen dratt, og jeg fikk passere! Litt vemodig, man blir fort glad i et sted og folkene der, slik du også har fått erfare@Glenfiddich Jeg dro bare en snau landemil nedover, til jeg kom til en halte nautique, som somregel er gratis. Og det var denne også, prisene var i det minste ikke oppdatert Fikk meg en joggetur igjennom landsbyen, men da jeg skulle hjelpe en cabincruiser med å fortøye strakk jeg ryggen. Ikke var det særlig tung belastning, og slik er det selvfølgelig alltid med slike skader... Et tresifret antal kilo markløft er null problem, det er vanndunken på 20kg som tar deg Har ganske oppgradert sanitetskit denne gangen, så til tross for at jeg ikke hadde tid til å vente, kom jeg frem til at tramadol ble litt i overkant + at det ikke var forenelig med sluser og trafikk. Så da ble det ibux og vann. Ferden fortsatte i retning Lyon, og det gikk greit sålenge jeg stod oppreist. Så en svenske på veien, og tok første slusen på nesten 7 måneder. Etter 350 ish av dem ifjor, var ikke det noe problem! Strømmen var bare ca. 1kmt sterk, og området var idyllisk. Kyr som beitet, unger i kajakk, hauk som jaktet og det hele, med flott skog og strand på begge breddene Bestemte meg for å lage sakte-tv, som enkelte har etterspurt, og satte kameraet midt på dekk. Hadde stoppeklokke, og holdt kjeft i en hel time. Dessverre døde kameraet etter 17 minutter i varmen, så måtte nok ha gjort det tidlig på morgenen for at det skulle ha gått. Men det ble fort veldig sivilisert, og terminaler og industribygg er jo ikke helt det store. Får finne en løsning på et en annen gang. Endte opp med å fortøye ved en seilforening, der en pensjonist sa at det gikk helt fint at jeg lå. Dagen etterpå var det åpent, og jeg betalte 18€. Dyrere når man nærmer seg middelhavet, men omgitt av 20 barn som skulle lære å seile optimistjolle, så var det tydelig at pengene gikk til en god sak. Spaserte så en tur oppover til butikken, og handlet frokost. Da jeg kom tilbake renset jeg tennpluggen, som var veldig nedsotet. Og plutselig hørte jeg noen si: "Halla kompis, hva skjera?"! Trodde jeg hadde fått solstikk, men det var en kar i seilforeningen som hadde bodd flere år i Halden Dagene før hadde jeg blitt tatt for å være sveitser grunnet flagget mitt, og her kunne noen norsk! Snakk om kontraster. Han var veldig glad for å kunne friske opp norsken sin, og vi utvekslet instagramkonto for å holde kontakten, da han var interessert i å være mannskap om han fikk tid. En morsom ting med at jeg blir tatt for å være sveitser er at hver gang det er tyskere som tar feil, så snakker jeg bare norsk til dem, med noen tyske ord her og der. En familie fra bayern (+ en østerriker) drev jeg til vannvidd i ti minutter, før de omsider så skikkelig på flagget, og innså at jeg ikke snakket sveitsertysk Denne dagen skulle det bli overutvikling, dvs torden, så jeg svippet bare ned til Lyon, for å overnatte i le confluence, dvs havna rett før Saônen blir slått sammen med Rhônen fra Sveits. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Ganske stilige bygg etterhvert! Og omsider nådde jeg Lyon: Da jeg kom inn i sentrum døde motoren flere ganger, og jeg ble vedlig bekymret for å bli dratt ut på Rhônen mot min vilje. Men er blitt veldig dreven på rens av tennplugg, så mens jeg vrikket med roret for å holde styrefart, så fikk jeg startet den igjen. Vel inne i havna kom en kar å sa at her måtte man booke på forhånd, og at jeg iallefall ikke kunne fortøye der jeg la til. Beklaget meg, og smørte litt på med at jeg hadde motorproblemer. Og til mitt store hell spilte motoren på lag, og nektet å starte Fikk vrikket meg til anvist plass, hvor jeg ble tatt i mot av en sprudlende blid dame, som bannet som en sjømann (merde var minst hvert tredje ord). Hun tråkket på brillene sine med et uhell mens hun holdt fortøyningene mine, og sa bare "pytt pytt, jeg har forsikring", og bare lo. Vel inne på havnekontoret ble utfyllingen av papirer avbrutt av at hun pekte å lo av alle barna som hoppet fra den 4,5m høye broen midt i havnebassenget. Hun forklarte at det var ulovlig, og at sjefen hennes (han jeg traff først) hadde vært på telefonen med politiet i et kvarter. Og når de omsider kom, så sendte de bare én bil fra den ene siden, så barna/tenåringene bare løp den andre veien Vi lo godt begge to, og jeg påpekte at erfaringsmessig fra da jeg selv var på den alderen, så blir det bare ekstra morsomt når en sint mann kjefter og man må løpe fra politiet. Så ble hun gravalvorlig et øyeblikk, og sa "Now, back to ze interrogation", med en mine som stod i stil med åpningsscenen i "inglorious basterds". Helt til hun tok på brillene sine, som ble hengende på halv åtte, ettersom den ene siden var brukket Etter mer latter, så fikk jeg en brief på byen, og beskjed om at det var endel kriminalitet og lommetyveri. Jeg takket for rådet, og stakk på butikken. Handlet mat, og gikk i retning Rhônen, for å sjekke strømmen. Gikk feil, og endte opp i et øde og nedgrodd industriområde, hvor jeg etterhvert ble oppmerksom på at en tvilsom kar fulgte etter meg. Gikk inn en slags blindvei, og jo, der fulgte han etter meg. Stoppet ved en betongkloss, og drakk litt drikkeyoghurt mens jeg scannet omgivelsene. Et par steiner, en pinne og sand. Karen nærmet seg fortsatt, og i sidesynet så jeg at han hevet armene. Da han var 3 meter fra meg, så bråsnudde jeg meg, og kjørte lemen-strategien. Heldigvis var det at han innså at han ikke hadde overraskelsesmomentet på sin side nok, og han stakk av. Jeg fulgte etter ham et lite stykke, noe som selvfølgelig var idioti fra min side, og etter kort tid kom jeg meg tilbake til folkemengdene, og kom meg bort til Rhônen. Strømmen var ikke så ille som jeg hadde fryktet! Og fargen var mer blåaktig enn Saônen, som var mer brun. Tordenet kom omsider, og med det ble det hakket kjøligere: Dagen derpå spiste jeg frokost, og skrudde motoren av braketten. 3 av de 5 hestene som bor inni der er tilsynelatende døde. Jeg er ganske sikker på at det er den ene dysa i forgasseren som er tett, men det kan også være flotørkammeret som ikke fungerer skikkelig. For når man gir mer enn 1/3 pådrag, så bare surkler den, og soter til tennpluggen. Burde bytte hele forgasseren, det får bli et punkt på den uendelige listen over reparasjoner. Orket ikke å skru forgasser i 33°C, så bare pakket frem elmotoren, og monterte den istedet. Litt rens av koblingspunkt, så fungerte den fint igjen, og jeg la avsted. Ifjor fikk jeg antydning til tinnitus, og i år har jeg derfor brukt hørselvern. Så å bruke elmotoren var helt magisk isåmåte, for nå kunne jeg høre alt! Nådde Rhônen etter kort tid: Har hatt mareritt om å bli slukt av kraftverket her, men hadde bare 1kmt fart skrått mot det, så jeg klarte meg med god margin. Og etter 20min venting, fikk jeg første CNR-slusen helt for meg selv! Her har man flytende fortøyningsbolter som går på skinner nedover, noe som er utrolig mye enklere å forholde seg til! Og idet jeg kom ut, hadde jeg 