Jump to content

Evinrude etec motordata Garmin - Leser motor men ingen data

Wannaz

Recommended Posts

Har byttet fra en Lowrance HDS til Garmin å fjernet det alt av analogt utstyr da alt nå går på NMEA2000 nettverket. I innstillinger på Garmin kan jeg se alt som er koblet til nettverket: 

• Lowrance GPS antenne
  • EP-65R Fluid lvl sensor
  • Lowrance Evinrude interface

Men når jeg trykker inn på disse, eller i menyen velger motor for å se alt av motordata er alt blankt, selv når motor sviver. Men den har jo kommunikasjon på et vis når en klarer å lese av navnene på det som er tilkoblet. Jeg har trykket meg inn overalt på Garmin, men finner ikke mer innstillinger som er nyttig. Jeg har valgt autokonfiguering av motor, det hjalp heller ikke. 

Forslag? 

Wannaz skrev for 10 timer siden:

Har byttet fra en Lowrance HDS til Garmin å fjernet det alt av analogt utstyr da alt nå går på NMEA2000 nettverket. I innstillinger på Garmin kan jeg se alt som er koblet til nettverket: 

• Lowrance GPS antenne
  • EP-65R Fluid lvl sensor
  • Lowrance Evinrude interface

Men når jeg trykker inn på disse, eller i menyen velger motor for å se alt av motordata er alt blankt, selv når motor sviver. Men den har jo kommunikasjon på et vis når en klarer å lese av navnene på det som er tilkoblet. Jeg har trykket meg inn overalt på Garmin, men finner ikke mer innstillinger som er nyttig. Jeg har valgt autokonfiguering av motor, det hjalp heller ikke. 

Forslag? 

Hei

Jeg kjenner dessverre ikke til garmin men vil tro at lowrance interface ikke kan brukes mot garmin . Mulig du kan få hjelp om du forteller hvilken garmin du har 

Garmin echomap ultra 122SV. Lowrance interface er på motoren, skal meg bekjent og andre tråder her på forumet ikke ha noe å si, men jeg fant ingen tråder som hjalp for akkurat mitt problem. 

Har også sendt henvendelse til Garmin. 

Da kom svaret fra Garmin:

Våre plottere viser opp data som blir pushet gjennom NMEA 2000 PGN-setninger, så hvis det ikke blir sendt motor-informasjon vil plotteren vår heller ikke vise det.

Jeg linker til hvilke PGN-setninger ECHOMAP Ultra 122sv mottar her: https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-7EC09750-0897-4743-9159-D226DE691962/NB-NO/GUID-E88A0688-F1DA-4995-86F4-7D89CD539E98.html?local=true&nav=toc_pane

Sjekk med motorleverandøren hvilke PGN-setninger som motoren sender.

image.png.1c2e060bc4efdf4e5d5cbc449553c512.png

Noen som vet hvilke PGN-setninger min Evinrude Etec G1 sender? 

Når du sier "Lowrance Evinrude Interface", er det kabelen nevnt i denne linken: https://continuouswave.com/whaler/reference/LowranceNMEA2000/Evinrude_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

du mener? 

Mao, en kabel levert av Lowrance som kobler Evinrude motoren til NMEA2000-nettverket i båten?

Mer info om NMEA2000:

https://continuouswave.com/whaler/reference/NMEA2000.html

PGN info (som du etterspør):

https://continuouswave.com/whaler/reference/PGN.html

men, så prøvde jeg på nytt idag og da kom det noen målinger opp som rpm, volt, temp, liter i timen. Når jeg vrir om nøkkel for å starte så kommer det også flow. Hvorfor bildet kom inn på hodet er vet jeg ikke ?IMG_3447.jpeg.c004932311e70adf49a32f909ffc869f.jpegIMG_3451.jpeg.f3d726d977015e87640195002e6c54a7.jpeg

det tok flere minutt før dette kom inn. Fikk også melding at han fant data, ba meg sette maks rpm. Men ved neste oppstart så var det borte igjen.. 

men jeg ville jo hatt flere målinger inn, tankmåler feks, olje osv.

Forstår fortsatt ikke hvorfor plotter ikke vil lese alt av verdier motor sender. Noen forslag? Venter på svar fra Garmin fortsatt. 

dette savner jeg (kanskje mer og?):

Trim posisjon, time teller, kjøle trykk, motor last, tank nivå

Du har et ustabilt nettverk med kommunikasjonsfeil. Se om du finner en meny som viser NMEA 2000 TX og RX feil. Jeg kjenner ikke Garmin, men Lowrance og Simrad har mye NMEA 2000 diagnostikk. 

Og så må du få oppdatert software på Garmin slik at den forhåpentligvis slutter å vise ting opp ned. 

Stusser på hvorfor motoren kommer opp som Lowrance LMF-400. Dette er jo så vidt jeg forstår et Lowrance multi display. Har du et slikt display i nettverket? Og har du to stk. 120 ohms endemotstander i nettverket?

PS. Garminen viser ikke bildet opp ned (ser så vidt Garmin logoen i bildet). 

Audiquattro skrev for 7 timer siden:

Og har du to stk. 120 ohms endemotstander i nettverket?

PS. Garminen viser ikke bildet opp ned (ser så vidt Garmin logoen i bildet). 

Hvorfor trenger jeg motstander og hvor skal de være? Det var ikke garmin som hadde bildet opp ned men bildet ble snudd opp ned ved opplasting her ?

skal forsøke oppdatere software men tviler (håper) det hjelper for å få inn manglende info på resten

Audiquattro skrev for 10 timer siden:

Endemotstandene i serielle nettverk er der for å motvirke signalrefleksjon (støy på nettverket).

Du får kjøpt slike motstander av f. eks. Lowrance eller Garmin. De monteres i hver ende av bussen (se eksempel under):

image.png.9ce52e9df1702d9535b3bcf1b9ad168f.png

Ahh, slike har jeg. Trodde det kun var en endeplugg ? får ikke prøvd på noe mer før jeg får svar fra garmin. Reiser på ferie i en uke, så får prøve igjen om en uke. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...