Jump to content

Evinrude Etec 200 G2 dør ut etter noen sekunder - Vinterdvale feil?


Wannaz

Recommended Posts

Min erfaring med løse magneter var at systemvolt falt fra 55V til rundt 38V. Fikk systemalarm. Slik fant jeg feilen.... Er ikke synlig uten å ta av svinghjulet tror jeg

Når jeg tok av var flere løse og hadde trekt seg sammen. Magnetene har omvendt polaritet, så jeg merket alle med 1-2-1-2-1..osv.

Tok de løs og la de laaangt fra hverandre på benken. De er utrolig sterke magneter, men også skjøre. Så du vl ikke at de smekker sammen en hel haug pga at de ligger for nær hverandre.

Der hvor de satt slik de skulle, laget jeg meg en liten mal av en finerbit slik at jeg hadde riktig spacing mellom magnetene. Så var det å pusse alt rent og vaske med Aceton, blande litt 15-minutters epoxy(type araldit) og lime på to-tre om gangen. festet dem med små klyper mens epoxy herdet. Lakkerte til slutt slik du har gjort nå. 

En jobb man vel sparer 10.000,- tror jeg.

Lurer på hvor mange svinghjul som har gått i søpla som kan fikses så enkelt. Forstår at et verksted ikke kan bruke tid på å reparere slik, men man skal ikke ha skrudd alt for mye for å fikse dette selv tenker jeg.

Har en G1 175hk nå, og vurderer å vippe av svinghjulet og sjekke nå til høsten bare for å ha sjelefred neste sesong.

Link to post

jording av tennpluggkabel? Har sett bedre dager. Noen som vet hvordan de er koblet?

Dette ser ut som skjerming av tennplugg kabel. Skal vanligvis bare jordes i ene enden for å avlede elektrisk støy, slik at støyen ikke påvirker elektronikk.

Jeg fikk opp måling på 0,7 l/hr ved forsøk på start, så bensin må den jo få.

Ikke sikkert motor får bensin. Oppgitt verdi er bare utregnet, basert på at alt er i orden. Men det tyder på at den prøver å levere bensin.

 

Alle problemer kan ikke alltid løses med diagnose data.

Sjekk batteri spenning og koblinger.

Sjekk at du har gnist og riktig timing.

Sjekk pluggene for bensinmengde, vann, forbrenning.

Sjekk bensintrykk og at det er 100% bensinkvalitet.

Sjekk at injektorer får signal om å åpne.

Sjekk at givere virker og er riktig montert.

 

Link to post

Har idag handlet nye plugger, viste seg at forrige eier har brukt feil plugger, dessuten var de rimelig nedsota. 
har indeksert dem ihht manual. Fortsatt starter den kun i 1 sek før den dør hen. Ingen feilkoder å rapportere. Dette er hva verdier jeg har fra diagnosen: 

image.jpg.61d65ebea3c08d852a5f6774daf9917b.jpg
 

EMM Map versiom her er feil ihht verksted, de mente diagnose verktøyet mitt leser feil.. Noen som vet noe om det? 

image.jpg.c2fcd6894eed60df60525aa4f1044c9c.jpg

 

Link to post
-morten- skrev for 2 timer siden:

Skjønner ikke at ikke folk gidder å sjekke hvilke plugger som hører til sine motorer! Kan i værste fall føre til havari! Latskap!

Håper det ordner seg!

Forrige eier har vist seg å gi F@$% i det meste har det vist seg etterhvert. Båten er fortsatt på land siden Oktober for å fikse opp i alt men nå er alt tipp topp unntatt motor som har fungert men gitt opp ila vinteren/våren. 

 

@Honduras du hadde diagnose - hva sier system volt hos deg uten at motor er i gang? Vet den skal være 55volt, men det er vel når den kjører? Min er 30v som du ser. 

