Jump to content

Aksling som "spinner" ved belastning


ET

Recommended Posts

Når jeg passerer ca 2100 o/min på min Nidelv 24" -76 m/VP 36hk, virker det som om noe "slipper" etpar sekunder. Det oppleves som om farten reduseres noe samtidig som at turtallet øker til 2300 o/min. Etter noen sekunder begynner "det" å få tak igjen og turtall og fart kommer tilbake til normalen. Mener det skjer når motor og drivlinje er kald. Hva er dette for noe? Er det en clutch en plass som er sliten?

 

ET

Link to post

Det kan rett og slett være klemhylsa di som slipper. Denne sitter rett bak giret og har til oppgave å klemme rundt akselen for å overføre kreftene fra motoren.

Prøv å demonter denne, avfett hyles og aksel med lynol og skru dette sammen igjen. Hvis problemet fortsetter da går det jo an å bruke litt lictite av typen 638 (demonterbart) mellom aksel og hylse. Uansett er det lurt å sjekke opp og utbedre problemet, for slike feil har en tendens til å utvikle seg og bli værre over tid.

 

Lykke til

 

Svein :cheers:

Link to post

Har nok tro på at der er et girproblem. Hvis du får låne deg en optisk turteller kan du sjekke turtellet på motor, girflens og aksel når dette skjer. Tror ikke det er girflensen som er løs fra akselen. Da ville det rimelig kjapt bli så mye slark at akselen ville kunne løsne helt fra flensen.....

 

Hvis du har mekanisk gir kan det være sjaltemekanismen som er slitt eller feiljustert. Er det hydraulisk kan det være på tide med olje og filterskift på giret. Ved begge typer gir kan det jo også være slitt clutch men har mest tro på sjaltemekanismen (enten inni eller utenpå giret). Sjekk først at spaken på giret går helt til endeanslag i begge retninger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Tipper at du har et MS 2 gear.

Det  består enkelt fortalt av en asling med kon i begge ender som ,alt etter om du setter i gear forover, eller bakover  sjaltes inn i en kopp med et "bremsebelegg" inni lik det som er på Clutscher. Det er sansynlig dette belegget som er slitt, eller er løsnet. Dette kan du enkelt sjekke selv, ved å skru av lokket på toppen av gearkassen. Da ser du rett ned på denne koblingen.

 

Hadde selv tilsvarende motor og gear med likt problem, da måtte jeg kjøpe ny "kopp", og det kom da på 4.500,- hos Sørlandets sylinderservice. Dette er nå 10 år siden.

 

Lykke til.

Link to post

Jeg hadde samme problem på en MD40D med MS3 gear(13 - 14 år gammelt).  Samme konstruksjon som domeniq skisserer over (MS2).  I tillegg var det problemer å få gearet til å gripe.  Rimelig skummelt når du skulle bakke.

 

Jeg ble rådet til å skifte over til gearolje for utenbordsmotorer, men det ble bare værre.  Dette skjedde midt i ferien, så gode råd var dyre, lysten til å avbryte ferien var mildest talt liten, om ikke helt manglende.  Jeg begynnte med å bytte tilbake gearoljen med vanlig motorolje (som VP anbefaler brukt),  dermed var allt OK, og var helt iorden til jeg solgte båten 3 år senere.

 

Mulig hadde gearoljen en rensende effekt på gearet? Det er et forsøk værdt, men et godt råd, slipp ikke fortøyningene med utenbordsgearoljen i kassa før du har sjekket at koblingen griper begge veier. :wink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Mulig hadde gearoljen en rensende effekt på gearet?

Hadde også dette velkjente problemet med et MS3 gear. Nærmere inspeksjon av konen viste at alle de små ringene som er dreiet i den (oljedrenasje?) var fyllt med et ukjent hvitt belegg.

Brukte en gjengefil som passet til ringene og renset opp. Sikkert mulig at kjemiske tilsetninger til olje kan løse opp belegget.

 

Etter det har gearet oppført seg normalt. (Ikke noe friksjonsbelegg, det er metall mot metall i MS3.)

