Valkyrja Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Vel hjemme i norge var planen å spare opp penger i noen måneder, for så å dra tilbake til våren. Men plutselig en dag våknet jeg med mail fra skatteetaten i spamfilteret på eposten min, som jeg vanligvis sjekker et par ganger i måneden. "Du har ikke hatt kjent bosted i riket de siste to årene" stod det, samt at jeg ikke hadde fast jobb. De mente derfor at jeg var utvandret, og jeg hadde to (!) uker på meg på å bestride det! Ikke hadde de prøvd å ringe meg heller, så det var mildt sagt provoserende. Men hell i uhell tross alt, for tenk om jeg hadde vært midt på atlanterhavet når jeg fikk den toukersfristen... Jeg antar at det er telefonselskapet mitt som sladret på at jeg var i utlandet i 4 måneder, for fast bopel har jeg ikke hatt i folkeregisteret siden 2014. Heldigvis hadde jeg allerede vært i norge i halvannen måned, så det var en smal sak å be dem sjekke kontobevegelser, samt tørt påpeke at 6 måneder ute av landet totalt på ti år neppe kan kalles utvandring. Det ble en flere måneder lang kafkaprosess mot ansiktsløse byråkrater, og etter gjentatte trusler om bøter, endte jeg opp med å registrere adresse hos et familiemedlem. Man får vel muligens bot for det også, men da er byråkratiet i det minste fornøyd inntil videre Så etter å ha overbevist staten om at jeg har tilhørighet til norge, kunne jeg ikke akkurat dra på dagen, men måtte vente til det hadde gått over et halvt år, for sikkerhets skyld. Fikk tilfredsstilt fjellturtrangen etter månedsvis på flatlandet med å bo 5 uker på vårfjellet: Våronna ble det også tid til: Og en svipptur til indre hordaland, der jeg pleide å ha båten: Jeg fikk også tatt manglede vaksiner, og handlet diverse ting til båten, inkludert navnestripe. Og etter 6 måneder og 2 dager, var det på tide å vende snuten sydover igjen! Det var med delte følelser, for å gå glipp av en norsk sommer etter å ha holdt ut hele vinteren føltes litt feil ut. Jeg har dessuten alltid gjort narr av folk som drar fra behagelig sommer hjemme til svettekassen i middelhavet med 36°C i skyggen. Men jeg hadde en avtale med havna i Mâcon jeg måtte overholde, så der hadde jeg ikke noe valg. Så på fredag fløy jeg fra sola til lyon, via frankfurt. Fin utsikt på veien, her er en tordensky i 8000m høyde: Og varmen lot ikke vente på seg! Så etter over et halvt år, er jeg endelig tilbake! Grunnen til at jeg ikke har skrevet alt dette før nå, er at jeg ikke ville dele nøyaktig hvor jeg la båten fra meg, ettersom jeg har delt veldig detaljert hva som befinner seg ombord. Ikke at jeg ikke stoler på båtplassens medlemmer, men mer det at hvem som helst kan lese det jeg legger ut. Men nå som jeg er tilbake, blir det mer hyppige oppdateringer! Kommer som vanlig til å skrive om reisen i denne tråden, og diverse oppgraderinger i prosjekttråden Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Valkyrja skrev On 18.6.2025 at 11.04: Men plutselig en dag våknet jeg med mail fra skatteetaten i spamfilteret på eposten min, som jeg vanligvis sjekker et par ganger i måneden. "Du har ikke hatt kjent bosted i riket de siste to årene" stod det, samt at jeg ikke hadde fast jobb. De mente derfor at jeg var utvandret, og jeg hadde to (!) uker på meg på å bestride det! Mener å huske at jeg nevnte dette tidligere i tråden Den byråkratiske kalabaliken er et tema man ikke snakker så mye om hos langturseilere. De fleste ønsker nok bare ligge under radaren, men i dagens digitale samfunn er man kontrollert ganske godt. Å registre deg hos familie funker ikke så bra om du stadig handler dagligvarer på Carrefour i Frankrike. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni 11 hours ago, Barbaria said: . Å registre deg hos familie funker ikke så bra om du stadig handler dagligvarer på Carrefour i Frankrike. "Cash is king" heter det seg. Jeg anbefaler generelt at transaksjoner som innebærer alkoholkonsum bør skje så anonymt som mulig. Det var en historie hvor enten Tesco i UK ble kjøpt opp av et forsikringsselskap - eller kanskje det var mottsatt, at forsikringsselskapet ble kjøpt opp av Tesco - samme kan det være, noen undersøkte litt etter denne transaksjonen og fant ut at alle som hadde kjøpt null alkohol, men mye bleier og andre familiebehov fikk langt bedre forsikringstilbud enn de som hadde kjøpt mye øl og vin på Tesco. Dermed prøver jeg å være konsekvent på å alltid betale alkohol med kontanter. I f.eks. Sverige finnes det mange "kontantfrie" pub'er som ikke tillater betaling på annet vis enn med betalingskort (Visa/Mastercard) - hvis man havner på et slikt sted og ønsker å være der, så få noen andre til å stå for betalingstransaksjonene. Videre, dersom man offisielt er bosatt i ett land mens man faktisk er i et annet land, så bør man unntaksvis ta ut store mengder euro fra minibanken og prøve å overleve så lenge man kan på dette. Dersom man offisielt er bosatt i Norge bør man bruke betalingskort så ofte man kan de gangene man faktisk er i Norge. Jeg finner det litt underlig at vi i et land som har en urbefolkning som tradisjonelt har levd - og til en vsis grad fortsetter å leve et nomadisk liv har byråkrati som så til de grader legger opp til at man må være fast bosatt og ha tilhørlighet på én adresse for å være fullverdig borger i dette landet. Mobiltelefoni er jo en annen greie - svært sjeldent at man kan få seg et SIM-kort uten å måtte autentisere seg med pass eller annen gyldig ID. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Barbaria skrev for 2 timer siden: Mener å huske at jeg nevnte dette tidligere i tråden Den byråkratiske kalabaliken er et tema man ikke snakker så mye om hos langturseilere. De fleste ønsker nok bare ligge under radaren, men i dagens digitale samfunn er man kontrollert ganske godt. Å registre deg hos familie funker ikke så bra om du stadig handler dagligvarer på Carrefour i Frankrike. For min del er det jo svart på hvitt at man kan være ute av landet, sålenge det er under 365 dager/mindre enn 6mnd per kalenderår to eller flere påfølgende år. Så å spontanutmeldes etter fire måneder utenlands, når man attpåtil har lagt igjen daglige elektroniske spor i norge i to måneder gjør meg ikke akkurat imponert over skatteetaten. Men det som provoserte meg mest var egentlig alle avisartiklene jeg fant der dette skjedde med rusmisbrukere som ikke har vært ute av landet siden danmarksferie i 1994, og der skatteetaten gjentatte ganger påstod at dette var noe de hadde ordnet opp i. Mulig jeg er noe hårsår der, da flere jeg er glad i har havnet på kjøret. Brukte forøvrig nesten utelukkende kontanter i en femårsperiode; mobildata hadde jeg heller ikke. Da blir man av erfaring fort veldig mistenkeliggjort, til tross for at man kan vise til bankuttak. Tror ikke det er et sjakktrekk i møte med diverse tolletater heller. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Gode innspill der @tobixen! Har jo gått fint for meg i ti år uten fast bosted, men når det ikke er en rubrikk i skjemaet som passer for meg/deg, så er vi vel dessverre prisgitt byråkraten som får saken. Men hadde det ikke vært for at jeg ikke hadde tid til alt styret rundt dette nå som jeg skal være så lenge ute av landet som man kan uten å miste medlemskap i folketrygden, så hadde jeg laget vesentlig mye mer støy. For en ting er meg eller noen med friår som backpacker i asia i ti måneder: for oss er det for det meste irriterende. For de ressurssvake i samfunnet vårt handler det fort om liv og død, f.eks i forbindelse med rett på kreftbehandling. Og forresten: om vi møtes på veien, så kan du komme ombord, og drikke helt uten elektroniske spor. Har fått mang en flaske av folk jeg hjelper på veien, men jeg drikker ikke selv... Om ikke noen av baatplassens medlemmer stiller opp, så må jeg nesten holde dugnad på Ibiza før jeg får slagside Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Flott at du er i farta og legger ut nye reiseskildringer her @Valkyrja. Ble litt stille her en stund. Trodde det fantes et system for å kunne være på tur en periode uten å bli meldt ut av registrene i Norge? Hører jo om folk som tar unger ut av skole og skal ha hjemmeundervisning på tur, så trodde det var et system for dette. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Selv om du melder flytting ut av landet kan du fortsatt betale folketrygdavgiften slik at du har rett på tilgang til helsetjenester i Norge. Men det er vel ikke noe poeng i å melde flytting når du skal reise fra land til land. Kun om du vil slå deg ned permanent et annet sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni index skrev 1 time siden: Selv om du melder flytting ut av landet kan du fortsatt betale folketrygdavgiften slik at du har rett på tilgang til helsetjenester i Norge. Men det er vel ikke noe poeng i å melde flytting når du skal reise fra land til land. Kun om du vil slå deg ned permanent et annet sted. Du kan søke om frivillig medlemskap, men er ikke gitt at du får det. Har truffet folk med hjemmekontor ombord som har gjort det. Man er uansett skattepliktig til norge. For min del på denne turen blir det hovedsakelig utbytteaksjer, som ikke er å regne som lønnsinntekt. Systemet er nok ikke laget for oss med en nomadisk tilværelse Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni lurvetass skrev for 1 time siden: Flott at du er i farta og legger ut nye reiseskildringer her @Valkyrja. Ble litt stille her en stund. Trodde det fantes et system for å kunne være på tur en periode uten å bli meldt ut av registrene i Norge? Hører jo om folk som tar unger ut av skole og skal ha hjemmeundervisning på tur, så trodde det var et system for dette. Takk! Ja, er godt å være på tur igjen. Og er bedre forberedt enn forrige gang, på alle måter Det burde jo være det, men utover at det er lov med hjemmeskole, så må man vel bare ta ting på sparket. Dersom man har råd, så er det jo ikke umulig med privat helseforsikring f.eks. Får bare håpe at staten ikke ukritisk kaster seg på AI-bølgen for å drifte registrene sine. Har sett hvor dårlig kvalitet det gir på moderering på sosiale medier, youtube etc, når folk blir flagget og mister kontoen sin utav det blå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Valkyrja skrev 17 minutter siden: Systemet er nok ikke laget for oss med en nomadisk tilværelse Nei. Synd det ikke er mulig med et internasjonalt nomaderegister, for frie sjeler Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Er man ikke de-jure på norsk territorie når man er i internasjonalt farvann på en norskflagget båt? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni index skrev for 1 time siden: Nei. Synd det ikke er mulig med et internasjonalt nomaderegister, for frie sjeler Får alliere oss med urfolk og beduiner, og lage ett Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni tobixen skrev 1 time siden: Er man ikke de-jure på norsk territorie når man er i internasjonalt farvann på en norskflagget båt? Det gjelder jo for kommersiell skipsfart, men finner ingen rettspraksis for fritidsfartøy. Hadde jo vært midt i blinken det for pensjonister; da kunne de bare ha tilbrakt 181 dager til havs i året seilende mellom de polynesiske øyene Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni On 6/16/2025 at 5:08 AM, Valkyrja said: Om jeg da seilte uniddelbart, ville jeg fått en måned i karibien, før jeg måtte vendt baugen nordover for å unngå orkansesongen. Du kan også unngå orkansesongen ved å vende baugen sørover. San Blas øyene utenfor kysten av Panama har aldri blitt truffet av en hurricane. Aruba/Curacao/Bonaire er også ganske trygge. Jeg er klar over at dette er irrelevant for deg nå, men ville bare nevne det. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni 3 hours ago, Valkyrja said: Du kan søke om frivillig medlemskap, men er ikke gitt at du får det. Har truffet folk med hjemmekontor ombord som har gjort det. Man er uansett skattepliktig til norge. For min del på denne turen blir det hovedsakelig utbytteaksjer, som ikke er å regne som lønnsinntekt. Systemet er nok ikke laget for oss med en nomadisk tilværelse Dersom du får innvilget frivillig medlemskap blir det jo gratis for deg. Det betales ikke trygdeavgift av aksjeutbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Vestkystseiler skrev for 2 timer siden: Dersom du får innvilget frivillig medlemskap blir det jo gratis for deg. Det betales ikke trygdeavgift av aksjeutbytte. Har jo som sagt ingen planer om å være vekke lenger enn et år. Men tviler på at man får det innvilget med kun utbytte fra norge, men har som sagt ingen erfaring der. Betaler jo allerede 38% skatt av aksjeutbytte da, så om jeg måtte betalt trygdeavgift på toppen der, så tror jeg heller jeg hadde investert pengene mine i eurojackpott Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni 3 hours ago, Valkyrja said: Det gjelder jo for kommersiell skipsfart, men finner ingen rettspraksis for fritidsfartøy. Såvidt jeg kan skjønne er det ikke forskjell på fritidsfartøy og kommersielle båter (og heller ikke fly) i så måte. Er man i internasjonalt farvann, eller internasjonalt luftrom, så er det juristiksjonen i flaggstaten som gjelder (dette er neppe enkelt å forholde seg til for den jevne flypassasjer - et flyselskap som man skulle tro hører hjemme i ett land ("Norwegian" eksempelvis), flyr en rute mellom to andre land, operererer ruten gjennom et datterselskap i et fjerde land, men flyet er leaset fra et tredje selskap som igjen har registrert flyet i et femte land - og det er det siste som teller. Jeg vet ikke, men jeg forstår regelverket slik at dersom det f.eks. skulle skje et mord ombord, så skulle rettsaken teoretisk gå i det femte landet. Jeg har også hørt rykter om at mannskap ombord på en skute som var med på Tall Ships Races ble dømt ombord for mytteri så snart skuta var i internasjonalt farvann og måtte gå planken - for lovene i flaggstaten tilsa dødsstraff for mytteri, og gav kapteinen myndighet til å avsi og utføre dom - jeg håper det er en skrøne). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Vestkystseiler skrev for 2 timer siden: Du kan også unngå orkansesongen ved å vende baugen sørover. San Blas øyene utenfor kysten av Panama har aldri blitt truffet av en hurricane. Aruba/Curacao/Bonaire er også ganske trygge. Jeg er klar over at dette er irrelevant for deg nå, men ville bare nevne det. Gode råd det, og det kommer jo muligens godt med for neste mann som leser denne tråden, og skal dit. Men jeg måtte jo uansett seilt nord for å komme hjem i tide, så stress hadde det blitt uansett. Nå har jeg derimot kjøpt meg mer tid, og kan ta livet med ro, uten å stresse med å nå frem. Eneste frist nå er at jeg må være en tur utenfor EU innen 20 januar, og det burde jo gå greit. Skal besøke familie i Gibraltar, og om mulig vil jeg en tur innom Marokko. Men det blir litt papirarbeid, for har både paraglider og drone, som er strengt regulert der. Medisinkittet mitt er også oppgradert vesentlig, så spørs hvordan det reseptpliktige innholdet blir mottatt utenfor europa (opiater, adrenalininjeksjoner, sjøsykeplaster osv). Har papirer på alt, men man vet aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni tobixen skrev 9 minutter siden: Jeg har også hørt rykter om at mannskap ombord på en skute som var med på Tall Ships Races ble dømt ombord for mytteri så snart skuta var i internasjonalt farvann og måtte gå planken - for lovene i flaggstaten tilsa dødsstraff for mytteri, og gav kapteinen myndighet til å avsi og utføre dom - jeg håper det er en skrøne). Planken i seg selv burde jo være en god motivasjon dersom man uheldigvis ender opp med ubrukelig mannskap da... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Takk for at du deler. Denne turen står på bucket listen min. Blir ikke mindre fristet av det du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart Lørdag 08:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:55 pacuare skrev for 12 timer siden: Takk for at du deler. Denne turen står på bucket listen min. Blir ikke mindre fristet av det du skriver. Det er bare å kaste seg i det! Er jo ikke noe problem å gjøre det etappevis heller :) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart Lørdag 09:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:22 Her i Mâcon er livet veldig rutinepreget nå om dagen, da det er mye som skal ordnes. Står opp rundt 9, da er det for varmt til å være inne, og baugthrusterne til alle leiebåtene kjører for fult. Smører meg godt inn med solkrem, og tusler iland til sykkelen: Sykler deretter til butikken for å kjøpe frokost. Har bestilt kjøleboks med kompressor, men den kommer ikke før neste uke, så nytter ikke å ha ferskmat i båten i denne varmen (33°C). Frokosten består av en halv baguette med ost og en energidrikk; magen klarer ikke kaffe i varmen. Resten av baguetten blir lunsj, sammen med en drikkeyoghurt, og så varierer det hva jeg gidder å lage til middag. Så blir det noen timers arbeid; idag har jeg sålangt blitt kvitt gammel bensin, og bestilt ny slange til drivstofftanken. Den gamle var nemlig lekk. Båtbutikken er et steinkast fra havna: Har også en katalog derfra, det meste jeg bestiller ankommer etter et par dager. Her er biminien jeg har bestilt (øverst til høyre): Så blir det et par timers jobbing; idag skal jeg vaske styrbord skrog, og sette på navn og registreringsnr. Er selvfølgelig viktigere ting som skal gjøres, men venter fortsatt på delene jeg trenger. Mellom 13-1600 er det for varmt til at jeg klarer å jobbe inne i båten. Da pleier jeg å gå meg en tur; enten langs elva, eller inn i byen. Dersom jeg mangler noe, så kjøper jeg det i samme slengen: Går somregel 10-15km dagen. Trene gjør jeg også; styrke og kondisjon annenhver dag. Løping prøver jeg å få unnagjort på det varmeste, med camelback fylt med 2L vann og elektrolyttabletter. Det er for å akklimatisere meg raskere; merker stor forskjell allerede på varmetoleransen. Drikker 5 liter vann dagen, men salttablettene gjør at det går fint. Styrketrening gjør jeg med strikk; vektene måtte bli igjen hjemme. Nå skal jeg ikke være her så lenge, men om jeg f.eks blir på en av kanariøyene i en måned, tenker jeg å benytte treningsstudio. Savner benkpress. Men må trene meg opp etter en rutineoperasjon jeg hadde i april, så da er det uansett greit å ta det rolig. Utover kvelden pleier jeg å ferdigstille dagens prosjekt, sant rydde bort verktøy. Og idet solen går ned, dekker jeg nedgangsluken med myggnetting, tar meg en dysj, og bruker en times tid på å redigere video, med dagens solcellefangst. Så blir det lesing eller film i køya, før jeg omsider klarer å sovne kl 0100 (sliter med søvn i varmen). Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 10:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:41 Valkyrja skrev On 18.6.2025 at 11.04: Våronna ble det også tid til: Etter å ha sådd småstein har det vokst frem mange store steiner du har høstet for å lage steingjerde av 😀 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Lørdag 11:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:45 2 hours ago, Valkyrja said: magen klarer ikke kaffe i varmen. Da er det bare å komme seg til Hellas og bestille "Freddo Cappuccino" :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Valkyrja Svart Lørdag 12:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:59 19 fot skrev for 2 timer siden: Etter å ha sådd småstein har det vokst frem mange store steiner du har høstet for å lage steingjerde av 😀 Dansken jeg seilte med fortalte meg om "stenfiskerne", et eget yrke i DK det man rodde ut på fjorden, og halte opp steiner til bruk i bygg, gjerder osv. Dette medførte på sikt at revene i Danmark ble utryddet, og man er idag igang med å fylle stein der revene var (limfjorden f.eks) med norsk stein. Jeg måtte jo spørre hvorfor i alle dager man ikke bare rodde til norge; her er det jo bokstavelig talt selvplukk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.