Link to post
chrisrik skrev 31 minutter siden:

Om jeg ikke husker helt feil, dersom du tar ut en rapport, vil det på sistesiden være måleverdier fra de siste minuttene i drift. kanskje det er noe der?

image.jpg.cf964077e11e4f706e923ee880ee7cbd.jpg
Det er ikke noe mer info i rapport, kun historiske data her og historiske gjennomsnitt temperatur og rpm. 

Kun feilkode 97 og 11 jeg har fått med unntak av disse temp problemer jeg hadde for to år siden som er fikset. 

image.jpg.480b1dc0b7fc43efc2cfdfb654814f6c.jpg

Link to post

Det er vanlig på påhengere at startmotor drar rundt, men ingen gnist på plugg, om motor står i gear eller dødmannsknapp er betjent. Du får vanligvis ingen feilmelding angående dette.

Sjekk at gearbrytere ikke vakler, dødmannsknapp og om du har gnist på plugg.

Ikke sikkert du bare kan laske dødmannsknapp. Kan være diode eller motstand i kretsen.

Om du har gnist, men ikke antenning, er det sannsynligvis for lite frisk bensin insprøytet.

Fyll på ny bensin, og sjekk evt bensintilførsel og trykk.

Link to post
Selco Racing skrev On 3.8.2024 at 11.44:

Det er vanlig på påhengere at startmotor drar rundt, men ingen gnist på plugg, om motor står i gear eller dødmannsknapp er betjent. Du får vanligvis ingen feilmelding angående dette.

Sjekk at gearbrytere ikke vakler, dødmannsknapp og om du har gnist på plugg.

Ikke sikkert du bare kan laske dødmannsknapp. Kan være diode eller motstand i kretsen.

Om du har gnist, men ikke antenning, er det sannsynligvis for lite frisk bensin insprøytet.

Fyll på ny bensin, og sjekk evt bensintilførsel og trykk.

 

ingen dødmann på denne (har koblet bort fell marine), har også sjekket gir og gass. 
 

skal sjekke gnist idag men har sjekket vannutskiller og bensin filter. image.jpg.a0a53ec7ebfb565b4724206a4931f5ca.jpg
 

den til høyre er vannutskiller. Den har fått stå ca 40min og den andre 25. det er ingen vann i disse.

IMG_3748.jpeg

image.jpg

Redigert av Wannaz
Feil info angående filter (see edit history)
Link to post

Da går motoren igjen 🤩😎😁🎈🕺


Tømte bensin fra vannutskiller til innsprøytning, ink slanger og filter. Fylte dette med ny bensin, stappet bensin slange direkte ned i en bensin kanne med ny bensin. 
i tillegg tok jeg ut luftfilter boksen og rensket denne. Bitte litt olje i bunn. Sjekket pluggene, noe olje på den ene pluggen, Sjø-Sport i krs mente dette ikka var noe å bekymre seg for.. 

 

Etter å ha skinna 6-7 ganger så startet den! Putra seg opp til jevnt turtall hvir jeg lot den svive til den var  60 grader ca. Så stoppa jeg, forsøkte å starte på nytt uten hell. 
Sjekket pluggene, noe olje på den ene pluggen, Sjø-Sport i krs mente dette ikka var noe å bekymre seg for.. alle pluggene lukta bensin. Bytta plass på 2-3 plugger for enda bedre indeksering selv om de var innfor. 
 

startet på nytt uten problem etter dette. Lot den kjøre i 10-12 min, kjørte diagnose samtidig: IMG_3759.jpeg.efa5f7da092529fd5e745d691de477ad.jpeg

 

alt ser grønt og fint ut og gode tall. Mener fremdeles bensin på tanken er bra, ingen tegn til vann selv om det er forskjell på fargen, så jeg kobla tilbake til hovedtanken. Starta på nytt uten problem å lot den stå i 30min! Så nå må den være friskmeldt! :wflag:
 

Tusen takk for all hjelp å støtte!! 🙏🏼

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...