6kmt strøm i ryggen! Satte bare elmotoren til styrefart på 2kmt, og la ut et ekstra solcellepanel på dekk; 180 + 160W. Fikk inn 17Ampere, så da ble nesten halve forbruket dekket av solen. Etterhvert havnet sidekanalen sammen med stor-rhônen. Fikk se masse gamle bygg langs elvebredden! Jeg hadde en bok/los jeg hadde kjøpt i november i st jean, og den sa at neste by hadde en offentlig flytebrygge. Men der var det tydelig merket med fortøyning forbudt. Kartplotteren var ikke noe særlig bedre; der var det oppgitt marinaer overalt, der bare 1 av 5 er reelle.. Så da endte jeg opp ved neste sluse, som var stengt. Hadde blitt fortalt at man måtte spørre om å få overnatte der, så jeg kalte opp operatøren på VHF. Fikk veldig mye utydelig skurring tilbake, og registrerte "Écluse est ferme", som betyr at slusen er stengt. Spurte om hun kunne snakke engelsk, og fikk mer uforståelig mumling. Da kom jeg i skade for å si "Je ne parle pas français", og da ble det et sekunds stillhet, før stemmen plutselig ble krystallklar, og hun sa "ZE-ECLUSE-WILL-OPEN-AT-FIVE!!!". Så å anklage noen for å snakke fransk når de snakker engelsk er vist en blodig fornærmelse Jeg tok hintet, fortøyde, og satte alarm på garmin-klokken min 0458. Den vibrerer, så da kunne jeg ha ørepropper, noe som kom godt med, da nyttetrafikken aka cruisebåtene gikk forbi hele natten. Drømte at jeg ble rent i senk, bordet av Gendarmerie for ulovlig fortøyning, eller forsov meg konstant i de snaue 4 timene jeg fikk i køya. Og kl0500 var jeg klar: Men her var det som å være tilbake i grønt, (stå opp tidlig for å vente) for måtte tvinne tommeltotter i en hel time før jeg slapp inn. Ikke var det trafikk heller Fant heldigvis en halte nautique etter kort tid, fortøyde, og sov et par timer til der. Men soloppgangen var verdt det hele! Kan forøvrig lese fransk nå, stort sett uten oversetter. Lærte engelsk i usa som barn, så om man har solide engelskkunnskaper, så er det ikke mange ord man må lære seg for å forstå hverdagslige ting. Fant en lokalbutikk, og fikk i meg frokost. Da jeg kom tilbake var det en haug med tenåringer som baded fra kaien. Han ene ble litt irritert når han så bøtta i cockpiten som jeg pisser i på elven. Forklarte at jeg selvfølgelig ikke tømmer den når folk bader. Forsøkte også å forklare han at penichene og leiebåtene dumper septik rett i elva, og at man må helt til før elva renner ut i Geneve før e.coli-nivåene er lave nok, men der ble språkbarrieren for stor. Nå hadde jeg fått greit med strøm, ingen kan si at maxi 68 ikke har plass til solcellepaneler! Nå ble det bare en svipptur nedover, for dette var igår, og idag skal jeg møtte en gammel venn. For i 2012 gikk jeg norge på langs, og den siste måneden tok jeg følge med to franskmenn. Og her bor han ene (han andre fikk seg kjæreste i Finland, og bor der enda). Så det blir et gledelig gjensyn; 12 år etter at vi skilte lag på nordkapp! Igår var det forresten 43°C, og det ble i overkant for meg. Tåler 36 fint nå, men der gikk grensen. Så etter en halvtime i iskald dysj, gikk jeg igang med å montere biminien. Og slik ble resultatet! Så det blir alt i denne omgang! Imorgen fortsetter ferden nedover. Det blir sannsynligvis port st. Louis istedenfor le petit-Rhône og Montpellier, ettersom en jente fra Marseille skal bli med vestover. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Takk for hyggelig og interessant oppdatering, og god tur videre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.