Jump to content

Valkyrja på langtur

Valkyrja

Recommended Posts

tobixen skrev for 3 timer siden:

Vet du om båten din har det bra?  Det var noe skriblerier i avisa i helga om mye bølger på Kanariøyene ...

Aner ikke, men tviler på at det er noe problem. Man må nemlig inn rene labyrinten for å nå småbåthavna, hele 270° fra havet. Og min ligger helt innerst, på flytebrygge med alt jeg har av tau.

Ville selvfølgelig helst ha satt den på land, men det var vanskelig nok med vanlig plass nå som arc-flåten okkuperer alt.

IMG-20251101-WA0001.jpg

Valkyrja skrev for 6 timer siden:

Har fått innspill fra flere om at jeg burde få meg justerbart akterstag.

Jeg ser de har løst det på denne med å korte ned akterstaget og montere et system med blokker.  Det er kanskje det enkleste. Evt. kan det være mulig å krympe på et feste et stykke oppe på staget, eller erstatte hele staget med dyneema, som du enkelt kan terminere selv

boat-2024-07-23-12-15-18-23d17f30-8908-4a84-b62a-5f9b4d822d71.jpg?timestamp=1721736920

https://southerncross.no/akterstagstrammer-en-effektiv-mate-a-trimme-riggen/

J-Å skrev On 10.11.2025 at 16.30:

Jeg ser de har løst det på denne med å korte ned akterstaget og montere et system med blokker.  Det er kanskje det enkleste. Evt. kan det være mulig å krympe på et feste et stykke oppe på staget, eller erstatte hele staget med dyneema, som du enkelt kan terminere selv

boat-2024-07-23-12-15-18-23d17f30-8908-4a84-b62a-5f9b4d822d71.jpg?timestamp=1721736920

https://southerncross.no/akterstagstrammer-en-effektiv-mate-a-trimme-riggen/

Hmm, det er jo en ganske grei løsning!

Må uansett bli på sikt, båten er ganske slitt nå. Drev i dagevis vest for sahara i bølgene fra en storm ved Madeira som stjal all vinden, så bommen må byttes/fikses, og seilet må til seilmaker en tur før jeg kan dra noe sted.

J-Å skrev for 2 timer siden:

Beklager, jeg la ikke merke til før nå at det var med en ryggsekk i bildet av den svenske båten , men jeg tror ulykken følger selve ryggsekken, og ikke bilder av den. Moderator får evt slette det.

Skrekk og gru! :sjokkert: Da vet jeg hvem jeg oppgir til forsikringsselskapet dersom båten har sunket mens jeg er i norge...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...