Wannaz Startet 16.Juli Del på Facebook Startet 16.Juli Pga flere "prosjekter", mangler osv med båten, har dessverre ikke sesongen startet for meg enda. Jeg kjørte motor i ferskvann før den ble hensatt gjennom vinter, klar for vårpuss som fortsatt pågår nå i sluttfasen. Jeg kjørte ikke noe vinterkonservering program da jeg ikke var klar over dette. Jeg toppet opp drivstoff tanken før jeg tok den på land. Jeg har koblet inn en Fell Marine, trådløs dødmann. For å teste alt det elektriske etter en mengde arbeid på dette, så skrudde jeg på strømmen, fikk paret dødmannen ihht manual og startet motor. Ja den startet, på 2 sek, og den sveiv helt fint i 5min, helt til jeg testet dødmannen, som også funket å slo av motor. Så starter problemet/problemene? Jeg reaktiverte dødmannen, den lyser slik den skal og jeg hører bensin pumpa går, vrir om nøkkel å starter motor. Den sviver i 2 sekund før motor stopper. Dødmannen må jo være riktig koblet, den fungerte jo tross alt første gang og hvis den fortsatt starter bør jo det og være et godt tegn. Det er vel enten eller med en slik? Som en lysbryter. Så da begynte jeg å tenke at motor har brukt det som var av bensin i systemet, før den nå har slått seg vrang som følge av lang vinter? Når jeg trykker på den manuelle bensinpumpa på slangen så er den ikke hard og jeg hører den pumper bensin videre, men fortsatt ingen start. Forslag? Har prøvd lese på Fell Marine feilsøking men ingenting nyttig med disse symptomene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Jeg må gjerne pumpe ganske lenge på den manuelle pumpen for å få trykk i systemet på våren. Nå skriver du ikke hva slags motor du har, så det kan jo være G1 eller G2 fra 25-250hk. Min erfaring er med G1 115 og 175hk. Det jeg gjør er å ta av dekselet og se på det gjennomsiktige bensinfilteret som sitter på babord side av motor. Se om det er bensin helt opp. Bare å pumpe til blæra er steinhard og filteret fullt. Symptomene du beskriver tyder på at du ikke har trykk i systemet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wannaz Svart 16.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli Honduras skrev On 16.7.2024 at 22.51: Jeg må gjerne pumpe ganske lenge på den manuelle pumpen for å få trykk i systemet på våren. Nå skriver du ikke hva slags motor du har, så det kan jo være G1 eller G2 fra 25-250hk. Min erfaring er med G1 115 og 175hk. Det jeg gjør er å ta av dekselet og se på det gjennomsiktige bensinfilteret som sitter på babord side av motor. Se om det er bensin helt opp. Bare å pumpe til blæra er steinhard og filteret fullt. Symptomene du beskriver tyder på at du ikke har trykk i systemet. En G2 Jeg har 200 H.O. Jeg pumpa nokså hardt, men ikke steinhard. Godt tips med bensin filteret, skal ta en titt på det imorgen. Kun hatt den 2 sesonger og ikke hatt noe motorproblemer før, så antar at det må være relatert til manglende trykk på bensinen siden den starta så lett første gang. Takker, jeg følger opp imorgen om det ikke hjelper. Kommentar fra moderator: Motormodell lagt til i tittelen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Kan være Eika kommer på her, han kjenner disse motorene ut og inn. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Eika Svart 16.Juli Del på Facebook Svart 16.Juli Honduras skrev 10 minutter siden: Kan være Eika kommer på her, han kjenner disse motorene ut og inn. Jeg er lite kjent med g2 og det jeg vet skremmer meg. Har knapt gjort noe annet enn og ta service på de men jeg ser hva mekanikerne gjør og hører hva de sier Så jeg holder meg til g1 som er enkle motorer når man først blir kjent med de Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Eika skrev for 12 timer siden: Jeg er lite kjent med g2 og det jeg vet skremmer meg. Har knapt gjort noe annet enn og ta service på de men jeg ser hva mekanikerne gjør og hører hva de sier Fortell hva som skremmer deg da. Jeg har lest begge sider av hva folk mener.. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Vi har bare ett lite verksted og opplag med 100 stk g2. Det jeg opplever er at de skjærer seg over en lav sko også er det de problemene med styringa som koster 50k+, motorer som har blitt fyllt med saltvann innvendigt og rusta fast, plastikk som ikke tåler bensin, i tilegg til injektorer. Jeg gidder ikke lese om problemene, jeg bare ser og hører hva mekanikerne holder på med når glassfiberen eller gelcoaten herder og har lagt g2 såpass for hat at min egen 150ho hverken blir solgt eller brukt, den blir slakta og solgt i deler sånn så det aldri kan bli noe trøbbel i ettertid Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Ser nå at jeg tolket spørsmålet til Honduras feil og antok at jeg hadde G2 basert på HK som han skrev, men etter et google søk så ser jeg jo helt klart at det er G1 jeg har så da slipper jeg de problemene Skal ut til båten om 3-4 timer å prøve forslaget til Honduras. Hva med E10 over vinteren? Kan det ha gjort noe? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli E10 er katastrofe for etec, spess g2 som går enda magrere. Napp av slangen på injektorene, pump den dårlige bensina ut av systemet og fyll på ny, så tenker jeg det skjer noe. Men iogmed at den gikk fint helt til du kødda med daumannen, er du sikker på at du har fått satt den gule og røde kabelen skikkeligt på plass igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Eika skrev 4 minutter siden: Men iogmed at den gikk fint helt til du kødda med daumannen, er du sikker på at du har fått satt den gule og røde kabelen skikkeligt på plass igjen ? Jeg har ikke gjort noe med kablingen enda. Om ikke bensin trikset funker har jeg en bypass funksjon av dødmann jeg kan sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Den gule og røde er vel kabelen til daumannen hvis ikke jeg husker helt feil. Har ett par ledningsnett i garasjen hjemme og skal sjekke når jeg kommer hjem Men en diagnose hadde hjulpet betraktelig, da slipper man og gjette Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Eika skrev 6 minutter siden: Den gule og røde er vel kabelen til daumannen hvis ikke jeg husker helt feil. Har ett par ledningsnett i garasjen hjemme og skal sjekke når jeg kommer hjem Men en diagnose hadde hjulpet betraktelig, da slipper man og gjette slikt verktøy har jeg ikke, det nærmeste verkstedet i Tvedestrand har jeg dårlig erfaring med. Jeg holder til midt mellom Grimstad og Arendal. Men ifølge Fell Marine er det ikke den rød og gule kabelen. Den ene er sort og den andre er sort og gul. https://supportcenter.fellmarine.com/hc/no/articles/16304054310941-Hurtigguide-for-Evinrude-motorer Har du forresten denne gummi"foringen" hvor alt av kabler og slanger går gjennom? Min er litt sprukken.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Hvis du har normalt antall tomler, vil jeg anbefale å kjøpe Etec Diagnoseprogram og kabel på EBay. Litt avhengig av hvor gammel PC du har må kan du velge mellom programmet på DVD eller SD-kort med USB kobling. Da får man full kontroll på feilmeldinger, alle manualene ligger ved osv. Jeg kjører diagnose på motor hver vår og høst bare for sjelefredens skyld. Og så er det enkelt å starte «winterization» ved bare å trykke på en knapp 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Jeg har nå bypassa dødmannen, ingen forskjell. Fortsatt ikke start. Bensinfilteret er ikke gjennomsiktig så skrudde dette av, det er ca70% fullt. Når jeg pumper manuelt så hører jeg og kjenner at det går til motor men ingenting som går gjennom filter. Antar det er noe annet på veien som regulerer flow? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Jeg kjenner ikke til motortypen eller dødmannssystemet det refereres til, men for meg virker det som om noe har klikket når du aktiverte dødmann for første gang. Hvis den gikk fint hele 5 minutter etter oppstart før du testet dødmann hadde du vel neppe nok bensin i systemet til å drive motoren så lenge. Og hvis den fortsatt tenner og stopper igjen ved startforsøk må den vel få bensin? Hva er det som kuttes for å stanse motoren når dødmann aktiveres?? Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 17.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli Jeg fikk opp måling på 0,7 l/hr ved forsøk på start, så bensin må den jo få. Sjekket tanken, den var ikke full men halvfull. Dvs 125liter + dødmann er nå bypasset. Funksjonen av den er at den kutter tilførsel mellom to ledninger på tenningen. Nå når den er bypasset er kontakten konstant, som om den ikke er der. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juli Del på Facebook Svart 17.Juli Injectorhusene er fulle av bensin som sirkulerer for å kjøle injectorene. Er filteret ditt 70% fullt så er jeg ganske sikker på at det er grunnen. Du må ha trykk i systemet for at det skal fungere. Har du sjekket VST-filteret? Hvis dette fylles med gummirester fra alle slangene motoren har for å kjøle injektorer etc vil du strupe bensintilførselen. Sjekk YouTube og etec VST filter clean eller noe sånt så finner du ut hvor det sitter og hvordan du tar det ut( med en treskrue) og blåser det rent. Jeg pleier å gjøre det rent minst hvert andre år, og det fyller seg med dritt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Wannaz Svart 19.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli Har ikke sjekket VST filteret enda, Skal få rensket det snarest. Men idag fikk jeg start på den uten å gjort noe særlig. Lot den svive i over 10min. Fikk også testet ut denne Fell MOB dødmannen. Konstaterte sammen med support at det er noe galt med den, så får ny i posten. Uten den fungerer motor helt fint. Fikk feilmelding 97 som betyr løs lilla ledning, eller dårlig kontakt, men har sjekket alt og finner ikke noe løst, kanskje noe med dødmannen da den var tilkoblet når meldingen kom Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 20.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli (redigert) jording av tennpluggkabel? Har sett bedre dager. Noen som vet hvordan de er koblet? Går der jording frem til tennhetta? Prøvd google nye kabler, de kommer alle uten jording, må en selv avisomere å jorde dem selv? Redigert 21.Juli av Wannaz Flere opplysninger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 31.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli VST filter var rimelig fint, men blåste det helt fint. Jeg har aldri slitt med å starte motor, den starter som regel etter 1 sekund. Men nå skinner jeg 1 sekund, så starter den og dør like etter. Igår skinna jeg 10 ganger og midt i så sveiv den kanskje 10-12 sekund før den daua ut. For meg så høres den bare ut slik som alle motorer gjør i det de starter opp kalde, litt putrete før rpm øker og den går jevnt. I dette tilfellet kommer jeg "aldri" til det punktet. Motor er kjørt 240 timer, ifølge forrige eier ble plugger og annet byttet på service for 2 år siden, ved ca 170 timer. (båten har ligget i Nord Norge, lite brukt). Skal ringe et lokalt verksted idag å se om de har mulighet for å komme ut å sjekke med diagnose verktøy Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Juli Del på Facebook Svart 31.Juli Jeg kjører 80+knop med løse jordingskabler og har gjort det ett par år :p så det det ikke Diagnose er det mest fornuftige nå Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 31.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli Eika skrev 23 minutter siden: Diagnose er det mest fornuftige nå Har bestilt diagnose verktøy fra Telmo. Håper det kommer før helgen. Snakka med Stranna Maritime. De ba meg sjekke magnetene på svinghjulet. Skal sjekke ila dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 31.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli @Honduras, ser at du har gjort en jobb tidligere i.fm magnetene. Jeg klarer ikke helt se dem så tror jeg må demontere for å inspisere. Hadde du noe bilder og info på dette du kunne sendt her eller på PM? Fant denne på youtube: Må jeg ha en svææær ters for å få det av? Jeg har ters men langt fra så stor som den på filmen her.. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Juli Del på Facebook Svart 31.Juli Svinghjulet sitter ofte noe jævli, 3-4 arms avdrager er din beste venn Sitér dette innlegget Link to post
Wannaz Svart 31.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli Eika skrev for 1 time siden: Svinghjulet sitter ofte noe jævli, 3-4 arms avdrager er din beste venn Mhm! Videoene på youtube får det til å se så enkelt ut! Jeg har laget meg en 3punkts avdrager. Sitter som hakka møkk 🥵 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.