 

Mitt gear hadde også problemer kun i revers, noe jeg i utgangspunktet syntes var merkelig siden denne delen av konen nesten ikke er i bruk.

Men kanskje er det nettopp derfor avleiringene bygger seg opp her. :wink:

 

Mitt spant aldri under belastning, det var kun idet det ble satt i revers at det "hogg" med en bankende lyd.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har en VP TAMD 30, -86 mod.  Vet ikke om det er MS2 eller MS3 gir.  Kan det ses på utsiden hva slags gir det er, eller må jeg åpne lokket på girkassa og se etter dette friksjonsbelegget som MS2 giret skal ha. Noen vet kanskje hva slags gir min motor skal ha??

 

I løpet av sesongen har jeg noen ganger merket at giret ikke " tar" med en gang når jeg setter i revers, og plutselig hugger det til. Fremover har jeg ikke merket noe.

 

Tydeligvis de samme sykdomstegn som du hadde Ingar.  Når det gjelder å rense  "dreneringsringene" på MS3 for det hvite belegget; er det bare for en legmann å åpne lokket på giret og sette i gang. Vil jeg se hvordan jeg skal gå frem. Som du skjønner har jeg aldri foretatt noen særlige inngrep på motor/gir tidligere :confused: men dette hørtes ikke så vanskelig ut.

 

En ting til:  Jeg har kun merket problemet når jeg skal rygge ut fra 'båsen' i havna, altså når motor/gir er kald, ikke ellers.

Link to post

Heisann

 

Til jada:

Det skal stå et skilt utenpå girkassen som forteller hvilket gir det er og hvilken utveksling du har...både forover og bakover.

 

Shimsing betyr rett og slett at du legger tynne skiver (vanligvis av metall) mellom to deler for  å få korrekt avstand.

 

Som eksempel kan nevnes at flere motorer med hydrauliske ventiler har shims for å justere klaringen mellom kamaksel og ventilløfter (ventil, støtstang eller direkte på løfteren).

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Får se om jeg får tatt jobben i morgen

Lykke til, det går sikkert fint. Men du skal jobbe litt for å bli ferdig på en dag. Har kanskje glemt å nevne at kassen demonteres fra motor for å komme til.. :confused:

 

Grunnen til at jeg nevnte shims er at det er et vanlig "problem" ifm gearbokser, for eks bil-kardang som har et lignenede opplegg med spiralskårne tannhjul.

Link to post

En ting til. Det ble sagt at noen hadde byttet over til vanlig girolje og sannsynligvis sae 70-90 som er beregnet for girkasser. Dette er ikke bra, grunnen til det er at det i volvo si kasse sitter en messinghammer fra girshiften som vipper konen frem og tilbake for å shifte mellom forover og bakover. Det som skjer om du bytter til "vanlig girolje" er at messingen tæres bort fra denne hammeren, hvilket innebærer at det VIRKELIG går metall mot metall. Da blir det grader på konen, som igjen river i stykker bremsebelegget. Skikkelig DYRT.

 

Derfor, bruk vanlig motorolje som foreskrevet. Denne tærer ikke på messing !!

 

En annen ting er at det faktisk ikke er så vanskelig å fikse for et par hundrelapper om man er litt om seg. Om "bremsebelegget" er slitt og må byttes kan det gjøres på flg. måte.

 

Demonter konene som beskrevet over, skjær/skrap/puss og deretter honer du ut det gamle belegget. Dra til forretning som selger dette (i mitt tilfelle T.O. Slettebøe i KR. SAND) og kjøp nytt bremsebelegg (på rems) og lim som er til å lime bremsebelegget mot metall.

Skjær til, og lim inn nytt belegg, deretter hones tykkelsen ned og dreneringsspor til olje skjæres inn med et baufil blad. Mål tykkelsen på belegget før du fjerner det gamle, og hon det nye ned slik at det blir tykkere.

Ulempen kan være at du tar for lite av første gang, og må demontere for å hone av litt til, men du sparer ca. 4000 pr. side i deler, for ikke å snakke om hva det hadde kostet på verksted.

 

Høres det ille ut ? jeg har gjort det, og det gikk bedre enn forventet.

 

Svein

Svein H

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...